Aihe: Puoliakustisen kitaran potikoiden voitelu?
1
Stone
24.02.2025 06:43:25

Itselläni rahisee volumepotikat Ibanez as103 puoliakustisessa eli voiteluntarvetta.

Senkö voi suorittaa jopa näinkin yksinkertaisesti siis??
https://youtu.be/HQYi48XxoQY?si=zxginWuPeIf6XWhZ

Olin tähän asti siinä ymmärryksessä, että se pitää tehdä vaikeimman kautta näissä (kun ei ole huoltoaukkoa) ja jotenkin naru/rautalanka helvetillä saada potikka ongittua esim. f-aukon kautta ulos ja vasta sitten sprayta potikan kyljessä olevasta reiästä sisään.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
samiko
24.02.2025 09:17:54
Stone: Itselläni rahisee volumepotikat Ibanez as103 puoliakustisessa eli voiteluntarvetta.

Olin tähän asti siinä ymmärryksessä, että se pitää tehdä vaikeimman kautta näissä (kun ei ole huoltoaukkoa) ja jotenkin naru/rautalanka helvetillä saada potikka ongittua esim. f-aukon kautta ulos ja vasta sitten sprayta potikan kyljessä olevasta reiästä sisään.

Kyllä voi tehdä noinkin.
basisti1971
24.02.2025 09:22:48
Moi.

TLDR: Potikka vaihtoon, nykytusinapotikoiden "puhdistaminen" ja "voiteleminen" on hukkaanheitettyä aikaa ja rahaa.
Loitsut ja taikalitkut eivät puhkikulunutta tai niittauksistaan irronnutta vastusrataa korjaa, eikä senpuoleen kulunutta tai epäkuranttia viiksen nastaakaan,

Stone: Itselläni rahisee volumepotikat Ibanez as103 puoliakustisessa eli voiteluntarvetta.

:D

Jotkut uskovat joulupukkiin, jotkut aikojen takaisiin lähi-idän kansankiihottajiin, mikseipä sitten vaikkapa tuonkaltaiseen tuubaan.
Moraaliltaan löyhänpuoleiseen myyntikorjaukseen saattavat tapauskohtaisesti toimia.

Jos on ihan pakko kokeilla, etenkin nitro-, vaha-, ja öljypintakäsittelyllä varustetuissa on käytännössä pakko käyttää apuna muoviputkenpätkää potikanakselin ympärillä, muuten pintakäsittelyyn tulee vekkuli yllätys.
Keinotekoisemmin toteutetuilla pintakäsittelyillä saattaa kestävyys olla parempaa.
Akseli pitää myös voidella puhdistamisen jälkeen, muuten edessä on ääriherkästi "Marshall" syndrooma, alska-akseli tarraa alskarunkoon kiinni niin ettei välttämättä pihdeilläkään enää liiku.

Stone: Olin tähän asti siinä ymmärryksessä, että se pitää tehdä vaikeimman kautta näissä (kun ei ole huoltoaukkoa) ja jotenkin naru/rautalanka helvetillä saada potikka ongittua esim. f-aukon kautta ulos ja vasta sitten sprayta potikan kyljessä olevasta reiästä sisään.

Purkamatta ei tusinapotikoita puhdistamaan pysty, eikä puhdistettavaa yleensä edes ole vaan rohinat johtuvat muista syistä.
Syistä joita eivät loitsut eivätkä taikalitkut korjaa.

Jos haluaa rohnattoman potikan, yksi vaihtoehto on Dunlop Super Pot jonka tiimoilta viestiketju:

https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=13204714#p13204714

Ennakolta ja ekalla kerrallakin voi F-aukkoisen potikkaruljanssi olla haastavan tuntuinen askare, mutta kunhan noudattaa ohjeita (mm. juotosjigin osalta) ja muutaman harjoituskerran jälkeen menetelmän sisäistää, on oikeasti varsin yksinkertainen jumppa.

T:Samuli
samiko
24.02.2025 09:49:00
basisti1971: Moi.

TLDR: Potikka vaihtoon, nykytusinapotikoiden "puhdistaminen" ja "voiteleminen" on hukkaanheitettyä aikaa ja rahaa.
Loitsut ja taikalitkut eivät puhkikulunutta tai niittauksistaan irronnutta vastusrataa korjaa, eikä senpuoleen kulunutta tai epäkuranttia viiksen nastaakaan,

Nyt kun joku sai sanottua sen ensiksi, niin pakko kompata. En muista että olisin millään voitelulla tai puhdistamisella, potikan hatun puolelta tai takaa, saanut potikkaa toimimaan.
Stone
24.02.2025 10:13:47 (muokattu 24.02.2025 10:21:39)

Taas siis yritettiin kusettaa sinisilmäistä meikäläistä ja vieläpä ihan pokkana "opetusvideon" kera.
Kiitos teille asian oikaisusta. Vien luutun sepälle siis, niin voi jopa toimiakin paremmin sen jälkeen.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
peteihis
24.02.2025 11:22:36
Eiköhän tuo nyt vähän riipu rohinan asteesta ja alkusyystä.

Jos kysymyksessä on ihan vaan pienestä likaantumisesta ja/tai käyttämättömyydestä johtuva pätkiminen, niin pieni määrä voiteluainetta ja potikan liikuttelu saattaa hyvinkin olla juuri se, mitä kaivataan. Tai jopa pelkkä liikuttelukin, mutta voiteluaine sattaa saada vian häipymään pitemmäksi aikaa.

Jos taas potikka oikeasti vetelee viimeisiään, niin sitten se vetelee viimeisiään. (Itsellä on "ykkös"-kitarassa muistaakseni kolmas vola potikka menossa. Tämä viimeisin on tainnut kestää kauemmin kuin kumpikaan niistä edellisistä.)

Kaksi eri asiaa.
Stone
24.02.2025 11:36:15 (muokattu 24.02.2025 11:37:07)

peteihis: Eiköhän tuo nyt vähän riipu rohinan asteesta ja alkusyystä.

Jos kysymyksessä on ihan vaan pienestä likaantumisesta ja/tai käyttämättömyydestä johtuva pätkiminen, niin pieni määrä voiteluainetta ja potikan liikuttelu saattaa hyvinkin olla juuri se, mitä kaivataan. Tai jopa pelkkä liikuttelukin, mutta voiteluaine sattaa saada vian häipymään pitemmäksi aikaa.

Jos taas potikka oikeasti vetelee viimeisiään, niin sitten se vetelee viimeisiään. (Itsellä on "ykkös"-kitarassa muistaakseni kolmas vola potikka menossa. Tämä viimeisin on tainnut kestää kauemmin kuin kumpikaan niistä edellisistä.)

Kaksi eri asiaa.

Rohisee välillä ja toisinaan taas rohinat poissa talla volumepotikassa. Sitten hetkittäin saattaa joskus ääni sammua/ tai vaimentua soittaessa. Siinä pähkinänkuoressa oireet.
samiko
24.02.2025 12:48:38 (muokattu 24.02.2025 12:54:45)
Stone: Rohisee välillä ja toisinaan taas rohinat poissa talla volumepotikassa. Sitten hetkittäin saattaa joskus ääni sammua/ tai vaimentua soittaessa. Siinä pähkinänkuoressa oireet.

Minä teen niin että hoitelen ja voitelen eka aineilla, ja jos ei auta niin potikat vaihtoon. Ei siinä paljoa aikaa tai aineita tuhraannu vaikka turhaa suihkii.
jaripat
24.02.2025 14:45:24
Opetusvideolla näyttäis että voidellaan akselia, eli varmaan pyörii paremmin tuon jälkeen, mutta en usko, että tuolla lailla juurikaan öljyä pääsee pinnoille, joista se rahina ja rutina aiheutuu.
Joskus vimmattu potikan pyörittely saattaa hetkeksi auttaa, mutta kyllä sinne olis hyvä sitä voiteluainettakin saada. ja olen mä potikoita avannutkin. Voi putsata pinnat raapekynällä ja laittaa voiteluainetta oikeaan paikkaan. Sit vaan potikka kasaan ja paikalleen.
Onhan ne joskus haastavampia noi puoliakkarit, mutta jos ei halua yrittää, niin sen voi teettää, tai myydä kitaran pois..?
Mikko1978
24.02.2025 16:59:56
basisti1971:
Akseli pitää myös voidella puhdistamisen jälkeen, muuten edessä on ääriherkästi "Marshall" syndrooma, alska-akseli tarraa alskarunkoon kiinni niin ettei välttämättä pihdeilläkään enää liiku.
T:Samuli

Videolla käyttävät puhdistusainetta, joka sisältää öljyä.
Stone
24.02.2025 17:07:25 (muokattu 24.02.2025 17:08:41)

No nyt on voideltu potikka siitä sen omasta kolosta ja ei ainakaan enään rohissut.
Ihan sormineni onnistuin sen naaraamaan sieltä f-kolosta ulos ja Kontakt PRF 7-78 sprayta sisuksiin.
-Case is closed-
McNulty
24.02.2025 17:40:18
Mikko1978: Videolla käyttävät puhdistusainetta, joka sisältää öljyä.

Öljyssä on tosin se ikävä puoli, että se kerää itseensä tehokkaasti pölyä ja muuta roskaa. Mä olen siitä syystä käyttänyt jo vuosikaudet tuota PRF:n 6-68 elektroniikan puhdistussprayta, koska se on rasvaton.

Samasta aineesta on olemassa myös voiteleva versio, kulkee koodilla 7-78. Muistisääntönä, että "pienempi numero = vähemmän = ei rasvaa". Vastaavasta "suurempi numero = enemmän tavaraa = rasvaa, eli voiteleva".
moving in stereo
Mikko1978
25.02.2025 03:22:26
McNulty: Öljyssä on tosin se ikävä puoli, että se kerää itseensä tehokkaasti pölyä ja muuta roskaa. Mä olen siitä syystä käyttänyt jo vuosikaudet tuota PRF:n 6-68 elektroniikan puhdistussprayta, koska se on rasvaton.

Noinhan se on. Molemmilla versiolla on omat vahvuutensa, heikkoutensa ja käyttökohteensa.
Kefiiri
25.02.2025 07:32:07 (muokattu 25.02.2025 07:34:17)
samiko: Minä teen niin että hoitelen ja voitelen eka aineilla, ja jos ei auta niin potikat vaihtoon. Ei siinä paljoa aikaa tai aineita tuhraannu vaikka turhaa suihkii.

Juu kyllä putsaus joskus poistaa rohinan. Kannattaa sitä ensin kokeilla, ja seurata tulevatko oireet takaisin. Hyvin onnistui viimeksi yhteen 40 v kitaran volapotikkaan, rasvatonta putsausainetta käytin.
En ole musiikin asiantuntija.
jaripat
25.02.2025 07:54:35
PRF-7-78 oli se mistä ammattielektroniikan huollossa käytettiin ja sitä oon itse käyttänyt. Siinä on kyllä ihan purkin kyljessäkin potikan kuva. Mä en oo ihan saletti onko se rahina aina "pölyä", vai hapettumaa. Paras olis kun ne pinnat sais putsattua hapettumista, samallahan se pöly poistuu ja sitten voitelu perään.

Puoliakkarin sisukalujen ulostaminen ei oo aina helppoa ja toki niiden takas saaminen voi olla hyvinkin työlästä, mutta kyllä se tehtävissä on. Varmaan siitäkin voi löytyä jtn juutuup-tutoriaalia, mistä voi vinkkejä siihen hommaan saada,
Stone
25.02.2025 20:28:11

jaripat: PRF-7-78 oli se mistä ammattielektroniikan huollossa käytettiin ja sitä oon itse käyttänyt. Siinä on kyllä ihan purkin kyljessäkin potikan kuva. Mä en oo ihan saletti onko se rahina aina "pölyä", vai hapettumaa. Paras olis kun ne pinnat sais putsattua hapettumista, samallahan se pöly poistuu ja sitten voitelu perään.

Puoliakkarin sisukalujen ulostaminen ei oo aina helppoa ja toki niiden takas saaminen voi olla hyvinkin työlästä, mutta kyllä se tehtävissä on. Varmaan siitäkin voi löytyä jtn juutuup-tutoriaalia, mistä voi vinkkejä siihen hommaan saada,

Loppujen lopuksi ainakin tähän Ibanez as103 customiin se potikan ulosotto oli melko helppoa ja pienellä räpläämisellä myös takaisin paikalleen. Varmasti jolllakin kumiletkulla tai muulla vippaskeinolla se voisi käydä vieläkin näppärämmin, mutta nyt ainakin tiedän jatkossa, että miten homma hoituu.
fox
25.02.2025 21:04:02

Jos vielä "vastaisen varalle" laittais yhden pro tip -vinkin..vaikka et nyt koko sähköpuolta sieltä ottanutkaan. Toki aiemmin toisissakin säikeissä on näitä kerrottu..
Ensittäinkin toki f-aukostakin voi saada kaikki pihalle, mutta parempi reitti on käyttää takamikin aukkoa. Keskipalkillisissa kitaroissa on monessa siihen keskipalkkiin työstetty sivuun sellainen "cut-out" ko. hommaa varten. Ei lähde vahingossa siitä f-aukon reunasta maalit tai reunanauha, jos sellainen on. Potikan akseleissa, switchissä ja jakissa toki on jo kiinni narut, lanka tai taipuisaa johtoa että saa vedettyä takaisin paikoilleen. Seuraavaksi kannattaa laittaa jakin reiästä sisään ns. pyöröpuikko, jonka saa lainattua äireeltä, siskolta, tyttikseltä tai puolisolta. Se ohjaa palautusvaiheessa laakista jakin läpeensä. Voi toki käyttää myös jotain joustavahkoa muovitankoa siihen.
Ja tietenkin sitten ulkopuolella kitaran kannattaa käyttää tuota Samulin esittämää juotosjigiä että saa johdotuksen ym. kohdilleen. Sitten vaan käänteisessä järjestyksessä "rojut sisään" ja voila! ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)