Aihe: Pignose combo-vahvistin ja virtalähde(-ongelma?)
1 2
Sabbathologist
26.07.2024 00:46:47 (muokattu 26.07.2024 00:47:56)

Olen nyt innostunut tällaisesta:

https://www.thomann.de/fi/pignose_7100_gitarrencombo.htm

Haluaisin kuitenkin soitella sillä verkkovirtalähteen kanssa. Olen kuitenkin käsittänyt, että tähän on hankala löytää sopivaa virtalähdettä. Paitsi jos tilaa Thomannilta, mutta minä ajattelin ostaa tämän käytettynä Suomesta ja virtalähdettä ei tule mukana. Niin onko tähän vaikea löytää virtalähdettä? Sopisiko joku ihan perus pedaalien virtalähde, vai pitäisikö kääntyä jonnekin erikoisliikkeen (esim. Ural Tone) puoleen vai lienevätkö hekään osaisivat auttaa asiassa?
kitarakeijo
26.07.2024 07:50:49 (muokattu 26.07.2024 07:51:16)
Googlen mukaan possun virallinen virtalähde on 9V/300mA ja liitäntänä on 3,5mm jakki positiivisella kärjellä. Näillä spekseillä pitäisi onnistua ihan tavallisella ysivolttisella efektipowerilla, jossa on riittävästi ampeereja, ja tällaisella adapterilla:
https://www.thomann.de/fi/visual_sound_adapterkabel_miniklinke.htm
s151669
26.07.2024 07:55:41

Uraltonelta tuo

https://uraltone.com/elektroniikan- … rsal-3-12vdc-virtalahde-max-1a.html

tai joku muu ja se 3.5mm plugi ja viiden minuutin juottelu.
Antikitarasankari. Siis basisti.
mpekkanen
26.07.2024 23:46:47
Sabbathologist: Olen nyt innostunut tällaisesta:

https://www.thomann.de/fi/pignose_7100_gitarrencombo.htm

Haluaisin kuitenkin soitella sillä verkkovirtalähteen kanssa. Olen kuitenkin käsittänyt, että tähän on hankala löytää sopivaa virtalähdettä. Paitsi jos tilaa Thomannilta, mutta minä ajattelin ostaa tämän käytettynä Suomesta ja virtalähdettä ei tule mukana. Niin onko tähän vaikea löytää virtalähdettä? Sopisiko joku ihan perus pedaalien virtalähde, vai pitäisikö kääntyä jonnekin erikoisliikkeen (esim. Ural Tone) puoleen vai lienevätkö hekään osaisivat auttaa asiassa?

Luin jostain toisesta kirjoituksesta sinun kirjoituksen jossa ajattelit hommata jonkun bassocombon ja se tulisi ilmeisesti raskaan metallimusan soittoon...
Oletko kokeillut tällaista Pignose vahvaria?
Se on soundiltaan aika kaukana metallimusasta. Soundi purkkimainen ja honottava. Saa tuota vahvarin kantta raottamalla hieman wahia muistuttavaa äänenvärisäätöä.
Minusta hauska leikkikalu, jolla ei kuitenkaan käytännössä kauheasti tee mitään. Tai soittaahan jotkut tietysti patterimarsullakin hätätilassa, mutta ei se soundi kauheen kaksinen kyllä ole.
Vahva suositus kokeilla Pignosea ennen ostamista, ettei tule pettymystä.
foliohats
27.07.2024 02:10:18
Ei pignose ja metallimusa välttämättä ole mahdoton yhdistelmä, käyttäähän Matt Pikekin nykyään sellaista niin lavalla kuin studiossakin ... Tosin ei nyt ihan samalla tavalla kuin karatekakara crossroadsissa. Ehkä ei mihinkään radio rock - thrasherie -tyylin moderniin käppään, tosin sekin riippuu mitä sen eteen heittää. Omasta mielestä erittäin hyvä hinta-laatu-suhteinen vaffari, etenkin kotikäytössä tahi jossain verannalla louhien, kunhan se ominainen soundi maistuu. Omimmillaan siellä roots-puolella, magneettimikillä varustettu parlor on kuin tehty sen kaveriksi, tai sitten huuliharppu ja green bullet.
Sabbathologist
27.07.2024 07:46:18 (muokattu 29.07.2024 03:50:19)

mpekkanen: Luin jostain toisesta kirjoituksesta sinun kirjoituksen jossa ajattelit hommata jonkun bassocombon ja se tulisi ilmeisesti raskaan metallimusan soittoon...

Olet oikeassa. Minusta tuo Siankärsämö olisi vaan myös mukava koriste-esine. En sitä oikeastaan kovin vakavasti otettavaan musisointiin ajatellutkaan.

Vahva suositus kokeilla Pignosea ennen ostamista, ettei tule pettymystä.

Hyvähän se tietysti olisi kokeilla. Ja sitten vielä sellainen asia, että olen lukenut, että Pignose pitää kauheaa ''hurinaa'' (virtalähteen kanssa käsittääkseni). Ja mitään ylimääräisiä hurinoita en todellakaan jaksaisi enää kuunnella.
StJerky
28.07.2024 13:51:56
Michael Schenker käytti Pignosea UFOn levyillä 70-luvulla.
Kefiiri
28.07.2024 15:26:48 (muokattu 28.07.2024 15:30:43)
Juu Onhan moni stara käyttänyt Pignosea levyllä. Ei ole Pignosen vika jos joku tarjoaa sille hurisevaa virtalähdettä.

Pattereillakin soittelee pitkään ja ainahan voi laittaa ladattavat akkuparistot. Laitteen liikuteltavuus on tällöin mitä erinomaisin.

Yritin oikein googlailla vieläkö uusimman painoksen kytkentä on samanlainen kuin ennen. Ilmeisesti on, vaikka tuommoisen laitteen voisi nykyään toteuttaa halvemmallakin jollain mikropiirillä ilman päätemuuntajaa. Se on hienoa että perinnettä kunnioitetaan.
En ole musiikin asiantuntija.
foliohats
28.07.2024 16:35:35
Kytkis on toki aika samanlainen, mutta laatukontrolli on mennyt vallan retuperälle tuotannon siirryttyä kaukoitään, niin on aika arpapeliä tuleeko kunnon peli vai minkä lie viikonpäivän kappale. Kaikilta ei välttämättä luonnistu jo uutena viallisen vehkeen korjaaminen yksinkertaisesta kytkiksestä huolimatta, joten kannattanee ostaa kasvo tusten tahi kunnon palautusmahdollisuudella varustetusta kaupasta jos menee postittamiseksi.
erty
28.07.2024 17:03:55
Orkkis Pignoset oli germanium-trankuilla ja käyttäytyy aika erilailla. Uudet taas on pii-trankuilla ja on jo pienellä volalla inan säröllä sekä kompressoi enemmän jos ajelee muita säröjä sisään. Vanhoilla klassikkolevyillähän noita ajettiin täysillä et meni särölle, joten siinä mielessä uudet ajaa ihan asiansa eikä niitä tarvi huudattaa täysillä. Omalaisensa saundi jokatapauksessa jo koonsakkin puolesta.
Kefiiri
28.07.2024 19:08:40 (muokattu 28.07.2024 19:11:28)
erty: Orkkis Pignoset oli germanium-trankuilla ja käyttäytyy aika erilailla.

Oho, oliko noin? Olen nähnyt vain piitransistorikytkiksen. Mitkä päätekivet mahtoivat olla ensimmäisissä?
erty
28.07.2024 19:59:03
Kefiiri: Oho, oliko noin? Olen nähnyt vain piitransistorikytkiksen. Mitkä päätekivet mahtoivat olla ensimmäisissä?

Kaikki trankut 2SB-sarjalaisia. Mulla on jossain skema missä on myös trankkutyypit, mut en nyt tähän hätään löytänyt. Alunperinhän toi oli kaiketi joku alihankkittu japanilainen "all purpose audio ampfilier" piirilevy radioihin ja vastaaviin. Fiksuina markkinamiehinä löivät sen tyylikkäseen koteloon pienen ämyrin kera ja myivät kitaravahvistimena :)
Sabbathologist
30.07.2024 07:31:24 (muokattu 30.07.2024 07:31:59)

Ehkä se Pignoise ei sit olekaan mulle.

Ei sillä tosin niin väliä, minkälainen se styrkkari olis. Pääasia, että jotain mölyä lähtis. Kriteerit olis lähinnä:

-Suht pieni ja ja inhimillinen roudattava (vaikkei tarkoitus olekaan roudata se kuin myyjältä himaan)

-Transistori (koska putkien hiipuminen on yhtä masentavaa kuin sähkömoottorisesta RC-autosta akun hiipuminen, luulisin. Ensin mainitusta ei tosin ole kokemusta, vaan näin voisin kuvitella.)

-Yksinkertainen. En tarvitse mitään efektejä enkä mallinnuksia. Jos niitä haluan, otan ne mieluummin erillisistä spedeaaleista.

-Takaa umpinainen.

(Bassovahvistinkin saattaisi käydä. Niissä luulisi olevan vähemmän ''pierevät'' kovaääniset. Vaikka kyllähän jotkut haluaa tarkoituksella pieruääniä, mutta minä en ole Jack Bruce. Minä olen heavy metal-kitaransoittaja).
Kefiiri
30.07.2024 07:39:26 (muokattu 30.07.2024 07:41:15)
erty: Kaikki trankut 2SB-sarjalaisia. Mulla on jossain skema missä on myös trankkutyypit, mut en nyt tähän hätään löytänyt. Alunperinhän toi oli kaiketi joku alihankkittu japanilainen "all purpose audio ampfilier" piirilevy radioihin ja vastaaviin. Fiksuina markkinamiehinä löivät sen tyylikkäseen koteloon pienen ämyrin kera ja myivät kitaravahvistimena :)

Black Zombielle: olisi kiva pitää tämä ketju kuitenkin Pignose-aiheisena.

ertylle: Pignosesta puhutaan viisiwattisena mutta sehän vaatisi jytkymmän päätemuntajankin, todellinen R.M.S. teho lienee watin pintaan jos tosiaan on käytetty jotain valmista matkaradion vahvistinkytkentää?
erty
30.07.2024 13:40:05
Kefiiri: ertylle: Pignosesta puhutaan viisiwattisena mutta sehän vaatisi jytkymmän päätemuntajankin, todellinen R.M.S. teho lienee watin pintaan jos tosiaan on käytetty jotain valmista matkaradion vahvistinkytkentää?

Joo mun germanium versio antaa yhden watin ennen ku alkaa klippaamaan ja 1,5W täysillä 8ohmiin. Klippaa kyl varsin maukkaasti. Totahan voi ajaa isomman styrkkarin inputtiin line outin kautta jos haluaa. Köyhän miehen germanium "Garnet Herzog" :)
Kefiiri
30.07.2024 19:28:21 (muokattu 30.07.2024 19:30:23)
erty: Joo mun germanium versio antaa yhden watin ennen ku alkaa klippaamaan ja 1,5W täysillä 8ohmiin. Klippaa kyl varsin maukkaasti. Totahan voi ajaa isomman styrkkarin inputtiin line outin kautta jos haluaa. Köyhän miehen germanium "Garnet Herzog" :)

Mulla oli joskus Coron Distortion 10 jossa oli germaniumdiodit leikkureina ja kyllä se jotenkin pehmeämmin lähti säröytymään kuin moni muu pöristin.

Tuollaisia germaniumtrankkupäätteitähän on vanhoissa 70-luvun kasettisoittimissakin, sellainenhan Brian Mayllakin taisi olla. Pitäisi vissiin rakentaa sellaisesta Pignose nuppi jonka voisi kytkeä isompaan kaappiin :)

Toki Pignosen linjalähdön kytkeminen isompaan vahvariin antaisi ihan oikeaa tehoreserviä.
basisti1971
31.07.2024 11:01:36
Moi.

Kefiiri: Ei ole Pignosen vika jos joku tarjoaa sille hurisevaa virtalähdettä.

^Tämä.

Pignosea -tai pohjana ollutta Lafayetten päätemodulia senpuoleen- ei ollut alunperin tarkoitettu virtalähdekäyttöön lainkaan, joten käyttöjännitteen suodot, maapotentiaalien erotukset ymv. on jätetty kytkennästä pois.
Koska ei ole tarvetta, samalla tapaa kuin vain paristokäyttöön tarkoitetuissa pedaalimallisissa efektihärpättimissä.
Kunnollisella reguloidulla lineaarivirtalähteellä modaamattomastakin Pignosesta saa kohtuullisen häiriöttömän.
Lyijyakkuja noihin ja vastaaviin vahvareihin myös aikoinaan rakenneltiin, mutta kyllähän nykyään on kehittyneempääkin akkuteknologiaa tarjolla.

Jos tuollaisen Pignosen tyyppisen vahvarin haluaa askarrella ilman ulkonäköä, skemoja kaikkiin revisioihin kyllä löytyy netistä varsin runsaasti.
Kuten löytyy vaihtoehtoistenkin ja monipuolisempienkin muuntajakytkettyjen puolijohdetopologioiden kytkiksiä.

Vaikka päätelaitteen materiaalilla soundiin vaikutusta mahdollisesti onkin, enemmän on väli/vaiheenkääntö- ja päätemuuntajalla.
Kuten myös sisääntulon impedanssitasolla, joka ei oikein ole passiivisille magneettimikeille suotuisa.
Noiden ko. muuntajien 1:1 kopioiminen on aina ollut sudenkuoppa jotka noita topologioita hyväkseenkäyttäviä vahvistinkytkentöjä riivaa.
Kyseisiä muuntajia (eikä juuri oikeaa lankaa eikä laminointeja) ei enää vuosikymmeniin ole ollut markkinoilla, ja uustuotanto-/tai erikoistilauksesta valmistetut muuntajat ovat kohtuuttoman hinnakkaita.
Ja enemmän tai vähemmän alkuperäisistä eroavia.

Varsin usein tuollaisia muuntajia haikaillessa käännetään katse tavallisiin ~110/230V kaksipuoleisilla ulostuloilla varustettuihin muuntajiin.
Aivan kuten pikkuputkivahvistimia tuplatriodeistakin askarrellessa.

Puolijohdekomponentteja päätelaitteina käytettäessä osa kytkentöjen yksinkertaisuudesta kyllä kadotetaan koska muutoin kuin muuntosuhteen osalta muuntajien parametrit eivät vastaa kytkentöihin alunperin tarkoitettuja muuntajia, joten tarvitaan lisäkomponentteja noiden erojen sovittamiseksi.

Toisaalta, eipä korkeaimpedanssisia tehopuolijohteitakaan liiemmälti enää ole tarjolla jos halutaan toteuttaa kytkentä kohtuuhintaisin nykykomponentein, joten joka tapauksessa sovittamista piisaa ellei toteuta jotain hyväksi todettua vahvistinkytkentää.

Itse en henkilökohtaisesti ole koskaan minkään sukupolven Pignosea omistanut, soitellut toki.
Omaan makuun on aina ollut turhan yksinkertainen, etenkin kun ottaa huomioon ko.vahvaria aina riivanneen korkean hinnan.
Ulkonäkö on kyllä enemmän kuin kohdallaan, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

T:Samuli
PIM
03.08.2024 09:36:41
Jos ei halua tinkiä Pignosen liikuteltavuudesta niin mites olis joku USB PD virtapankki ja piuhan toiseen päähän 9v power trigger moduli ja toiseen päähän 3,5mm plugi? Itse tein virtasyöppöön BMPCC OG kameraan muutamalla eurolla virtapiuhan 12v power trigger modulista ja vanhasta Nokian puhelimenlaturin johdosta.

Tässä esimerkki ko. power trigger modulista
https://www.aliexpress.com/item/1005005488854460.html

Kannattaa tilata samalla kertaa isompi erä pt triggereitä, koska niillä saa melkein mistä tahansa matalavolttisesta laitteesta USB PD virtapankin kanssa toimivan, kun valitsee sopivaa jännitettä tuottavan pt triggerin ja varmistaa, että virtapankista irtoaa sopivat jännitetasot.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
basisti1971
04.08.2024 07:17:21
Moi.

PIM: Jos ei halua tinkiä Pignosen liikuteltavuudesta niin mites olis joku USB PD virtapankki ja piuhan toiseen päähän 9v power trigger moduli ja toiseen päähän 3,5mm plugi?

Ei mahdoton ajatus, mutta kuten kaikissa muissakin vastaavissa laitteissa joita ei alunperin ole tarkoitettu virtalähdekäyttöön, ainakaan itse en usko että tulee millään yksinkertaisella hakkurivirityksellä toimimaan.
Kokeilemallahan tuo selvinnee.

Itseltä ei löydy moisiin virityksiin juurikaan kiinnostusta koska tässä iässä toivoisi jo että kokeilussa (joiden suorittamisesta en saa korvausta ;)) olisi edes teoreettinen onnistumisen mahdollisuus, eikä nykysidosryhmiltä tiettävästi löydy minkään sukupolven Pignoseakaan, mutta kenties joltain mnettiläiseltä (/sidosryhmiltä) löytyy sekä innostus että Pignose.
Vaatii toki häiriöttömyyden toteamiseen vielä jonkinlaiset mittalaitteet tai minimissään hyväkorvaisen kuuntelijan, se ettei itse korkeataajuisia hälyääniä kuule ei suinkaan tarkoita etteikö niitä hyötysignaalin seassa luuraisi.

Koska ei-audiokäyttöön tarkoitettujen hakkurivirtalähteiden häiriöt juontavat juurensa kustannussyistä valituista topologioista, ei jälkikäteen suodattaminenkaan ole käytännössä mahdollista.
Tai ainakaan kannattavaa.

Jos teinitsesäästin akkuratkaisu (lyijy/NiCd/NiMh/jne.) ei pirtaan istu, oma suositus on hankkia todistetusti ilman minkänlaisia käyttöjänniteen suotoja sisältävän audiolaitteen syöttöön suunnitellun USB varavirtalähteen.
Eivät ole yleisiä, eivätkä ole halpoja, mutta olemassa noita toki on.

T:Samuli
Kefiiri
04.08.2024 07:36:18
Pignosen virrankulutus varmaan on melko maltillinen, toki käytetystä äänenvoimakkuudesta riippuva. Ihan ekana kokeilisin niitä ladattavia akkuparistoja, että miten pitkälle niillä pääsee.

(Oikeasti laittaisin sinne vaan Tokmannin tarjousparistot. Nekin varmaan riittäisivät useamman kuukauden Pignose-tarpeeseen.)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)