Aihe: Rosteri nauhojen kiillotus
1
Amatööri muusikko
27.06.2023 01:13:49
Mikä olisi paras tapaa saada rosteri nauhat kiiltäviksi? Itse olen yrittänyt käytää 0000 mutta prosessi tuppasi jäämään kesken, rahaa ei olisi myöskään varaa heitää kovin paljon mihinkään erikoistyökaluhin joten mietin mitä kaikkia vaihtoehtoja nauhojen hiomiseen kotona olisi?
basisti1971
27.06.2023 07:24:06
Moi.

Perinteisesti rosteri kiillotetaan tarkoitukseen suunnitelluin vahoin/tahnoin, joko käsin tai koneellisesti.
Vahoja ja tahnoja löytyy autotarvikeliikkeistäkin.

Se onko nauhojen "rosteri" edes (peili)kiillottuvaa tai sellaisena pysyvää, on tyyten toinen juttu.
En ole ensimmäistäkään luotettavaa materiaalianalyysiä nähnyt, eikä toisaalta ole itseä niin paljon (vielä ;)) kiinnostanut että olisin nauhoja hankkinut ja analyysiä tehnyt.

T:Samuli
Penasol
27.06.2023 08:06:47 (muokattu 27.06.2023 08:07:02)

Autosolilla olen kiillottanut polkupyörän osia hyvällä menestyksellä. Käsipelillä kankaan avulla. Vessapaperikin on osoittautunut hyväksi. Ei ole järin kallis tuote. Rasvaista on, pitää katsoa ettei mene otelaudalle.
En tiiä saatana
Mho
27.06.2023 08:14:53
Ostin Bilteman dremel kopion. Siinä on mukana kiillotustyyny. Hiontaan olen käyttänyt vanhaa kunnon fareglaa. Tulee helpolla todella hyvää jälkeä. Rosteria en ole kokeillut, mutta eiköhän toimi siihen yhtä hyvin.

https://www.biltema.fi/tyokalut/hio … onitoimihiomakone-mg-150-2000039996
munkero
27.06.2023 09:06:09 (muokattu 27.06.2023 09:06:55)
Edellä mainittu Autosol tai muu metallin hienompaan kiillotukseen tarkoitettu aine ja Dremel/porakone kiillotuslaikan kera. Käsinkin toki voi hinkata, mutta suosittelen konevoimaa näihin hommiin.

Itse olen tänä vuonna vaihtanut kymmeneen kitaraan rosterinauhat ja loppukiillotus dremelillä ja kiillotusvahalla.

E: ja samalla combolla voi toki vetää myös perinteiset nikkelinauhat, tulee vaan nopeammin valmista :)
Itekki joskus soitellu.
Mikko1978
27.06.2023 10:08:59
Vaaleat otelaudat ja kitaran runko otelaudan ympäriltä kannattaa suojata. Jos käyttää teräsvillaa, niin silloin on syytä teipata mikit täysin suojaan. Kannattaa varoa, ettei pyöristä liiaksi nauhojen päitä tai tasoita nauha profiilia. Nauhojen kiillotus noudattaa aivan samoja periaatteita kuin mikä tahansa kiillostus. Aloitus niin karkealla hiovalla partikkelilla, että pinnan muoto eli karkeat epätasaisuude siloittuvat kohtuullisella työmäärällä ja sen jälkeen askel askeleelta mennään kohti hienompaa hiovaa partikkelia aina poistaen edellisen vaiheen hiomajälki.

Halvalla pääsee, kun tekee pohjatyöt hiomapaperilla ja loppukiillotuksen hiomatahnalla. Kun eri vaiheiden välillä ei ole liian suuri ero karkerkeudessa, niin edellisen vaiheen hiomajäljen poistaminen sujuu nopeasti. Hiomapaperille esim. karkeudet 320-600-1200-2000, jonka jälkeen nauhat ovat jo varsin kiiltävät. Aloituskarkeus tarpeen mukaan. Siitä voi halutessaan jatkaa paperille/kankaalle laitetulla hiomatahnalla etsimään täydellistä peilikiiltoa. Tässä esimerkki tahnoista:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/70191 … llinkiillotusvaha-karkeahieno-2-kpl

Kuten sanottua, niin aloituskarkeus riippuu siitä, että kuinka karkeat nauhat alkujaan ovat. Viimeisin karkeus riippuu siitä, kuinka kiiltävään lopputulokseen haluaa päästä. Jos nauhat sinällään ovat sileät, mutta vaativat vain viimeisen silauksen, niin pelkkä hiomatahnakin riittää.

Koneet luonnollisesti nopeuttavat hommaa, mutta homma onnistuu myös ihan omin sormin, eikä siihenkään mahdottomasti aikaa tuhraannu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)