Aihe: Parhaat Kitaran kielet
1 2
Simeonin strato
03.04.2023 07:46:56 (muokattu 03.04.2023 15:08:06)
Mitkä on teidän mielestä parhaat akustisen kitaran kielet (merkki/malli)? Onko hopeoiduissa kielissä paras soundi sormisoittoon? Mikä merkki on paras? Kertokaas omista kokemuksistanne niin minäkin viisastun..
MustaKissa
03.04.2023 08:18:39
Sormisoitosta en oikein mitään tiedä, mutta Elixirin Nanowebsit omat suosikit sekä sähköisen että akkarin puolella. Ei jatkuvasti tarvitse vaihdella, kirkkaahko soundi ja pystyy pehmeäsormisenakin kunnolla soittamaan. Muilla kielillä jos vähänkään liu'uttaa tai bendailee, sormista iho rikki tai rakoilla.
Olipa kerran kissa ja paljon soittokalustoa.
Sabbathologist
03.04.2023 08:23:18

Kielet q kielet. GHS Boomers on mielestäni paras, koska niitä saa Claas Olsonilta.
Jeszse
03.04.2023 08:54:47
D'addario NYXL
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
munkero
03.04.2023 09:13:33
MustaKissa: Elixir Nanoweb

Tää.

Mulla on n. 30 kitaraa ja kunnolliset pinnoitetut on ainoa vaihtoehto jos meinaa että kielet olis kutakuinkin soittokunnossa sit kun seuraavan kerran sattuu mela kouraan. Hintaahan niille sitten tulee, mutta uskaltaisin väittää että maksaa itsensä takaisin vaihtovälin pituudessa.
Itekki joskus soitellu.
Tympee Huttunen
03.04.2023 09:26:39
Jeszse: D'addario NYXL

Tämähän se on. En tiedä mitä magiaa näissä on, mutta sointi säilyy kauan ja tatsi on sopivan karhea.
hallu
03.04.2023 10:03:12
Onko kestävyys ainoa kielen laatua mittaava kriteeri? kyllä minä nostaisin myös hinnan ja saatavuuden siihen rinnalle. Onko kielissä merkittäviä soundieroja? en ole sellaista oikein onnistunut huomaamaan koska uutena kieli soi joka tapauksessa heleämmin ja kielen sointi muuttuu iän ja käytön myötä, niin ainakaan minulla ei ole koskaan tullut mieleen tai tilaisuutta verrata kahta uutta kieltä toisiinsa, vaan aina se pois vaihdettava verrokki on vanha. Sama juttu miksi en ole koskaan verrannut auton tai prätkän renkaita keskenään, niissäkin aina toiset on vanhat ja kuluneet ja toiset uudet, niin ei oiein saa oikeaa käsitystä asiasta.
Snapo
03.04.2023 10:06:25
https://www.youtube.com/watch?v=GU3FALjd_m4&ab_channel=PaulDavids

TLDR: Rotosound vs. Daddario. Viime kerralla ostin muutamat rotot mutta vielä en ole ehtinyt testaamaan huomaako merkittävää eroa.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Larzes
03.04.2023 10:38:12
munkero: Tää.

Mulla on n. 30 kitaraa ja kunnolliset pinnoitetut on ainoa vaihtoehto jos meinaa että kielet olis kutakuinkin soittokunnossa sit kun seuraavan kerran sattuu mela kouraan. Hintaahan niille sitten tulee, mutta uskaltaisin väittää että maksaa itsensä takaisin vaihtovälin pituudessa.

Onko Optiwebit käyneet testissä, riittääkö mielestäsi näiden pinnoitus?
Paskaa soittoa jo syksystä 2008
Kefiiri
03.04.2023 11:35:11
hallu: Onko kestävyys ainoa kielen laatua mittaava kriteeri? kyllä minä nostaisin myös hinnan ja saatavuuden siihen rinnalle. Onko kielissä merkittäviä soundieroja?

On niissä soundieroja. GHS Boomersit eivät soi heleästi uutenakaan, kun taas halvahkot Dunlopit soivat pitkään ilahduttavan rapsakasti.

Hinnan puolesta Harley Bentonin kielet ovat ihan hyviä. Ääni ehkä tumppuuntuu nopeammin kuin Dunlopeissa ja sitten on se vaihtamisen vaiva. Mutta Bentoneita taas viimeksi tuli hommattua.
En ole musiikin asiantuntija.
PIM
03.04.2023 12:14:55
munkero: Tää.

Tämä. Mä nyt ostin kokeeksi Harley Bentonin neljän euron päällystettyjä kieliä, mutta en ole vielä ehtinyt testaamaan onko ihan täyttä kuraa vai budejettiystävällinen vaihtoehto Elixireille.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Kuha
03.04.2023 12:29:10 (muokattu 03.04.2023 12:37:32)

hallu: Onko kestävyys ainoa kielen laatua mittaava kriteeri? kyllä minä nostaisin myös hinnan ja saatavuuden siihen rinnalle.

Sama juttu. Sitten mikä kielilaatu sopii mihinkin soittimeen - puoliakustiseen laitan erilaiset kielet kuin Telecasteriin, makuasioita.

Darcon kieliä sai muutama vuosi takaperin halvimmillaan 2,75/setti. Piti oikein tarkistaa, vuonna 2015 oli tuo hinta, no hyviä ja edullisia kieliä kuitennii.
Old Fenders never die
lärviapina
03.04.2023 12:51:38 (muokattu 03.04.2023 15:36:13)
Pelkillä Elixireillä menty n.10vuotta. Nykyään alkanut suosimaan optiwebbiä ei niin liukkaan tatsin vuoksi. Nanoja ja opteja kuiten molempia käytössä. Välillä tullu kokeiltua muiden pinnoitettuja ja pinnoittamattomia kieliä vaan todetakseen ettei parempia ole vielä tullut vastaan.

Koronan aiheuttamien toimitusvaikeuksien vuoksi meinas ahdistaa välillä kun 9-46 settiä ei ollut missään ja henk.koht. alaraja omassa varastossa alkoi häämöttään(olikohan 4settiä minimissään).....hamstrasin sitte puujalkaliikkeitä tyhjäksi jos sattu settejä löytymään :D
Mukava huomata että moni muukin tahkoo elixireillä!

EDIT: Optiwebbejä eikä polywebbejä :D
Sammo
03.04.2023 13:02:58 (muokattu 03.04.2023 13:05:37)
Jeszse: D'addario NYXL

Näille kanssa ääni! Omaan korvaan paras soundi, pysyy vireessä melkeinpä heti ja kestää käytössä (ja käyttämättä) huomattavasti kauemmin kuin normikielet. Elixireihin verrattuna käyttöikä on mulla yhtä pitkä, mutta nuo ei NYXL:t ei tunnu sormituntumalta päällystetyiltä.

D'addarion XS/XT -sarjastakin on hyviä kokemuksia, mutta päällysteen rispaantuminen ärsyttää (pääosin visuaalisesti, koska rispaantuneetkin kielet kuulostaa ihan hyvältä).
This is on a whole other level. Its level one.
Mikko1978
03.04.2023 13:51:54
Mulle hyvä kieli on se, jonka saatavuus on hyvä ympäri maailmaa, niin ei tarvitse alkaa säätelemään intonastiota turhaan. Olen kokeillut kaikenlaista, mutta nykyisin EB:n perus-Slinkyillä soittaessa en kaipaa oikein mitään noista kalliimmista tai erikoisemmista kieliseteistä. Kieliä en enää saa poikki tai tumpuiksi soundiltaan.
lifer
03.04.2023 14:27:04

NYXL useimmiten on käytössä mutta niistä minulle joskus ryttyiltiin, että syövät nauhoja nopeammin kuin tavalliset. Mene ja tiedä loppupeleissä mutta voi kai kovempi metalli pehmeämpää syödä eri tavalla.
Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti".
temander
03.04.2023 14:33:29
DR:n 9-46 & 10-56 -seteillä on menty kymmenisen vuotta ja molemmat toimineet moitteetta ja kuulostaneet hyvältä pitkään. DR:lle iso peukku.
You know you never know you know
msalama
03.04.2023 14:49:25 (muokattu 03.04.2023 14:50:57)

GHS Boomers ja Fender 250R kymppisetit. Edullisia peruskieliä, jotka ajavat asiansa eivätkä ainakaan mun näpeissä edes tumppuunnu kovin nopeasti. Mä sain kaupantekijäisinä jostain myös NYXL-kymppisetin joka on mulla nyt Gretschissä kiinni, mutta ei ne musta mitkään niin ihmeelliset oo, ehkä snadisti heleämmät kuin peruskama. Ja kalliimmat kanssa...
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
msalama
03.04.2023 14:54:10

GHS Boomersit eivät soi heleästi uutenakaan

No kyllähän soivat ja makuasioista VOI kiistellä, toisin kuin esim. painovoiman olemassaolosta.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
Humanoid
03.04.2023 15:30:36
Elixir Optiweb. Ei ihan niin liukkaat näpeissä kuin Nanowebit, mutta kestävät yhtä kauan. Tuntuvat lähes tavallisilta kieliltä. Näillä on menty vuosikaudet.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)