Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kajaritestailua
1
jkiva
24.10.2022 23:58:51 (muokattu 24.10.2022 23:59:33)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin vaihtaan Laney AOR ProTube kombooni kaiutinta. Kokeilin eri vaihtoehtoja mitä mulla oli tossa käsillä. Orkkis oli Celestion G12M-70, aitoa kasarisoundia, ei mitään vikaa. Halusin siihen vain 8-ohmisen ku tuo oli 16ohm.
 
Testit tein reippaalla treenisvolyymillä ja särösoundeilla. Alustana Laneyn kombon umpikotelo, Seymour Duncan -59 Humbucker mikki.
 
Ensin testiin Hughes & Kettnerin kombosta irrotettu G12T-100, varsin jees, pehmeähkö, Celestioniksì aika täyteläinen soundi. Mukavasti alapäätä, ei liian kireä.
 
Sitten kaverin Celestion Classic Lead 80. Yllättävän hyvä! Aika perus-Celestion, selkeä yläpää.
 
Seuraavaksi Marshall Goldback nimellä oleva Eminencen tekemä vanha Marshall Valvestatesta irrotettu kajari. Ensi havaintona oli äänekkäämpi, siis herkempi kuin nuo muut. Ja kuten muistelinkin ja syy miksi tuo on jäänyt kokoelmiin, niin varsin tasapainoinen soundi. Toimi myös kivasti balanssissa (avoimessa) lisäkaapissa olevan Tone Tubby 4040:n kanssa, joka ollut pääasiallinen kajarini käytössä pari vuotta.
 
Komboon jäi tuo Marshall Goldback/Eminence. Kakkoseksi tuli hiuksenhienolla erolla Celestion G12T-100, joka saa palata kotisoitteluun H&K-komboon.
 
Hauskaa ja tulos ehkä hiukan yllätti vaikka periaatteessa osasinkin odottaa, että tuo Marshallin kajari on vahvoilla.
 
elon arska
25.10.2022 08:07:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mielenkiinnosta, miksi halusit vaihtaa eri impedanssisen elementin?
 
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
jkiva
25.10.2022 08:56:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elon arska: Ihan mielenkiinnosta, miksi halusit vaihtaa eri impedanssisen elementin?
 
Kun tuo mun kaappi, jossa Tone Tubby, on 8 ohminen ja halusin käyttää sitä lisäkaappina ns. aiemman ainoona kaappina sijaan. Tai siis ottaa sen kombon oman kajarin siihen rinnalle, enemmän pinta-alaa, enemmän "jotain" :). Perinteisesti ei suositella eri impedanssien miksaamista, vaikka ei kai siitä varsinaista haittaakaan ole. Nyt siis 2 kajaria, 4 ohmia total, kytkin 4 ohmin asennossa, by the book.
 
msalama
25.10.2022 09:00:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis jos sulla on 2 8 ohmin kaappia rinnan, niin impedanssi on 4 ohmia etkä sä mitenkään miksaa eri-impedanssisia kaiuttimia. Vai ymmärsinkö mä nyt taas jotain väärin?
 
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
dajackal
25.10.2022 09:14:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

msalama: Siis jos sulla on 2 8 ohmin kaappia rinnan, niin impedanssi on 4 ohmia etkä sä mitenkään miksaa eri-impedanssisia kaiuttimia. Vai ymmärsinkö mä nyt taas jotain väärin?
 
Itse ymmärsin näin ja homma kävi järkeen:
 
Kaappi nro 1: 8 ohm
Kaappi nro 2: 16 ohm -> haluttiin vaihtaa kajari 8 ohm
 
Tällöin kun käytetään kaappeja 1 ja 2 rinnan niin kuorma jakautuu tasaisesti, koska kaappien impedanssit samat.
 
jkiva
25.10.2022 09:35:27 (muokattu 25.10.2022 09:45:51)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dajackal: Itse ymmärsin näin ja homma kävi järkeen:
 
Kaappi nro 1: 8 ohm
Kaappi nro 2: 16 ohm -> haluttiin vaihtaa kajari 8 ohm
 
Tällöin kun käytetään kaappeja 1 ja 2 rinnan niin kuorma jakautuu tasaisesti, koska kaappien impedanssit samat.

 
Just näin. Tästä oli kyse.
 
jkiva
26.11.2022 19:21:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

part 2...
 
Ostin Randallin 4x12 kaapin josta oli 2 elementtiä pimeenä. Ne 2 omaa, mitä lie Randallin lätkällä G12J-75 soundas varsin terveeltä. Heitin kaapin yläkertaan 1x Tone Tubby 4040 hamppukajari ja 1x Celestion G12 Classic Lead ja tulipahan järjettömän hyvä!
 
Syttyy tosi nopeesti, eikä läheskään niin tukkonen kuin nuo 4x12 usein tuppaa olemaan. Tone Tubby tuo siihen mukavaa yläpään heleyttä ja rouheutta, alapää on mukavan tiukka.
 
Eli jos oma 4x12 kaappi tuntuu vähän "nuhaselta" tms. niin ei oo pakko vaihtaa koko kaappia. Homma voi korjaantua heittämällä sinne sekaan yks Tone Tubby hamppuelementti. Aiemmin oon aatellu, että pitäis vaihtaa 2, mutta ykskin näköjään riittää "herkistämään" kaapin. Hyvä uutinen sikäli kun nuo tuppaa oleen vähän hintavia niin yhdelläkin pärjää.
 
Ja mikä mystisintä, Randallin omat elementit oli eri pulttijaolla, vaan 6 pulttia. Eipä oo tommosiakaan ikinä tullu vastaan. LOL! :-D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «