Aihe: Uudet mikit 7-kieliseen multiscale kitaraan.
1
DownWithTheSickness
26.08.2022 16:09:39
Mulla on Schecter Reaper 7-kielinen multiscale kitara ja olen alkanut mietiskelemään jos hommais uudet mikit tohon. En ole ikinä ennen perehtynyt näihin mikki-asioihin millään lailla joten olisi pari kysymystä ja arvostaisin kovasti jos joku vaivautuisi mua valistamaan aiheen tiimoilta :D elikkä;

Mitäs mun pitää tietää uusia mikkejä tohon etsiessäni?
Onko noissa multiscale kitaroissa koossa jotain eroo normi 7-kielisiin, ja tulisiko mikin olla sellainen saippuapalamainen?
Nykyisellä tuossa on passiivimikit, eli siinä ei ole patterille paikkaa, mitäs jos haluan aktiivimikit?
Osaatteko suositella mitään mikkejä millä lähtis rouheat metallisäröt ja puhtaat cliinit. Sellaiset tarkat soundit (ottaen huomioon että ne on sitten sopivat tuohon kitaraani)?

Olen siis varmaankin thomannilta tilaamassa jotkut mikit ja jossain kitarahuollossa ne vaihdatan.
Humanoid
26.08.2022 19:53:43 (muokattu 26.08.2022 20:15:26)
DownWithTheSickness: Mulla on Schecter Reaper 7-kielinen multiscale kitara ja olen alkanut mietiskelemään jos hommais uudet mikit tohon. En ole ikinä ennen perehtynyt näihin mikki-asioihin millään lailla joten olisi pari kysymystä ja arvostaisin kovasti jos joku vaivautuisi mua valistamaan aiheen tiimoilta :D elikkä;

Onko noissa multiscale kitaroissa koossa jotain eroo normi 7-kielisiin, ja tulisiko mikin olla sellainen saippuapalamainen?
Nykyisellä tuossa on passiivimikit, eli siinä ei ole patterille paikkaa, mitäs jos haluan aktiivimikit?
Osaatteko suositella mitään mikkejä millä lähtis rouheat metallisäröt ja puhtaat cliinit. Sellaiset tarkat soundit (ottaen huomioon että ne on sitten sopivat tuohon kitaraani)?

Olen siis varmaankin thomannilta tilaamassa jotkut mikit ja jossain kitarahuollossa ne vaihdatan.

Näyttäisi siltä, että mikit tuossa ovat ns. passiivikokoa, eli sellainen saippuapalahan tuohon ei mene. Mikkikolojen reunat ovat lisäksi pyöristetyt, joten jos mikrofonin pohjalevy on kulmikkaampi, joutuu kitaraa mahdollisesti vähän viilaamaan. Ei ole välttämättä vaivan arvoista. Mikit itsessään näyttäisi olevan tavalliset, eli suorat. Joissain multiskaalaisissa kitaroissa mikkien kelat on laitettu vielä erikseen kulmaan, ja se saattaa rajoittaa paljonkin valmiita vaihtoehtoja.

Patterin paikasta ei tarvitse huolehtia, sillä sen voi sijoittaa vaikka potikoiden ym. elektroniikan sekaan johonkin sopivaan koloon. Jos haluat vaihtaa tuohon aktiivimikit, joudut vaihtamaan myös molemmat potikat ja jakin, eli käytännössä koko elektroniikan uusiksi. Helpoimmalla pääset siis, jos etsit tilalle toiset passiivimikit.

Saundin ja mikkivalinnan puolesta asiat ovat sitten niin paljon makuasioita ettei suoria suosituksia ole helppo antaa. Kannattaa kuunnella vaikka Youtubesta vertailuvideoita eri mikrofoneista ja päättää sitä kautta minkä suuntaista haluaa. Vielä parempi, jos löytyy vertailuja juuri näihin Schecterin Decimator-mikkeihin.
Räbbänä
26.08.2022 20:13:58
Hyviä seiskamikkejä on paljon markkinoilla liukuhihnakamppeista käsin käämittyihin butiikkimikkeihin. Tuossa näyttäisi ihan perus passiivikokokoiset olevan, joten korkeintaan jo Humanoidin mainitsemien pohjalevyjen verran voi lisätyöstöä tulla, mikä ei paha rasti ole, jos soitin muutoinkin menossa jo ammattilaisen laitettavaksi.

T-kauppa ostopaikkana toki jonkin verran rajaa valikoimaa, mutta perus Duncaneista suosittuja viime vuosina olleet Sentient/Pegasus combo. Dimarziolta ehkä suosittelisin taas Crunch Labia ja Liquifirea. Aktiiveista taas Fishmanit. Tsekkaile tosiaan Youtuben demoja, jos rinnanvertailuja löytyy.
"50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin."
Humanoid
26.08.2022 20:17:02 (muokattu 26.08.2022 20:17:15)
Räbbänä: Hyviä seiskamikkejä on paljon markkinoilla liukuhihnakamppeista käsin käämittyihin butiikkimikkeihin. Tuossa näyttäisi ihan perus passiivikokokoiset olevan, joten korkeintaan jo Humanoidin mainitsemien pohjalevyjen verran voi lisätyöstöä tulla, mikä ei paha rasti ole, jos soitin muutoinkin menossa jo ammattilaisen laitettavaksi.

T-kauppa ostopaikkana toki jonkin verran rajaa valikoimaa, mutta perus Duncaneista suosittuja viime vuosina olleet Sentient/Pegasus combo. Dimarziolta ehkä suosittelisin taas Crunch Labia ja Liquifirea. Aktiiveista taas Fishmanit. Tsekkaile tosiaan Youtuben demoja, jos rinnanvertailuja löytyy.

Fishmaneista voin jo valmiiksi sanoa etteivät ne uppoa helposti tuollaiseen kitaraan, jossa mikkikolon kulmat ovat noin pyöristetyt. Omaan seiskaan piti näyttää viilaa ankarasti, onneksi ne modaukset jäi kuitenkin mikkikehyksen alle. Tuossa kitarassa mikit ovat rungossa suoraan kiinni ja modausjälki voi itse tehtynä olla melko karua. Joten kitara ammattilaiselle, jos tulee tarve laajentaa koloja.
jhlamm
26.08.2022 20:53:21
DownWithTheSickness: Mulla on Schecter Reaper 7-kielinen multiscale kitara ja olen alkanut mietiskelemään jos hommais uudet mikit tohon. En ole ikinä ennen perehtynyt näihin mikki-asioihin millään lailla joten olisi pari kysymystä ja arvostaisin kovasti jos joku vaivautuisi mua valistamaan aiheen tiimoilta :D elikkä;

Komppaan yllä olleita vastauksia. Saippuat ei sovi. Aktiivimikeille pitää patteri ängetä sinne kytkinpoteroon, mutta varmasti sen saa sinne vaikkei kaunein ratkaisu ole. Jossain mikeissä niitä mikin pohjalevyjä voi inan pyöristää, mutta ei sekään mikään aina toimiva patenttiratkaisu ole.

Mikä sitten on hyvä mikki? No sellaisen määrittely on kuulijan korvissa ja siksi vaikea suositella. Itse jos pitäisi jotain äärimmäisen erottelevaa ehdottaa kovalle särömusiikille niin vaihtoehdot ovat joko BKP aftermath tai Lundgren M7.

Yleisesti ehkä hyvä on mainita, että yleensä "kuumia" mikkejä pidetään kovina metallimikkeinä, mutta tarkat soundit tulevat yleensä hieman vähemmän kuumemmilla mikeillä. kuumemmissa soundi voi mennä kovemmilla gaineilla hieman mössöksi.

Seuraava sitten onkin vähän omakohtaisempi kokemus. Mikeillä voi aina hifistellä ja sitä olen itsekin paljon tehnyt. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ne eivät korjaa kaikkea mitä vahvari ja kaiutin tuuttaavat pihalle. Nämä ovat myös erittäin olennaisia soundin kannalta. Eli yleensä "riittävän hyvät" mikit ovat riittävän hyvät. Mutta paras ohje kamahomolla tähän on, että ostaa yhdet ja jos ei maistu niin seuraavat. Toista n kertaa.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Humanoid
26.08.2022 20:59:16 (muokattu 26.08.2022 20:59:34)
jhlamm:
Mikä sitten on hyvä mikki? No sellaisen määrittely on kuulijan korvissa ja siksi vaikea suositella. Itse jos pitäisi jotain äärimmäisen erottelevaa ehdottaa kovalle särömusiikille niin vaihtoehdot ovat joko BKP aftermath tai Lundgren M7.

No, mennään sitten suosituksiinkin.. Aftermath ei ole mielestäni hyvä valinta, sillä sen saundi on hieman singlecoil-mainen. M7 varmasti hoitaa toki homman kotiin. Muita selkeitä seiskamikkejä on DiMarzion Evo ja D-Activator. Duncanilta katselisin SH-5:sta. BKP:n puolelta Juggernaut, Black Hawk ym. voisi toimia.

Nyrkkisääntönä ehkä, että jos selkeyttä hakee, niin perehtyy eri magneetteihin. Keraamiset ovat kirkkaampia, Alnico V:t aavistuksen verran pehmeämpiä ja skuupatumpia (nuo ne kaksi yleisempää). Omalla kohdalla sweet spot on 11-14 kOhm ja keraaminen magneetti. Ja sitten kun kilo-ohmitkaan eivät suoraan kerro mitään niin.. menee eri mikkien testailuksi :)
Nacher
29.08.2022 12:24:43
Jos ei ihan halvalla tarvitse päästä, niin tuollaiseen moderniin metallisoundiin seiskamikit kannattaa hankkia Bare Knucklelta suoraan tilaamalla tai esim. ostamalla Lundgrenit. BKP:llä on tuohon soveltuvia esim. Juggernaut, Aftermath, Ragnarok, Impulse ja Black Hawk. Jos hitusen vähemmän supermoderni soundi haussa niin siten Silo on todella kova. Tai Nailbomb.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)