Aihe: Kaulataskuista
1 2
discominister
10.03.2021 08:34:53
Mitenkä kireät kaulataskut teillä on? Tuli tuossa omat testailtua ja aikalailla sai paperin laitettua sisään omissani. Vanhassa Stratocaterissa sain kiristettyä sen verran tiukalle ettei ruuvien kohdalta enää mennyt, mutta keskeltä kylläkin. Normaalia? Hyvin se kyllä resonoi siitä huolimatta.
Kefiiri
10.03.2021 09:00:04 (muokattu 10.03.2021 09:01:35)
Nyt kaipaamme hieman tarkennusta että mistä suunnasta sitä paperia on sinne soviteltu? Miten paperi voisi mennä ruuvien kohdalta, en tajua?

Itse en ole kaulataskuista huolissani ollut koskaan. Ruuvit pitävät kaulan paikallaan ja resonoinnin määrä on sama vaikka olisi kahden millin rako joka puolella. Sikäli tiukka kaulatasku olisi hyvä että jos kolhii kitaraa ympäriinsä, pysyy kaula oikeassa linjassa kieliin nähden vähän löysemmilläkin ruuveilla.
En ole musiikin asiantuntija.
Jeszse
10.03.2021 09:32:00
Kaulan pitäis olla kaulataskun pohjalla kyllä kunnolla kiinni, ei sinne mitään paperia pitäs mennä. Bodyssa olevien kaularuuvien reikien pitää olla sen kokoset että ruuvi menee niistä läpi ruuvaamatta, kierteet sit vasta siellä kaulassa itessään. Muuten ei kaulan ja bodyn liitos oo tiukka.

Jos paperi menee kaulataskun ja kaulan sivun väliin ni siinähän menee, se on enempi sit esteettinen asia. Onhan noita fendereitä joissa voi laittaa plekun sinne talteen.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
munkero
10.03.2021 09:33:46
Jeszse: Kaulan pitäis olla kaulataskun pohjalla kyllä kunnolla kiinni, ei sinne mitään paperia pitäs mennä. Bodyssa olevien kaularuuvien reikien pitää olla sen kokoset että ruuvi menee niistä läpi ruuvaamatta, kierteet sit vasta siellä kaulassa itessään. Muuten ei kaulan ja bodyn liitos oo tiukka.

Hämmentävän harvoin näin on. Mä oon varmaan puolista omista kepeistä kairannu noita auki. :D
Itekki joskus soitellu.
Kefiiri
10.03.2021 09:39:11 (muokattu 10.03.2021 09:41:10)
munkero: Hämmentävän harvoin näin on. Mä oon varmaan puolista omista kepeistä kairannu noita auki. :D

Ai jaa? Tuollainen kokemus selittää aloituksen, jos ruuvit tosiaan kantavat niin että papru mahtuu kaulan ja rungon väliin muualtakin kuin kaulan sivulta. Eipäs ole itselle osunut semmoisia paitsi ensimmäisissä omatekoisissa :D
munkero
10.03.2021 09:46:47
Kefiiri: Ai jaa? Tuollainen kokemus selittää aloituksen, jos ruuvit tosiaan kantavat niin että papru mahtuu kaulan ja rungon väliin muualtakin kuin kaulan sivulta. Eipäs ole itselle osunut semmoisia paitsi ensimmäisissä omatekoisissa :D

Ja ihan japanissa valmistettuja ns. kunnon vehkeitä. Edellinen vastaan tullut tapaus oli RG750. Ruuvit kyllä liikkuivat rungon läpi ruuvaamatta, mutta kovin nihkeästi.

Eihän se mitenkään ideaalitilanne ole, mutta saahan kaulan kunnolla taskuunsa noinkin, sitä vaan täytyy pitää paikallaan ruuvatessa.
Itekki joskus soitellu.
Jeszse
10.03.2021 09:52:22
munkero: Hämmentävän harvoin näin on. Mä oon varmaan puolista omista kepeistä kairannu noita auki. :D

Juu luulis semmosen olevan ihan itsestään selvää kenelle tahansa joka ruuvaa asioita yhteen.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
munkero
10.03.2021 09:57:05
Jeszse: Juu luulis semmosen olevan ihan itsestään selvää kenelle tahansa joka ruuvaa asioita yhteen.

Toisaalta jumalainen runkosointi yhdistyy kaulan resonointiin paremmin kun ruuvit on koko mitaltaan tiukasti puuta vasten? Olenko siis pilannut kitarani?
Itekki joskus soitellu.
Kefiiri
10.03.2021 10:06:01 (muokattu 10.03.2021 10:06:28)
No todellakin olet, siellähän on nyt ilma-atomeita välissä :/
paskiaispaska
10.03.2021 11:28:06

Paras tapa mielestäni varmistaa että kaula on varmasti pohjassa, on että kitaran ollessa vireessä löystää hieman kaulan kiinnitysruuveja. Kielet vetää sen kaulan tiukasti pohjaan jollonka kiristetään kiinnitysruuvit kireelle. Joissain kitaroissa edellyttää myös plektrasuojan löystämistä ettei kaula jää kantamaan sitä vasten.
J.Nikkanen
10.03.2021 12:12:35
paskiaispaska: Paras tapa mielestäni varmistaa että kaula on varmasti pohjassa, on että kitaran ollessa vireessä löystää hieman kaulan kiinnitysruuveja. Kielet vetää sen kaulan tiukasti pohjaan jollonka kiristetään kiinnitysruuvit kireelle. Joissain kitaroissa edellyttää myös plektrasuojan löystämistä ettei kaula jää kantamaan sitä vasten.

Anteeksi, nyt en ymmärrä.
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
J.Nikkanen
10.03.2021 12:13:52
Jeszse: Juu luulis semmosen olevan ihan itsestään selvää kenelle tahansa joka ruuvaa asioita yhteen.

Varmaan kaikista kitaroista ja bassoista olen saanut rungon reiät suurentaa.
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
Kefiiri
10.03.2021 14:49:20 (muokattu 10.03.2021 14:49:38)
J.Nikkanen: Anteeksi, nyt en ymmärrä.

PP ajattelee kaulataskun tallan puoleisen pään "pohjaksi".
discominister
10.03.2021 15:01:18
Kefiiri: Nyt kaipaamme hieman tarkennusta että mistä suunnasta sitä paperia on sinne soviteltu? Miten paperi voisi mennä ruuvien kohdalta, en tajua?

Itse en ole kaulataskuista huolissani ollut koskaan. Ruuvit pitävät kaulan paikallaan ja resonoinnin määrä on sama vaikka olisi kahden millin rako joka puolella. Sikäli tiukka kaulatasku olisi hyvä että jos kolhii kitaraa ympäriinsä, pysyy kaula oikeassa linjassa kieliin nähden vähän löysemmilläkin ruuveilla.

Nää on vähän vaikeita sanallisesti selittää ja helppo näyttää. Paperia olen työnnellyt sinne "kaulan pohjan" puolelle johon myös ruuvin kiinnittyvät. Paperi ei tietenkään mene ruuvien yli, mutta tarkoitin sitä kohtaa leveyssuunnassa, jossa ruuvit sijaitsevat. En ihmettele jos joku ei saa selkoa.

Ne bodyn ruuvireijät olivat tosiaan sellaiset, että niistä ei ruuvi mennyt pyörittämättä läpi. Niiten suurennusko auttaisi?
Laulava Kylätohtori
10.03.2021 15:06:16
munkero: Toisaalta jumalainen runkosointi yhdistyy kaulan resonointiin paremmin kun ruuvit on koko mitaltaan tiukasti puuta vasten? Olenko siis pilannut kitarani?

Tuuttiin sen teit.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Antti1
10.03.2021 15:14:01
discominister: Niiten suurennusko auttaisi?

Kyllä. Nyt sun ruuvit kiristyvät kahteen kappaleeseen ja samalla työntävät sitä kaulaa pois rungosta. Ruuvaamisen ideana on nimenomaan se, että ruuvin kierteet kiristyvät vain yhteen kappaleeseen ja kanta puristaa toista kappaletta vasten.
Mikko1978
10.03.2021 15:14:44 (muokattu 10.03.2021 15:18:44)
Jos ruuvin kierteiden huiput hieman hipovat rungon läpi meneviin reikiin, niin se ei estä kaulaa kiristymästä. Jotain hämminkiä siinä liitoksessa on, jos kaulan alle voi paperin työntää. Oletko käyttänyt kaulaa irti? Siellä voi olla esim. kierteistä nousseita lastuja kaulan ja rungon välissä, jotain muita roskia, maalin valumia tai vain epätasaista työnjälkeä. Myös kädettömien ti-miesten kaulakuman säätämisten jälkeen sieltä voi löytyä mitä tahansa tuhoa.

Kannattaa pitää sitten maltti mukana ruuveja kiristäessä. Ylikiristämällä ei saa kuin kaulalaatan mutkille ja kierteet sileeksi. Jos liitos on kunnossa, niin ruuveja ei tarvitse kiristää hampaat irvessä.

Itse katsoisin ensin, että onko kaulan ja rungon pinnat geometeialtaan kunnossa ja on siellä raossa mitään väliin jäävää materiaalia. Samalla voi katsoa sitäkin, että kuinka paljon ruuvit ottavat kiinni runkoon.
McNulty
10.03.2021 16:20:57
Mulla on sopivasti vanhan Aria Pro:n kaulataskuun leikattu vanhasta luottokortista "shimmilevy". Tää on muutenkin sellainen DIY-kikkare edellisten omistajien jäljiltä, mutta hiljalleen tästäkin on luottopeli tullut.

Stewmacilta ajattelin tilata sen kaulataskun kokoisen puisen shimmilevyn / sarjan, jolloin kaulan ja rungon kontakti on entistä parempi.

Pelottaa jo valmiiksi kuinka hyvin tuo kohta 40 vuotta vanha soitin sitten resonoi kun jo nytkin röydettynä eräs parhaiten resonoivista pulttikaulaisista superstratoista joita olen käpistellyt :)
moving in stereo
Tinnittus
10.03.2021 20:06:51
McNulty:
Stewmacilta ajattelin tilata sen kaulataskun kokoisen puisen shimmilevyn / sarjan, jolloin kaulan ja rungon kontakti on entistä parempi.

Riippuu tietysti vähän missä asuu, mutta
noita saa myös Suomesta, Kitarapajalla ainakin josku oli.
discominister
10.03.2021 20:23:00
Mikko1978: Jos ruuvin kierteiden huiput hieman hipovat rungon läpi meneviin reikiin, niin se ei estä kaulaa kiristymästä. Jotain hämminkiä siinä liitoksessa on, jos kaulan alle voi paperin työntää. Oletko käyttänyt kaulaa irti? Siellä voi olla esim. kierteistä nousseita lastuja kaulan ja rungon välissä, jotain muita roskia, maalin valumia tai vain epätasaista työnjälkeä. Myös kädettömien ti-miesten kaulakuman säätämisten jälkeen sieltä voi löytyä mitä tahansa tuhoa.

Kannattaa pitää sitten maltti mukana ruuveja kiristäessä. Ylikiristämällä ei saa kuin kaulalaatan mutkille ja kierteet sileeksi. Jos liitos on kunnossa, niin ruuveja ei tarvitse kiristää hampaat irvessä.

Itse katsoisin ensin, että onko kaulan ja rungon pinnat geometeialtaan kunnossa ja on siellä raossa mitään väliin jäävää materiaalia. Samalla voi katsoa sitäkin, että kuinka paljon ruuvit ottavat kiinni runkoon.

Mulla on useampi pulttikaulainen kitara/basso ja melkein kaikissa voi paperia työntää sinne väliin. Useissa kaulaa ei ole koskaan otettu pois. Stratocasterin kaulaa käytetään pois kaksi kertaa vuodessa kaularaudan säätämiseksi.Kaulataskun siivosin kaikista muruista ja maaleista, ja se vaikuttaa tiivimmältä silloin kun ilman kieliä puristaa kaulaa bodya vasten. Pitää ensi kerralla vähän kairata niitä bodyn reikiä isommiksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)