Muusikoiden.net
27.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: LP kitran paino
1 2 3 4
fox
19.05.2020 21:22:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Äh.... Niinpä tietenkin ne studiot ovat ohuempia. Enpä sitten muistanut tuota kun on sama pää kesät talvet :D. Ilmankos ne ovatkin useimmiten sieltä Les Paulien kevyemmästä päästä. Kiitos tästä muistutuksesta jäsen Foxille.
 
No, eipä sitä juuri huomaa, sitä "ohuemmuutta", vaikka olis vierekkäin tavan Stankku ja Studio. Minkähän painoisia mahtoi olla nuo prototyyppi- ja esisarjan Studiot, kun mahonki-vaahterarungon sijasta koikeilivat leppärunkoa.. Sarjavalmistukseen eivät kumminkaan sitten tuolla runkopuulla lähteneet. Leppäähän oli tehtaalla Marauderien ja S-1:sten jäljeltä. Balsaytimisten Studio Litejen (ja Custom Litejen..) rungot olivat myös ohuempia muistaakseni. Se oli kans sitä "painonhallintaa" se. Tais Custom shoppi sitten "loput balsat" pistää ZZ Top- yhtyeen Johnny Firesmith- one-offeihin..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Krice
20.05.2020 07:30:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaran painoa ei mitata vaan sillä soitetaan. ps. Luen otsikon aina "litran piano", koska siinä on LP edessä.
 
iec
20.05.2020 08:15:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kitaran painoa ei mitata vaan sillä soitetaan. ps. Luen otsikon aina "litran piano", koska siinä on LP edessä.
 
Tämä oli hauska mielleyhtymä :D Ja oikeassahan sinä olet. Kitaralla soitetaan eikä mittailla sen painoa. Silti soittimen paino on osa ergonomiaa. Toisille paino on tärkeämpi kuin toisille.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Rämppy
20.05.2020 09:09:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Tämä oli hauska mielleyhtymä :D Ja oikeassahan sinä olet. Kitaralla soitetaan eikä mittailla sen painoa. Silti soittimen paino on osa ergonomiaa. Toisille paino on tärkeämpi kuin toisille.
 
Painolla on merkitystä jos soittaa pitkiä sessioita seisaallaan. Esim. 3 tai 4 x 45 minuutin keikat on sellaisia, että viimeisen setin aikana saattaa nämä ergonomia-asiat tulla mieleen. Tietysti paino on vain yksi ergonomiatekijä kitarassa kaulan ja rungon muotoilun ynnä muiden ohella. Koska valinnanvaraa on nykyään enemmän kuin koskaan, jätän painavimmat kitarat suosiolla muille. Se on hyvä, että kitaroita löytyy moneen makuun.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Gypsy
20.05.2020 10:05:24 (muokattu 20.05.2020 10:06:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin oma mielipide tähän on se, että kevyemmällä kitaralla on mukavampi soittaa ja usein saundaavatkin paremmilta kuin jotkut tukkoiset boat anchorit. Joskin sähköisesti ero on minimaalisen pieni. Maailmasta löytyy niin paljon kevyempiä täydellisyyttä hipovia kitaroita, että miksi kannatella jotain riippakiveä ja valittaa 20 vuoden päästä kun olkapää, niska ja hartiat on romuna?
 
Aamen
LaXu
20.05.2020 12:00:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gypsy: Niin oma mielipide tähän on se, että kevyemmällä kitaralla on mukavampi soittaa ja usein saundaavatkin paremmilta kuin jotkut tukkoiset boat anchorit. Joskin sähköisesti ero on minimaalisen pieni. Maailmasta löytyy niin paljon kevyempiä täydellisyyttä hipovia kitaroita, että miksi kannatella jotain riippakiveä ja valittaa 20 vuoden päästä kun olkapää, niska ja hartiat on romuna?
 
En itse allekirjoita mitään painon ja kitaran soundin välistä korrelaatiota. Omistin aikoinaan erittäin painavan kaksikaulaisen ja siitä löytyi rungon resonointia vaikka muille jakaa vaikka jotkut väittävät sitä kevyen kitaran ominaisuudeksi. Oli myös oikein hyvän kuuloinen soitin, aivan liian iso ja painava vain. Sustainia ei silti ollut sen enempää kuin hyvässä Les Paulissa.
 
Olen kyllä samaa mieltä, että ei sitä turhaan tarvitse jotain painavaa kitaraa käyttää, mutta mielestäni sen erittäin kevyen metsästäminen on myös turhaa jos ei oikeasti ole jotain selkä tms ongelmia jotka vaikuttavat asiaan. Tyypillisen sähkökitaran paino-ongelmat ratkeavat hyvin oikeanlaisella hihnalla, kuten aiemmin jo tässä ketjussa mainitsin. Myös selän vahvistaminen auttaa, joten kipin kopin kuntosalille.
 
fox
20.05.2020 13:01:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: En itse allekirjoita mitään painon ja kitaran soundin välistä korrelaatiota.
 
Jeff Hasselberger (silloinen Hoshino/Ibanezin R&D pomo) teki vuoden 1979 NAMMiin täysmessinkisen Ibanez 2622 Artist-kitaran, jonka paino oli 76 paunaa. Olisko siis luokkaa 42 kiloa, en tsekannut.) Sustaini ei ollut erityinen, soundi oli lähteiden mukaan "treblevoittoinen", ja soitin ei ollut ergonomisesti miellyttävä.. ;)
Eli sen kummemmin ei oo korrelaatiota. QED.
Noin kokemusperusteisesti joku -79 Gibsonin LP on painava, ei oikein minkäämoinen akustisesti sängynlaidalla soiteltuna, mutta kun pistää "virrat päälle" niin johan. ;)
"Puuasiain ketjuissa" vedotaan tuohon akustiseen puoleen, että miltä se kuulostaa, mutta niissä ketjuissa jää monesti mainitsematta, että se sähköinen juttuhan siinä sähkökitarassa on se perustarkoitus, eiks vaan. No, tätä on turha jatkaa..
 
Olen kyllä samaa mieltä, että ei sitä turhaan tarvitse jotain painavaa kitaraa käyttää, mutta mielestäni sen erittäin kevyen metsästäminen on myös turhaa jos ei oikeasti ole jotain selkä tms ongelmia jotka vaikuttavat asiaan. Tyypillisen sähkökitaran paino-ongelmat ratkeavat hyvin oikeanlaisella hihnalla, kuten aiemmin jo tässä ketjussa mainitsin. Myös selän vahvistaminen auttaa, joten kipin kopin kuntosalille.
 
Näinpä näin. Aika mahdoton on jotain "LP-tyyppistä" kitaraa kovinkaan kevyeksi saada, ellei sitten tehdä noita kevennysporauksia tms. Kun se puukin (jos ei ole jotain "pumpulipuuta" eli harvakasvuista höttöä) tuppaa painamaan sen, mitä se painaa. ;)
Ihan mielenkiinnosta käväsin tuolla studio/treeniskompleksilla kun siellä oli pari 80-lukulaista "LP-johdannaista", ja pistin puntariin. Tosin vaaka oli joku Soehnlen vanha henkilövaaka, ettei nyt mikään maailman tarkin.
Ja se tulos oli, että Yamahan Studio Lord SL-550S oli aika lailla 4 kg, sen sijaan pulttikaula Vantage VLP-540 oli karvan päälle 4 kg. Vaikka on pikkusen eri runkopuut.
Ja oheen vanha kuva Yamahasta..
https://lehmo.com/fox/lataamo/Yamaha_SL-550S_82.jpg
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Gypsy
20.05.2020 14:26:07 (muokattu 20.05.2020 14:42:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: En itse allekirjoita mitään painon ja kitaran soundin välistä korrelaatiota. Omistin aikoinaan erittäin painavan kaksikaulaisen ja siitä löytyi rungon resonointia vaikka muille jakaa vaikka jotkut väittävät sitä kevyen kitaran ominaisuudeksi. Oli myös oikein hyvän kuuloinen soitin, aivan liian iso ja painava vain. Sustainia ei silti ollut sen enempää kuin hyvässä Les Paulissa.
 
...Myös selän vahvistaminen auttaa, joten kipin kopin kuntosalille.

 
Kaksikaulainen ei ole vertailukelpoinen kun painavasta kitarasta puhutaan. Salilla käyn, mutta en sen takia käy enkä lähtisi käymään, että joku tarpeettoman painava kitara tuntuisi mukavalta.
 
EDIT: Hihnojakin löytyy paksuja, leveitä, topattuja nahkaisia. Silti kevyempi on mukavampi, eikä häviä soundissa yhtään puoli kiloa painavemmalle vastaavalle.
 
Aamen
iec
20.05.2020 15:10:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Painolla on merkitystä jos soittaa pitkiä sessioita seisaallaan. Esim. 3 tai 4 x 45 minuutin keikat on sellaisia, että viimeisen setin aikana saattaa nämä ergonomia-asiat tulla mieleen. Tietysti paino on vain yksi ergonomiatekijä kitarassa kaulan ja rungon muotoilun ynnä muiden ohella. Koska valinnanvaraa on nykyään enemmän kuin koskaan, jätän painavimmat kitarat suosiolla muille. Se on hyvä, että kitaroita löytyy moneen makuun.
 
Joo omalla kohdallakin huomasin silloin kun treenattiin kavereiden kanssa vähän ahkerammin, että todella painavan Epiphonen Les Paulin vaihtuminen noin 1kg kevyempään kitaraan oli toivottu parannus. Sen eron staattisessa rasituksessa (no kyllä mä vähän käsiä liikuttelen soittaessa) huomasi ihan selkeästi. Jos en väärin muista oli se Epi yksilö jotain 4,5 ja 5kg väliltä (ilmeisesti tavallista painavampi yksilö). Eikä siinä auttanut vaikka oli noin 70mm leveä hihna. Oli se parannus verrattuna perus 50mm leveään nylon-hihnaan. Onpahan nyt hyvä leveä hihna edelleen käytössä ja mukava soitella seisaaltaan.
 
Tämän aiemman kokemuksen perusteella suosin ehdottomasti alle 4kg painoisia kitaroita ja bassoja ja sen onkin uuden soittimen valinnassa ihan olennainen asia, eli kaupat voivat mennä puihin liian suuren painon takia. Tämä on nyt fiilis ainakin tässä elämänvaiheessa mulla.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
hallu
20.05.2020 15:46:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Painolla on merkitystä jos soittaa pitkiä sessioita seisaallaan. Esim. 3 tai 4 x 45 minuutin keikat on sellaisia, että viimeisen setin aikana saattaa nämä ergonomia-asiat tulla mieleen. Tietysti paino on vain yksi ergonomiatekijä kitarassa kaulan ja rungon muotoilun ynnä muiden ohella. Koska valinnanvaraa on nykyään enemmän kuin koskaan, jätän painavimmat kitarat suosiolla muille. Se on hyvä, että kitaroita löytyy moneen makuun.
 
No reeneissä olen soitellut neljän ja viidenkin tunnin sessioita yli neljäkiloisilla kitaroilla taisi viimeisen puolitoista vuotta mennä sillä melkeen viiskiloisella paulilla en pitänyt painoa minään ongelmana. Aikanaan soittelin alle kolme ja puolikiloisella telekasterilla, niin kapean hihnan kanssa se tuntui ihan samalta kuin painava kitara leveän hihnan kanssa. Pakko kylläkin myöntää, että kapea hihna painavalla kitaralla on pitkän päälle melko epämiellyttävää ja alkaa puuduttaa lopulta.
 
Mun mielestä tähän ei pidä mitään punttisalia sotkea, jos meikäläinen rapakuntoinan kaljamaha jaksaa kitaraa kanniskella niin sitä jaksaa kanniskella kuka tahansa. Kyse on vain siitä hyväksyykö sen painon. Jos ei hyväksy niin silloin se paino vituttaa vaikka olisi kuinka riski ukko.
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Rämppy
20.05.2020 17:06:12 (muokattu 20.05.2020 17:30:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No reeneissä olen soitellut neljän ja viidenkin tunnin sessioita yli neljäkiloisilla kitaroilla taisi viimeisen puolitoista vuotta mennä sillä melkeen viiskiloisella paulilla en pitänyt painoa minään ongelmana. Aikanaan soittelin alle kolme ja puolikiloisella telekasterilla, niin kapean hihnan kanssa se tuntui ihan samalta kuin painava kitara leveän hihnan kanssa. Pakko kylläkin myöntää, että kapea hihna painavalla kitaralla on pitkän päälle melko epämiellyttävää ja alkaa puuduttaa lopulta.
 
Mun mielestä tähän ei pidä mitään punttisalia sotkea, jos meikäläinen rapakuntoinan kaljamaha jaksaa kitaraa kanniskella niin sitä jaksaa kanniskella kuka tahansa. Kyse on vain siitä hyväksyykö sen painon. Jos ei hyväksy niin silloin se paino vituttaa vaikka olisi kuinka riski ukko.

 
No kai sitä normaalikuntoinen jaksaa kanniskella lähes viisikiloistakin kitaraa, mutta kyllä puolikin kiloa kevyempi on vaan huomattavasti miellyttävämpi soittokokemuksen kannalta, puhumattakaan vaikkapa stratosta luokkaa 3,5 kiloa. Lespa on yleensä painavampi, mutta ei senkään tarvitse sentään lähes viittä kiloa painaa. Ei lankkukitaran tarvitse mikään balsatikku olla, mutta kohtuuden rajoissa oleva paino on ainakin mulle yksi laatukriteeri. Kun yleisissä kitaramalleissa on nykyään valinnanvaraa painon suhteen, niin ihan mielelläni jätän punttisalikitarat muiden kanniskeltavaksi. Itse olen perusterve enkä edes hintelän mallinen, mutta ainakin keikoilla tuppaa olemaan soittamisen ohella kaikenlaista muutakin kuormitusta ajamisineen, roudauksineen, nestehukkineen, valvomisineen jne., joten oon itse silloin tällöin kokenut näillä pitkävetokeikoilla erilaista jumitusta, kramppia jne... Tässä yhtälössä ergonomialtaan mukava kitara parantaa elämänlaatua.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
hallu
20.05.2020 19:27:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: No kai sitä normaalikuntoinen jaksaa kanniskella lähes viisikiloistakin kitaraa, mutta kyllä puolikin kiloa kevyempi on vaan huomattavasti miellyttävämpi soittokokemuksen kannalta, puhumattakaan vaikkapa stratosta luokkaa 3,5 kiloa. Lespa on yleensä painavampi, mutta ei senkään tarvitse sentään lähes viittä kiloa painaa. Ei lankkukitaran tarvitse mikään balsatikku olla, mutta kohtuuden rajoissa oleva paino on ainakin mulle yksi laatukriteeri. Kun yleisissä kitaramalleissa on nykyään valinnanvaraa painon suhteen, niin ihan mielelläni jätän punttisalikitarat muiden kanniskeltavaksi. Itse olen perusterve enkä edes hintelän mallinen, mutta ainakin keikoilla tuppaa olemaan soittamisen ohella kaikenlaista muutakin kuormitusta ajamisineen, roudauksineen, nestehukkineen, valvomisineen jne., joten oon itse silloin tällöin kokenut näillä pitkävetokeikoilla erilaista jumitusta, kramppia jne... Tässä yhtälössä ergonomialtaan mukava kitara parantaa elämänlaatua.
 
Juu kaikin mokomin, en minä ole sinulta kieltämässä kevyiden kitaroiden käyttämistä.
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «