Muusikoiden.net
27.02.2021

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hughes and Kettner black spirit 200
1
Sarze
27.04.2020 16:41:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!

Onko jollain kokemuksia tästä nupista tai combosta? Videoilla erittäin hyvän kuuloinen laite, mutta tiedä sitten paljonko ääntä on käsitelty jne. Ollaanko oikeasti saavutettu putkivahvistimien soundi jne (tai päästy erittäin lähelle sitä) vai kuulostaako esim säröilyt transistorisirinältä?
Käsittääkseni kyseessä analoginen vahvistin (ei siis mikään mallintava) jolla on digitaalisesti ohjatut efektit?
Käyttökokemuksia?

-S-

Vladi
28.04.2020 08:52:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarze: Tervehdys!

Onko jollain kokemuksia tästä nupista tai combosta? Videoilla erittäin hyvän kuuloinen laite, mutta tiedä sitten paljonko ääntä on käsitelty jne. Ollaanko oikeasti saavutettu putkivahvistimien soundi jne (tai päästy erittäin lähelle sitä) vai kuulostaako esim säröilyt transistorisirinältä?
Käsittääkseni kyseessä analoginen vahvistin (ei siis mikään mallintava) jolla on digitaalisesti ohjatut efektit?
Käyttökokemuksia?

-S-

Disclaimer: mä oon ollut osana Black Spirit 200 lattiaversion virallista julkaisukampanjaa, joten halukkaat saavat laittaa salaliittoteorialasit päähän.

Mulla on paljon kokemusta kaikista kolmesta versiosta (nuppi, combo, lattiavahvari).

Mulla on itellä nuppi, erittäin kelposoundinen peli ja kätevä moneen menoon. Yleisesti kuvaisin soundimaailmaa Marshall-henkiseksi, mutta särökanavilla modernimpi sellainen ja taipuu alaviremetalliin asti. Kaverini, entinen H&K-artisti, opetti kikan, jolla H&K-vahvarien terävä yläpää saadaan toimimaan: treble nollaan ja presence-säätimellä haluttu määrä ylätaajuuksia kehiin.

Vahvarin ulkonäkö on varsin moderni, mutta väittäisin että moni perinnehenkisempikin soittaja löytää tuolta paljon miellyttäviä soundeja

Soittotuntuma on hyvän keskihintaisen putkivahvarin kaltainen ja pedaalit kuulostaa "itseltään" tuon läpi. Dynamiikkaa on ja vahvistin reagoi soittotatsiin ja volapotikan käyttöön kuten "normaali" vahvistinkin.

Bändikäytössä volumea on enemmän kuin suurin osa meistä ikinä tarvitsee. Oon soittanut combolla stadionkeikan ja 200W moodissa mastervolaa ei uskaltanut avata yli kolmanneksen. Normaaleissa bänditreeneissä vaihdan suosiolla 20W asetukselle jotten vahingossakaan räjäytä omia ja soittokavereiden korvia.

Isoin juttu on kuitenkin käytännöllisyys: sisäänrakennetut efektit on käyttistä kamaa, mahdollisuus tallentaa presettejä on erittäin kätevä ja uskoisin monen pystyvän vetämään keikan pelkällä vahvarilla + jalkakytkimellä. Noise gate, reverb, delay, modulaatioefektit ja kanavakohtainen boost tekee vahvarista aikamoisen kätevän.

Sisäänrakennetut kaappimallinnukset on ihan jees ja oon käyttänyt niitä livenä, hyvältä kuulosti. Studio-olosuhteissa oon kuitenkin ajautunut käyttämään Two Notes Torpedo Liveä, mun korvaan tää setuppi kuulostaa vielä paremmalta.

Toivottavasti tämä hajatelma vastaa sun kysymyksiin.:)
Baraka
29.04.2020 17:34:14

Vladi: Kaverini, entinen H&K-artisti, opetti kikan, jolla H&K-vahvarien terävä yläpää saadaan toimimaan: treble nollaan ja presence-säätimellä haluttu määrä ylätaajuuksia kehiin.

Tämän kun olisin tiennyt. Omistin hetken aikaa Grandmeister 40 nupin ja en saanut teräviä yläpäitä millään kuriin. Alkoi se sirinä tökkimään niin pahasti, että pistin koko nupin takaisin. Vika voi toki olla muuallakin, mutta ei kuulostanut kotona läheskään niin hyvältä kuin joissakin youtubevideoissa.

Sarze
29.04.2020 20:49:54

Kiitos paljon kommenteista.
Vladin selvitys oli erittäin valaiseva asiaan. Eli lupaavalta vaikuttaa.
Miten itse näkisit/kuulisit combon särösoundit kun vertaa juuri mainittuihin youtube-videoihin? Niissä ei ainakaan kuulunut olevan ylikorostunutta trebleä. Ja murinaa löytyi varmasti enemmän kuin tarpeeksi. Mutta kiitos "kikasta" mikäli yläpää liiaksi korostuu. Tosin onhan tämä eri vahvistin kun Grandmeister.

Entä onko kokemusta studiokäytöstä? Muuttuuko soundi kotistudio-olosuhteissa mikäli käyttää Line Out? Red Ae+ vai mikä se nyt oli? Ja oliko niin että vain silloin on käytössä myöskin kaappisimulaatiot? Mutta ei ilman tätä kytkentää äänikorttiin, siis vain "normisti soitettaessa?

Terveisin tietämätön =)

Nacher
18.06.2020 13:03:37

Baraka: Tämän kun olisin tiennyt. Omistin hetken aikaa Grandmeister 40 nupin ja en saanut teräviä yläpäitä millään kuriin. Alkoi se sirinä tökkimään niin pahasti, että pistin koko nupin takaisin. Vika voi toki olla muuallakin, mutta ei kuulostanut kotona läheskään niin hyvältä kuin joissakin youtubevideoissa.

Vähän nostan ketjua, mutta hommasin tosiaan itse Grandmeister 40 ja tuskailin aluksi myös tuon yläpään kanssa. Sitten keksin juuri yllämainittujen ohjeiden vastaisen tavan säätää, eli presence lähes kokonaan nollaan (johonkin kello 8-9 välille), ja trebleä maun mukaan. Tuossa grandmeisterissä se yläpääsirinä tulee juurikin siitä presencestä, ja soundin sai vihdoin mureaksi ja tasapainoiseksi kun tajusi surutta leikata tuon presencen pois. Ei tuota presenceä pysty missään klo 12 pitämään ellei jonkun Bugeran kaapin läpi soita.

Samalla myös huomasin, että nuo 1/5W moodit sirisevät paljon enemmän kuin 20/40w, eli isommilla tehoilla mennään makkarissakin soitellessa. Ilmeisesti kuitenkin tämä ärhäkkä yläpää on joku juttu H&K vahvareissa...

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2021, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti