Muusikoiden.net
28.10.2020

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vintage Telecaster
1
tokoi
15.04.2020 15:06:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,

Olen alkanut haaveilemaan vintage Telecasterista. Ehkä jopa ennen CBS aikaa valmistetusta. Jonkun verran olen koittanut näistä lukea, mutta onkohan palstalaisilla tietoa, mitä kannattaisi ottaa huomioon sopivaa yksilö etsitteässä. Ovatko 70-luvun alun kepit laadultaan niin heikkoja, ettei niitä kannata hommata jos vertaa moderneihin versiohin? Liikkuuko näitä vanhempia ylipäätään usein Suomessa vai pitääkö lähteä tilaamaan ulkomailta?

kiitos :)

Mikko1978
15.04.2020 16:44:46 (muokattu 15.04.2020 16:47:09)

Eniten kai kaikki riippuu siitä, millaista Teleä hakee ja millainen yksilö käsiin osuu. Eroja löytyy valtavasti sekä valmistajan käden jäljessä ja siinä, missä kunnossa kitara vuosikymmenien käytön jälkeen on. Mun lähikaupassa näkyy olevan Telet kaupan 70-luvun taitteen molemmilta puolilta. Ehkä siinä olisi hyvä lähtöpiste ratkomaan tätä kysymystä.

Rämppy
15.04.2020 18:05:26

Yksilöitähän nuo ovat. 70-luvun telecastereistakin löytyy hyviä, vaikka edeltävien vuosikymmenten telecasterit ovat huomattavasti arvostetumpia. Kategorisesti se menee suunnilleen niin, että 50-luvun paksukaulaisissa telessä on lämpimin soundi. 50-luvun lopussa otelauta vaihtui ruusupuiseksi ja kaulaprofiili solakoitui huomattavasti. Soundeiltaan 60-luvun telet ovat kirkkaampia, soundissa on enemmän näkkäriä. 70-luvun telecastereita haukutaan usein ohutsoundisiksi näin rankahkosti yleistäen. Joka tapauksessa 70-luvulla alkoi tulla isompaa vaihtelua mm. kaulataskujen laadun sekä painon suhteen. Mikeissä ja raudoissa on eroja eri aikakausina. 50-luvun yksilöt ovat kyllä hinnoissaan, elleivät ole rankasti modattuja. 60-luvun CBS-kaudelta voi saada erinomaisen soittopelin jos ei edullisesti, niin jotenkuten järjelliseen hintaan. Hyvän telen soundi on rapsakka muttei riipivä. Kaulamikki soundaa tummemmalta verrattuna Straton vastaavaan, mutta hyvä mikki ei ole tumppu vaan jatsikkaan lämmin.

In Finland we have this thing called "diu diu".
tokoi
15.04.2020 19:53:41

Rämppy: Yksilöitähän nuo ovat...

Kiitos valaisevasta vastauksesta! 60-luvun yksilöt tuntuvat olevan lähinnä sitä mitä haen. Mitä nyt olen ehtinyt tutkimaan, niin eniten on tullut vastaan 68 vuoden malleja. Onkohan näissä jo alamäki alkanut kuinka merkittävästi? Joitain mielenkiintoisia 70-luvun alun yksilöitä on tullut vastaan myös.

Toinen vaihtoehto mitä olen miettinyt olisi ensimmäisten vuosien 52 reissue. Pitää jatkaa tutkimista.

Rämppy
15.04.2020 20:55:43

tokoi: Kiitos valaisevasta vastauksesta! 60-luvun yksilöt tuntuvat olevan lähinnä sitä mitä haen. Mitä nyt olen ehtinyt tutkimaan, niin eniten on tullut vastaan 68 vuoden malleja. Onkohan näissä jo alamäki alkanut kuinka merkittävästi? Joitain mielenkiintoisia 70-luvun alun yksilöitä on tullut vastaan myös.

Toinen vaihtoehto mitä olen miettinyt olisi ensimmäisten vuosien 52 reissue. Pitää jatkaa tutkimista.

Muutamaa vuoden 68 yksilöä olen käpistellyt ja hyviä ovat olleet. Selkeä notkahdus huonompaan tapahtui 70-luvulla. Mulla on vuoden 67 tele. Se on kevyt ja soi hyvin, kaikin puolin pomminvarma laatuvehje. Kaula on melko sutjakka ja siinä on hyvin ohut ruusupuinen veneer-otelauta ja varsin pyöreä radius. 68-vuoden kaula on aikalailla saman mallinen. Myös erillisellä vaahteraotelaudalla varustettuja löytyy, mutta valtaosa on ruusupuuotelaudalla. 52-mallinen tele on sitten aivan eri tuntuinen, paksu kaula jne. ja pikkuisen erilainen soundi, mutta hyvä sekin.

In Finland we have this thing called "diu diu".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2020, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti