Aihe: Suomeen tuotu feikki Tokaita(Fakai) 90-luvulla?
1
paskiaispaska
08.11.2019 17:21:12 (muokattu 08.11.2019 17:29:25)

Alotetaanko nyt kirjotus sillä mistä tämä oma kiinnostus aihetta kohtaan syntyi.

Tein kitarakauppoja tuossa noin kuukausi sitten. Tehtiin vaihtokauppoja ja luulin saavani vaihdossa 80-luvun alkupuolen japanissa valmistetun Tokai Breezysoundin(tele). Kaupat tehtiin huoltsikan pihalla hämärässä, joten vasta kotiin päästyäni rupesin ihmettelemään metalliosien ja varsinkin kaulan lakkapinnan hyvää kuntoa - ollakseen noin vanha kitara. No, siitä alkoi sitten googlailu ja kitaran purkaminen täysin osiin. Tankkasin pääkoppani täyteen tokai-tietoa foorumeilta, kuvista, vanhoista esitteistä, tunnistusoppaista.. Sain aika vahvan käsityksen siitä, että kyseessä ei ollut vanha japanilainen laatukitara, vaan jotain ihan muuta - joten vaadin kauppojen perumista. Tämä tuli myyjälle itselleenkin yllätyksenä ja hänkin koitti vähän selvitellä asiaa ja lopulta päädyttiin purkamaan vaihtokaupat kun asiaan ei oikeen tullut varmuutta mistään.

Itseäni häiritsi se, että vaikka kitara oli hyvä soittaa, niin ainoa missä luki tokai, oli lavassa oleva hieman rypyssä oleva tarra. Virittimet olivat "peltikuoriset" halpisvirittimet - samat mitä squier käyttää ja fenderin pussissa myytävät tarvikevirittimet. Mikeissä ei mitään merkintöjä, kaularaudan säätö modernilla kuusiokololla, sähköt, potikat jne hyvin uuden näkösiä.. Myös todella ohut kaula ihmetytti. Netistä kun tutkin asiaa, niin japanilaisissa breezysoundeissa ei edes ole 6-numeroisia sarjanumeroita käytetty koskaan - paitsi jossain kokoruusupuisessa erikoismallissa. Tämä kitara on jo seuraavalla omistajalla, ja hän oli saanut selville kitaran ensimmäisen omistajan suomessa joka on tämän ostanut uutena kuulemma ihan suomalaisesta kivijalkaliikkeestä 90-luvun puolivälissä.

Oon tätä aihetta "Tokai" nyt tutkinu aivan perkeleesti ja huomannut, että ilmeisesti suomessa on 90-luvun puolessa välissä myyty uutena näitä hyvinkin outoja breezysoundeja joissa 6-numeroiset "sarjanumerot" ja samanmuotoiset lavat mitä fender telecasterissa(tokai muutti lavan muodon oliko 84 jälkeen?). Tuntuu oudolta, että suomeen 90-luvulla tuoduissa japanin breezysoundeissa olisi kuitenkin tätä fender lapaa käytetty.. Samoiten 'sarjanumerointia" joka aikamoisten googlesukelluksien jälkeen kerrotaan kuuluvan "Fakai" kitaroille.

Jos en aivan väärin ole ymmärtänyt, niin 90-luvulla kun, Tokai kitaroita on jossain määrin valmistettu myös jossain korealaisessa tehtaassa, niin joku canadalainen kauppias oli saanu tilattua halvemmalla merkittömiä kitaroita suoraan tuolta samalta tehtaalta "ohi tokain", ja näitä kutsutaan nimellä "Fakai", eli feikki Tokai. Näihin sitten vaan oli liimattu tokain tarra lapaan ja myyty hyväuskosille asiakkaille japanilaisina aitoina tokai kitaroina. Tästä löytyy juttua kun lyö googleen "Fakai guitars".

Oon tässä funtsinu, että kumpi on todennäkösempää.. Suomen maahantuoja on saanut tilattua Japanin tokain tehtaalta suomeen aitoja japanilaisia kiraroita fenderin muotosilla lavoilla(vaikka joutuivat vissiin muuttamaan lapojen muotoa oikeussyistä 80-luvun puolivälissä) ja halvemmilla osilla ilman tokai brändäyksiä ja muista poikkeavalla sarjanumeroinnilla.. Ja vieläpä 90-luvun laman aikoihin kun raha oli kaikkilla vähän kiven alla. Vai olisko joku kenties keksiny keinon myöskin täällä suomessa tehä vähän enemmän voittoa/myyty kitara sillon ku ollu talous aika paskassa jamassa koko suomessa? Ja nyt suomessa pyörii näitä epämääräsiä "Tokai" kitaroita joiden kerrotaan olevan japanista, koska "90-luvulla japanin tokait oli tämmösiä", vaikka poikkeavat täysin muissa maissa myydyistä made in japan tokai kitaroista?

Ja tämä miksi tuo palauttamani kitara minulle varmaan myytiin 80-luvun alkupuolen yksilönä, on se koska siinä on se "fender lapa" mitä ei pitäis enää vuoden 84 jälkeen olla tokain kitaroissa, ja näinollen myyjä tietenkin luuluut että kyseessä on todella vanha kitara.

Nää kaikki ajatukset ja kirjotukset on tälläsiä "Ehkä, vissiin kai", juttuja, koska niin paljon joutunu lukemaan tästä aiheesta tietoa tässä lyhyessä ajassa, ni saattaa myös ajankohdat ja asiat mennä sekasin sun muuta.. Mutta tällänen pieni juttu tuli mieleen. Onko ajatuksia aiheesta? En viitsinyt mihkään tokaikeskusteluun tätä laittaa, koska aika äkkiä jää huomaamatta joltain jolla saattais olla tietoa aiheesta tai pystyis oikasemaan jos olen käsittäny jotain väärin.

Tässä kuvia siitä kitarasta jonka palautin myyjälle tuossa kuukausi sitten ja josta koko kiinnostus aiheeseen sitten lähti:

https://m.imgur.com/a/tIWg8pl
p130
08.11.2019 18:43:24

Aidon oloinen kovasti, mutta rungon routtauksista ei löydy asiaankuuluvia leimoja eivätkä aivan kaikki osat sovi siihen mitä pitäisi olla. Toki mikkikytkin ja talla ovat voineet muuten vaan vaihtua matkan varrella. Mikkejäkin on varmaan vaihdeltu. Halvemman pään mallissa olisi molemmissa keraamiset magneetit ja paremmissa alnico. Toisaalta ei ole mahdotonta, että tehtaalla olisi jostakin syystä sotkettu näitä keskenään. Esim. malliin kuuluvat mikit loppuneet ja on käytetty sitä mitä on käsillä.

Fender-lavan perusteella iänmääritystä ei voi tehdä. Jenkkimarkkinoilta se poistui -84 ja Tokairegistryn infosta voi päätellä, että niin olisi tapahtunut kaikkialla. Euroopassa ja kotimarkkinoilla Fenderlapa säilyi pitkälle 90-luvulle ja _oletan_ että poistui kun Tokai aloitti Fenderien tekemisen alihankkijana. Senkin jälkeen on Fenderlapaa ollut tarjolla enemmän ja vähemmän satunnaisesti, ainakin kotimaisen maahantuojan "erikoismalleissa".

Myös kuusiokoloruuvi kaulan säädössä on mun kokemusten mukaan 90-lukuinen ominaisuus Tokaissa. Myös virittimet sopisivat aikakauteen ja Klusonit ylipäätään kuuluvat perinnemalleihin.

Kauulan leimasta en mene takuuseen, muistuttaa kyllä sitä mikä pitäisi olla vaan on vähän kummallinen. Olettaisin varmaan asialliseksi jos ei olisi syytä epäillä.

Sarjanumeroon en ota kantaa, mun kokemusten mukaan ne voivat olla F-kopioissa mitä vain eikä niiden perusteella kannata olettaa mitään. Toisaalta myöskin palacasterissa voi olla mitä vaan...

Sanon parin kymmenen vuoden Tokaiharrastelun pohjalta, että voi olla aito väärennös tai sitten palacaster. Pitäisi päästä käsiksi että voisi sanoa jotain varmaa.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
paskiaispaska
08.11.2019 21:44:03

Tälläsiä vastauksia tuli tokai foorumilta:

"I'm going with 'fake'.
Apart from the points made by 'el gato' and mdvineng, you can add these....
1) neck stamp is wrong font.
2) logo is a re-pro - not cut out properly.
3) body markings are not Tokai
4) pickups have no stamps and wrong wires.
5) Slab fingerboard instead of veneer
6) 6-digit serial number is wrong for Breezysounds"

Mitä tuosta käteen ottamalla pystyisi toteamaan mitä kuvista ei näe?
p130
08.11.2019 22:04:12

paskiaispaska: Tälläsiä vastauksia tuli tokai foorumilta:

"I'm going with 'fake'.
Apart from the points made by 'el gato' and mdvineng, you can add these....
1) neck stamp is wrong font.
2) logo is a re-pro - not cut out properly.
3) body markings are not Tokai
4) pickups have no stamps and wrong wires.
5) Slab fingerboard instead of veneer
6) 6-digit serial number is wrong for Breezysounds"

Mitä tuosta käteen ottamalla pystyisi toteamaan mitä kuvista ei näe?

Kourassa pitämällä tuntisi tuntuuko se samalle kuin aito asia (vaikka kaulaprofiili) ja voisi katsoa yksityiskohtia tarkemmin. Pitääpä katsoa aidon asian dekaalin leikkaus että osaa ottaa sen huomioon tulevaisuudessa ;)

Onneksi ei jäänyt sinulle, ainakaan ei satavarmasti se, mikä pitäisi olla.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Almost famous
11.11.2019 15:53:53
Hämmennetään tätä vielä sen verran, että minulla on kovasti saman näköinen Telecaster (tosin vaahteraotelaudalla). Tokaina se minulle paikallisessa musaliikkeessä ysärin loppupuolella myytiin, mutta oli jo silloin palacasteri. Kuulemma jonkin paikallisen soitinrakentajan (harrastajan?) virittämä. Kaula oli hiottu decalia myöten puulle ja vahattu. Laitettu Esp kolmetallapalainen Telen talla ja ainakin tallamikki joko vaihtunut tai muuten räplättu sillä pohjalevy näyttää kovasti itse saksitulta.

Sitten samankaltaisuuksiin:

Kaulan tyvessä oleva 5,23 teksti on samanlainen. Kaularaudan säätö kuusiokulma ja alkuperäisen kaulamikin alla oli samanlainen vaahtomuovi. Myös lavan ja rungon muoto on samanlainen. Samoin alkuperäinen jakkilevy oli tuollainen upotettu malli. Myös kaulalätkän sarjanumero menee näköjään lähelle. Ja jos ei muisti aivan petä niin potikatkin näyttäis tutulle. Samoin konkka oli alkujaan tuollainen vihreä. Eli selvästi samaa sarjaa ovat, mutta en voi vahvistaa aitoutta mihinkään suuntaan.
Teijo
12.11.2019 09:55:17
Tämä kyseinen kitara on nyt minulla.

Musamaailman Kaitsu katsoi kuvat ja sanoi että kyseessä on Tokai TTE-50.
Tarkkaa vuosilukua hän ei osannut sanoa mutta komppasi omaa arviotani 94/95-vuodesta.

Kaverillani on 1995 uutena ostettu ST-50 jonka sarjanumero heittää tästä parilla sadalla.
Siinä on saman profiilin kaula slapboardilla. Omassa 80-luvun lopun ST-50:ssä (ostin uutena 1990) on myös sama profiili mutta veneer otelauta.

Englannissa oli näköjään myynnissä melkein identtinen "Aasian saarni" sen-runkoinen Tele 015nnn sarjanumerolla mutta sitä kaupiteltiin 1984 TTE80-mallina mikä tuskin pitää paikkaansa.
Siinä otelauta näyttää enempi "veneeriltä" muttei niin ohkaiselta kuin omassa ST-50:ssä. Ehkä slapboardia alettiin käyttää 90-luvun vaihteessa.
https://reverb.com/item/16849998-to … reezysound-tte80-1984-dark-sunburst

01nnnn sarjanumeroita (=valmiita kaulalevyjä) käytetty ilmeisesti 90-luvulla sekaisin MIJ-pulttikauloissa.

Fakai "Make in Korea" Tokai episodi tapahtui 2003-2005. Kanadan jäbä tilasi keppejä suoraan Korean tehtailta.
https://guitarscanada.com/index.php … eads/my-canadian-fakai.32867/page-4
paskiaispaska
13.11.2019 18:04:28 (muokattu 13.11.2019 18:24:05)

Teijo: Tämä kyseinen kitara on nyt minulla.

Musamaailman Kaitsu katsoi kuvat ja sanoi että kyseessä on Tokai TTE-50.
Tarkkaa vuosilukua hän ei osannut sanoa mutta komppasi omaa arviotani 94/95-vuodesta.

Kaverillani on 1995 uutena ostettu ST-50 jonka sarjanumero heittää tästä parilla sadalla.
Siinä on saman profiilin kaula slapboardilla. Omassa 80-luvun lopun ST-50:ssä (ostin uutena 1990) on myös sama profiili mutta veneer otelauta.

Englannissa oli näköjään myynnissä melkein identtinen "Aasian saarni" sen-runkoinen Tele 015nnn sarjanumerolla mutta sitä kaupiteltiin 1984 TTE80-mallina mikä tuskin pitää paikkaansa.
Siinä otelauta näyttää enempi "veneeriltä" muttei niin ohkaiselta kuin omassa ST-50:ssä. Ehkä slapboardia alettiin käyttää 90-luvun vaihteessa.
https://reverb.com/item/16849998-to … reezysound-tte80-1984-dark-sunburst

01nnnn sarjanumeroita (=valmiita kaulalevyjä) käytetty ilmeisesti 90-luvulla sekaisin MIJ-pulttikauloissa.

Fakai "Make in Korea" Tokai episodi tapahtui 2003-2005. Kanadan jäbä tilasi keppejä suoraan Korean tehtailta.
https://guitarscanada.com/index.php … eads/my-canadian-fakai.32867/page-4

Mistä sitä tietää vaika Musamaailman Kaitsu olis itte ainanaan näitä duunannu? Osas kuitenki tarkemmin kertoa mikä kitara kyseessä ku tokain tehdas itse :D Tehtaalta kuitenkin tuli mailia, että 80-luvun te-model kyseessä ulkonäön perusteella, joten heiltä ei ilmeisesti oo ton näkösiä keppejä lähteny pihalle myöhemmin? Tai eivät ainakaan itse ole tietoisia siitä ;)

En ymmärrä tota "aasian saarni" juttua, että puista kyllä näkee että on aito japanilaine... Niistä ei nää yhtää mitään - alle kahensadan harley bentonissa käytetään ihan samoja "jalopuita". Ja menee kielet läpi rungon ja kaikkea.

https://m.thomann.de/fi/harley_bent … ries.htm?o=10&search=1573630358

Tossa linkkaamasasi "84 breezysoundissa" on leppärunko - ei saarni. Sitä paitsi siinä on sentäs ne deluxe virittimet, mitkä kasaripeleissä ainaki kuuluis vissii olla.

Tästä minullaki hetken olleesta kitaraasta puuttuu niin paljon tunnusmerkkejä ja "siihen kuuluvia osia", että käyttöarvoa enemmän ku rahallista. Mulle se kaupiteltiin 80-luvun japanin tokaina jolla hinnat ihan eri lukemissa ku jollaki hämärällä 90-luvun kitaralla mistä ei pysty sanomaan oikeen yhtään mitään, koska ei oo mitään muutaku tarra lavassa ja ihan ok soittaa. Täytyy muistaa että ei ne korealaiset ja kiinalaisetkaan paskempia ole ku ne säätää kunnolla.

Minä tuosta maksoin kuitenkin vaihtokauppoina ja käteisenä ~600e, joka on aivan liikaa kitarasta millä ei mitään keräilyarvoa. Käyttöarvoa on, mutta sitä saa paljon halvemmallakin - jopa ihan uutena. Tän kitaran myyjä ei siis millään tavoin mua yrittäny kusettaa tms. tuli hänellekki vähän puskista ku halusin perua kaupat ja homma hoidettiin pienten selvittelyjen jälkeen ilman mitään ongelmia.
Teijo
14.11.2019 10:06:44
...En ymmärrä tota "aasian saarni" juttua, että puista kyllä näkee että on aito japanilaine... Niistä ei nää yhtää mitään...
Tossa linkkaamasasi "84 breezysoundissa" on leppärunko - ei saarni...

En kirjoittanutkaan että puista näkisi aitouden tms. Minun silmääni ne vaan näyttää saarnille/senille. 1984 ilmoitushan on muutenkin väärin alder-tekstin lisäksi jos se sarjanumero pitää paikkansa. Saarnissa taitaa olla vähän jyrkemmät kuviot kuin lepässä ja huokoisempi puu:
http://blog.warmoth.com/2015/11/17/fight-club-alder-vs-ash/

Tästä minullaki hetken olleesta kitaraasta puuttuu niin paljon tunnusmerkkejä ja "siihen kuuluvia osia", että käyttöarvoa enemmän ku rahallista...

Sehän on käytetty kitara joten osia/tunnusmerkkejä on varmasti voitu vaihdella.
Itse vaihdatin siihen nauhat ja satulan niin sen hinta/käyttöarvo tavallaan kaksinkertaistui minulle.

Täytyy muistaa että ei ne korealaiset ja kiinalaisetkaan paskempia ole ku ne säätää kunnolla.

Joo itsellänikin on pari korealaista ja kiinalaista kitaraa. Niistä pitää vaan valkata jyvät akanoista. Mulla oli pari CV-telecasteria jotka molemmat mäntyä mutta painoeroa oli melkein kilo. Kevyempi (joka mulla on vieläkin) resonoi ja soi nätisti mutta painavampi oli aivan eloton siihen verrattuna.
Teijo
14.11.2019 11:09:15
https://imgur.com/a/4MsTE

014nnn sarjanumeroinen jossa tekstitön talla ja ryppyinen logo. Iästä ei tietoa...
paskiaispaska
14.11.2019 11:37:02 (muokattu 14.11.2019 11:38:23)

uimahallinvalvoja
20.11.2019 17:59:07
Itselläni on kuvausta vastaava (virittimet, Fender-lapa, sarjanumero kaulalätkässä jne.)Tokai Breezysound vasenkätisenä. Sarjanumero on 013XXX. Olen myös yrittänyt kaivaa tietoa aiheesta mutta sekavalta vaikuttaa, Fender-lapaa on ollut 80-luvun puolivälin jälkeenkin satunnaisesti ainakin muissa kuin Amerikkaan menevissä kitaroissa ja sarjanumeron perusteella ei voi sanoa mitään varmaa. Edellinen omistaja sanoi kitaran olevan 90-luvun alkupuolelta. Olisiko mahtanut olla tuohon aikaan kannattavaa väärentää Tokaita? Olisiko tuohon aikaan ollut saatavilla dekaaleja?
paskiaispaska
20.11.2019 18:23:27

uimahallinvalvoja: Itselläni on kuvausta vastaava (virittimet, Fender-lapa, sarjanumero kaulalätkässä jne.)Tokai Breezysound vasenkätisenä. Sarjanumero on 013XXX. Olen myös yrittänyt kaivaa tietoa aiheesta mutta sekavalta vaikuttaa, Fender-lapaa on ollut 80-luvun puolivälin jälkeenkin satunnaisesti ainakin muissa kuin Amerikkaan menevissä kitaroissa ja sarjanumeron perusteella ei voi sanoa mitään varmaa. Edellinen omistaja sanoi kitaran olevan 90-luvun alkupuolelta. Olisiko mahtanut olla tuohon aikaan kannattavaa väärentää Tokaita? Olisiko tuohon aikaan ollut saatavilla dekaaleja?

Kai noita tarrakoneita ny oli sillonki ihan yhtälailla. Huomionarvoista vielä noissa suomen "japskitokaissa", että tarra ainaki tossa omassa liimattu aika huolimattomasti ja tarra oli leikattu tosi laajalta alalta(vähän ku saksilla leikattu), ku sitte mitä noista "oikeista" japskitokaista kattoo kuvia netistä, ni tarrat leikattu kirjaimia mukaillen. Mietityttää, että miks suomeen tuotuihin yksilöihin olis tarrat tilattu eri painosta, jotka leikannu ne laajemmalta alalta?

No jos väärentämällä sait kitaroiden sisäänostohintaa vaikka 30% alaspäin - pitäen kuitenki saman hinnan myydessä, ni kyllä tuo varmaan on kannattanu 90-luvun laman aikaan. Ei varmaan ole hirveemmin ollu ihmisillä varaa laittaa aitoihin fendereihin sillo, niin ne vähät mitkä on myyty, on ollu sitte tokaita? Arvailua vain...
uimahallinvalvoja
20.11.2019 20:48:51
Arvailuahan tämä toki on kun faktaa ei tosiaan tunnu löytyvän mutta tämä on kuitenkin niin hyvä kitara kaikin puolin (paitsi ehkä alkup. elektroniikat kuten halvemman pään Tokaissa tapaa olla) että tuntuu täysin järjettömältä että joku näkisi feikin teettämisen vaivan ja ottaisi kiinnijäämisen riskin kun ei tällaisen teettäminen kuitenkaan ilmaista ole.
aristoteles666
20.11.2019 21:40:07 (muokattu 20.11.2019 21:40:39)

paskiaispaska: Kai noita tarrakoneita ny oli sillonki ihan yhtälailla. Huomionarvoista vielä noissa suomen "japskitokaissa", että tarra ainaki tossa omassa liimattu aika huolimattomasti ja tarra oli leikattu tosi laajalta alalta(vähän ku saksilla leikattu), ku sitte mitä noista "oikeista" japskitokaista kattoo kuvia netistä, ni tarrat leikattu kirjaimia mukaillen. Mietityttää, että miks suomeen tuotuihin yksilöihin olis tarrat tilattu eri painosta, jotka leikannu ne laajemmalta alalta?

No jos väärentämällä sait kitaroiden sisäänostohintaa vaikka 30% alaspäin - pitäen kuitenki saman hinnan myydessä, ni kyllä tuo varmaan on kannattanu 90-luvun laman aikaan. Ei varmaan ole hirveemmin ollu ihmisillä varaa laittaa aitoihin fendereihin sillo, niin ne vähät mitkä on myyty, on ollu sitte tokaita? Arvailua vain...

ei suomeen ole tuotu mitään feikki tokaita ikinä, sori.
aito se oli.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
paskiaispaska
20.11.2019 22:29:00

aristoteles666: ei suomeen ole tuotu mitään feikki tokaita ikinä, sori.
aito se oli.

No perkele. Olis pitäny kysyy sulta alun alkaenki. Thänks!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)