Laulava Kylätohtori 14.12.2018 16:42:21 | |
---|
Tuo liekehtivä jumalten lintu, Olympoksen tulinen sanansaattaja. Onpahan muuten huikea kitara, kun olen tuolla nyt soitellut sähköilläkin. Soi todella maukkaasti niin sähköillä kuin ilman. Kaula on slim taper, eli aavistuksen voisi olla massaa enemmän, mutta samapa tuo. Todella hyväntuntuinen ja soitto on jotenkin todella helppoa. Ja soundi loistava. En tarkoita mikkejä vaan sitä, miten kitara resonoi ja syttyy soimaan. En tiedä miksi tuo on niin hyvä, sillä olen toki ennenkin soitellut Gibsoneilla, jossa on sama radius ja samanlaiset nauhat. Olleeko se sitten se kokonaisuus? Tämän kanssa on vähän kuin yhtä, kun se värähtelee sormien alla kuin väräjävä varpunen. :) Tiedätte varmaan, kun joku kitara vaan on enemmän kuin osiensa summa. Soittoasento ja kaulan paikka on hassu. Välillä on kokosävelaskeleen liian ylhäällä, kun ottaa aseman stratoon tottuneena selkärangasta. Otelautaa ei näe lainkaan, eli jos pitää nähdä oma soitto otelaudalta, kannattaa kokeilla huolella ennen kuin ostaa Firebirdin. Mutta silti tämä tuntuu jotenkin paljon omemmalta kuin Les Paul. Eikä nyt oikein enää kiinnosta SG:täkään kokeilla. Noh, tämä on tätä. Aina niin ihmeellistä ja viikon päästä torilla, mutta silti olen kyllä poikkeuksellisen tohkeissani tästä. Kuin lapsi jouluaattona. Jos tämä nyt kestäisis sitten edes kuukauden päivät. Mutta kyllä tämä vaan on hieno taideteos kokonaisuudessaan. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
miklos1 14.12.2018 21:12:59 | |
---|
Onnea ostokselle! Firebird on kyllä todella hyvännäköinen kitara, sen soundi on kyllä ihan oma juttunsa(ei voi oikein verrata mihinkään). Oon itekin sellasta jo pari vuotta himoinnu ja kaverin Firebirdiä renkutellu. Juuri ja juuri pystyny olla tilaamatta... Erityisesti Pelham Blue värisenä... Myös non-reverse Firebird kutittelee jotain aistia jollain perverssillä tavalla. ...Music was way better before the 80's... |
steelduck 14.12.2018 21:25:28 | |
---|
Ostitko sen Pelham Blue Tulilinnun torilta? |
Laulava Kylätohtori 14.12.2018 21:55:02 | |
---|
steelduck: Ostitko sen Pelham Blue Tulilinnun torilta? Jep. SG:tä olin tässä hakenut, mutta tuo iski kyllä niin täydellisesti ikuiseen Firebirdin kaipuuseen, että oli pakko toimia heti kaikista epäilyistä huomimatta. Ja pistetään vielä kuva: https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4672.jpg Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Laulava Kylätohtori 14.12.2018 22:04:27 | |
---|
miklos1: Onnea ostokselle! Firebird on kyllä todella hyvännäköinen kitara, sen soundi on kyllä ihan oma juttunsa(ei voi oikein verrata mihinkään). Oon itekin sellasta jo pari vuotta himoinnu ja kaverin Firebirdiä renkutellu. Juuri ja juuri pystyny olla tilaamatta... Erityisesti Pelham Blue värisenä... Myös non-reverse Firebird kutittelee jotain aistia jollain perverssillä tavalla. Joo, tuntuu olevan omanlaisensa soundi, mihin en ole ennen Firebirdiä törmännytkään. Ihan puhtaasti akateemisesta mielenkiinnosta olisi kiva tietää, että kuinkas lähellä ns. Oikeaa Firebirdiä tämä on? Materiaalien ja rakenteen suhteen. Itse näistä tiedä (vielä) oikein mitään. Tässä speksejä puristien ruodittavaksi: http://www.gibson.com/Products/Elec … /2017/USA/Firebird.aspx#DSFR17PBCH1 Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
fox 14.12.2018 23:46:50 | |
---|
Laulava Kylätohtori: .. Ihan puhtaasti akateemisesta mielenkiinnosta olisi kiva tietää, että kuinkas lähellä ns. Oikeaa Firebirdiä tämä on? Materiaalien ja rakenteen suhteen. Itse näistä tiedä (vielä) oikein mitään. No onhain tuo "oikea Firebird" kumminkin, vai meinasitko mitä eroja on esimerkiks siihen 1960-luvun F'birdiin? ;) Eroja on virikoneissa, Steinbergerien sijasta "pitäis olla" Klusonin Banjot. Mikeissähän on kyllä myös eroja, uudemmissa on "tehokkaammat" keraamisilla magneeteilla olevat, joista sitten joko pitää, tai ei. Sillähän mä kysyin aiemmin tuota juttua, että mitäpäs pidät mikeistä.. Muuten ei oo eroja noihin vanhempiin kummemmin. Autosuunnittelija Dietrichin suunnittelemasta mallista on ihan kirjojakin kirjoitettu, niistä löytyy vaikka mitä infoa tuosta mallisarjasta. Eli reversenä oli I, III, V ja VII. Non-reversenä samoin, lisänä vielä 12-kielinen XII. Aikojen perästä 70-luvun lopuilla tuli "tasakantinen reverse" Firebird II jossa oli Robert Moogin aktiivielektroniikat. Noista sitten on muutamakin reissue eli "uusintapainos" tullut. Noista 1986 jälkeisistä malleista, eli ajasta jälkeen Norlinin, mulla ei kovin havaintoja ole, tai sen verran kuin kellä hyvänsä joka musalehtiä lukee, mutta uusista tulee mieleen Firebird Studiot, ja se kummallinen Firebird X.. |
steelduck 14.12.2018 23:49:04 | |
---|
Toi on NIIN hieno.... joutui tekemään töitä, että en ostanut tuota. :D Onneksi olkoon. |
hallu 15.12.2018 00:09:35 | |
---|
Toi on hieno, onnea vaan kovasti :-). Mä olen kokeillut firebirdiä, mutta en omistanut sellaista. Jossakin vaiheessa oli melkoinen kuume siihen suuntaan. Tykkäsin siitä todela paljon ja mulla sen kanssa ei ollut mitään ongelmaa soittaminen tuntui ihan luonnolliselta ja tsoundi oli makea, kitaran keveys yllätti..... ah ja voih, pitäisiköhän joskus vielä. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" |
tuskiz 15.12.2018 10:17:18 | |
---|
Kyllä Firebirdin oikea väri on vain ja ainoastaan sunburst. Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla. |
sustain65 15.12.2018 10:22:35 | |
---|
tuskiz: Kyllä Firebirdin oikea väri on vain ja ainoastaan sunburst. Olet aivan väärässä. |
Kylyma 15.12.2018 10:26:42 | |
---|
Mua jäi harmittaan ku oman tulilinnun möin pois rahapulassa. Parhaimmasta päästä kitara mitä oon ikinä soittanut. Ei ikinä pitäis myydä mitään kampetta ku ne alkaa aina harmittamaan, pitää vielä joskus ostaa vastaava keppi takaisin. Tuo pelham blue väri on kyllä hieno! |
MaxDamage 15.12.2018 20:18:37 | |
---|
tuskiz: Kyllä Firebirdin oikea väri on vain ja ainoastaan sunburst. Niin siis valkoinen. ;) Pakko kyllä myöntää, että tulilintu on aivan mahtava keppi. Pitäisiköhän sitä taas.. |
MadMatt 15.12.2018 20:59:57 | |
---|
Missäköhän hinnoissa oikeat vintaget nykyään liikkuu. Joskus vuosikymmeniä sitten testasin vanhaa Firebirdiä ja meinasin melkein ostaa. Ei muistaakseni ollut silloinkaan ihan halpa. Sen verran alkoi polttelemaan että kyllähän tuollainen uusiopainoskin kelpaisi ja kun väristä kerran väännetään niin tänne sunburst. |
Gary the pine 15.12.2018 23:36:29 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Jep. SG:tä olin tässä hakenut, mutta tuo iski kyllä niin täydellisesti ikuiseen Firebirdin kaipuuseen, että oli pakko toimia heti kaikista epäilyistä huomimatta. Ja pistetään vielä kuva: https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4672.jpg Toi on kyllä hieno, onnittelut hankinnasta! Tulin, näin, paskoin housuun. |
fox 16.12.2018 02:04:36 | |
---|
MadMatt: Missäköhän hinnoissa oikeat vintaget nykyään liikkuu. Joskus vuosikymmeniä sitten testasin vanhaa Firebirdiä ja meinasin melkein ostaa. Ei muistaakseni ollut silloinkaan ihan halpa. Sen verran alkoi polttelemaan että kyllähän tuollainen uusiopainoskin kelpaisi ja kun väristä kerran väännetään niin tänne sunburst. https://www.ebay.com/itm/original-1 … FIREBIRD-VII-Sunburst-/132888234332 tuossa olis yks seiska, vuodelta -64. Hinnat näkyy Reverbin mukaan hiipivän pikkuhiljaa ylöspäin. |
Juzpe 16.12.2018 02:35:49 | |
---|
MaxDamage: Niin siis valkoinen. ;) Pakko kyllä myöntää, että tulilintu on aivan mahtava keppi. Pitäisiköhän sitä taas.. Ottakaa te vaan ne pelhamit, valkoset, burstit ja muut semmoset. Mun kitarat on punasia. Tommosta aikoinaan kuolasin, mutta päädyin kotimaiseen tuotantoon kuitenkin. http://paintref.com/graphics/sample/gibson1963M0695.jpg |
Kefiiri 16.12.2018 09:09:55 | |
---|
En ole musiikin asiantuntija. |
p130 16.12.2018 11:28:42 | |
---|
fox: https://www.ebay.com/itm/original-1 … FIREBIRD-VII-Sunburst-/132888234332 tuossa olis yks seiska, vuodelta -64. Hinnat näkyy Reverbin mukaan hiipivän pikkuhiljaa ylöspäin. Olen kyttäillyt noita "sillä silmällä" jo pitempään. Hyvämaineisen liikkeen hinta hyvästä ritsasta, eli ihan linjassa. Kallein (halutuin) malli on tosin V. Soittokelpoinen III ei ole valtavan kallis, mintti customvärinen V on. Ja tietenkin min himon kohde on juuri valkoinen V. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
zapel 16.12.2018 15:01:08 | |
---|
Ihan puhtaasti akateemisesta mielenkiinnosta olisi kiva tietää, että kuinkas lähellä ns. Oikeaa Firebirdiä tämä on? Materiaalien ja rakenteen suhteen. Itse näistä tiedä (vielä) oikein mitään. Moi, olen omistanut muutaman 64-vuoden Firebirdin ja tälla hetkelläkin yhden. Suurin ulkoinen ero on rungon muoto edestä katsottuna; vanhassa yläsarvi,missä hihnan nuppi sijaitsee,on pystymmässä kulmassa. Nykyisissä sarvi on jotenkin takakenossa. Tämä pystykylma toteutuu kaikissa näissä vanhoissa kitaroissa. Myös lapa on ohuempi vanhoissa kitaroissa ja kaula paksuuntuu tasaisesti runkoa kohden mentäessä.Nykyisissä aika tasainen paksuus koko matkalta. Näitä uusia olen myös omistanut ,ovat kyllä olleet mukavia ja hyviä kitaroita. |
uimahallinvalvoja 16.12.2018 18:34:26 | |
---|
zapel: Ihan puhtaasti akateemisesta mielenkiinnosta olisi kiva tietää, että kuinkas lähellä ns. Oikeaa Firebirdiä tämä on? Materiaalien ja rakenteen suhteen. Itse näistä tiedä (vielä) oikein mitään. Moi, olen omistanut muutaman 64-vuoden Firebirdin ja tälla hetkelläkin yhden. Suurin ulkoinen ero on rungon muoto edestä katsottuna; vanhassa yläsarvi,missä hihnan nuppi sijaitsee,on pystymmässä kulmassa. Nykyisissä sarvi on jotenkin takakenossa. Tämä pystykylma toteutuu kaikissa näissä vanhoissa kitaroissa. Myös lapa on ohuempi vanhoissa kitaroissa ja kaula paksuuntuu tasaisesti runkoa kohden mentäessä.Nykyisissä aika tasainen paksuus koko matkalta. Näitä uusia olen myös omistanut ,ovat kyllä olleet mukavia ja hyviä kitaroita. Alkuperäisissä Firebirdeissä mikrofonien rakenne on erilainen, kummankin kelan sisällä on palkkimagneetti kun taas normaalissa humbuckerissa on kelojen alla yksi yhteinen palkkimagneetti. |