Aihe: Kun kitarat surisevat..
1
weicco
11.11.2018 14:55:14

Moro,

Varmaan miljoona kertaa kysytty. Minulla on käytössä seuraavanlainen setti:

Behringerin mallintava nuppi
Behringerin Xenyx mikseri
Lexiconin kaikulaite
T.Ampin päätevahvistin

Kaikki rakennettu samaan räkkiin ja kytketty samaan räkkijatkojohtoon/pistorasiaan.

Kun skebailen Kramerillani, jossa on EMG:n aktiivimikit, surina on olematonta. Ostin piruillessani sitten Deanin singlecut halpiskitaran (passiivi) humbuckereilla ja surina on melkoista. Surina tosin loppuu, kun kosketan kitarapiuhan liittimen metalliosaa.

Olen ymmärtänyt, että surina voi johtua maaloopista, kitaran maadoitusongelmista tai soittajasta itsestään. Kaikki laitteet ovat kuitenkin samassa maadoitetussa rasiassa, joten maalooppia ei ymmärtääkseni pitäisi olla. Toivon mukaan maajohto rasiassa menee myös johonkin, ettei ole tehty mitään pielavetistä nollamaadoitusta.

Aloin sitten yleissähkömittarilla tutkimaan kitaran sisäisiä maadoituksia ja piuhoituksia. Potikat, kytkin ja kaikki on maassa ja mittari piippailee iloisesti kitarapiuhan ja esim. potikan kannan välillä.

Mutta sitten huomasin, että talla ja kielet eivät ole maissa. Luin ettei humbuckereissa välttämättä tarvitsekaan olla, mutta vaikka olen melko pätevä englanninkielessä, sähköalan ammattikieli ei tahdo mennä jakeluun. Joten miten on, pitäisikö minun vetää tallasta maadoituspiuha liittimen kuoreen?

Ja onko muita keinoja joilla vähentää hurinaa? En kehtaisi noin halpaan kitaraan alkaa aktiivimikkejäkään vaihtamaan. Kitaran hinta tuplaantuisi :)

Kiitokset jo etukäteen vastauksista.
fox
11.11.2018 15:15:39

weicco:
Mutta sitten huomasin, että talla ja kielet eivät ole maissa. Luin ettei humbuckereissa välttämättä tarvitsekaan olla, mutta vaikka olen melko pätevä englanninkielessä, sähköalan ammattikieli ei tahdo mennä jakeluun. Joten miten on, pitäisikö minun vetää tallasta maadoituspiuha liittimen kuoreen?

Kyllähän tuossa pitäisi (huom: pitäisi) olla kielimaadoitus jo tehtaan jäljiltä, ja jos ei ole, laita. ;)
Toteutustapa sitten on "valinnainen".
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
weicco
11.11.2018 15:48:14

fox: Kyllähän tuossa pitäisi (huom: pitäisi) olla kielimaadoitus jo tehtaan jäljiltä, ja jos ei ole, laita. ;)
Toteutustapa sitten on "valinnainen".

No voi kettu. Pitää alkaa kolvaamaan. Joutuu vain irrottamaan kielet ja tallan ja ja ja... Ehkä teen sen sitten kun on aika vaihtaa muutenkin kielet.

Uskaltaisikohan tallaan porata pienen reiän, tehdä kierteet ja laittaa maadoituspiuhan ruuvilla kiinni. Tulisi nätin näköistä, mutta meneeköhän paskaksi koko talla :)
fox
11.11.2018 15:55:37

weicco: No voi kettu. Pitää alkaa kolvaamaan. Joutuu vain irrottamaan kielet ja tallan ja ja ja... Ehkä teen sen sitten kun on aika vaihtaa muutenkin kielet.

Uskaltaisikohan tallaan porata pienen reiän, tehdä kierteet ja laittaa maadoituspiuhan ruuvilla kiinni. Tulisi nätin näköistä, mutta meneeköhän paskaksi koko talla :)

Täytyy tässä nyt todeta etten oo tuon Deanin tallarustingin kanssa tuttu.. Mahdollisuuksiahan on muitakin ettei nyt tarvitse ihan suuriin metallitöihin ryhtyä. Jos talla on tuollanen TOM-mallinen eli tallatolpilla, voi sen kielimaapiuhan vetää siitä tolpan holkista konehuoneeseen, tai sitten siitä kieltenpitimestä (tailpiece). Jos se tallarustinki on joku vastajousellinen vibratalla, sieltä jousipoterosta vaan jousikammasta (missä jouset ovat kiinni) konehuoneeseen, jos taas kyseessä on sellainen kiinteä tallalevy kuin "kiinteäpyrstöisessä" Stratossa, tai Telessä, saa kielimaapiuhan yksinkertaisimmillaan laittamalla kuorettoman johdon siihen tallalevyn alle.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)