Muusikoiden.net
11.05.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marshall: Play it Loud! Dokumentti YLE Teemalta
1 2 3 4
harryk
23.01.2017 18:47:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jcm 800 on kyllä etuastekytkennältään erilainen kuin esim JMP50 jne, jossa etuaste on parallel-kytketty toisin kuin 800sarjassa. On tullut huollettua ja modattua noita kymmenittäin.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Jucciz
23.01.2017 18:50:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ois parempi puhua vaikkapa 1987:sta ja 2204:stä. JMP ei kauheesti sano mitään, koska niitä tehtiin vuosina 1967-1984 ja ne eivät totta vie kuulosta kauheen samalta kaikki, varsinkaan ääripäät.
Kyllikki
23.01.2017 19:10:04 (muokattu 23.01.2017 19:17:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaukopoika: vielä kun saisi vastaavat dokumentit Fendereistä ja Voxeista nyt ainakin ja tietysti eri kitaroista ja bassoista, edes merkeittäin, jos ei ihan malleittain, tosin kyllä minä jaksaisin hyvin parin tunnin session pelkästään vanhoista Stratocastereista :)
 
Tässä muutama vuosi sitten BBC:llä esitetty "The story of VOX".
Mielenkiintoinen juttu, joka löytyi enää Juutuubista:
 
https://www.youtube.com/watch?v=oQud4emaSek
 
Ja tässä "The Fender story":
 
https://www.youtube.com/watch?v=XqGVx-u9K4A
 
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
J-P L
23.01.2017 19:49:59 (muokattu 23.01.2017 19:50:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Jcm 800 on kyllä etuastekytkennältään erilainen kuin esim JMP50 jne, jossa etuaste on parallel-kytketty toisin kuin 800sarjassa. On tullut huollettua ja modattua noita kymmenittäin.
 
Tuo kytkennän muutos taisi tapahtua 2204:n osalta vuonna 1978 tai mahdollisesti jo edellisenä vuonna eli selvästi ennen JCM 800 -sarjan lanseerausta. Ks. kytkentäkaaviot vuosilta 1976 (sivu 1) ja 1978 (sivu 2): http://el34world.com/charts/Schemat … ll/Marshall_50w_MASTER_VOL_2204.pdf
 
2203:ssä oli käsittääkseni alun perinkin (v. 1976) cascade-kytkentä:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/2203u.gif
 
Jucciz
23.01.2017 20:20:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J-P L: Tuo kytkennän muutos taisi tapahtua 2204:n osalta vuonna 1978 tai mahdollisesti jo edellisenä vuonna eli selvästi ennen JCM 800 -sarjan lanseerausta. Ks. kytkentäkaaviot vuosilta 1976 (sivu 1) ja 1978 (sivu 2): http://el34world.com/charts/Schemat … ll/Marshall_50w_MASTER_VOL_2204.pdf
 
2203:ssä oli käsittääkseni alun perinkin (v. 1976) cascade-kytkentä:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/2203u.gif

 
Just näin. 2203:ssa oli alun pitäenkin enemmän gainia, 2204:aa vaivasti aluksi etuastegainin puute (vaikka master volume siinä olikin), monien mielestä tää olikin suunnitteluvirhe. Loppuvuodesta '77 tai sit '78 gainia oli sit enemmän.
blues guitar
23.01.2017 20:54:46 (muokattu 23.01.2017 20:57:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: JCM800 syntyi kait niin, että "joku" Randall Smith modasi jenkeissä Fenderin Princetoneja cascade-periaattella, eli laittoi etuasteeseen ylimääräisiä asteita etuastesärön takia. Tilaaja taisi olla joku Carlos Santana tms. Tässä vaiheessa Marshallille tuli kiire keksiä vastaava juttu ja JTM45/JMP50-kytkennän rinnakkaiset etuastekanavat pantiin peräkkäin. Siitä syntyi ensimmäinen JCM800. Korjatkaa ihmeessä jos tämä meni väärin.
 
Ja oliko vielä niin että Mesa Boogie mk1 oli princetonin kuoriin tungettu modattu bassman?
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
BugBadWolf
23.01.2017 21:02:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Ja oliko vielä niin että Mesa Boogie mk1 oli princetonin kuoriin tungettu modattu bassman?
 
Ei. Mk1 tuli Fenkkujen virittelyn jälkeen, kun etuasteeseen lisättiin ylimääräinen gain-stage. Alussa niillä ei ollut varsinaisesti edes nimeä. Boogie tuli jostain Santanan mölähdyksestä ja lopulta - putkalle nimeä keksiessä - Mesa taisi tulla tallin sijainnista jonkin aron laidalla ;D
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
blues guitar
23.01.2017 21:10:04 (muokattu 23.01.2017 21:15:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Ei. Mk1 tuli Fenkkujen virittelyn jälkeen, kun etuasteeseen lisättiin ylimääräinen gain-stage. Alussa niillä ei ollut varsinaisesti edes nimeä. Boogie tuli jostain Santanan mölähdyksestä ja lopulta - putkalle nimeä keksiessä - Mesa taisi tulla tallin sijainnista jonkin aron laidalla ;D
 
Taisi kulkea Princeton Boogie nimellä nämä ihan ensimmäiset.
 
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mesa_Boogie_Mark_Series
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
BugBadWolf
23.01.2017 21:29:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Taisi kulkea Princeton Boogie nimellä nämä ihan ensimmäiset.
 
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mesa_Boogie_Mark_Series

 
Juu. siinä vaiheessa toki, kun niitä alkoi tulemaan enemmänkin. Kuten tuolla linkissäsikin kerrotaan, ensimmäinen oli siinä vaiheessa vain paikallista nimeä saaneen teknikon/vahvistinkorjaajan kepponen. Siitä alkoi keittymään hiljalleen idea, jota muutkin alkoivat haluamaan. Vahvistimia on sitten myöhemmin alettu nimeämään.
 
Mesa on yllättävän hienovarainen kertoessaan tätä osaa historiasta. Siksipä sen tekniset yksityiskohdat ovat vähän hämäriä. Tavan Bassman vai jotenkin tuunattu, en tiedä.
 
Tuskin siitä Fender-pohjasta nyt kannattaakaan antaa mahdolliselle ostavalle yleisölle vääriä ideoita, että toisaalta ymmärrän sen historian osan käsittelyn tällä tavalla ;D
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Exhausted
23.01.2017 23:12:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olinkin jo tulossa kommentoimaan että tuo Rose-Morris-diilihän ei ollut Marshallille lopulta ollenkaan hyvä juttu, mitä ei dokumentissa laisinkaan mainittu. Lisäksi epäloogiset tuotenumerot kuten 1959, 1987 ja 2203 on nimenomaan Rose-Morrisin tuotenumeroita. Kun sopimus loppui, Jim Marshall halusi lanseerata uudet mallinimet. JCM on hänen nimikirjaimet ja 800 tuli auton rekisterikilvestä.
 
Jos itse mietin Marshallin historiaa ja vahvistimien sekä alan kehitystä niin tulee mieleen seuraavia virstanpylväitä, joista olisin halunnut kuulla dokumentissa:
 
- master volume
- monikanavaiset vahvistimet
- räkkikamat, miten vaikutti Marshallin liikevaihtoon?
- tukkahevin kuolema 90-luvulla, miten vaikutti Marshallin liikevaihtoon?
- transistorivahvistimet, Marshall valmisti myös Valvestateja ja Mosfetteja sun muita
- mallintavat vahvistimet, miten vaikutti Marshallin liikevaihtoon?
- Marshallin laajentaminen kuuloke- ja älypuhelinbisnekseen (vai tuliko vasta dokumentin tekemisen jälkeen?)
Jucciz
23.01.2017 23:19:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä dokumentissa ois voinut ainakin sivulauseessa kyllä mainita myös Celestionin kaiuttimet, koska ne ovat aivan järjettömän olennainen osa Marshall-soundia sellaisena kuin me sen tunnemme. Sekin erotti (pääteputkien, kaappirakenteen yms. ohella) Marshall-soundin ns. Fender-soundista, jonka keskeinen osa oli puolestaan Jensenin, Oxfordin ja vaikkapa CTS:n kaiuttimet.
perhemies
24.01.2017 02:45:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oli kyllä kamarunkkarille ihan mielenkiitoinen dokkari, vaikka tuntuikin paikoitellen markkinointiosaston tilaamalta mainosvideolta "muistoa kunnioittaen".
 
Ja tosiaan! Missä oli 800 jälkäinen kaikki?!
 
JTM:än syntytarina oli kyllä hieno.
 
Hieman kummastuttaa ettei hänen tyttärestään ollut mitään mainitaa. Se joka poseerasi manuaaleissakin.
 
:sutiojrikellA
LaMotta
24.01.2017 16:28:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mun mielestä dokumentissa ois voinut ainakin sivulauseessa kyllä mainita myös Celestionin kaiuttimet, koska ne ovat aivan järjettömän olennainen osa Marshall-soundia sellaisena kuin me sen tunnemme. Sekin erotti (pääteputkien, kaappirakenteen yms. ohella) Marshall-soundin ns. Fender-soundista, jonka keskeinen osa oli puolestaan Jensenin, Oxfordin ja vaikkapa CTS:n kaiuttimet.
 
Dokkarissa olisi voinut mainita sivulauseessa paljonkin sellaista mikä ei kiinnosta tyypillistä tvn katsojaa lainkaan. Hurlumheimeininki tuosta ohjelmasta juuri tekikin mukavan. Keskivertokatsojan on helpompi päästä Marshallin henkeen sisään kun kerrotaan kuinka oli tärkeää tuottaa vain mahdollisimman paljon ääntä ja kuinka kivaa oli kun säätimissä olikin 10 sijaan lukemat yhteentoista.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
juici
24.01.2017 16:34:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Dokkarissa olisi voinut mainita sivulauseessa paljonkin sellaista mikä ei kiinnosta tyypillistä tvn katsojaa lainkaan. Hurlumheimeininki tuosta ohjelmasta juuri tekikin mukavan. Keskivertokatsojan on helpompi päästä Marshallin henkeen sisään kun kerrotaan kuinka oli tärkeää tuottaa vain mahdollisimman paljon ääntä ja kuinka kivaa oli kun säätimissä olikin 10 sijaan lukemat yhteentoista.
 
Kunnes tuli JCM900 ja siinä (osa) potikoista meni 20:een.
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Laulava Kylätohtori
24.01.2017 17:33:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Dokkarissa olisi voinut mainita sivulauseessa paljonkin sellaista mikä ei kiinnosta tyypillistä tvn katsojaa lainkaan. Hurlumheimeininki tuosta ohjelmasta juuri tekikin mukavan. Keskivertokatsojan on helpompi päästä Marshallin henkeen sisään kun kerrotaan kuinka oli tärkeää tuottaa vain mahdollisimman paljon ääntä ja kuinka kivaa oli kun säätimissä olikin 10 sijaan lukemat yhteentoista.
 
Kamarunkkareille pitäisi olla omat dokkarit. Tai siis dokkarisarjat. Sellaisia, missä käsitellään yksittäisten komponenttien tarinaa ja miten juuri siksi komponentiksi valittiin sen arvoinen ja merkkinen komponentti. Jne...
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
GiovanniDiRondo
24.01.2017 17:40:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dokkarien ystäville pitäisi myös olla omat dokkarit. Tuohan oli tuollaista markkinointihenkistä myhistelyä, jossa ääneen pääsi ne, joiden sponsorisopimus sallii. Ei se nyt mikään tietenkään ihan huono ollut, mutta kuitenkin.
 
Se, minkälaisia kaiutinelementtejä vahvistimissa käytetään tuskin voi olla yleisesti kiinnostavaa - paitsi tietysti jos joku asiansa tunteva kitaristi sen ihan aidosti katsoisi tärkeäksi kertoa.
 
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
LaMotta
24.01.2017 17:43:01 (muokattu 24.01.2017 17:45:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Kamarunkkareille pitäisi olla omat dokkarit. Tai siis dokkarisarjat. Sellaisia, missä käsitellään yksittäisten komponenttien tarinaa ja miten juuri siksi komponentiksi valittiin sen arvoinen ja merkkinen komponentti. Jne...
 
Joo. Tunnin dokkari siitä kuinka jossain testipenkissä koeponnistetaan tusinan verran erilaisia putkia ja mitataan taajuusvasteita. Sitten vahvistimilla luukutetaan niin lujaa, että korvat soi sekunnin päästä sellaista hoosiannaa, ettei vinkumisen alta kuule edes mitä nuottia soitetaan.
 
TOinen hyvä dokkarin aihe olisi koeponnistaa erilaisia kaiutinelementtejä ja etsiä voittaja. Sitten joku penska tulisi lopussa ruuvimeisseli kourassa paikalle ja tökkisi elementin reikiä täyteen.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
jra
24.01.2017 18:32:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syvällisemmät pätkät kannattaa tehdä suoraan Youtubeen, koska niissä ei tarvitse maksaa starojen puhuvista päistä, musiikkipätkistä tai kymmenestä kamerasta. Toisaalta tuntuu, että kitaravahvistin on jo itsessään asia joka ei kiinnosta ns. suurta yleisöä, oli sitten dokkari tehty virtaviivaisesti tai MRM-asenteella. Eli miksi tehdä sellainen jolla haetaan yleisöä jota ei ole, eikä tehdä suoraan niille joita asia kiinnostaa? Joku megaluokan kamarunkkari, kuten Bonamassi, voisi tehdä tuollaisen sarjan jonkun vahvistingurun avustuksella.
 
Ei tuo missään nimessä huonoimmasta päästä ollut, vaikka osin mentiin sillä tyypillisellä puhuva pää ja yksi virke ja uutta putkeen -meiningillä.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
juici
24.01.2017 19:33:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän jäi korpeamaan, että miksi dokkarissa ei puhuttu / alleviivattu stäkin eli kahden 4x12" -kaapin + nupin muodostaman yhdistelmän syntymistä kerran Pete Townshend oli muutenkin äänessä? Sehän on yhtä ikoninen juttu rock-musiikille kuin pelkkä Marshallin nuppikin. The Wholle ja Small Facesille ne ekat 8x12" -mörkökaapit kuitenkin menivät ennen kuin Whon roudarit protestoivat ja Pete meni kysymään Jimiltä voisko nämä kuitenkin saada kahtena erillisenä kaappina.
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
jra
24.01.2017 19:41:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juici: Vähän jäi korpeamaan, että miksi dokkarissa ei puhuttu / alleviivattu stäkin eli kahden 4x12" -kaapin + nupin muodostaman yhdistelmän syntymistä kerran Pete Townshend oli muutenkin äänessä? Sehän on yhtä ikoninen juttu rock-musiikille kuin pelkkä Marshallin nuppikin. The Wholle ja Small Facesille ne ekat 8x12" -mörkökaapit kuitenkin menivät ennen kuin Whon roudarit protestoivat ja Pete meni kysymään Jimiltä voisko nämä kuitenkin saada kahtena erillisenä kaappina.
 
Mun mielestä siinä oli asiasta, tosin oli tekstitetty niin, että kaksi vahvistinta olisi nostettu päällekkäin, ei kaksi kaappia. Kaappien pinoamista siinä kohtaa minusta kuitenkin tarkoitettiin.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «