Muusikoiden.net
01.12.2022
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Line6 Helix
1 2 3 4 558 59 60 61 62 63 64 65 66
mize7
09.09.2021 11:05:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Aina haluaisi näistä härveleistä innostua. Niin että sen hirveän ruuvauksen jälkeen löytyisi ne huippusoundit. Mutta ei taida olla Helixinkään kanssa asia näin?
 
Eihän nämä mallintavat laitteet kaikille sovi. Siltikin Helix, Fractal, Kemper jne. ovat sillä tasolla tänä päivänä, että monelle soittajalle niiden hankkiminen on parempi ratkaisu vs oikeat vahvistimet/kaapit/kombot. Ne ovat isoja, painavia ja vaativat luukutusta, että niistä saa parhaan saundin ulos. Tähän päälle sitten se itselle sopivan efektilaudan kyhääminen ja voidaan miettiä kustannuspuolta myösja edelleen kamojen roudausta. Eikä siinäkään mitään väärää ole.
 
Esimerkiksi itse soitan pääasiassa kotona ja mallintavat laitteet ovat olleet käytössä 10+ vuotta jo. Ne on monipuolisia ja täyttävät omat tarpeet paljon paremmin. Treenikselle kun lähden, niin kaikki kamat siirtyy kevyesti yhdellä roudauksella (kitara laukussa, FM3 ja piuhat repussa ja monitori kädessä). Saundissa ei koskaan ole ollut valittamista. Edelleen toinen vannoo sen oikean vahvistin setin ja pedaalilaudan nimeen ja nauttii siitä.
 
Hyviä vehkeitä kaikki!
 
https://soundcloud.com/mediumplayer
Shredator
09.09.2021 11:13:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mize7: Eihän nämä mallintavat laitteet kaikille sovi. Siltikin Helix, Fractal, Kemper jne. ovat sillä tasolla tänä päivänä, että monelle soittajalle niiden hankkiminen on parempi ratkaisu vs oikeat vahvistimet/kaapit/kombot. Ne ovat isoja, painavia ja vaativat luukutusta, että niistä saa parhaan saundin ulos. Tähän päälle sitten se itselle sopivan efektilaudan kyhääminen ja voidaan miettiä kustannuspuolta myösja edelleen kamojen roudausta. Eikä siinäkään mitään väärää ole.
 
Esimerkiksi itse soitan pääasiassa kotona ja mallintavat laitteet ovat olleet käytössä 10+ vuotta jo. Ne on monipuolisia ja täyttävät omat tarpeet paljon paremmin. Treenikselle kun lähden, niin kaikki kamat siirtyy kevyesti yhdellä roudauksella (kitara laukussa, FM3 ja piuhat repussa ja monitori kädessä). Saundissa ei koskaan ole ollut valittamista. Edelleen toinen vannoo sen oikean vahvistin setin ja pedaalilaudan nimeen ja nauttii siitä.
 
Hyviä vehkeitä kaikki!

 
Itellä on treenis/live-settinä Mesa Mark V 25 + Two Notes Captor X. Hyvin mahtuu reppuun tai olkalaukkuun ja on suht kevyt (alle 10kg). Pedaalilauta toisella olkapäällä jossa backuppina tuo HX Stomp muun lisäksi.
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
mize7
09.09.2021 11:20:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Itellä on treenis/live-settinä Mesa Mark V 25 + Two Notes Captor X. Hyvin mahtuu reppuun tai olkalaukkuun ja on suht kevyt (alle 10kg). Pedaalilauta toisella olkapäällä jossa backuppina tuo HX Stomp muun lisäksi.
 
Näin juuri. Hyvin toimii tuokin.
 
https://soundcloud.com/mediumplayer
Haeroe
06.10.2021 11:00:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä sopisi varmasti yleisemmänkin otsikon alle, mutta koska käytän Helix:iä, menköön tähän. Käytän reeniksellä Helixiä siten, että ajan sitä Boss:n Katanan päätevahvistinsisäänmenon kautta. Tuolla tavalla tulee semi-ok saundi, mutta esim. Powercabin tulee huomattavasti parempi saundi. Testasin myös Bosen mini-PA:n kautta, ja sillä tulos oli loistava, mutta Powercabin ja tuon Bosen hinta on korkeahko. Olisiko tähän mitään hyvää ratkaisua Katanan hintaluokassa?
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
LaXu
06.10.2021 16:51:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Aina haluaisi näistä härveleistä innostua. Niin että sen hirveän ruuvauksen jälkeen löytyisi ne huippusoundit. Mutta ei taida olla Helixinkään kanssa asia näin?
 
Nykysukupolven mallintavista olen omistanut Helix Floorin, Fractal FM3 ja NeuralDSP Quad Cortexin. Fractal edelleen talossa, lähinnä koska se on ominaisuuksiltaan valmiimpi kuin QC ja fyysisesti pienempi kuin Helix. Käyttökokemukseltaan Helix on mielestäni parempi ja QC siitä vielä pykälän edellä. Helix LT/Floor on mielestäni hyvä kultainen keskitie: kattavat ominaisuudet, kaikki tarvittava samassa boksissa, mutta silti helppo käyttää.
 
Jos näistä ei saa ulos hyvää soundia, se on ihan puhtaasti käyttäjän ja/tai äänentoistolaitteiston ongelma. Itse mallinnuspuoli ei mielestäni ole mitenkään niin erilainen näiden välillä, jokaisessa omat kommervenkkinsä ja hyvät/huonot puolet.
 
Helixissa vakiokaappimallinnukset eivät ole kovin hyviä. Hyvien soundien veivaaminen on turhan ison työn takana. Paljon helpompi vain ostaa muutamalla kympillä joku laadukas kaappisimulaatiopaketti esim. York Audiolta, OwnHammerilta tai kotimaiselta ML Sound Labilta. Valkkaat mieleisen valmiin kaappisimu-miksin, homma on valmis. Loput säädöt sitten vahvistin- ja efektiblokeista.
 
Jos kaappisimulaatioita ei käytä vaan ajaa päätevahvistimeen ja kitarakaappiin, ongelmia on vähemmän. Setuppi on yksinkertaisempi, mutta vähemmän monipuolinen sen saman kitarakaapin takia. Eri vahvistinmallinnuksista ei saa kaikkea irti. Vox AC30 malli ei kuulosta 2x12 combolta Celestion Alnico Blue-kajareilla jos mallintavan perässä on Marshallin 4x12 Greenbackeilla. Voi silti kuulostaa oikein hyvältä. Tässä setupissa soundin autenttisuus on kiinni käytetyn päätevahvistimen ja kaiuttimen käyttäytymisestä.
 
Oli sitten käytössä kaappisimut tai ei, äänentoisto ratkaisee. Jengi monesti ostaa noita muutaman huntin Headrusheja ym. äänentoistoksi mallintavilleen ja sitten ihmetellään miksi botnet kumisee ja soundit ei kuulosta hyvältä. Vähän sama kuin löisit jonkun huipputason putkivahvistimen halvimpaan kitarakaappiin minkä käytettynä löysit. Kotioloissa ihan sama juttu studiomonitorien ja kuulokkeiden kanssa, laatu vaikuttaa ja monesti myös valitettavasti maksaa.
 
Mallintavienkaan kanssa ei kuitenkaan päästä siitä eroon, että kovempi vola kuulostaa paremmalta. Vaikka teknisesti mallinnettujen vahvistinten käyttäytyminen ja volataso ovat täysin erillään, äänentaso vaikuttaa siihen miten kuulemme sen saundin. Ihan saman ilmiön voi kohdata ihan vain soittamalla suosikkilevyjään stereoista hiljaa ja sitten kääntämällä volaa kaakkoon. Varmasti potkii paremmin vähän lujempaa.
 
efunkelist
06.10.2021 19:31:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^väittäisin että tässäkin osa totuutta siihen juureen missä sanotaan että putkarihalfstackit on vaan paremman kuuloisia kuin digit. Niitähän ei juuri koskaan soiteta kovin hiljaa ja ämyrit on vähintään 2x12" ja sen myötä huone missä koetaan isompi kuin makkari.
 
Kun taas mallintavia käytetään paljon sellaisella äänenvoimakkuudella ettei kuulonsuojausta tarvitse ja ämyrit on 2kpl 8" pöytämonitoreita ja tila pieni tarkkaamo/kotistudio/työhuone...
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Entropia666
06.10.2021 19:39:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu:
Mallintavienkaan kanssa ei kuitenkaan päästä siitä eroon, että kovempi vola kuulostaa paremmalta. Vaikka teknisesti mallinnettujen vahvistinten käyttäytyminen ja volataso ovat täysin erillään, äänentaso vaikuttaa siihen miten kuulemme sen saundin. Ihan saman ilmiön voi kohdata ihan vain soittamalla suosikkilevyjään stereoista hiljaa ja sitten kääntämällä volaa kaakkoon. Varmasti potkii paremmin vähän lujempaa.

 
Tähän komppaava sivuhuomio että kyseessähän on ihmiskorvan ominaisuus. On tehty testeä missä tasan sama ääni on soitettu eri voimakkuudella ja ihmiskorva mieltää automaattisesta lujempaa tulevan paremmaksi. Tähän varmasti osittain perustuu putkistyrkkarien luukutuksen mytologisointi (osa siitä pitää paikkansa).
 
Siks oon ite päätyny säätämään aidotkin läjät silleen, että äänitän reeniksellä klipit missä nostan volaa aina pykälällä. Sit kotona normalisoi kaikki klipit ja kuuntelee monitorien läpi miten paljon se volan lisääminen vahvarista oikeesti tuo lisää asiaan. Monestihan nuo vehket tarttee vähän höökiä että ne soi kunnolla, mutta täysiä myllytys harvemmin on soundillisesti loppujen lopuks hyvän kuulosta. Sama pätee kitarakaappeihin. Ne elementit tarvii jonkin verran virtaa että ne liikkuu, mutta niissäkin liika on liikaa.
 
Toki mallintavien kanssa kitarakaappiin ajellessa pitää siinä päätteessä riittää hööki. Monesta pikkupurnukasta lähtee kyllä desibelejä, mutta ne harvemmin jaksaa toistaa alakertaa oikein. Mulla on QC:n kanssa Mesan 412 kaappiin ajellessa 1000W pääte sillattuna monoks, 450W ei riittäny niihin leikkeihin. Ei volan, vaan headroomin puolesta.
 
Tuon kun pitää mielessä soundeja vääntäessä niin välttyy monelta sudenkuopalta.
LaXu
06.10.2021 21:06:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Tähän komppaava sivuhuomio että kyseessähän on ihmiskorvan ominaisuus. On tehty testeä missä tasan sama ääni on soitettu eri voimakkuudella ja ihmiskorva mieltää automaattisesta lujempaa tulevan paremmaksi. Tähän varmasti osittain perustuu putkistyrkkarien luukutuksen mytologisointi (osa siitä pitää paikkansa).
 
Siks oon ite päätyny säätämään aidotkin läjät silleen, että äänitän reeniksellä klipit missä nostan volaa aina pykälällä. Sit kotona normalisoi kaikki klipit ja kuuntelee monitorien läpi miten paljon se volan lisääminen vahvarista oikeesti tuo lisää asiaan. Monestihan nuo vehket tarttee vähän höökiä että ne soi kunnolla, mutta täysiä myllytys harvemmin on soundillisesti loppujen lopuks hyvän kuulosta. Sama pätee kitarakaappeihin. Ne elementit tarvii jonkin verran virtaa että ne liikkuu, mutta niissäkin liika on liikaa.
 
Toki mallintavien kanssa kitarakaappiin ajellessa pitää siinä päätteessä riittää hööki. Monesta pikkupurnukasta lähtee kyllä desibelejä, mutta ne harvemmin jaksaa toistaa alakertaa oikein. Mulla on QC:n kanssa Mesan 412 kaappiin ajellessa 1000W pääte sillattuna monoks, 450W ei riittäny niihin leikkeihin. Ei volan, vaan headroomin puolesta.
 
Tuon kun pitää mielessä soundeja vääntäessä niin välttyy monelta sudenkuopalta.

 
Juurikin näin. Satun omistamaan myös Fryette Power Stationin jolla saa kaikki Marshall Majoria ja Diezel Herbertia pienemmät putkivahvarit taivutettua just niin pienelle volalle kuin tarvii, päättärisäröllä tai ilman. Tälläkin setupilla jos aletaan volaa vääntää alaspäin, jossain vaiheessa tulee vastaan piste, jossa korva sanoo ettei tämä nyt kuulosta kovin hyvältä. Siinä vaiheessa parannusta saa vahvarin ja Power Stationin EQ:ta veivaamalla, mutta ei niilläkään ihmeitä tehdä jos haetaan jotain ihan hissunkissun volaa. Vedän mieluummin sellaisilla kuulokkeet päähän ja mallintavan tulille.
 
Vastaavasti toisesta ääripäästä löytyy sitten ne liian kovat volat. Äänimies kiroaa, yleisö on paennut salin toiseen päähän ja lavalla meininki on kuin Kummelin Gerhard Rihmakallo-sketsistä. Power Stationin tapaiset työkalut ovat omiaan tälläisten tilanteiden korjaamiseen, päästään liian kovasta just sopivaan eikä tarvi tinkiä siitä vahvarin sweet spot soundista.
 
Entropia666
06.10.2021 23:49:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Juurikin näin. Satun omistamaan myös Fryette Power Stationin jolla saa kaikki Marshall Majoria ja Diezel Herbertia pienemmät putkivahvarit taivutettua just niin pienelle volalle kuin tarvii, päättärisäröllä tai ilman. Tälläkin setupilla jos aletaan volaa vääntää alaspäin, jossain vaiheessa tulee vastaan piste, jossa korva sanoo ettei tämä nyt kuulosta kovin hyvältä. Siinä vaiheessa parannusta saa vahvarin ja Power Stationin EQ:ta veivaamalla, mutta ei niilläkään ihmeitä tehdä jos haetaan jotain ihan hissunkissun volaa. Vedän mieluummin sellaisilla kuulokkeet päähän ja mallintavan tulille.
 
Joo, mullakaan ei oo ollu kotona aitoja vahvareita moniin vuosiin. Paremmat soundit saa helpommalla plugareista ja onneks niitä on nykypäivänä olemassa ja järkihintaan. Meikän mielestä toi aitojen vahvareiden soitto hissuttelemalla on aina kompromissi sinne huonompaan suuntaan. Tässä puhutaan siis kerrostalovolasta.
 
Vastaavasti toisesta ääripäästä löytyy sitten ne liian kovat volat. Äänimies kiroaa, yleisö on paennut salin toiseen päähän ja lavalla meininki on kuin Kummelin Gerhard Rihmakallo-sketsistä. Power Stationin tapaiset työkalut ovat omiaan tälläisten tilanteiden korjaamiseen, päästään liian kovasta just sopivaan eikä tarvi tinkiä siitä vahvarin sweet spot soundista.
 
Tän takia mun mielestä esim. JCM800 on käyttökelvoton vahvari ilman PPIMV-modia. :D
PekkaM
06.12.2021 11:51:20 (muokattu 06.12.2021 11:51:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kukaan onnistunut ruuvailemaan kohtuullista akustista soundia tuolla EQ:n Acoustic Simulatorilla? Kiinnostaisi tietää vähän slidereiden asentoja ja mitä muita blokkeja tarvittiin. Katselin tästä videosta mallia ja nuppien asentoja mutta ei kyllä kuulosta pätkääkään samalta:
 
https://www.youtube.com/watch?v=jzPZkohc9lM
 
IR minulta toki puuttuu joten korvasin sen jollain toisella mutta ei tuo nyt siitä jää kiinni. Mitään vahvistinblokkia ei ilmeisesti ole tarve käyttää tai ainakaan tuossa ei sellaista näkynyt.
 
Sellainen helähdys jää kokonaan puuttumaan omasta soundista (mahonkia ja humppari itsellänikin käytössä). Bossin simulaattorilla onnistui paljon paremmin.
 
ÄrGee
06.12.2021 14:13:18 (muokattu 06.12.2021 14:14:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PekkaM: Onko kukaan onnistunut ruuvailemaan kohtuullista akustista soundia tuolla EQ:n Acoustic Simulatorilla? Kiinnostaisi tietää vähän slidereiden asentoja ja mitä muita blokkeja tarvittiin. Katselin tästä videosta mallia ja nuppien asentoja mutta ei kyllä kuulosta pätkääkään samalta:
 
https://www.youtube.com/watch?v=jzPZkohc9lM
 
IR minulta toki puuttuu joten korvasin sen jollain toisella mutta ei tuo nyt siitä jää kiinni. Mitään vahvistinblokkia ei ilmeisesti ole tarve käyttää tai ainakaan tuossa ei sellaista näkynyt.
 
Sellainen helähdys jää kokonaan puuttumaan omasta soundista (mahonkia ja humppari itsellänikin käytössä). Bossin simulaattorilla onnistui paljon paremmin.

 
Itsellä Helix on ollut vuoden enkä edes tiennyt, että koko laitteessa on tämä...
 
Ruuvailin aikalailla seuraavanlaisen signaaliketjun. Input gate erittäin miedoilla asetuksilla, impedanssi 1 megaohm. Acoustic sim, mode jumbo, body jossain 5.0 paikkeilla, top 7.4, shimmer 3.5.
 
Viimeiseksi LA Studio Comp, hieman lisää gainia ja peak reductionia alas. Acoustic simin ja tuon kompuran väliin nyt voi heittää mitä tahansa efektiä ja vaikka EQ:ta jos ei miellytä.
 
Vahvistinta ja IR:ää tällainen ei todellakaan tarvitse, ja hyvin yksinkertaisilla asetuksilla mennään muutenkin.
 
Niin ja itsellä on vielä global settingseistä asetettu inputin pad on-asentoon, koska EMG:t.
 
To the stars!!!
PekkaM
06.12.2021 16:12:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Itsellä Helix on ollut vuoden enkä edes tiennyt, että koko laitteessa on tämä...

 
Kolmosversiossa vasta tuli ja piti Edittikin päivittää ajan tasalle, jotta siellä myös näkyy.
 
ÄrGee
06.12.2021 16:31:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PekkaM: Kolmosversiossa vasta tuli ja piti Edittikin päivittää ajan tasalle, jotta siellä myös näkyy.
 
Juu, en vain ollut huomannut sitä. Muutenkin tulee kaikella muulla kuin puhtailla soitettua suurimmaksi osaksi. 3.11 firmware on laitteessa asennettuna.
 
To the stars!!!
ÄrGee
15.12.2021 20:28:05 (muokattu 15.12.2021 20:30:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä taitaa viimein olla lopullinen mielipide Helixin äänimaailmasta vuoden käytön jälkeen. En nyt ole tällä soitellut muuten kuin studiomonitoreiden ja kuulokkeiden kautta, päätteen sekä kaapin kautta joskus erittäin harvoin.
 
Overdrivet tässä ovat aika hyviä, ja tekevät sen minkä pitääkin. Yleisimmin otan Precision Driven, Stupor Overdriven tai Scream 808:n ja kahden viimeisimmän kohdalla menee EQ vahvistimen eteen low cut noin 100hz:n kohdalle poistamaan ylimääräistä mutaa soundista.
 
Vahvistinmallinnuksista taas en ole aivan sitä mieltä. Jokaisen hi-gain vahvistimen reagointi on jotenkin pierevä, ja epäresponsiivinen, eikä niin kolmiulotteisen kuuloinen harmonisesti kuin voisi olla. Noita seikkoja on aivan mahdoton korjata millään EQ:n käytöllä. Vahvistimesta tulee ruuvattua master aina johonkin 3-4 väliin, ja sag-parametri myös alas, 1-3 väliin. Bias riippuu vahvistimesta miten se käyttäytyy.
 
Efektipuoli ei aivan laadussa pärjää sille mitä löytyy vaikka plugareina, tai Neural DSP:n ja Mercuriallin plugareista. Meininki on huomattavasti yksiulotteisempaa ja synteettisempää kun puhutaan reverb- ja delay-efekteistä.
 
Hyvinä päivinä tuosta pystyy nauttimaan edes jotenkin, mutta loppupeleissä se ei ole aivan mitä kuulee omassa päässään. Neural DSP ja Mercuriall ovat hyväsoundisia ns. out of the box, mutta Line6:lla ei vain tule sitä tunnetta. Kokonaisuudessaan ei vain tunnu yhtä hyvältä soittaa. Tuntuma on jäykkä, eivätkä vahvistimet vastaa tarpeeksi hyvin dynamiikkaan mitä tekee plektrakädellä.
 
Mikä lääkkeeksi, Kemper Stage vai Fractal Audio FM3? Kemperiä olen testannut, Fractal Audion uusimman sukupolven laitteita taas en.
 
Helix LT varmaan kohta myynnissä torilla...
 
To the stars!!!
mize7
16.12.2021 07:41:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Itsellä taitaa viimein olla lopullinen mielipide Helixin äänimaailmasta vuoden käytön jälkeen. En nyt ole tällä soitellut muuten kuin studiomonitoreiden ja kuulokkeiden kautta, päätteen sekä kaapin kautta joskus erittäin harvoin.
 
Overdrivet tässä ovat aika hyviä, ja tekevät sen minkä pitääkin. Yleisimmin otan Precision Driven, Stupor Overdriven tai Scream 808:n ja kahden viimeisimmän kohdalla menee EQ vahvistimen eteen low cut noin 100hz:n kohdalle poistamaan ylimääräistä mutaa soundista.
 
Vahvistinmallinnuksista taas en ole aivan sitä mieltä. Jokaisen hi-gain vahvistimen reagointi on jotenkin pierevä, ja epäresponsiivinen, eikä niin kolmiulotteisen kuuloinen harmonisesti kuin voisi olla. Noita seikkoja on aivan mahdoton korjata millään EQ:n käytöllä. Vahvistimesta tulee ruuvattua master aina johonkin 3-4 väliin, ja sag-parametri myös alas, 1-3 väliin. Bias riippuu vahvistimesta miten se käyttäytyy.
 
Efektipuoli ei aivan laadussa pärjää sille mitä löytyy vaikka plugareina, tai Neural DSP:n ja Mercuriallin plugareista. Meininki on huomattavasti yksiulotteisempaa ja synteettisempää kun puhutaan reverb- ja delay-efekteistä.
 
Hyvinä päivinä tuosta pystyy nauttimaan edes jotenkin, mutta loppupeleissä se ei ole aivan mitä kuulee omassa päässään. Neural DSP ja Mercuriall ovat hyväsoundisia ns. out of the box, mutta Line6:lla ei vain tule sitä tunnetta. Kokonaisuudessaan ei vain tunnu yhtä hyvältä soittaa. Tuntuma on jäykkä, eivätkä vahvistimet vastaa tarpeeksi hyvin dynamiikkaan mitä tekee plektrakädellä.
 
Mikä lääkkeeksi, Kemper Stage vai Fractal Audio FM3? Kemperiä olen testannut, Fractal Audion uusimman sukupolven laitteita taas en.
 
Helix LT varmaan kohta myynnissä torilla...

 
Oon samoilla linjoilla tän tekstin kanssa. Helix voi kuulostaa hyvältä ja monet ammattilaisetkin Helixiä käyttävät. Mutta oman kokemuksen mukaan Helix on vaatinut kaikista eniten säätämistä vs muut mallintavat, että saundin on saanut itseä miellyttäväksi.
 
Kemper + Kabinet oli yksi parhaista setupeista saundillisesti, mitä oon omistanut. Ongelmana tän kanssa mulla oli, kun Kemperin kanssa kaappi-impulssien käyttö oli vaivalloista ja lisäksi Kemperissä on sellainen middlekäs ominaissaundi. Kaikkiin Profiileihin tulee sellaisia keskialueen honotuksia, mitkä ei referenssi vahvistimessa ole.
 
Fractal FM3 on yhtälailla pirun hyvän kuuloinen. Ärsyttävä käyttää yksistään, mutta editorin kanssa erittäin toimiva kokonaisuus.
 
Lopulta päädyin itse Quad Cortexiin, jossa on tavallaan FM3 ja Kemper samoissa kuorissa. Saundit on erittäin hyvät tässäkin boksissa. Käyttöliittymä mukavin, mitä olen käyttänyt. Päivityksiä odotellessa, että QC pääsisi edes siihen vaiheeseen, missä sen piti julkaisupäivänä olla. Tähän asti päivitykset ovat olleet todella vaatimattomia. Aika näyttää mikä tän laitteen tulevaisuus tulee olemaan.
 
https://soundcloud.com/mediumplayer
ÄrGee
16.12.2021 15:14:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mize7: Oon samoilla linjoilla tän tekstin kanssa. Helix voi kuulostaa hyvältä ja monet ammattilaisetkin Helixiä käyttävät. Mutta oman kokemuksen mukaan Helix on vaatinut kaikista eniten säätämistä vs muut mallintavat, että saundin on saanut itseä miellyttäväksi.
 
Kemper + Kabinet oli yksi parhaista setupeista saundillisesti, mitä oon omistanut. Ongelmana tän kanssa mulla oli, kun Kemperin kanssa kaappi-impulssien käyttö oli vaivalloista ja lisäksi Kemperissä on sellainen middlekäs ominaissaundi. Kaikkiin Profiileihin tulee sellaisia keskialueen honotuksia, mitkä ei referenssi vahvistimessa ole.
 
Fractal FM3 on yhtälailla pirun hyvän kuuloinen. Ärsyttävä käyttää yksistään, mutta editorin kanssa erittäin toimiva kokonaisuus.
 
Lopulta päädyin itse Quad Cortexiin, jossa on tavallaan FM3 ja Kemper samoissa kuorissa. Saundit on erittäin hyvät tässäkin boksissa. Käyttöliittymä mukavin, mitä olen käyttänyt. Päivityksiä odotellessa, että QC pääsisi edes siihen vaiheeseen, missä sen piti julkaisupäivänä olla. Tähän asti päivitykset ovat olleet todella vaatimattomia. Aika näyttää mikä tän laitteen tulevaisuus tulee olemaan.

 
Impulssien puolella Helixissä on käynyt Ownhammer, York Audio, Bogren Digital, ja vaikka mitä. Mutta kun ei vain natsaa.
 
Kemperissä on ainakin joissakin profiileissa sellainen ylemmän keskialueen korostuminen, mutta se tuntuu silti aivan mielettömän hyvältä soittaa.
 
QC on tosiaan vielä niin kehitysvaiheessa, etten oikein tiedä siitä. Saatavuuskin on vielä suhteellisen heikkoa.
 
Tuossa tuleekin aika hyvin ominaissoundien erot esille, kun on sama 5150 profiloituna Quad Cortexin sekä Kemperin avulla. Joskus riippuu aivan siitä mitä soittaa, ja erot varsinkin äänitteellä ovat mielettömän pieniä. Kanssa jos jokin kohta soi edes desibelinkin kovempaa, niin se kuulostaa "paremmalta" ihmisen korvaan.
 
https://www.youtube.com/watch?v=8nRg0elFe7g&t=2041s
 
To the stars!!!
mize7
16.12.2021 21:00:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Impulssien puolella Helixissä on käynyt Ownhammer, York Audio, Bogren Digital, ja vaikka mitä. Mutta kun ei vain natsaa.
 
Kemperissä on ainakin joissakin profiileissa sellainen ylemmän keskialueen korostuminen, mutta se tuntuu silti aivan mielettömän hyvältä soittaa.
 
QC on tosiaan vielä niin kehitysvaiheessa, etten oikein tiedä siitä. Saatavuuskin on vielä suhteellisen heikkoa.
 
Tuossa tuleekin aika hyvin ominaissoundien erot esille, kun on sama 5150 profiloituna Quad Cortexin sekä Kemperin avulla. Joskus riippuu aivan siitä mitä soittaa, ja erot varsinkin äänitteellä ovat mielettömän pieniä. Kanssa jos jokin kohta soi edes desibelinkin kovempaa, niin se kuulostaa "paremmalta" ihmisen korvaan.
 
https://www.youtube.com/watch?v=8nRg0elFe7g&t=2041s

 
Tuon saman youtube pätkän oon katsellut ja näinhän se on, että profiilit vs capturet on tosi hyviä ja pääsevät erittäin lähelle alkuperäistä saundia. Niin lähelle, että joissain tapauksissa on mahdotonta erottaa aitoa digiversiosta. Kemperiä saa nyt torilta erittäin hyvään hintaan, että melko halvalla pääsee testaamaan onko laite itselle sopiva.
 
Mulla on kans Helixissä ollut kaikki tunnetuimmat IR valmistajien kaappi-impulssit käytössä ja käytännössä homma meni aina niin, että se unelmasaundi jonka edellisenä päivänä oli ruuvannut, kuulosti taas seuraavana päivänä tuoreilla korvilla ei-niin-hyvältä. Välillä käytin EQ-kikkoja ja välillä ilman ja lopulta totesin, että tää laite ei oo mun juttu. Tosi monia Helix palvelee hyvin, joten todettakoon että nämä on makujuttuja.
 
Vaikkakin QC on kehitysvaiheen alkumetreillä ja paljon on tehtävää, niin käytännössä mulle tää tarjoaa jo enemmän, kuin oikeasti edes tarvin. Capture tarjontaa on sen verran, että sieltä on löytynyt koko saundipaletti puhtaasta reunasäröön ja crunchista metallimättöön, kuten myös laitteen omasta vahvariosastosta. Sitten taas pedaali osastolla mulle riittää Tubescreamer, kompura, Oktaaveri, delay ja kaiku. Mutta, kun tarpeita ja soittajia on monia, niin ymmärrän että paljon pitää vielä päivitysten mukana tulla ominaisuuksia ja sisältöä, että laitetta voisi sanoa valmiiksi.
 
https://soundcloud.com/mediumplayer
LaXu
19.12.2021 14:33:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Itsellä taitaa viimein olla lopullinen mielipide Helixin äänimaailmasta vuoden käytön jälkeen. En nyt ole tällä soitellut muuten kuin studiomonitoreiden ja kuulokkeiden kautta, päätteen sekä kaapin kautta joskus erittäin harvoin.
 
Overdrivet tässä ovat aika hyviä, ja tekevät sen minkä pitääkin. Yleisimmin otan Precision Driven, Stupor Overdriven tai Scream 808:n ja kahden viimeisimmän kohdalla menee EQ vahvistimen eteen low cut noin 100hz:n kohdalle poistamaan ylimääräistä mutaa soundista.
 
Vahvistinmallinnuksista taas en ole aivan sitä mieltä. Jokaisen hi-gain vahvistimen reagointi on jotenkin pierevä, ja epäresponsiivinen, eikä niin kolmiulotteisen kuuloinen harmonisesti kuin voisi olla. Noita seikkoja on aivan mahdoton korjata millään EQ:n käytöllä. Vahvistimesta tulee ruuvattua master aina johonkin 3-4 väliin, ja sag-parametri myös alas, 1-3 väliin. Bias riippuu vahvistimesta miten se käyttäytyy.
 
Efektipuoli ei aivan laadussa pärjää sille mitä löytyy vaikka plugareina, tai Neural DSP:n ja Mercuriallin plugareista. Meininki on huomattavasti yksiulotteisempaa ja synteettisempää kun puhutaan reverb- ja delay-efekteistä.
 
Hyvinä päivinä tuosta pystyy nauttimaan edes jotenkin, mutta loppupeleissä se ei ole aivan mitä kuulee omassa päässään. Neural DSP ja Mercuriall ovat hyväsoundisia ns. out of the box, mutta Line6:lla ei vain tule sitä tunnetta. Kokonaisuudessaan ei vain tunnu yhtä hyvältä soittaa. Tuntuma on jäykkä, eivätkä vahvistimet vastaa tarpeeksi hyvin dynamiikkaan mitä tekee plektrakädellä.
 
Mikä lääkkeeksi, Kemper Stage vai Fractal Audio FM3? Kemperiä olen testannut, Fractal Audion uusimman sukupolven laitteita taas en.
 
Helix LT varmaan kohta myynnissä torilla...

 
Olen omistanut Helix Floorin, Quad Cortexin ja FM3:n. Mielestäni soundi/fiilis erot näiden välillä ovat kyllä niin pienet, että valinta osuu enemmän ominaisuuksien ja käyttökokemusten puolelle.
 
Helixissahan ne vakiokaapit ovat vähän perseestä, vaativat liikaa veivaamista hyvien soundien saamiseksi. Impulse response blokki ja esim. York Audio, OwnHammer tai ML Sound Labin IR:t helpottavat elämää.
 
Omat vertailuni olen tehnyt ML Sound Labin MIKKO-kaappisimusta ulostettujen IR:n kanssa, eli kaikkiin laitteisiin samat IR:t ineen ja sitten setupannut niin, että laitteiden välillä voi vaihtaa mahdollisimman helposti. Äänentoistona Genelec M040 studiomonitorit tai Sennheiser HD6XX kuulokkeet.
 
Äänentoistolaitteet vaikuttavat paljon. Esim. mun Beyerdynamic DT990 Pro kuulokkeet vaativat selvästi Senkkuja enemmän taajuuskorjausta, että olisivat etäisestikään "flat response". Vastaavasti olen käyttänyt global EQ:ta huonekorjaukseen Genelecien kanssa. Sen lisäksi kuunteluvola vaikuttaa. Mitä hiljaisempaa vedetään sen huonommalta yleensä kuulostaa.
 
NeuralDSP:n plugareissa on hyvät presetit. Ne on säädetty niin, että niistä saa helposti hyviä soundeja irti. Kokeililn joskus veivata Helix Native + MIKKO yhdistelmällä vastaavaa soundia ja kyllähän se onnistui, mutta vaati sitten omaa työtä säätää mikit juuri oikein ja vahvarit ja efektit. Mallinnusten laatu ei NeuralDSP:lla ole kuitenkaan mitenkään yli muiden.
 
Efektipuoli on vaihteleva. Esim uuden Petrucci-plugarin reverb on mielestäni ihan surkean kuuloinen ja toimii lähinnä pienellä mixilla. Helixissa on vastaavaa vaihtelevuutta, perus-kaiut ovat vähän mitä on ja efektoidummat kuulostavat hyvältä. Jos vetää studiomonitoreihin kannattaa muistaa valkata ne stereo-versiot efekteistä. Tekevät ison eron tilavaikutelmaan. FM3 efektit ovat säröpedaaleja lukuun ottamatta mainioita. Tykkäsin Helixin säröpedaaleista selvästi enemmän. Jotkut perus Tube Screamerit ja Ratit ovat identtisiä tosin.
 
Tällä hetkellä mulla on FM3 koska se on paras kompromissi omaan käyttööni. Helix Floor oli turhan isokokoinen, Quad Cortexissa taas on vielä liikaa puutteita erityisesti efektiosastolla. Captureilla voi paikata hyvin säröpedaali- ja vahvistinosastoa. Laitteelta käytettäessä QC > Helix > FM3. Tietokone-editori on Fractalilla heittämällä paras. Helix on mielestäni paras "all in one" ja toimii parhaiten oikeiden vahvarien kanssa 4CM setupissa.
 
FM3 kanssa tarvitsee kyllä jonkun MIDI-ohjaimen. Jos tästä saisi vielä pienemmän mallin ilman noita kolmea kytkintä, ostaisin sen heti. FM3 näyttöä on myös hankala lukea lattialla, turhan pienet tekstit sitä varten. FM3 näytön laatu on myös kolmikon huonoin katselukulmien ja mustan tason osalta. Ei sillä nyt kovin kummaa vaikutusta oikeaan käyttöön toki ole.
 
Fractalia lähtisin suosittelemaan jos se Helix ei tunnu omalta sitten millään. Siinä on high gain vahvareissakin selvästi enemmän valikoimaa ja kaappisimuja on erittäin paljon vakionakin. Jos laitetta käyttää pääasiassa tietokone-editorilla niin käyttö on sujuvaa.
 
ÄrGee
19.12.2021 18:33:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Olen omistanut Helix Floorin, Quad Cortexin ja FM3:n. Mielestäni soundi/fiilis erot näiden välillä ovat kyllä niin pienet, että valinta osuu enemmän ominaisuuksien ja käyttökokemusten puolelle...
 
Nyt on edessä Kemper Stage, mikä tärkeintä niin se ei tunnu soittaessa siltä kuin vetäisi käteen villahanska kädessä :)
 
To the stars!!!
efunkelist
22.12.2021 13:41:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuin vetäisi käteen villahanska kädessä :)
 
Miltäköhän se tuntuisi jos kuvailisi liioitellusti? xD
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 558 59 60 61 62 63 64 65 66

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2022, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti