Aihe: Musiikkilaitteiden varastointilämpötila ??
1 2
kaukopoika
06.01.2015 15:08:43
Laitetaas tämä tällekin palstalle.. Mulla on tässä sellainen tilanne, että studiolaitteistoni ja muut soittovehkeet ovat vähän hujan hajallaan ja pitäisi keskeneräisten tilojen takia varastoida yhteen paikkaan. Kysymys kuuluu, että mikä on ehdoton minimilämpötila, jossa voi turvallisesti niitä talven yli säilyttää, +5 on olemassa oleva lämpö nyt, mutta onko riittävä, kosteuden poissapitämiseksi?

Kokonaisuus käsittää analoginauhureita, analogimiksereitä, efektilaitteita, kitaravahvistimia, laulukamoja, kosketinsoittimia, sterolaitteita jne. eli ihan peruskalustoa, kitarat ja bassot ovat lämpimissä asuintiloissa, joten niistä ei ole huolta
JaaGeRMaisTeR
06.01.2015 15:10:46
kaukopoika: Laitetaas tämä tällekin palstalle.. Mulla on tässä sellainen tilanne, että studiolaitteistoni ja muut soittovehkeet ovat vähän hujan hajallaan ja pitäisi keskeneräisten tilojen takia varastoida yhteen paikkaan. Kysymys kuuluu, että mikä on ehdoton minimilämpötila, jossa voi turvallisesti niitä talven yli säilyttää, +5 on olemassa oleva lämpö nyt, mutta onko riittävä, kosteuden poissapitämiseksi?

Kokonaisuus käsittää analoginauhureita, analogimiksereitä, efektilaitteita, kitaravahvistimia, laulukamoja, kosketinsoittimia, sterolaitteita jne. eli ihan peruskalustoa, kitarat ja bassot ovat lämpimissä asuintiloissa, joten niistä ei ole huolta

Omastamielestä +5 ei ole riittävä. Turvallisin varmasti on pitää laitteet käyttölämpötilassa eli huoneenlämmössä.
kaukopoika
06.01.2015 15:12:27 (muokattu 06.01.2015 15:14:59)
Ihan totta tuo, mutta ei oikein rahkeet nyt riitä, kun aika arvokasta lämmitys ja ei kovin häävisti eristetty se huone. Tosin ei se ihan näin mustavalkoista ole, kyllä mä periaatteessa muutaman asteen raskin sitä nostaakin, itseasiassa taitaa olla likempi +7 astetta nytkin.
Metalkallo
06.01.2015 15:20:12 (muokattu 06.01.2015 15:20:47)
Eikös normi huoneen/asunnon lämpötila ole yleensä siinä 20 asteen paremmalla puolella? Ei taida 7 astettakaan riittää?
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
JaaGeRMaisTeR
06.01.2015 15:21:06 (muokattu 06.01.2015 15:23:21)
kaukopoika: Ihan totta tuo, mutta ei oikein rahkeet nyt riitä, kun aika arvokasta lämmitys ja ei kovin häävisti eristetty se huone. Tosin ei se ihan näin mustavalkoista ole, kyllä mä periaatteessa muutaman asteen raskin sitä nostaakin, itseasiassa taitaa olla likempi +7 astetta nytkin.

Hyvä huolenpito ja lämmitys ennen käyttöä. Vanhalla treeniksellä tuo lämpö oli yleensä tuollasta +5 tietämillä ja homma pelasi, kunhan muisti käyttää elkospraytä ja huoltaa kamppeita hyvin. Olivat viikottaisessa käytössä ja pääsi välillä lämpeämään. Hapettuminen nuissa oli se pääsyy temppuiluun.

E: kamppeet oli melko halpaa tavaraa, jotka oli ne ensimmäiset kräkääjät
hallu
06.01.2015 15:22:23
Eikös kulutuselektroniikalle määritellä yleensä se 0 - +40 C astetta jossa niitä pitäisi pystyä turvallisesti käyttämään ja varmaan säilyttämäänkin. En tiedä noista analoginauhureista sun muista ja ehkä jos sulla on kamppeita joissa on putkia niin kandee miettiä asiaa niidenkin kannalta. Ehkä tasaista lämpötilaa olennaisempaa voisi kuitenkin olla se ettei lämpötila tai kosteus heittele kovin nopeasti.

En voi sanoa puolestasi enkä tiedä mikä on ehdoton raja, mutta itse varmaan uskaltaisin säilyttää tuossa lämpötilassa.
Olisipa jo kevät
Laulava Kylätohtori
06.01.2015 15:23:02 (muokattu 06.01.2015 15:27:18)
kaukopoika: Ihan totta tuo, mutta ei oikein rahkeet nyt riitä, kun aika arvokasta lämmitys ja ei kovin häävisti eristetty se huone. Tosin ei se ihan näin mustavalkoista ole, kyllä mä periaatteessa muutaman asteen raskin sitä nostaakin, itseasiassa taitaa olla likempi +7 astetta nytkin.

Enpä tiedä itsekään, aika alhaiselta tuo 7 astetta kuulostaa, mutta mutuna kuvittelisin, että on tärkeää pitää se lämpötila vakiona. Ainakin noissa lämpötiloissa. Muuten alkaa kosteutta tiivistyä vehkeiden pinnoille (kun lämpötila nousee) ja aika huonosti taitaa 7 asteessa kuivua.

Puhtaana mutuna heitän, että 12 astetta tai 15 riittää ainakin...

e. Hallu ehtikin jo sanomaan saman. Mutta että 0 astetta olisi vielä turvallinen säilytyslämpötila? En tiedä. Ehkä matalakin lämpötila menee, jos ilmankosteus ei pääse liian suureksi. Eikös se kosteus kuitenkin ole se pahin asia?
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
kaukopoika
06.01.2015 15:30:41
Mä oon itselleni uskotellu, että kyllähän autostereotkin kestävät helvetinmoista rääkkiä. Mulla oli nuorna miesnä lähes kymmenen vuotta sama JVC autokasettiradiosoitin ja jotkut Anttilan kolmitie hattuhyllykaiuttimet ja niitä sitten vaihtelin aina autosta toiseen, ikinä ei autot mulla ollut lämpimässä tallissa ja vuodesta toiseen ne vehkeet kestivät ja toimivat ja todella raskaita olivat lämpötilan muutokset, kun pakkasta saatto olla 25-30 astetta ja siitä sitte auto käyntiin ja baanalle ja kesäällä taas helteet kosteet kelit ja aina soi :) Jopa ne kasetitkin kestivät sen rääkin jotenkuten. Noiden nauhureideni nauhat toki ovat myös asuintiloissa :)
Jucciz
06.01.2015 15:39:57
Ihan jo päätellen siitä, että moni isompi bändi keikkailee ympäri vuoden ja esim. PA-kalustoa ja vahvistimia monesti säilytetään keikkabussin perässä tai lämmittämättömässä varastossa myös talvella, aika moni audiolaite sietää ihan pakkastakin. Puisia soittimia (rummut, kitarat, bassot) mää en silti ihan helpolla jättäis autoon pakastumaan.

Olennaista kai on se, ettei ne lämpötilan muutokset oo ihan tajuttoman äkillisiä, ts. jos vaikka putkivahvistin on ollut auton perässä pakkasessa, ei sitä kannata aivan heti lyödä käyntiin kun se kannetaan keikkapaikalle lämpimään. Antaa lämpötilan tasaantua rauhassa, kytketään vaikka niitä sähkö, mikki- ja kaappipiuhoja odotellessa ja käydään vaikka kahaveella, jos ei oo pakko tehä heti soundcheckiä.
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
Laulava Kylätohtori
06.01.2015 15:40:48
kaukopoika: Mä oon itselleni uskotellu, että kyllähän autostereotkin kestävät helvetinmoista rääkkiä. Mulla oli nuorna miesnä lähes kymmenen vuotta sama JVC autokasettiradiosoitin ja jotkut Anttilan kolmitie hattuhyllykaiuttimet ja niitä sitten vaihtelin aina autosta toiseen, ikinä ei autot mulla ollut lämpimässä tallissa ja vuodesta toiseen ne vehkeet kestivät ja toimivat ja todella raskaita olivat lämpötilan muutokset, kun pakkasta saatto olla 25-30 astetta ja siitä sitte auto käyntiin ja baanalle ja kesäällä taas helteet kosteet kelit ja aina soi :) Jopa ne kasetitkin kestivät sen rääkin jotenkuten. Noiden nauhureideni nauhat toki ovat myös asuintiloissa :)

Voisin kuvitella, että olosuhteiden muutoksenkestävyys on yksi autoradion suunnitteluperuste toisin kuin esim. jossain studiovermeessä. Eli siinä mielessä ei aivan suoraan verrattavissa.

Mutta ei kai se kylmä ilma itsessään niin paha ole. Kuvittelisin, että juuri lämpötilan ja kosteuden muutokset ovat ne pahimmat. Siis se, kun vehkeisiin tiivistyy kosteutta ja aiheuttaa hapettumia ym... Ja kai se vähän riippuu laitteestakin. Ehkä kannattaisi suihkutella jotain suojaspreyta niihin vehkeisiin, joihin sitä voi laittaa. Esim. voitelee potikat ym. huolellisesti...

Kai ne siellä menee, jos kosteus ei pääse tekemään tuhojaan. Kerrot sitten keväällä, miten kävi. ;)
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
kaukopoika
06.01.2015 15:56:36
Joo kyllä toki se lämpötila pysyy ihan muutaman asteen haarukassa, ettei siinä mitään. Ja todellakin itse keikkailleena takavuosina säässä, kuin säässä on tuttua juuri tuo, että kitarat hengittelemään ensitöiksi baarin pöydälle huoneenlämpöä ja vahvistimet ensi joku puoli tuntia ennen kytkentää vaan lämpöö keräämässä, ettei paikat hajoo, kun virrat kytketään, paljon hyviä pointteja tullut, kiitos niistä :)
Type
06.01.2015 16:11:17

Meillä on treeniksenä vanha hirsitalo, missä puulämmitys. Peruslämpö pidetään sähköllä noi 4-5 asteessa ja pari tuntia ennen treenejä lämmitetään sitten puilla siihen 20 asteen tuntumaan. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut kamojen kanssa.
Kolmella soinnulla tekee biisin, neljällä koko albumin.
mattim
07.01.2015 00:09:12

kaukopoika: Laitetaas tämä tällekin palstalle.. Mulla on tässä sellainen tilanne, että studiolaitteistoni ja muut soittovehkeet ovat vähän hujan hajallaan ja pitäisi keskeneräisten tilojen takia varastoida yhteen paikkaan. Kysymys kuuluu, että mikä on ehdoton minimilämpötila, jossa voi turvallisesti niitä talven yli säilyttää, +5 on olemassa oleva lämpö nyt, mutta onko riittävä, kosteuden poissapitämiseksi?

Tännekin sama vastaus. Voi säilyttää kylmässä, kunhan käyttöön taas otettaessa ei päästetä kosteutta tiivistymään laitteisiin. Hidas lämmittäminen paikallaan,
.
uusiipe
07.01.2015 09:26:42
Pätee myöskin toisinpäin. Oli taannoin huollossa Marsunnuppi, joka keikalla ei päästänyt ääntäkään, vaikka treeneissä toimi hyvin. Pienen haastattelun jälkeen selvisi, että pikaiset viimeiset treenit oli vedetty just ennen keikalle lähtöä ja nuppi oli suoraan tulilta nostettu kovaan pakkaseen peräkärryyn. Keikkapaikalla pääteputket ei sitten enää herännetkään.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
Sax-pappa
07.01.2015 09:33:33
mattim: Tännekin sama vastaus. Voi säilyttää kylmässä, kunhan käyttöön taas otettaessa ei päästetä kosteutta tiivistymään laitteisiin. Hidas lämmittäminen paikallaan,

Pääasia on että sähköjä ei laiteta päälle ennen laitteen lämpenemistä ja mahdollisen tiivistyneen kosteuden poistumista. Kosteus ja sähkö on huono yhdistelmä.
balanced1
10.01.2015 19:29:39
Jucciz: Ihan jo päätellen siitä, että moni isompi bändi keikkailee ympäri vuoden ja esim. PA-kalustoa ja vahvistimia monesti säilytetään keikkabussin perässä tai lämmittämättömässä varastossa myös talvella, aika moni audiolaite sietää ihan pakkastakin. Puisia soittimia (rummut, kitarat, bassot) mää en silti ihan helpolla jättäis autoon pakastumaan.

Olennaista kai on se, ettei ne lämpötilan muutokset oo ihan tajuttoman äkillisiä, ts. jos vaikka putkivahvistin on ollut auton perässä pakkasessa, ei sitä kannata aivan heti lyödä käyntiin kun se kannetaan keikkapaikalle lämpimään. Antaa lämpötilan tasaantua rauhassa, kytketään vaikka niitä sähkö, mikki- ja kaappipiuhoja odotellessa ja käydään vaikka kahaveella, jos ei oo pakko tehä heti soundcheckiä.

Eihän puu välitä onko se pakkasessa vai lämpimässä, mutta juuri tuo äkillinen lämpötilan muutos tekee todellakin tuhoja, jopa yhdestä kerrasta kaulalle.
balanced1
10.01.2015 19:32:56
Type: Meillä on treeniksenä vanha hirsitalo, missä puulämmitys. Peruslämpö pidetään sähköllä noi 4-5 asteessa ja pari tuntia ennen treenejä lämmitetään sitten puilla siihen 20 asteen tuntumaan. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut kamojen kanssa.

rakennus jäähtyy suht hitaasti treenin jälkeen ja lämpiää samalla tavalla, vaikka tuossa on jo kitara koetuksella oikeasti.
Jos toisit pakkasesta lämpimään nopeasti ja toisinpäin, voisi seuraukset olla radikaalimmat.
Stone
06.12.2018 20:00:16 (muokattu 06.12.2018 21:04:37)

Tämä ketjuhan tuntuusi sopivan myös meikäläiselle.

Välillä olen miettinyt, että jos koti soittokaluston (Vox ac15 c1 vahvistin & pedaalit) siirtäisi autotallin puolelle käyttöön, jossa lämpötilan olen pitänyt n. + 15 asteessa, niin riittäisikö lämmöt asianmukaiseen säilytykseen/ soittamiseen? Ei siellä nyt kylmä juuri ole.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Jucciz
08.12.2018 01:43:08
Stone: Tämä ketjuhan tuntuusi sopivan myös meikäläiselle.

Välillä olen miettinyt, että jos koti soittokaluston (Vox ac15 c1 vahvistin & pedaalit) siirtäisi autotallin puolelle käyttöön, jossa lämpötilan olen pitänyt n. + 15 asteessa, niin riittäisikö lämmöt asianmukaiseen säilytykseen/ soittamiseen? Ei siellä nyt kylmä juuri ole.

Ei mitään ongelmaa. Paljon kylmempikin on täysin OK.
Kyllikki
08.12.2018 08:45:53
Lämpötilan tasaisuus lienee merkittävässä osassa, jos soittimien ja elektroniikan säilytystilaa ajatellaan. Nopeat lämpötilanvaihtelut, vaikka tapahtuisivat kokonaan +:n puolella, ovat niitä pahimpia vaurioiden aiheuttajia, jotka saavat kitaroiden kaulat vääntyilemään ja lakkapinnat halkeamaan.

Elektroniikka kestänee kuitenkin paremmin, kunhan kosteuden muodostumista laitteiden sisään saadaan vältettyä. P2P-tekniikalla rakennetut (putki)vahvistimet kestävät lämpötilan vaihteluita nykyistä pintaliitos- ja monikerrospiirilevytekniikkaa paremmin.

Muistan jostakin lukeneeni jonkinlaisen nyrkkisäännön laitteiden lämpötilan tasaamisesta ennen soittimien ja laitteiden käytön alkua niin, että jokaista 10:n asteen muutosta kohti tulisi varata aikaa 1 tunti. Jos siis kalustoa on ensin kuljetettu lämmittämättömässä peräkärryssä pitkiä matkoja esim. -20 asteen pakkasessa, jonka jälkeen kalusto siirretään +20 asteen keikka-/treenitilaan, tarvittaisiin lämmittelyaikaa n. 4 tuntia ennen kaluston käyttöönottoa. Kitaroille yms. soittimille paras "sulatustapa" on pitää ne koteloissaan tuon ajan, ja antaa lämmön tasaantua pikkuhiljaa.

Itsekin keikkailevana kitaralaitteiden omistajana olen kuitenkin todennut tuon nyrkkisäännön toteuttamisen käytännössä melko hankalaksi varsinkin kylmimpään talviaikaan, mutta toistaiseksi pahimmilta vaurioilta olen välttynyt pitkältikin viimevuosien lauhojen talvien ansiosta.
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)