Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Bassman Marshallin korvikkeena
1
Myrkky Nuoli
09.07.2014 10:41:52 (muokattu 09.07.2014 12:31:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eilisen bufferisekoilun (http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=223705) tuoksinoissa ihastuin uudelleen minun '67 blackface Bassmaniin (AB165). Oli ihan kauhea Marshall GAS päällä ja Kekkuliheikin Teradakin meinaa viedä sukat jalasta. Ajattelin tykitellä Bassmaniä ja peurstella itselleni, miksi en halua vaihtaa Tokai japsi-ES:ää ja Bassmaniä noihin edellämainittuihin, tai ruveta tuohon pelleilyyn ylipäätään.
 
Lähtösaundi oli erinomainen, muttei lähelläkään sitä mitä haluaisin. Suuri haave oli saada Pleximäinen särö ei ihan niin korostetulla keskialueella, jota ajaa fuzzfacella ja puhdistaa volapotikasta. Putkirumbahan siinä oli tietty edessä. Tämä on niin primitiivinen kone, että putket vaikuttaa ihan älyttömästi saundiin. Parin tunnin tuusailun jälkeen Phase Inverteriin valikoitui Mullard 12AT7, Normal-kanavaan RCA ECC83 ja kanavien jaetuksi putkeksi Philips ECC83. Bassokanavan putken nyppäsin irti. Tämä selkeytti saundia, tiukensi (vähensi) alapäätä ja lisäsi hiukan gainia. Kannattaa kokeilla. Olin yllättynyt lopputuloksesta, pääsin lähemmäksi Plexi-ajatusta kuin oisin arvannut. Kaappina on JCM800-bassokaappi jostain kasarin alusta, elementteinä G12-80:t bassokartioilla. Tykkäsin, että lopullinen saundi fuzzattuna saa olla pehmeä ja bassokas, joten jätin alapäätä vähän yläkanttiin. Oli huomattavasti rapsakampi ja middlekkäämpi kun bassoa käänsi nauhoitetusta saundista yhen pykälän alaspäin. Tuli huomattua semmoinen jännä homma, että kun molemmat EQ-säätimet laittaa tosi pienelle niin middle korostuu. Käyhän se järkeen.
 
Tässäpä vähän tilasaundia: http://picosong.com/Pt8y/
Tässä sama dropboxin kautta: https://dl-web.dropbox.com/get/Publ … 5B87HmbNB3TTpYoyn89a7Kh2p5UEsBIut-Q
 
Alussa kuiva saundi, 0:53 kohdalla lyön fuzzin päälle. Tässä fuzzina on nyt jo mun vakiotykaluksi suunnittelemani Fuzz Face-avaruusalus, josta puhuin jo fuzz-ketjussa. Lyhyesti siis NKT275 Fuzz Face middleä buustaavalla tonestackillä ja säädettävällä buusterilla ja kaverina kolme nappinen yläoktaaveri samassa kotelossa. Fuzzi on päällä koko loppuklipin ajan, loput on volapotikalla kikkailua ja sensemmoista.
 
Ei ole enää ihan niin kiire vaihtaa Marshalliin :) Lopussa bonuksena kaikki pedaalit päällä. Se oli huomattavasti siistimpi juttu mun päässä ennenkun tein sen, mutta meteli oli kyllä aika kunnioitusta herättävä.
 
When in doubt, lower your expectations.
perttime
09.07.2014 12:03:00 (muokattu 09.07.2014 20:07:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundilinkki sanoo:
502 Bad Gateway
 
edit, useita tunteja myöhemmin: nyt toimii
 
kojones
09.07.2014 12:12:22 (muokattu 09.07.2014 12:12:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et sitten 12AX7:sta tykännyt vaiheenkääntäjässä?
 
E: täällä linkki kyl toimii ongelmitta.
 
Myrkky Nuoli
09.07.2014 12:21:42 (muokattu 09.07.2014 12:31:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Et sitten 12AX7:sta tykännyt vaiheenkääntäjässä?
 
E: täällä linkki kyl toimii ongelmitta.

 
Siinäkin oli oma juttunsa, mutta lähti kyykkäämään ehkä jo vähän liikaa mun tarpeisiin. Välillä tarttee suht tiukkaa saundia. Toisaalta siitä tuli semmosta kivaa fuzzimaista luonnetta jo ihan kuivaan säröönkin. AT7:llehan tuo on speksattu.
 
Linkki pitäis skulata kyl! Mut tässä korvike jos ei toimi: https://dl-web.dropbox.com/get/Publ … 5B87HmbNB3TTpYoyn89a7Kh2p5UEsBIut-Q
 
When in doubt, lower your expectations.
Sarko
09.07.2014 12:43:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Faija, anna mun ajaa 502 Bad Gateway.
 
Ps. linkki toimii!
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «