Muusikoiden.net
06.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarasignaalin jakaminen kahteen vahvariin - kokemuksia?
1
Olldirty
07.01.2014 12:42:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Tästä on varmaan ollut juttua aiemminkin mutta silläkin uhalla.

Onko kokemuksia signaalin jakamisesta kahteen vahvariin?

Onko suosikkeja mitkä kaksi amppia antavat hienoimman saundin?

Tilasin just Radial Engineering Tonebone Bigshot ABY -splitteriboksin. Sillä pitäis pystyä jakamaan skitan signaali joko kaappiin a tai b tai sit molempiin yhtä aikaa. Saa nähdä paljon se syö tehoja.

Insipiraatio tähän lähti Jack Whiten kamoista (2 x Deluxe Reverb) ja viimeinen niitti oli J. Karjalaisen televisioitu keikka mistä kävi ilmi että Lankisella oli vierekkäin Voxin AC15 (tai 30) ja Ilmeisesti Fenkun Blues Deluxe tai muu Fenkun samannäköinen vahvari. Jiitsulla oli kahtena kappaleena tuo Fenderi.

Ideana mulla on kokeilla pistää rinnakkain Voxin ac15 ja Voxin Cambridge15, joista jälkimmäinen on voxin halppis-halppismalli noin 10 vuoden takaa. Kokeilen jos tällaisella systeemillä saisi mielenkiintoista stereosaundia, ja ac15 vähän tummaa saundia terävöitettyä pikkukaapin heläkämmällä saundimaailmalla, ettei tarttis heti lähteä uutta ac15:aa modaamaan. Katotaan ni mullakin on ennen pitkää joku fenkun kaappi siinä kyljessä..onneksi treeniksellä muiden vahvareita riittää joten pääsen kokeilemaan ainakin Vox/Fender/Marshall/Laney -yhdistelmiä.

Kommentteja, kokemuksia?

hallu
07.01.2014 13:08:46

Onnea vaan:-) voin sanoa, että jokseenkin koukuttavaa puuhaa. Itse en ole käyttänyt varsinaista ABY-boksia (joista kuulemma parhaat ovat aktiivisia ja bufferoituja). Olen kokeillut Fender bluesdevillen ja Dean markley CD60 komboja käyttää samanaikaisesti useallakin eir tavalla jotka kaikki antavat pikkuisen erilaisen tuloksen. ABY boksin tilalla olen kokeillut jakaa signaalin whitefinger kompuralla, jossa on mahdollisuus "kuivaan" ja "märkään" ulostuloon. Toinen tapa jota olen kokeillut ABY:n tilalla on vetää instrumenttipiuha yksinkertaisesti ensimmäisen vahvistimen toisesta inputista toisen vahvistimen ensimmäiseen inputtiin (vanha konsti jota hendrix ja kumppanit käyttivät joskus -60luvulla, mutta taitaa nykyisin olla liian vanhanaikaista). Molemmat metodit oantoivat jokseenkin samanlaisen lopputuloksen. Kolmastapa on vetää piuha toisen vahvistimen efektiluupin lähdöstä toisen vahvistimen poweramp iniin jolloin toisen vahvistimen päätevahvistin jää pelistä pois, mutta se ei oikeastaan ole sillooin stereo.

No itse olen huomannut että kaksi erilaista vahvistinta toimii yhdessä hyvin,koska se antaa laajemman soundin kun kaksi erilaista soundimaailmaa yhdistyy. Tätä olen kokeillut tehostaa vielä niin, että esimerkiksi laitan pelkästään toiseen vahvistimeen särösoundin ja toiseen puhtaan tai sitten joku efekti pelkästään toiseen kanvaan vaikka viivelaite pelkästään toisessa kanavassa tuo uskomattoman hienon tilavaikutelman.
etc...

Kuten sanottu niin tämä on koukuttavaa puuhaa ja mahdollisuuksia kaikenmaailman leikkimiseen on loputtomasti. Tietenkin pitää olla tarkkana ettei riko vahvistimiaan väärillä kytkennöillä (kaikki kun kitaravehkeissä on trs-plugiella, niin vastuu tarkkuudesta jää kokonaan käyttäjälle).

Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Hanok
07.01.2014 15:25:19

Terve

Minulla on käytössä juurikin tuo Bigshot ABY. Purkki on sinänsä ihan toimiva, mutta täysin passiivisen jakajan kanssa täytyy huomioida pari juttua:
-Laitteessa ei ole merkkivaloja sille mitkä lähdöt ovat milloinkin käytössä
-Signaali todellakin jaetaan passiivisesti, joten Y-asetuksella tulee signaalihäviötä ja häiriöitä

Jälkimmäistä kohtaa on kuitenkin mahdollista kiertää laittamalla signaaliketjuun bufferoiva pedaalin ennen jakajaa. Itse olen tuohon tarkoitukseen käyttänyt ihan Bossin viritinpedaalia. Bufferin kanssa yksittäisen vahvistimen soundi ei juurikaan muutu, vaikka ABY-asetuksia vaihtaa - tällä on mielestäni iso merkitys.

Tuossa Bigshot ABYssa on valittavissa myös Ground Lift ja muuntajaerotus toiselle lähdölle. Näistä on myös hyötyä hurinoiden eliminoinnissa, mutta jälkimmäinen vaikuttaa soundiin jonkin verran. Lisäksi vaiheenkääntömahdollisuus on myös kätevä, jos esim. jossain vahvistimessa on eri kanavilla käytössä eri määrä vahvistusasteita (signaalin polariteetti voi vaihtua kanavaa vaihdettaessa).

Kyllähän kahden vahvistimen setupilla voi tehdä makeita juttuja. Voi esim. ajaa modulaatioefektejä tai pelkät kaiut toiseen vahvistimeen. Se on myös kätevää, jos saa ajettua looppipedaalista loopit toiseen vahvistimeen ja oman soiton toiseen, voi treenata ja jamitella itsekseen kätevästi. Tapauksesta riippuen splittaus voi olla kyllä näppärämpää tehdä sillä efekti/looppipedaalilla, mutta näissä ei taas yleensä ole ground liftejä ym. toimintoja.

askomiko
07.01.2014 23:03:11 (muokattu 07.01.2014 23:05:17)

Kahden vahvarin käyttö on ihan helvetin hienoa. Ja mikä jottei vielä useammalla on vielä hienompaa. Kokonaisuus on hienompi kuin osiensa summa, kun erilaiset vahvarit täydentää toisiaan.

Homma ei onnistu kunnolla ilman kunnon vehkeitä. Jakaminen pitää hoitaa jollain vehkeellä joka sen osaa. Pelkästään raakasti piuhan jakamalla soundi menee samantien ihan pilalle. Maalenkeistä saat hirveät pörinät ja pahimmillaan sähköiskun vaaran. Muuntajaerotettu laite tekee asian niin että koneet eivät tiedä toistensa olemassaolosta mitään, ja eristää samalla sinut vahvistimista. Yhdessä huoneessa kotona piti aikanaan käyttää pedaalia mielellään ihan yhdenkin vahvarin kanssa, koska jos kosketti yhtäaikaa kitaran kieliä ja esim mikserin runkoa, tunsi sormissa aika kiukkuisesti että joku kusee sähköissä. Turvallista matkaa... No kuitenkin, muuntajaerotettu pedaali poistaa tämänkin vaaran. Justiinsa möin omani torilla kun ei o enää tarvetta ollut. Roger Mayer Crossroads oli se, ei vissiin enää tehdä.

On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
JaaGeRMaisTeR
07.01.2014 23:32:26

askomiko: Kahden vahvarin käyttö on ihan helvetin hienoa. Ja mikä jottei vielä useammalla on vielä hienompaa. Kokonaisuus on hienompi kuin osiensa summa, kun erilaiset vahvarit täydentää toisiaan.

Homma ei onnistu kunnolla ilman kunnon vehkeitä. Jakaminen pitää hoitaa jollain vehkeellä joka sen osaa. Pelkästään raakasti piuhan jakamalla soundi menee samantien ihan pilalle. Maalenkeistä saat hirveät pörinät ja pahimmillaan sähköiskun vaaran. Muuntajaerotettu laite tekee asian niin että koneet eivät tiedä toistensa olemassaolosta mitään, ja eristää samalla sinut vahvistimista. Yhdessä huoneessa kotona piti aikanaan käyttää pedaalia mielellään ihan yhdenkin vahvarin kanssa, koska jos kosketti yhtäaikaa kitaran kieliä ja esim mikserin runkoa, tunsi sormissa aika kiukkuisesti että joku kusee sähköissä. Turvallista matkaa... No kuitenkin, muuntajaerotettu pedaali poistaa tämänkin vaaran. Justiinsa möin omani torilla kun ei o enää tarvetta ollut. Roger Mayer Crossroads oli se, ei vissiin enää tehdä.

Kuulosti siltä, ettei sun vermeet ollut aivan kunnossa jos sähköä pääsee runkoon asti virtaamaan :)

Suuria tunteita: http://maihinnousu.net/s/21352
askomiko
07.01.2014 23:39:36

Juueiollu. Se ei ollut 230v vaan maiden ero jotenkin, emminätiijä.

On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Olldirty
08.01.2014 07:23:24

Paljon kiitoksia osaavista vinkeistä :) vähänkö syyhyttää päästä koklaamaan. Hey hey mr. Postman...

Hanok
08.01.2014 12:35:16

askomiko: Muuntajaerotettu laite tekee asian niin että koneet eivät tiedä toistensa olemassaolosta mitään, ja eristää samalla sinut vahvistimista.

Aika moni Y-jako on kuitenkin toteutettu niin, että muuntajaerotus on ainoastaan toisessa lähdöistä. Silloin se eristää soittajan ainoastaan toisesta vahvistimesta, muttei molemmista. Silloin muuntajan tarkoitus on kuitenkin ensisijaisesti eristää vahvistimet toisistaan, eikä niinkään soittajasta. Voisihan vahvistinlähdöissä tietysti olla kaikissa oma muuntajansa, mutta tämä lisäisi valmistuskustannusta. Jos taas muuntaja olisi tulon puolella, ei siitä olisi hyötyä vahvistinten välisten maalenkkien eliminoinnissa.

Kuten totesinkin, ainakin tuossa Bigshot ABYssa muuntajaerotuksen kytkeminen vaikuttaa sen muuntajaerotetun vahvistinlähdön soundiin. Ehkä jossain kalliimmassa jakajassa on käytetty parempia muuntajia, eikä soundieroa ole havaittavissa. Sen muuntajan soundivaikutus voi olla kyllä makuasia. Esim. Bognerhan on joihinkin pedaaleihinsa lisännyt tarkoituksella muuntajan soundin vuoksi: http://www.bogneramplification.com/ … -four-new-transformer-loaded-pedals
Sitä en tiedä minkälaisia muuntajia Bogner käyttää. Hyvillä muuntajilla (esim. Lundahl) on kuitenkin jo hintaa varsin runsaasti.

Exhausted
08.01.2014 15:43:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://backstage.custom-sounds.com/ … udat-osa-3-slash-12-maalenkin-purku

Tässä on hyvää settiä maalenkin purkamisesta kun käyttää kahta vahvaria.
Kamart
08.01.2014 21:55:17

Lisäksi tietenkin nämä multiefektit esim. Boss ME-70 jossa on kaksi outputia kitara vahvistimelle.

kaamio
09.01.2014 05:27:32 (muokattu 09.01.2014 05:42:44)

Olldirty: Kommentteja, kokemuksia?

Olen käyttänyt Morley:n Tripler-pedaalia. Maksoin muistaakseni joitain vuosia sitten hieman reilut 100e. Hyvin on asiansa ajanut. Ulkoinen olemus on laadukas ja en ole kärsinyt huminoista tms. Ajan tuolla paria 80-lukulaista putkinuppia (Marsu & Fenkku). Kolmanteen lähtöön olen sen tarpeettomuuden vuoksi tökkäissyt viritysmittaripedaalin.

http://www.morleypedals.com/dtripler.html

Edit: luin juuri arvioita netistä ja näyttää siltä, osa antaa laitteelle täydet pisteet ja osa on valitellut kohtuuttomasta huminasta (laitteen lähtöpiirejä ei ole eristetty toisistaan tms.) ja pitää laitetta kelvottomana, mutta itse olen ollut tyytyväinen. Ongelmia ei ole ollut edes keikoilla, joissa olen soittanut muiden vahvistimilla.

Hanok
09.01.2014 08:29:03

Kamart: Lisäksi tietenkin nämä multiefektit esim. Boss ME-70 jossa on kaksi outputia kitara vahvistimelle.

Kyllä, mutta näissä ei tavallisesti ole mitään erotusmuuntajia lähtöjen välillä. Hurinoita voi siis esiintyä. Minä olen aika paljon jakanut signaalia Boss DD-20:llä. Joillain vahvistinyhdistelmillä hurisee enemmän, toisilla ei häiritsevästi.

jii.haanpaa
09.01.2014 08:42:51

Itse olen huomannut vaiheenkääntömahdollisuuden tarpeelliseksi ominaisuudeksi näissä leikeissä.

Diamondilta löytyy edullinen, mutta toimiva purkki, jossa toinen lähtö on eristetty/erotettu, toisen lähdön vaiheenkääntö ja maan vaihto. http://www.diamondamplification.com/amp-switch.html

Hanok
09.01.2014 08:54:42

jii.haanpaa: Itse olen huomannut vaiheenkääntömahdollisuuden tarpeelliseksi ominaisuudeksi näissä leikeissä.

Juuri näin. Polariteetit voivat vaihdella eri vahvistimissa, joten tuohon on hyvä päästä käsiksi.

Diamondilta löytyy edullinen, mutta toimiva purkki, jossa toinen lähtö on eristetty/erotettu, toisen lähdön vaiheenkääntö ja maan vaihto. http://www.diamondamplification.com/amp-switch.html

Tuo on kai sitten bufferoitu, vaikka sitä ei tuolla missään mainita? Olin kyllä itsekin tuosta kiinnostunut, mutta päädyin lopulta Radialiin helpomman saatavuuden vuoksi.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti