Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suuri säröpedaalikeskustelu
1 2 3 4 548 49 50 51 52
Tsugu Way
25.10.2012 16:39:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vuosia soittanut treenit ja keikat multiefektilautaa käyttäen. Nyt aion uudistua ja olen alkanut kasaamaan erillispedaaleista lautaa. Suurimmaksi haasteeksi muodostuu nyt sopivien säröpurkkien valinta. Olin vuosia tubescreamer-fani. Pitkään se on kuitenkin tuntunut jotenkin nuhaiselta. Sittemmin innostuin Blues Driverista, mutta jotenkin se tirisee ärsyttävästi. Multilaudasta olen valinnut viimeaikoina mallinnuksina Muffia, rattia ja (fuzz?)Facea. Ehkä niiden suuntaan pitäisi lähteä testailemaan/hankkimaan irtopurkit..
 
Olisin kiinnostunutkin nyt seuraavista asioista:
 
- Mitä säröpedaaleja te käytätte ja miksi (ja minkä tyyliseen musiikkiin)?
- Miten erottelette komppi- ja soolosärön?
- Onko teille säröpurkista otetun särön alla jotain vahvistimen pohja- tai reuna(?)säröä?
 
Ai niin, aina artistikoordinaatit tämänkaltaisiin kysymyksiin pitää olla. Jotain Bonamassan, Pagen, Gilmourin ja ehkä jopa Slashin kaltaista soundia havittelisin. Oho -suurin kaikista meinasi unohtua - Mr. Gary Moore! ;-)
 
Blues is allright!
PJS
25.10.2012 17:04:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way:
- Mitä säröpedaaleja te käytätte ja miksi (ja minkä tyyliseen musiikkiin)?

 
- Proco Ruetz -modilla Vintage Rat
- Fulltone OCD
- Analogman Sunface NTK275
- Klon Kentaur* kopio
- Colorsound Overdriver kopio
 
tähdellä merkityt on nyt laudassa. Käyttölogiikkana on itsellä se, että yhdestäkään säröpedaalista ei yksinään tuu liikaa muroa, poikkeuksena fuzz joka on full blast tuuttaus asennossa, vaan homma toimii niin että yhdestä säröstä tulee snadi särö mikä toimii sellaiseen juurevaan vähän säröiseen komppailuun, sit leadasioita tai tuhdimpia säröjä varten polkaisen päälle toisen särön, joka lisää vähän säröä ja hieman volaa saundiin. Sen lisäks saattaa olla vielä kolmas pedaali joka toimii samalla idiksellä kuin toi toinekin, mut boostaa vaan vähän eri tavalla.
 
Näistä irrallaan on fuzzpedaali, jota käytän tiettyihin leadasioihin ja se on yleensä sellaisilla korvakäytävät häpäisevän liioitelluilla asetuksilla ihan siks että diggaan sellaisesta. Tätä ei kuitenkaan viljellä kuin harkituissa leadeissa jotka vaatii sellaista estetiikkaa.
 
Esimerkkisaundia ylläolevista meiningeistä voi kuunnella täältä:
http://soundcloud.com/skipzoneband
 
- Miten erottelette komppi- ja soolosärön?
 
Edellä tulikin vähän juttua, eli usein boostaamalla toisella pedaalilla. Myös kitaran volapotikka on käytössä, eli komppiasiat iisimmällä volalla niin saundi kliinautuu.
 
- Onko teille säröpurkista otetun särön alla jotain vahvistimen pohja- tai reuna(?)säröä?
 
Lähes poikkeuksetta kyllä, saundin pohjana on yleensä snadisti särkyvä "amerikkalais" henkinen clean-saundi. Tämä siksi, että purkeilla pyrin siis aina boostaamaan vahvarin omaa säröä jonkin verran sen lisäksi että käytetään sitä pedaalin "säröä" ihan vaan koska putket säröytyy miellyttävällä tavalla.
 
Peace!
Klapp
25.10.2012 17:15:45 (muokattu 25.10.2012 17:24:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


- Mitä säröpedaaleja te käytätte ja miksi (ja minkä tyyliseen musiikkiin)?
- Miten erottelette komppi- ja soolosärön?
- Onko teille säröpurkista otetun särön alla jotain vahvistimen pohja- tai reuna(?)säröä?

 
Mad Professor Sweet Honey Overdrive. Siinäpä se, end of story. Monta kävin läpi etsiessäni, oli OCD:t, oli Fulldrivet, mutta vasta SHOD toi autuuden. Mainittakoon, että en etsinyt missään vaiheessa mitään monipuolista purkkia, vaan yhtä tiettyä soundia. Menee semmonen vanhempi bluus ja jatsiin reunamuraisu, kun on säädöt hintsulla. Sitten draivi sinne puoliväliin niin tulee aika autenttinen Thunder Roadin, Badlandsin ja Prove It All Nightin rrrauh plus joku CCR-kama, jossa ollaan jo mun särötarpeiden äärirajoilla.
 
Komppi- ja soolosärö erotellaan kitaran volapotikalla ja soittotatsilla, on siksi dynaaminen purunukka. Eli vähäsen isommalla on pedaali, kuin mitä korva tahi komppi kestää. Volahanikka auki ja on pienet buustit. Tai siis ei ole, mutta on silleen leikisti. Kahdesta soundista se toinen aina fiiliksen ja kitaran mukaan. 335:llä vähemmän, telellä enemmän muroa.
 
Eikä mitään pohjasäröjä, yritin Blues Juniorin oman etussärön päälle, mutta meni metsään. Ihan täysin erittäin puhdas sointikin kun kuuluu mulla kuvioihin.
 
E: Hei sulla on jotain rollareita ja Hookeria tuolla omissa jutuissa. SHOD, mä sanon, vieläpä, jos TS tuntu nuhaselta ja BD halvalta. Se oli Hookerin "It serves me right to sufferin" joku youtube-live, se referenssisoundi, johon aina ja kaikkea vertasin. Vaikka sen ajan kamoissa rasahtaa jo varmaan äänityskin, niin SHODilla pääsee TODELLA lähelle, kun pitää Focus-namiskan pienellä. Nii ja Honky tonkin intro, silläkin mä aina testaan, miten muro murisee.
 
"Tahdikkuus ja pidättyväisyys ovat aivan paikallaan ihmisten kanssa rupatellessa, mutta ei pidä kierrellä ja kaarrella, kun on kysymys musiikista." -David Mitchell: Pilvikartasto
artal
25.10.2012 17:58:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perusjuttuna kaksi erilaista säröä, toinen tuollainen OD-tyyppinen ja toinen fuzzahtava. Tällä hetkellä Brunetti Taxi Drive ja Myrtle Blessed by Distortion, jossa voi valita germanium-pii -trankut - käytännössä aina on germanium käytössä.
 
Soolo/komppi menee tyrkkäämällä lisää clean boostilla tai volumepedaalilla.
 
Ensimmäinen saundi syntyy Brunettin kautta Acousticin combon puhtaalle, särön rajamailla olevalle kanavalle, jolloin kajarina on Fane AXA + 2x10 tuuman Eminence Ramrodit. Toinen taas BbD:n kautta Ashdownin Little Bastardiin, joka on perusasetuksena hiukan enemmän rosolla kuin tuo Acoustic. Kaapissa on Swamp Thang. Ensimmäinen vaihtoehto on kevyt ja kirkkaahko rokkiroso, toinen taas tummempi ja futsahtavan pörisevä saundi.
 
the-Antero
25.10.2012 18:15:57 (muokattu 25.10.2012 18:41:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way:Olisin kiinnostunutkin nyt seuraavista asioista:
 
- Mitä säröpedaaleja te käytätte ja miksi (ja minkä tyyliseen musiikkiin)?

 
- Stoner/Doom meininkiin vahvarin puhtaaseen kanavaan Vintage Rat tai Rat II Keeley modilla. Toiseen soundiin taas Fender Fuzz/wah. Postissa odottaa myös tällä hetkellä Zvexin Mastotron joten voi olla että Rat jää sivuun treeniksellä, kotona ei kylläkään.Edit: Hain postista, töitten jälkeen testaamaan ;)
 
- Thrashiin ja Deathiin vahvistimen omaa säröä (H&K Duotone) jota boostaan Vintage Ratilla tai Rat II:lla.
 
- Miten erottelette komppi- ja soolosärön?
 
- Stoner/Doomissa kompit hoitaa kaulamikki ja soolot tallamikki. Rässissä mennään kompit ja soolot tallamikillä
 
- Onko teille säröpurkista otetun särön alla jotain vahvistimen pohja- tai reuna(?)säröä?
 
- Thrashissä on
 
- Stonerissa ei
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Tsugu Way
25.10.2012 18:48:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtavaa. Nyt on kyllä perinpohjaisia ohjeita tullut. Thanks! Se SHOD taitaa mennä ainakin tsekkaukseen mulla. Muutoin en tosin kyllä blues-soundia varsinaisesti etsi (vaikka itseäni bluesmieheksi tituleeraanki), koska tällä hetkellä nuo bänditouhut pyörii jossain hendrix-garymoore ja 70-luvun pörinöissä.
 
Blues is allright!
Tawsky
25.10.2012 19:46:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bugera 333xl:n crunch-kanava tarjoaa tymäkän komppisärön joka muuttuu liukkaaksi leadiksi T Rexin MAB-overdrivellä, joka on hyvin mieto ja soundia värjäämätön särö. Vaikuttaa lähinnä soittotuntumaan ja sustainiin. Loistava purkki kaikenkaikkiaan. Ainakin oikein käytettynä.
 
"Odotin sellaista Tony Halmeen näköistä kaveria sieltä ilmaantuvaksi, joten shokki oli kova kun mielikuvat romahti." -DM
tommi m
25.10.2012 20:03:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuvauksen perusteella sulla on lp studio. Siihen asentelet tämmöset..
 
http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=orehofn9dgms3gihal0ufuqgo7
 
..ja olet jo melkein gary moore.
 
Ja sen jälkeen kuuntelet niitä purkkeja uudestaan.
 
http://www.youtube.com/watch?v=iqKOOM2y1rk
Jone the Bone
25.10.2012 20:21:26 (muokattu 25.10.2012 20:26:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääsääntöisesti keikoilla käytän vanhaa Boss GT-5 multiefektiä, koska monessa paikassa esiintymistilan ahtauskin jo estää lentokentän kokoisen pedaalilaudan käytön. Toisaalta, teen myös keikkoja, joissa hypätään tyylilajista ja soundista toiseen vauhdilla, jolloin etukäteen ohjelmoidut muistipaikat ovat kyllä painonsa verran kultaa.
 
Mutta toisena vaihtoehtona löytyy kyllä läjä erillispedaaleita, joista osa laudassa, mutta suurin osa laudan ulkopuolella. Tällöin säröosastoa hoitelee Tech21:n GT-2, josta otan Mesaboogie -tyylistä pitkäsointia sooloihin Straton takamikillä, komppi-/rokkisooloihin Digitechin Bad Monkey, joka on halvasta hinnastaan huolimatta loistava Tubescreamerin "tappaja", sekä omatekoinen, hieman modattu kopio Hermida Audion Zendrivesta medium-säröihin joko etu- tai takamikillä, riippuen Zendriven kulloisista säädöistä.
 
Jokaista säröä käytän yksinään ja täysin puhtaan vahvistinsoundin päälle.
 
Viimeisin hankintani on Ibanezin TSA-30 putkivahvistin, jonka sisäänrakennettua Tubesceameria käytän erittäin lieviin Straton etumikkisäröihin. Vahvistin sinänsä omaa hyvän puhtaan soundin, joka kyllä kieltämättä toimii parhaiten juuri TS-tyyppisillä säröillä murotettuna.
 
Lisäys: Kotisivulla on joitakin kuvia laitteista, sekä rakennusohjeita pedaalihin elektroniikkaa harrastaville.
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Tsugu Way
25.10.2012 22:03:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommi m: Kuvauksen perusteella sulla on lp studio. Siihen asentelet tämmöset..
 
http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=orehofn9dgms3gihal0ufuqgo7
 
..ja olet jo melkein gary moore..

 
Katsoin tuon linkin, mutta en tajunnut höykäsen pöläystä :-O
 
Mutta kiinnostaa kyllä kaikki, millä vois olla lähempänä Garya.
 
Blues is allright!
Tsugu Way
25.10.2012 22:10:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jone the Bone:
Viimeisin hankintani on Ibanezin TSA-30 putkivahvistin, jonka sisäänrakennettua Tubesceameria käytän erittäin lieviin Straton etumikkisäröihin. Vahvistin sinänsä omaa hyvän puhtaan soundin, joka kyllä kieltämättä toimii parhaiten juuri TS-tyyppisillä säröillä murotettuna..

 
Itsekin laitoin tämän - jostain syystä - vaikka irtopurkkina olin jotenkin kyllästynyt tubescreamerin nuhaisuuteen.
 
Jaksatko laittaa vinkkejä, miten säädät ja käytät ko. vahvistinta. Ittestä tuntuu, että joutuu vahvistimen oman gainin laittaa melko täysille ja sitten sen päälle vielä ts:n säröt melko kovalle, jotta vahvistin alkaa kunnolla murista. Ja bändikaverit valittaa, että alapäätä ei ole tarpeeksi. Ja reverb ja delaykin täytyis vielä jotenkin ketjuun saada..
 
Blues is allright!
LaMotta
25.10.2012 22:13:56 (muokattu 25.10.2012 22:16:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitatteko tässä nuhaisella Tube Screamerilla TS9 vai TS808 tyyppiä?
 
Vuonna 1984 - NYT
Black_Bubblegum
25.10.2012 22:18:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

- Mitä säröpedaaleja te käytätte ja miksi (ja minkä tyyliseen musiikkiin)?
- Miten erottelette komppi- ja soolosärön?
- Onko teille säröpurkista otetun särön alla jotain vahvistimen pohja- tai reuna(?)säröä?

 
Brittityylistä rockia ala Muse, Coldplay, Pink Floyd, Editors jne ...
 
BK Butler Tube Driver
+ LGW, Rat, Muff tai Proctavia
 
BK hoitaa perussoundit miksattuna kevyesti murolla olevaan Hiwatt-kopioon. Riffeihin tai sooloihin mukaan jokin noista muista. Volumepotikka myös jatkuvassa käytössä.
 
Reunasärö vahvarista pohjalle on omalla setupilla avain kermaisiin ja silkinpehmeisiin ja muutenkin miellyttäviin soundeihin.
 
I am hoping that I can be known as a great writer and actor some day, rather than a sex symbol. Steven Seagal
iec
25.10.2012 22:19:36 (muokattu 25.10.2012 22:27:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Multa myös ääni Mad Professorin SHOD:lle. Tosin sillä varauksella, että mulla on vain kokemusta tuon spedun kiinalaisesta kopiosta ja sen perusteella aito ja alkuperäinen tuskin on huonompi ;) Erittäin dynaaminen purkki, eli reagoi soittotatsiin samalla tyylillä kuten vahvarin oma putkisärö. Miedoilla asetuksilla käytän tuota (Joyo SBOD) komppaukseen clean-kanavan päällä. Tämä purkki ei juuri equta soundia suuntaan eikä toiseen. Toisena säristimenä mulla on Bossin SD-1 ja sitä käytän lähinnä boostina. Perusrokkisärön otan irti vahvarin omasta särökanavasta.
 
SHOD:
http://www.youtube.com/watch?v=hR4LOz2r2b0
 
-iec
 
Edit: Musatyylinä CCR, Thin Lizzy, Lenny Kravitz, Clapton, Bob Dylan, Lynyrd Skynyrd yms vanhempaa rokkia.
 
Tsugu Way
25.10.2012 22:20:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Tarkoitatteko tässä nuhaisella Tube Screamerilla TS9 vai TS808 tyyppiä?
 
En kumpaakaan varsinaisesti. Ainoastaan olen soitellut halvemmilla TS:eillä ja TS-mallinnoksilla. Pitäis varmaan ottaa kunnolla testiin jompikumpi noista klassikoista ja antaa tubescreamerille uusi mahdollisuus. Ehkä.
 
Blues is allright!
LaMotta
25.10.2012 22:21:54 (muokattu 26.10.2012 12:44:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way: En kumpaakaan varsinaisesti. Ainoastaan olen soitellut halvemmilla TS:eillä ja TS-mallinnoksilla. Pitäis varmaan ottaa kunnolla testiin jompikumpi noista klassikoista ja antaa tubescreamerille uusi mahdollisuus. Ehkä.
 
Tai molemmat. Onhan nuo kuitenkin keskenään melko erilaiset soundiltaan.
 
Vuonna 1984 - NYT
Spike
25.10.2012 22:24:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DOD Metal Maniac olen käytellyt kohtalaisella säröllä olevan JCM 2203 edessä - repaleista, saatanallista lofi-pörinää grind/black/stoner-meininkeihin.
 
Toinen vastaava combo on ollut DOD Death Metal, middlet korostettuna, boostaamassa Uraltone Jr:ia, josta tietty myös säröä. Dopethrone-henkistä menoa. Iso ja superkuuma särö, joka kuulostaa enemmän synalta.
 
DOD FX55b on kanssa kova särkijä gainit milliä vaille tapissa.
 
Ei toimi kaikkien vahvareiden kanssa noi Dodit, sen on huomannut.
 
FX101 eli grind rectifying oli aika meh. Ehkä johonki indieen...
 
s8na
25.10.2012 23:21:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tykittelen stoneripändissä keskikovan vahvarisärön päälle Mi audion Neo fuzzilla. Tosta pedaalista saa mukavasti paksumpaa törinää soundiin pitäen kuitenkin atackin tiukkana. Eli aika enemmä boostia ja sopivasti futsia. Tossa spedussa on ihan mahtavat säätimet ja niillä kaikilla on tarkoituksensa.
 
Toisen pändin kanssa ajelen sitten ihan paljaaltaan särökanavalle gainit kovemmalla.
 
YAMAHA
25.10.2012 23:27:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tullut hommattua ehkä liikaakin noita säröttimiä..mutta kaikille löytyy käyttöä
-Blackstar HT-Dual --Ac/Dc ym --2 kanvalta soolot ym rajummat säröt (PARAS)
-Cmat Brownie--Blues ym.Setzerit---gainit pienellä
-Visual sound Open roud +boostattuna---Gary Moore ym PITKÄ SUSTAIN
-Mi audio grunch box--Blues ,Mooret ym rankempaa RUTTUA
-Visual Sound Route 66 v2 --Setzerit, mieto särö--toimii boosterina
-Blackstarin vahvistimen särö ja boss Metal zone boostaa(jee) toimii noissa ynkkä ym sweepeissä hyvin.
 
Mika
Tsugu Way
26.10.2012 08:23:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Käyttölogiikkana on itsellä se, että yhdestäkään säröpedaalista ei yksinään tuu liikaa muroa, poikkeuksena fuzz joka on full blast tuuttaus asennossa, vaan homma toimii niin että yhdestä säröstä tulee snadi särö mikä toimii sellaiseen juurevaan vähän säröiseen komppailuun, sit leadasioita tai tuhdimpia säröjä varten polkaisen päälle toisen särön, joka lisää vähän säröä ja hieman volaa saundiin.
 
Tämä voisi olla itselleni jotenkin selkeä ja mukava tapa hoitaa kolme tarvittavaa soundia: suht clean - komppisärö - soolot.
 
Voitko (tai voitteko) vielä rautalangasta vääntää vähän purkkien järjestyksestä ja ehkä säädöistäkin? Toki kokeilemallahan tuo selviää, mutta voisi olla jotain osaviittaa mistä aloitan, jos nyt viikonloppuna kiikutan läjän purkeja treenikselle ja alan testaileen.
 
Itelläni on (pölyttymässä) tuo Bad Monkey. Jospa sen otan joko komppisäröksi (tai boostiksi?) ja sille haen liikkestä testiin kaveriksi jonkun tiukemman..
 
Blues is allright!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 548 49 50 51 52

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti