Muusikoiden.net
11.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvä kitarasyna-setup
1
_Tony_
01.11.2011 15:34:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostais hommata kitarasyna-setup joka toimis hyvin samaan aikaan normaalin kitarasetupin kanssa (normaali skeba => AXE-FX II => Matrix GT800FX => Atomic Reactor kaapit). Setupin pitäis olla helppo käyttää sekä kotistudiossa että livenä.
 
Lueskelin pari tuntia juttuja netistä ja näyttäis siltä että on kaks päävaihtoa:
1) Roland GR-55
- Käyttäarviot vaihtelee laajasti pettymyksen ja tyytyväisyyden välillä
- En tarvitse kitaramallinnusta (AXE-FX on sitä varten)
- GR-55:ssa heppoiset synasoundit verrattuna "oikeisiin" syntikoihin
- GR-55 toimii huonosti ulkopuolisten synien kanssa
 
2) Axon AX 100 MKII (tai Axon 50)
- Huonot on-board soundit AX 100), mutta toimii hyvin ulkopuolisen synan kanssa
- Kuulemma erittäin pieni latenssi, hyvin toimiva tracking (myös alemmila kielillä)
- Pitäis hankkia erillinen syna
- Valmistus lopetettu, hankala löytää käytettyä
 
Olen tällä hetkellä kallistunut jälkimmäisen kannalle. Siihen liittyen muutamia kysymyksiä:
 
- Voinko käyttää mitä tahansa hexaphonic mikkiä, esim Roland GK-3? Onko parempia vaihtoehtoja?
- Räkkisynamoduli vai softasyna? Löytyiskö hyviä ehdotuksia molemmista? En tunne näitä juuri ollenkaan.
- Ilmeisesti audion reitityksen voi hoitaa siten että syna lopulta tulee AXE-FX input 2:een ja siitä sitten FRFR:nä ulos?
- Onks jotain olennaista mitä olen täysin jättänyt huomioimatta?
 
"Talking about music is like fishing about architecture" - Frank Zappa
_Tony_
01.11.2011 18:31:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roland GK-3:n lisäksi muita vaihtoehtoja näyttäis olevan
- Axon PU100
http://www.axon-technologies.net/mo … e=News&file=article&sid=37&menu=107
 
- Ghost system, tämä vaikuttaa härdelliltä. Onko kokemuksia?
http://www.graphtech.com/products.html?CategoryID=2
 
"Talking about music is like fishing about architecture" - Frank Zappa
_Tony_
01.11.2011 19:28:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AX100 vs AX50:stä hyvää juttua...
 
http://www.soundonsound.com/forum/showflat.php?Number=916166
 
There is no difference in the triggering circuitry of the AX100 Mk II and the AX50. The packages differ in external features and firmware capabilities only: sustain and expression pedal inputs (100 only), built in soundboard (100 only), racked (100) versus half rack space (50) box, fully editable front panel (100 only), patch chains (100 only) and virtual midi ports across USB (50 only). Having said that, most of this will not matter in your application
 
* You should have no problem configuring both the control and footpedal of the FC200 to talk to either axon unit, so the external pedal inputs on the AX100 are probably unnecessary.
 
* The patch chaining on the 100 is nice, but won't make much sense if you're using a FC200. And you can mimic this with the soft-synth host.
 
* I've never used the soundboard on the 100 - I don't think it sounds good enough.
 
* The proper 1u box is a definite usability/roadworthiness advantage to the AX100. On the other hand, with a rack shelf and a 50 and a matching half-unit audio interface you could squeeze your whole rig into a single unit of rackspace, whereas an 100 based rig will need at least 2u, and probably 3u if you get an AMT8 (see below).
 
* On the 100 everything is editable from the front panel, but as you are using soft synths anyway, you would want to use the editor so this won't matter.
 
* The 'virtual midi' ports are the most important distinguishing feature. With the 100 and a midi footpedal you will need to merge the footpedal and editor midi streams if you want to use your sustain/expression pedals while editing. So if you have a 100, you will need 2 midi ins in your rig which in turn means another midi interface in addition to the one in your audio interface. This won't cost the earth and only needs to be set up once, but it is extra hassle compared with having a 50 and using the dedicated editor connection.
 
* Those virtual midi ports across the USB connection in the 50 are ironically less of an advantage when actually playing the soft synths because you should consider using Brainspawn Forte or Logic Mainstage to host your plugins, and these have midi-rerouting/filtering capabilities to match the 50s virtual midi ports.
 
In my rig I have the AX100, an EMagic AMT8, a MOTU 828 Mk I, a FCB100 footpedal with the UnO chip and a Macbook Pro running Logic Mainstage. Now its configured, it just needs to be switched on, but I had to think about what bits I needed in my rig to get the 'plug-and-play' setup you would take for granted with an AX50. Of course, if you have lots of old hardware synths like I do then having an AMT8 is just brilliant as you can add and edit hardware synths with arguably less hassle than installing a new plugin...
 
So all in all, I'd recommend the 50 over the 100. But in the grand scheme of things, its marginal and won't affect the music you make.
 
"Talking about music is like fishing about architecture" - Frank Zappa
JPQ
01.11.2011 20:05:55 (muokattu 01.11.2011 20:06:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

millaisia ääniä tarvitsisit tarttisi tietää mutta keikalla ei välttämmättä softasyna ole ykkösvaihtoehto.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
_Tony_
01.11.2011 20:27:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: millaisia ääniä tarvitsisit tarttisi tietää mutta keikalla ei välttämmättä softasyna ole ykkösvaihtoehto.
 
Koska en ole perillä synajutuista niin en osaa tarkemmin kuvailla vaatimuksia.
 
Esim. GR-55:n keskeinen kitara/syna layerin ei ole se mitä olen hakemassa. Haluan mahdollisimman hyvät kitarasoundit ja synasoundit samanaikaisesti. AXE-FX II hoitaa kitarapuolen, tarvitsen jotain synapuolelle.
 
Haluaisin mahdollisimman monipuoliset keyboardsoundit, koska en tiedä nyt mitä haluan ensi vuonna. Synan pitäis olla sellainen että sitä voi kontrolloida joko Roland GR-55:lla tai Axon AX100/50:llä (molemmat GM). Rumpu- ja bassosoundit ei niin tärkeitä.
 
Koska olen tällä syna-alueella alkutaipaleella niin en haluaisi investoida tässä vaiheessa yli ~500€ tähän synasoftaan/moduliin.
 
"Talking about music is like fishing about architecture" - Frank Zappa
Kaakatus
02.11.2011 15:58:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_Tony_: Koska en ole perillä synajutuista niin en osaa tarkemmin kuvailla vaatimuksia.
 
Esim. GR-55:n keskeinen kitara/syna layerin ei ole se mitä olen hakemassa. Haluan mahdollisimman hyvät kitarasoundit ja synasoundit samanaikaisesti. AXE-FX II hoitaa kitarapuolen, tarvitsen jotain synapuolelle.
 
Haluaisin mahdollisimman monipuoliset keyboardsoundit, koska en tiedä nyt mitä haluan ensi vuonna. Synan pitäis olla sellainen että sitä voi kontrolloida joko Roland GR-55:lla tai Axon AX100/50:llä (molemmat GM). Rumpu- ja bassosoundit ei niin tärkeitä.
 
Koska olen tällä syna-alueella alkutaipaleella niin en haluaisi investoida tässä vaiheessa yli ~500€ tähän synasoftaan/moduliin.

 
Tämä on nyt kuin yrittäisi kaupitella autoa asiakkaalle, joka ei tiedä haluaako pakun vai Punton. Sen verran pitäisi päästä samalle läänille näiden tarpeiden kanssa, että mimmoisia synasoundeja haet? Olisiko näistä antaa jotain referenssiä?
Jos kaikki synaleadeistä pianon kautta nokkahuiluun kiinnostaa, niin sanoisin että nykyaikaisen työaseman räkkimoduli on se mitä tarvitset. Puhutaan siis Korg M3 - Roland Fantom - Yamaha Motif akselista. Tästä päästään tarvittaessa halvempaan hintaluokkaan vaihtamalla hieman vanhempiin malleihin
 
Vastaavasti pelkkien leadien soittoon toimii paremmin analogi tai analogimallintava. Näissä on sitten isoja ja pieniä nimiä iso nippu. Esimerkkilaitteena voisi toimia vaikkapa Nord Rack. Niillä onnistuu myös synamattojen soittaminen, mikäli polyfonia eli yhtäaikaa toistettavien nuottien määrä antaa periksi.
 
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
_Tony_
02.11.2011 16:55:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thanks! Molemman tyyppiset laitteet kiinnostaa, pääpaino kuitenkin tolla ensimmäisellä (Korg M3 jne). Elikkä kysymys on seuraavista laitteista, vai mitä? Rolandin Fantomia en löytänyt räkkiversiona.
 
http://www.thomann.de/fi/korg_m3m_workstation.htm
http://www.thomann.de/fi/yamaha_motif_rack_xs.htm
 
Kumpi mielestäsi on parempi "best bang for buck" mielessä?
 
"Talking about music is like fishing about architecture" - Frank Zappa
Kaakatus
02.11.2011 22:01:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_Tony_: Thanks! Molemman tyyppiset laitteet kiinnostaa, pääpaino kuitenkin tolla ensimmäisellä (Korg M3 jne). Elikkä kysymys on seuraavista laitteista, vai mitä? Rolandin Fantomia en löytänyt räkkiversiona.
 
http://www.thomann.de/fi/korg_m3m_workstation.htm
http://www.thomann.de/fi/yamaha_motif_rack_xs.htm
 
Kumpi mielestäsi on parempi "best bang for buck" mielessä?

 
Rolandilta löytyy mm. tälläinen http://www.roland.com/products/en/Fantom-XR/
 
M3M:n ja Motif XS:n räkin välillä on aika suuri konseptiero. Siinä missä Yamaha on pakannut työasemansa soundit pieneen pakettiin, kauppaa Korgi taas koko työasemaa ilman koskettimistoa. Jälkimmäiseen siis kuuluu monenlaista rytmivitkutinta ja kosketusnäytöllä hallittavia filttereita jne, millä tuskin on tässä tapauksessa käyttöä. Kun hallinta tapahtuu todennäköisesti lähinnä kitaralla, niin sanoisin, että soundit on ainoat millä on merkitystä. Näiden kahden välillä se menee ihan makusteluksi, kun molemmat on pirun kovia laitteita. Yleensä Yamahan pianosoundeja pidetään parempina ja vastaavasti Korgin vahvuus on jouset. Molemmista kuitenkin löytyy täysikirjo erittäin käyttökelpoista matskua.
Tuolla synapuolen ketjussa ehdotettu käytetty Motif ES rack olisi oma valintani. Siinä on jo hyvät soundit ja vastaavasti hinta alkaa tulla lähemmäs käyttöarvoa. Yamahan evoluutiossa se on tosiaan XS:ää edeltävä malli.
 
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
Zerux
08.11.2011 10:57:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse nyt testaillut GR-55 ahkerasti ja alkuun hieman kammoksuin pedaalia. Etenkin preset saundeissa saundien "dynamicresponse" tms oli usein säädetty joko liian herkäksi tai jäykäksi, joka teki sen että toiset saundit vingahtelivat ulos ittekseen ja toiset hyvinkin tökkivästi. Haasteena on siis saundeja tehdessä löytää omaan soittotatsiin oikeat säädöt, mutta tämän jälkeen pedaali on oiva työkalu.
 
Saundimaailmaa kaipailisin lisää ja mietinkin että saisiko tuota kytkettyä johonkin softasynaan tai moduliin, jos jollain tietoa niin vastailkaa ihmeessä, ja jos kyssäreitä koskien gr-55 niin saa kysyä.
 
Tärkeintä elämässä on ettei tee lainkaan virheitä. myspace.com/salmonsnakeband
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti