Aihe: Kitaran lähetys ulkomaille?
1 2
jii.haanpaa
27.08.2010 09:55:35
Omakohtaisia kokemuksia löytyy vain ulkomailta lähetettyjen kitaroiden vastaanottamisesta, mutta ei niiden lähetyksestä rajojen ulkopuolelle. Osaako joku kertoa kannattaako homma hoitaa postin, eikäkö itellan avustuksella vai olisikos kannattavampaa (lue: edullisempaa/turvallisempaa/jne) käyttää kuriiripalvelua? Mitähän tuosta ilosta joutuu köyhtymään, jos kohdemaa löytyy euroopasta/ameriikasta?
svilo
27.08.2010 10:25:19
jii.haanpaa: Omakohtaisia kokemuksia löytyy vain ulkomailta lähetettyjen kitaroiden vastaanottamisesta, mutta ei niiden lähetyksestä rajojen ulkopuolelle. Osaako joku kertoa kannattaako homma hoitaa postin, eikäkö itellan avustuksella vai olisikos kannattavampaa (lue: edullisempaa/turvallisempaa/jne) käyttää kuriiripalvelua? Mitähän tuosta ilosta joutuu köyhtymään, jos kohdemaa löytyy euroopasta/ameriikasta?

Postin avustuksella olen lähetellyt: Ruotsi, UK, Saksa ja USA, USAn tapauksessa kuriiri muuttui UPS:ksi mutta hinta oli Itellan, kun lähetät niin varmista että saat seurantanumeron, on toki halvempiakin tapoja ja muista vakuuttaa.

Tietenkin kannattaa kysästä pikku kuriirifirmoja esim GLS tms...

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
jii.haanpaa
27.08.2010 12:08:25
svilo: Postin avustuksella olen lähetellyt: Ruotsi, UK, Saksa ja USA, USAn tapauksessa kuriiri muuttui UPS:ksi mutta hinta oli Itellan, kun lähetät niin varmista että saat seurantanumeron, on toki halvempiakin tapoja ja muista vakuuttaa.

Tietenkin kannattaa kysästä pikku kuriirifirmoja esim GLS tms...

/sv

Tattis Svilo. Paljonkos posti on tuollaisesta kitara+laukku+pahvilaatikko suurinpiirtein veloittanut, jos vakuutettavan kitaran arvo on 1-2k€? Itellan sivuilla oleva pakettihintalaskuri väittää, että noin suurta pakettia ei ulkomaille edes voisi lähettää.
ibnz
27.08.2010 14:16:24 (muokattu 27.08.2010 14:16:47)
Itse lähetin New Yorkiin kitaran laukussa (ja pahvia päällä) noin seitsemällä kympillä, Postin kautta 2008. Viidessä arkipäivässä meni perille. Kuriirit maksaa monta sataa ja ovat about yhtä hitaita, ellei osta jotain next-business-day -pakettia, joka on vielä rutkasti kalliimpi. Lähinnä yritysten käyttämiä ne (olen duunissa yhdessä kv-kuriirivirmassa).

EDIT: Sen kitaran arvo oli n. 2000 e
Lancelot
28.03.2011 16:42:41
Vähän päivitystä aiheeseen. Eli onko täällä porukka viime aikoina lähettänyt kitaraa ulkomaille? Minkä verran tuli maksamaan? Tosiaan postin nettisivuilla koitin laskea hintaa mutta se valittaa että sallitut mitat paketille ylittyy..
junnnu
29.03.2011 04:28:50
Omalta osalta muutaman vuoden takainen lähetys alla, jos sattuu kiinnostamaan. GLS:ää käytin.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=176932&oo=60
Andy Suonsilmä: "Talven routa tappaa pihatontutkin."
terolt
29.03.2011 08:01:51
Juuri eilen aiheesta keskustelin kaverin kanssa, joka keppejä ostaa ja lähettää todella usein. Postilla kulungit, esim Italiaan yli kolme sataa euroa, siis 300e, kun sieltä lähetys tänne 70e!! UPS:lle oli tyyppi perustanut oman tilin, sen kautta noin 200e, Nämä hinnat siis käsittääksenio hieman edemmäs kuin Viro... Kulut ovat nousseet todella paljon, todella nopeasti, noin sadasta eurosta juurikin sinne jopa kolmeen sataan. Kitaralaukun pituus on myös monesti harmittavasti muutaman sentin yli sen postin rajan 105cm, jonka jälkeen kulut nousevat sfääreihin.

-Tero
Kaikki mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti. http://myspace.com/terokurkimaki
Entropia666
29.03.2011 14:36:11

Ite kattelin postin sivuilla laskurilla jos washburnin lähettäs jonnekkin jenkkilän suuntaan, olis postit rapiat 300e. Huhhuh.
Lancelot
29.03.2011 15:15:55
Joo mä olen jo luopunut koko ajatuksesta lähettää yhtään mitään. Ketuttaa kyl moinen riisto.
junnnu
29.03.2011 16:03:12 (muokattu 29.03.2011 16:03:30)
Kannattaa kysellä vähäsen muualtakin, lähtein kaks vuotta sitten saksaan GLS:llä 77,32e alv. 0% kitarapäätten jolla oli painoa 46kg ja mitat 65x60x28cm

Ainoa miinus on että yksityinen ei voi lähettää vakuutettuna, mutta ainahan tuntee jonkun jonka virman kautta voipi lähettää =)
Andy Suonsilmä: "Talven routa tappaa pihatontutkin."
thejmh
29.03.2011 16:09:06 (muokattu 29.03.2011 16:10:08)
Lähetin kitaran joskus vuosi sitten GLS:llä saksaan, maksoi jotain 60€.
Makelele
13.05.2013 13:04:12
Olisin lähettämässä kitaraa Iso-Britanniaan lähiaikoina. Onko kukaan tässä viime aikoina lähettänyt? Mistä saisi suhteellisen hyvään hintaan kokonaisena kitaran perille? Mieluiten pitäisi pystyä vakuutettuna lähettämään.

Postin kautta olen miettinyt.
Mandarax
13.05.2013 17:27:15 (muokattu 13.05.2013 17:33:11)
Makelele: Olisin lähettämässä kitaraa Iso-Britanniaan lähiaikoina. Onko kukaan tässä viime aikoina lähettänyt? Mistä saisi suhteellisen hyvään hintaan kokonaisena kitaran perille? Mieluiten pitäisi pystyä vakuutettuna lähettämään.

Postin kautta olen miettinyt.

Posti olisi muuten kohtuullisen edullinen ja helppo, mutta ulkomaanpakettia ei saa nykyään vakuutettuna (maksimikorvaussumma 40 sdr + 4,50 sdr/kg, yksi sdr on reipas euro joten 15kg paketin maksimikorvaussumma on noin satanen). Ulkomaan pikapaketti olisi vakuutettu 1680€ asti mutta kitaracase ylittää maksimimitat. Postin kautta siis vaihtoehtona on vakuuttamatta omalla riskillä. Joistain vakuutusyhtiöistä voi saada erillisen vakuutuksen lähetykselle, omastani (Fennia) ei sellaista löytynyt ja esim IF ei anna vakuutusta jos ei ole muun vakuutuksen kautta asiakas.

Kuriiripalveluista osa on melko kallista, DHL/UPS jne olivat useampia satasia Saksaan, kelpo hinnalla lähetteli taasen GLS Finland Oy joka olisi lähettänyt ovelta ovelle (siis Suomesta Saksaan) viidellä kympillä +alv. Tämä sisälsi myös vakuutuksen 3360€ asti (omavastuu 100€).
Tämän tosin sain firmani kautta, en tiedä lähettelevätkö yksityisten paketteja.

EDIT: Tämä siis melko tuore tapaus, alle kaksi kuukautta sitten maalis-/huhtikuun nurkilla.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Makelele
13.05.2013 19:55:31
Hmm, GLS:n sivuilla lukee ettei yksityisasiakkaat voi lähettää yksitysiasiakkaille GLS:n kautta.

Noh, täytyy kai lähettää Postin kautta ja toivoa parasta. Täytyy vain pakata kitara kunnolla. Ehkä pitää vielä kysellä vakuutusyhtiöistä jos saa lähetyksen vakuutettua. Tapiolalla on näköjään kertalähetyksen vakuutus.
Silver Mica
15.05.2013 11:29:44
Makelele: Hmm, GLS:n sivuilla lukee ettei yksityisasiakkaat voi lähettää yksitysiasiakkaille GLS:n kautta.

Noh, täytyy kai lähettää Postin kautta ja toivoa parasta. Täytyy vain pakata kitara kunnolla. Ehkä pitää vielä kysellä vakuutusyhtiöistä jos saa lähetyksen vakuutettua. Tapiolalla on näköjään kertalähetyksen vakuutus.

Postista on hyviä kokemuksia: halpa ja nopea. Lähetin akustisen kitaran pikapakettina Italiaan ja kitara oli perillä seuraavana päivänä. Muualle Eurooppaan olen laittanut normaalipakettina ja perille on mennyt yleensä 4-5 päivässä.

Turvallisesa lähettämisessä hyvä pakkaaminen on kaiken A&O. Kannattaa etsiä netistä ammattilaisten pakkausohjeita ja noudattaa niitä kirjaimellisesti.
jakezzz
15.05.2013 13:35:41
Jos vastaanottajan kanssa on sen verta tekemisissä niin kannattaa pyytää vastaanottajaa tekemään noutotilaus sieltä omasta maastaan.

~20kg Kuriiripaketti TNT:llä Suomesta ruotsiin Suomesta tilattuna 435€
Sama paketti tilattuna ruotsista (siis vastaanottaja tilasi noudon Suomesta) 85€.

Tälleen mä noita ulkomaille lähetettäviä olen puljannut kun on rahdin hintaa alas halunnut.

Sama juttu niin TNT:llä kuin DHL:llä.
Itella on hinnoitellut itsensä niin kovaksi että Suomen toimistolla noi DHL ja TNT taitaa kattoa hintareferenssinsä suoraan itellalta.
pidä tunkkis
Töynävä
15.05.2013 17:25:01
jakezzz: Jos vastaanottajan kanssa on sen verta tekemisissä niin kannattaa pyytää vastaanottajaa tekemään noutotilaus sieltä omasta maastaan.

~20kg Kuriiripaketti TNT:llä Suomesta ruotsiin Suomesta tilattuna 435€
Sama paketti tilattuna ruotsista (siis vastaanottaja tilasi noudon Suomesta) 85€.

Tälleen mä noita ulkomaille lähetettäviä olen puljannut kun on rahdin hintaa alas halunnut.

Sama juttu niin TNT:llä kuin DHL:llä.
Itella on hinnoitellut itsensä niin kovaksi että Suomen toimistolla noi DHL ja TNT taitaa kattoa hintareferenssinsä suoraan itellalta.

Hyvää infoa - plop plop!

En tiennytkään, että noinkin voi toimia, mutta jos esmes Ranskaan tulee jatkossa veivattua diiliä, niin tuo tarvitsee ehdottomasti katsoa, koska parahin Itellamme ei kyseiseen maahan toimita pakettia jonka pisin mitta on +105cm.

Mitä itse olen keppejä lähetellyt, niin olen jäänyt sen vaikutelman varaan, että kotivakuutus tulee hätiin, jos ongelmia kuljetuksen aikana tulee. Omassa vakutuuksessa on kylläkin lisälause/-maksu kitaroita ajatellen, eli saattaapi siksi itsellä ongelmien tullen mennä sen piikkiin.

Mutta Itella on kyllä omalta osalta hoitanut asian aina mallikkaasti - kerrankin kalliimpi keppi ei saavuttanut määränpäätään kolmessa viikossa. Olin asiakaspalveluun yhteydessä, toimitin dokumentit ja asian selvittely alkoi. Keppi löytyi välietappivaraston nurkasta ja saavutti määränpäänä - onneksi...
Sujuvaa kauppaa: slx900, tiluttaja-pro, albero, DZN, JMT, tipi tuovinen, avantz, mattipar, Rakoni...
oiva tumpeloinen
15.05.2013 17:42:57
Töynävä: Mitä itse olen keppejä lähetellyt, niin olen jäänyt sen vaikutelman varaan, että kotivakuutus tulee hätiin, jos ongelmia kuljetuksen aikana tulee. Omassa vakutuuksessa on kylläkin lisälause/-maksu kitaroita ajatellen, eli saattaapi siksi itsellä ongelmien tullen mennä sen piikkiin.

Kannattaa tarkastaa, eikä jäädä pelkästään vaikutelman varaan. Mun vakuutusyhtiö ei ainakaan korvaa postilähetyksiä, eikä käsittääkseni juuri muutkaan, koska lähetyksiä varten on nimenomaisesti erilliset kertaluontoiset vakuutukset. Sama homma ainakin mun arvotavaravakuutuksessa, millä olen kitararoinaa vakuuttanut.
Laulava Kylätohtori
15.05.2013 17:58:26
oiva tumpeloinen: Kannattaa tarkastaa, eikä jäädä pelkästään vaikutelman varaan. Mun vakuutusyhtiö ei ainakaan korvaa postilähetyksiä, eikä käsittääkseni juuri muutkaan, koska lähetyksiä varten on nimenomaisesti erilliset kertaluontoiset vakuutukset. Sama homma ainakin mun arvotavaravakuutuksessa, millä olen kitararoinaa vakuuttanut.

Tarttis varmaan tarkastaa, miten paljon nykyinen vakuutus korvaa kitarakamaa, kun en lainkaan muista, mikä se korvausraja oli. Eihän noista nyt vielä hirveitä summia tule, mutta kuitenkin....

Onko tuosta erillisestä arvotavaravakuutuksesta muuta hyötyä kuin suuremmat korvausmäärät...? Eli hyödyttääkö ne mitään, jos kotivakuutus ei vielä lopu kesken?
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
oiva tumpeloinen
15.05.2013 18:09:10
Laulava Kylätohtori: Tarttis varmaan tarkastaa, miten paljon nykyinen vakuutus korvaa kitarakamaa, kun en lainkaan muista, mikä se korvausraja oli. Eihän noista nyt vielä hirveitä summia tule, mutta kuitenkin....

Onko tuosta erillisestä arvotavaravakuutuksesta muuta hyötyä kuin suuremmat korvausmäärät...? Eli hyödyttääkö ne mitään, jos kotivakuutus ei vielä lopu kesken?

Se riippuu, minkälaisen vakuutuksen ottaa. Esim. Pohjolassa soitinvakuutus on ilman omavastuuta ja se korvaa kaiken ammattikäytössäkin. Toisaalta se on tolkuttoman kallis. Monessa yhtiössä on taasen vakuutus, mikä korvaa kaiken muun paitsi ammattikäytössä sattuneet vahingot, ts. tietyillä ehdoilla tehty keikkakin kuuluu vakuutuksen piiriin.

Noin kaiken kaikkiaan moni, joiden tavaramäärän arvo ei nouse kotivakuutuksen korvaaman määrän yli, eivätkä he keikkaile, tyytyy laajennettuun kotivakuutukseen. Se tosin hyväksyy vain tilapäisesti tavaroiden säilyttämisen muualla kuin kotona, mutta kun tuo tilapäisyyden raja on alle vuosi, niin aika monelle se ei merkkaa juuri mitään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)