Muusikoiden.net
05.05.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkien lukumäärän vaikutus saundiin?
1 2
HeavyMachinery
22.11.2009 17:20:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Putkien lukumäärä ei tosiaan korreloi suoraan esimerkiksi särön määrän kanssa. Esim. mun Fender Bandmaster '62:ssa on kuusi etuasteputkea ja särö on maksimissaankin luokkaa "60/70's rock" tai korkeintaan "varhainen punk".
 
Tai soundcity joka Hiwatt "klooni" jossa on 5kpl 12ax7 6kpl EL34
1 on etunen 3 on EQ 1 väiheen kääntö loput jää päätteelle.
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
zzy
22.11.2009 17:23:27 (muokattu 22.11.2009 17:24:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tästä poikkeuksena on ainakin Orange AD30(H)TC, jossa on molemmille kanaville ihan omat etuasteputket: kaksi kanavaa per putki.
 
Lueskelin tuon carvin VL100:n manuskaa ja sanovat notta v1 & v2 ois särökanavalle, v3 & v5 puhtaalle (v5 myös power amp stage) ja v4 reverbille. No nuohan voi tonne toki kirjoitella mitä lystäävät. Saattapihan ne toimia muissakin jopeissa, mutta noiden perusteella kun vaihteli putkia sai juurikin haluamaansa kohteeseen muutosta.
 
ReBeat
22.11.2009 20:43:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Ok.
 
Kysyn vielä; Räkkipäätteissähän on sitten aina vain se yksi kanava, mutta useampi putki. Eli näissä sitten ne kaikki putket on vain sen yhden kanavan "alla".

 
Kitarakamoissa on olemassa enemmän stereo-päätteitä, joissa on siis kaksi kanavaa. Niille taitaa usein olla täysin omat putkensa, mutta ei aina. Esim. Brunetti Silver Bullet putkikattaus on 2 x 12AX7 / 1 x 5814A / 4 x EL34. Tuosta jo arvaa, että tuo 5814A on oltava molemmille kanaville yhteinen putki.
 
maxillaris
22.11.2009 22:55:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on tuollainen 6100-sarjan combo ja siinä on tosiaan 4 x el34 ja 7 x 12ax7. Gainstageja taitaa olla kanavalla 3 peräti 7. Siitä huolimatta särö ei ole mielestäni kummoinen..Vahvistimen kanava kaksi on oikein mainio sieltä saa mukavia jcm800 soundeja(microswitchejä painelemalla) Itselläni on Soldanon SLO 100 kanssa ja siinä on 5 x 12ax7 ja kaksi oikein hyvää kanavaa: puhdas ja särö-kanava. Omassani on efektilooppi ja siksi tuo 5.s 12ax7. Mielenkiintoista on se, että kummassakaan vahvistimessa ei ole myöskään kaikua..
On mielipiteitä, joiden mukaan efektiloopiton slo 4:llä 12ax7:lla olisi vielä parempi kuin tuo 5.llä oleva. Varsinkin nuo 1990-luvun alkupuolen SLO:t ovat kuulemma "parhaita"..mene ja tiedä. Kuten on jo aiemmin ollutkin puhetta, ei lukuisat etuasteputket välttämättä kerro suoraan särön määrää vrt. esim.
Fender twin reverb Peavey 5150.
 
jussi1976
22.11.2009 23:04:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No millainen tuo 6100:n puhdas on mielestäsi?
Soldanon tunnen suurin piirtein, mutta miten tossa?
 
maxillaris
22.11.2009 23:14:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

6100:n puhdas kanava on erittäin hyvä. Se pohjautuu JTM45:n kytkentöihin. Erittäin ei Marshallmainen. Lisäksi bright-kytkin tuo lisä heleyttä.
 
Jucciz
23.11.2009 00:54:26 (muokattu 23.11.2009 00:54:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maxillaris: Se pohjautuu JTM45:n kytkentöihin. Erittäin ei Marshallmainen.
 
Tä?
 
Mää luulin että JTM45 ois erittäin Marshallmainen.
 
maxillaris
23.11.2009 15:34:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu..siis erilainen puhdas kanava kuin marsuissa tuppaa olemaan..toki jtm 45 on marshallia, ilman muuta ja monille vielä perinteinen, kellä moinen kone on(aika harvalla)...:D
 
Jucciz
23.11.2009 15:56:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sit tietty pitää muistaa se seikka, että JTM45 on käytännössä vahvistinosaltaan sama kone kuin '59 Fender Bassman.
 
maxillaris
23.11.2009 20:22:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nimenomaan.
 
jyrkkis
24.11.2009 06:53:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sit tietty pitää muistaa se seikka, että JTM45 on käytännössä vahvistinosaltaan sama kone kuin '59 Fender Bassman.
 
Ero löytyy tonestäkistä.
 
6100:n puhtaan kanavan tonestack poikkeaa normimarsusta jo perusasetuksella ja kun midshiftin laittaa päälle, on se lähes identtinen fenderin tonestäkin kanssa.
 
Janne19691
24.11.2009 08:12:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ja sit tietty pitää muistaa se seikka, että JTM45 on käytännössä vahvistinosaltaan sama kone kuin '59 Fender Bassman.
 
jyrkkis: Ero löytyy tonestäkistä.
 
Voi löytyä tai ei löydy. Niitä skemoja mitä minä ole joskus vertaillut niin ovat olleet identtisiä tone stäkinkin suhteen.
 
Käytännössä, kuten tiedämme, vanhojen vahvistimien osat on olleet välillä mitä sattuu ja osia on voitu vaihdella sen perusteella mitä on sattunut löytymään.
 
Rule #1: There are no rules.
jyrkkis
24.11.2009 08:54:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, taidat olla oikeassa, oli muistissa myöhäisemmän bassmanin skema.
 
Heikki
24.11.2009 09:56:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkihan tiesi jo sata vuotta sitten että mitä enemmän radiossa on putkia, sitä parempi se on. Täytyyhän saman tietysti päteä kitaravahvistimiin.
 
Jucciz
24.11.2009 10:07:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskeisin soundiero '59 Bassmanin ja JTM45:n välilä syntyi varmastikin siitä, että Bassman oli takaa avoin 4x10"-combo, kun taas JTM45:n formaatti oli nuppi + takaa suljettu 4x12"-kaappi. Toki komponenttien toleranssitkin olivat joskus suht isoja, joten kaksi Bassmania tai kaksi JTM45-konettakin saattoivat soundata jossain määrin erilaisilta.
 
Vapour
24.11.2009 14:41:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Kiitän. Nyt selkenee. Toi putkien määrä vain hämäsi mua jonkun verran, piti tarkastaa.
Joe-setä käytti Chickenfoot-bändinsä kanssa Lontoon keikallaan joku aika sitten kolmea Marshallin JVM 410 nuppia, JSX:stä se kiskoi puhtaat. Ja Joe-setähän on käyttänyt myös Soldanon SLO satasta, ja etenkin toi Marshallin 6100 30th anniversary on sillä usein silloin, kun se käyttää pedaaleja, eikä säröä itse nupista.
 
Soldano SLO-100 on ollut myös käytössä monella muullakin huippukitaristilla, mm. Lukatherilla, Eddie Van Halenilla, Eric Claptonilla, Jimmy Pagella, Gary Moorella, Steve Vailla ja muilla. En tosin ihan usko, että se on tosiaan sen 3000 euron arvoinen, etenkin kun siinä on vain 2 kanavaa, mutta sillä soittavat kyllä sanovat, että se ulvoo todella hienosti kun volaa on tarpeeksi. Soldanohan taitaa olla itse asiassa yliohjattu Marshall. Olisi vain hauska myös tietää, miten vahvistinta viritetään niin, että sen saundi tavallaan tiukkenee? Marshallin säröhän on suht veltto, kun vertaa Soldanoon, jossa särö on huomattavasti tiukempi.

 
Noissa on kytkennällisesti jonkin veran eroa. SLOssa on neljä vahvistusastetta etusessa, Marsussa kolme. Asteet ovat myös biasoitu eri tavalla:
 
http://www.schematicheaven.com/newamps/soldano_slo100.pdf
http://www.schematicheaven.com/mars … ps/jcm800_lead_mstvol_100w_2203.pdf
 
Soldanossa ensimmäisen vastusasteen anodivastus on tuplasti suurempi, mikä lisää gainia jonkin verran. Lisäksi kahden ensimmäisen asteen katodit on osittain ohitettu konkilla, joka aikaansaa n. 5dB:n yläpääboostin kummassakin asteessa (tarkkaa taajuutta en jaksa nyt laskea). Lisäksi SLOn "ylimääräinen" kolmas vahvistusaste on jännästi biasoitu varsin suuriarvoisella katodivastuksella (39K), joka synnyttää melkoisen asymmetristä tiukempaa säröä.
 
Marsussa ainoastaan ensimmäisen asteen katodi on ohitettu ja siitä puuttuu kokonaan tuo "kylmäbiasoitu" vahvistusaste.
 
Kysy lisää jos haluat, niin voin vastailla lisää mitä sattuu.
 
Jucciz: Jo kahdella ECC83:lla saadaan tarvittaessa ihan järjetön määrä säröä, jos kaikista neljästä triodista revitään ns. kaikki mehut irti eikä muita soundillisia tai ominaisuuksiin liittyviä vaatimuksia ole.
 
No, neljästä peräkkäisestä ecc83 asteesta saa kyllä ihan hurjasti säröä ihan soundillisesti optimoitunakin. Ei tartte tehdä huonoo soundii. Eikös Buddassakin ole vain kaksi etuskynttilää (plus vaiheenkääntö)?
 
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
Jucciz
24.11.2009 15:01:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vapour: No, neljästä peräkkäisestä ecc83 asteesta saa kyllä ihan hurjasti säröä ihan soundillisesti optimoitunakin. Ei tartte tehdä huonoo soundii. Eikös Buddassakin ole vain kaksi etuskynttilää (plus vaiheenkääntö)?
 
Jeps. En huonoa soundia tarkoittanutkaan, vaan ainoastaan sitä että kahdella ECC83:lla säröä saadaan tarvittaessa niin paljon, että ihan naurattaa. ;)
 
Joo, ainakin Superdrive 18:ssa ja 30:ssa on kaikkiaan kolme ECC83:a ja yksi niistä menee luonnollisesti vaiheenkääntöön.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «