Muusikoiden.net
17.10.2018

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson '57 humbuckereita vastaavat mikit?
1 2
Riccardo
19.05.2009 19:25:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nyt olis alkamassa täysremppa Es-335:n halpiskopioon ja pohtisinkin että mitkä mikit vastais parhaiten gibsonin '57 classiceja? kokemuksia eri merkeistä?
gibsonit kun tuntuvat opiskelijabudjettiin hieman tyyriiltä..

fox
19.05.2009 20:24:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riccardo: nyt olis alkamassa täysremppa Es-335:n halpiskopioon ja pohtisinkin että mitkä mikit vastais parhaiten gibsonin '57 classiceja? kokemuksia eri merkeistä?
gibsonit kun tuntuvat opiskelijabudjettiin hieman tyyriiltä..

Viisseiska Classicceja vastaa tietysti parhaiten '57 Classicit.. ;) Ei ne oo ihan 1:1 oikein mikään.. DiMarzion Paf Proot, BKP:lla on muutamakin "hyvä".. Vanhat Ibanezin Super58:t mutta niilläkin on hintaa saman verran tai ylikin, se vintagelisä, näet. Nuo Teslan VR 60:t ei oikein olleet "vakuuttavat" vaikka hieman elättelin toiveita, muutenkin tuo VR-sarja (Vintage Reflections) on jättänyt vähän toivomisen varaa. Bonecrusherilla on noista BKP:n mikeistä laajempaa havaintoa, mulla itellä ei ole muista kuin Holy Diverista ja siit humpparikokoisesta "P-90" Mississippi Queenista.

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Scuttle
20.05.2009 09:34:10

Jos budjetti on tiukka niin sinuna ostaisin toriltan parin käytettyjä Duncan 59'jä.

Mikäs kopio sulla aon?

McNulty
20.05.2009 11:06:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibson '57 Classic on aikas perinteinen PAF-tyylinen mikki ja varsin hyvä sillainen itsessään. Toki jokaisella valmistajalla on oma versionsa kyseisestä PAF-teemasta, onhan se maailman tunnetuin humbucker. Tässä nyt muutama vaihtoehto:

DiMarzio:
PAF 36th Anniversary (DP223 ja DP103)
Air Classic (DP190 ja DP191)
PAF Pro (DP151)

Seymour Duncan:
'59 Model (SH-1 ja TB59)
Alnico II Pro (APH-1 ja TBAPH-1)
Seth Lover Model (SH-55)
Duncan Custom (SH-5 ja TB-5, "PAF on steroids")
huom! Jazz Modelia en suosittele, se on aivan liian treblekäs ollakseen PAF-tyylinen

Bare Knuckle Pickups:
Stormy Monday (Lähinnä alkup. PAFfeja, AlNiCo IV magneeteilla, kevyesti alikäämitty)
The Mule ('57 Classicia vastaava PAF-tyylinen, jossa hivenen lisää potkua persuksissa)
Riff Raff (AC/DC-henkinen '57 Classic Plus tyylinen mikki)
Black Dog (PAF-henkinen mutta selkeästi enempi ulostuloa kuin edellisissä)

Rio Grande Pickups:
Barbeque Bucker (50s style)
Buffalobucker (50s style)

Lace Music:
The Hemi (vintage humbucker, kuumemmalla ulostulolla mitä PAF-henkiset normaalisti)

Sheptone:
Tribute Humbucker (BKP Stormy Mondayn kanssa eräitä parhaimpia PAF-replikoita)

Häussel:
Humbucker CT-HB-Vin ('59 PAF-replika)
Humbucker CT-HB-Vin+ (kuin yllä, mutta enempi ulostuloa... vähän kuin '57 Classic Plus)

John Suhr:
SSV & DSV (vintage-tyylin humbuckerit)

Lollar:
Imperial ("Captures the airy top end, tight lows, balanced midrange, and complex overtones of the best original PAF pickups")
Low Wind Imperial ("Based on lower output PAF's often found in vintage 335's")

Lindy Fralin:
Humbucker (saa valita ottaako alikäämityn, normaalin vai ylikäämityn)
Unbucker (epätasapainossa olevilla keloilla, joista saa suht autenttisen singlecoil-soundin puolitettuna, toinen kela esim. 4k, toinen 8k tms.)

Lundgren:
Heaven '57 (nimi kertoo oleellisen, eli '57 PAF-replika tämäkin)

Stephens Design (SD Pickups, menee äkkiä sekaisin S.Duncanin kanssa):
Vintage Lab PAF (late 50s style)
Platinum Series PAF (late 60s style)
PF Star PAF (more modern pickup with PAF-like characteristics)

Kent Armstrong:
Patent Applied For Style (Kenny Käsivahvan PAF-replika)

Rockfield:
SWV (PAF-henkinen mikki)
SWC (Ylikäämitty, selkeästi kuumempi versio SWV:stä)
Zebra (PAF on steroids... mainoslause härskisti lainattu Seymour Duncanin SH-5:stä)

Näiden lisäksi löytyy kymmeniä nyrkkipajoja joilta saa erilaisia PAF-henkisiä mikkejä. Ei muuta kuin Googlettamaan :)

The game's out there, and it's play or get played. That simple.
fox
20.05.2009 11:31:05

No nih, siinä listaa.. + moisesta urakasta. =)
*printtaa*

McNulty
20.05.2009 12:57:56

Yllä olevista mikeistä minulle vieraita ovat toistaiseksi Lollarit, Rockfield Zebrat, Lundgren '57 Heaven, Rio Grande Buffalobucker, Häussel CT-HB-Vin+ ja Stephens Design mikit.

Jos jollain on moisista käytännönkokemuksia niin niitä mielelläni kuulisin. Itse kun en ole ajatellut enää suuremmin mikkihyllyä kasvattaa, nykyisilläänkin kun siellä on kymmenittäin erilaisia PAF-versioita Gibsonista Bare Knuckleen.

fox
20.05.2009 13:05:59

Rockfieldit yhen tuttavaperheen pojan skebaan laitoin, mallista ei sen paremmin tullut tehtyä havainnoita. Epäilen, että joku "itämaan valmistaja" noita kieputtaa eri brändeillä??
Tuosta varsin kattavasta listasta jäi tosiaan uupumaan nuo Ibanezin aikakautensa huippumikit, alnico-magneetti Super58:t. Tai siis, itse mikithän teki Nisshin Onpa Seisakusho, samasta puljusta miltei samoilla spekseillä tuli myös Matsumoku-konsernin "paremmat" PAF-kloonit.
Myös puuttuu Tesla Pickups:in Vintage Reflection-sarjalaiset, joita nyt viime aikoina on mnetin palstoillakin käsitelty noitten kimppatilausten vuoksi.

McNulty
20.05.2009 13:27:49

fox: Rockfieldit yhen tuttavaperheen pojan skebaan laitoin, mallista ei sen paremmin tullut tehtyä havainnoita. Epäilen, että joku "itämaan valmistaja" noita kieputtaa eri brändeillä??

Juu, se on tietääkseni Rockfield samaa konsernia BC Richin ym. kanssa.

Tuosta varsin kattavasta listasta jäi tosiaan uupumaan nuo Ibanezin aikakautensa huippumikit, alnico-magneetti Super58:t.

Jätin nämä tarkoituksella pois, kun niitä ei taida enää kaupanhyllyiltä saada. Super 58 Customeitahan laittavat nykyään Artcore Custom-sarjaisiin, mutta niitähän ei pitäisi sotkea vanhoihin "kunnon" Super-58 mikkeihin.

Jätin myös Gotohin ja Wilkinsonin MKII, MKIII ja MKIV PAF-replikat tarkoituksella pois listauksesta. Olen havainnut että halvempien skebojen OEM-mikkien vaihto moisiin ei juurikaan paranna lopputulosta.

Myös puuttuu Tesla Pickups:in Vintage Reflection-sarjalaiset, joita nyt viime aikoina on mnetin palstoillakin käsitelty noitten kimppatilausten vuoksi.

Jep. Teslat ovat minulle totaalinen mysteeri, en ole ainuttakaan omistanut tahi kokeillut, joten niistä en osaa sanoa mittään.

fox
20.05.2009 13:52:55

bonecrusher: Juu, se on tietääkseni Rockfield samaa konsernia BC Richin ym. kanssa.

Paha sanoa, mikä mikin-kieputtamo tosiaan noita käämelöi. B.C.Richeissä (näissä uusissa) noita on, ja joskus oli Tampereen edesmenneessä Rocktorissa kovasti myynnissä, tuolta ne mun asentamatkin oli peräisin. Olivat malliltaan Rockfield Mafiat, tsekkasin muistiinpanoista. "Hot PAF" luonnehdinta, mutta ei ainakaan mitään lähtemätöntä vaikutusta tehneet. Ohjehinta oli 150 e parilta, jos en ihan väärin muista.

Jätin nämä tarkoituksella pois, kun niitä ei taida enää kaupanhyllyiltä saada. Super 58 Customeitahan laittavat nykyään Artcore Custom-sarjaisiin, mutta niitähän ei pitäisi sotkea vanhoihin "kunnon" Super-58 mikkeihin.

Keskustelua ollut kovasti noista uusi vs. wanha Super58, ja tuntuu että se wintage olis "enemmän PAF", johtuuko sitten magneetin vaihdoksesta viitos-alnicosta kolmoseen?? Myös valmistusmaa on vaihtunut luultavasti.

Olen havainnut että halvempien skebojen OEM-mikkien vaihto moisiin ei juurikaan paranna lopputulosta.

Usein nuo ensiasennusmikit on kyllä siihen kokonaiskustannustasoon jouduttu sovittamaan, joten eipä samoja mikkejä toisiin "samanlaisiin" kannattane vaihtaa, jollei sitten vaihda "vaihtamisen ilosta" ja askartelun vuoksi..

Jep. Teslat ovat minulle totaalinen mysteeri, en ole ainuttakaan omistanut tahi kokeillut, joten niistä en osaa sanoa mittään.

Kyllähän niistä täällä mnetissä rupee olemaan jo kohtuullisesti kokemuksia.. Tosiaan itselle noista VR-sarjan Tesloista ei mitään maatakaatavaa ole mikkivaihtoehtona tullut, ihan toimivia mutta...
Plasma II ja -III satseja olen muutaman vaihdellut, onpa itelläkin moisia. Ja Pandalla on tuossa Studiossa muuten nykyään Plasma kolmoset.

Hi-Power
20.05.2009 16:41:50

http://www.tonerider.com/pickups/humbuckers.html

Metalkallo
31.08.2017 22:49:25

Nyt mitä tullut pitkästä aikaa soiteltua 57 classic:lla, niin on se vaan omaan mieleen SG:n tallassa. Tykkään 57:ssa siitä miten siinä kuuluu vähän kuin alnico 5 ominaisuuksia, on sut tiukka a2 mikiksi sekä erotteleva ja aikas monipuolinen toimien moneen eri tyyliin. Vahvarin säätöjä säätämällä 57:sta saa enemmän mun mielestä eri soundeja ulos kuin mitä esim. testaamistani Seth Loverista tai Pearly Gatesta jotka toki on vähän samoilla alueilla kuin 57, mutta kaikki noista on kuitenkin loppujen lopuksi todella erilaisia mikkejä.

Pearly Gates on ehkä lähin Duncanin mikki joka muistuttaa 57 classicia, mutta 57 on hiukan tiukempi mun mielestä ja myös pienitehoisempi. Molemmissa on suht hyvin keskialuetta, mutta PG:ssä hiukan enempi bassoa kuin 57:ssa, tai siltä ainakin kuulostaa. Vois sanoo, et Pearly Gates on enempi ehkä kuin 57 plus kuin normi 57 classic. Sanon -ehkä- koska en ole testannut 57 plussaa koskaan, mutta arvelen PG:n vastaavan melkein 57 plussaa koska se on tehokkaampi kuin normi 57. Sitten Duncanilla on 59 vielä, mutta se on aika skuupattu verrattuna Gibson 57:n eikä omaa alnico 2 ominaisuuksia.

Vähemmän on nykyään enemmän
Metalkallo
04.09.2017 17:14:44 (muokattu 04.09.2017 17:26:42)

Mulla on Seth Lover kaulassa ja 57 Classic tallassa, kokeilin pitkästä aikaa toisinpäin, niin kyllä tuo 57 on kyllä todella tiukka verrattuna Sethiin tai Pearly Gatesiin, ei uskoisi että on alnico 2 mikki. Sethin alapää on todella löysä verrattuna 57:n, mutta muuten melkein samoilla alueilla, ehkä vähän lämpimämpi myös kuin 57.

Miten teidän mielestä 57 classic toimii isommilla säröillä (hevii)? Mun mielestä 57 toimii parhaiten puhtailla sekä rokissa jossa ei tarvita paljoa säröä.

Kokeilin myös ilman kuorta ja sointi tuntui aukeavan paljon enemmän kuin mitä se oli kuorella. Kokeilin myös alnico 3 magneetilla ja ilman kuorta ja soundi tuntui ehkä hitusen paremmalta kuin alnico 2:lla.

Onko kukaan täällä kokeillut 57 classicia 300k volume potikalla?

Metalkallo
04.09.2017 23:02:22 (muokattu 04.09.2017 23:09:29)

Nyt kun tuli kokeiltua Pearly Gatesia 57:n perään, niin kyllä tuo PG taitaa olla suht lähellä 57 plussaa, tai ainakin hyvä vaihtoehto sllle. Tokihan nuo eivät ole täysin samanlaisia koskaan, mutta vaikuttavat olevan todellä lähellä. PG:stä tuli mieleen 57 plussa koska se on hieman tehokkaampi kuin normi 57 classic kuten myös 57 plus on.

Muuten... Jos normi 57 Classic vaikuttaa olevan liian tiukka, keskialue rikas ja kirkas, niin alnico 3 magneetti näyttäisi olevan hyvä apu. A3 magneetti 57:n sisällä pitää lähinnä A2 basson, mutta hieman tiukentaa sitä. A3 myöskin tasoittaa hieman keskialuetta jolloin se ei puske niin kovasti esiin vaan keskittyy enempi alaääniin keskialueen kohdalla. Toki tehokin tippuu hiukan, kun A3 on tehottomin magneetti noista magneeteista, mutta ei paljon.

fox
05.09.2017 01:21:48

Metalkallo:
Kokeilin myös ilman kuorta ja sointi tuntui aukeavan paljon enemmän kuin mitä se oli kuorella. Kokeilin myös alnico 3 magneetilla ja ilman kuorta ja soundi tuntui ehkä hitusen paremmalta kuin alnico 2:lla.

Mites, vahasitko sä sen uudestaan magneetin vaihdon jälkeen?

Onko kukaan täällä kokeillut 57 classicia 300k volume potikalla?

Potikoita on tullut kyllä vaihdeltua muutamakin, ja kyllä muistan jollekulle vaihtaneeni 300k potikankin, volaksi lineaarisen, log potikan tilalle kun hää sellaisen halusi. Erot ei mun korviin olleet mitenkään "maata kaatavat", tuskin huomasi. No, toki joku herkällä korvalla varustettu voi eroja huomata.

Metalkallo
05.09.2017 16:38:32 (muokattu 06.09.2017 03:44:38)

fox: Mites, vahasitko sä sen uudestaan magneetin vaihdon jälkeen?

Potikoita on tullut kyllä vaihdeltua muutamakin, ja kyllä muistan jollekulle vaihtaneeni 300k potikankin, volaksi lineaarisen, log potikan tilalle kun hää sellaisen halusi. Erot ei mun korviin olleet mitenkään "maata kaatavat", tuskin huomasi. No, toki joku herkällä korvalla varustettu voi eroja huomata.

En vahannut, ei ole edes tarpeita saati koskaan tehnyt edes vahausta. Eipä siinä olisi järkeäkään vahata koska kokeilen eri magneetteja vuorotellen kunnes (jos) tärppää soundi kohdalleen itselleni. Ihan kiitettävän vähän oli vahaa tuossa 57 classic:ssa, ei liikaa. En myöskään sulattanut vahaa pois mikistä, että sain magneetin irti jos sillä tarkoitit?

Metalkallo
31.07.2018 22:40:14 (muokattu 31.07.2018 22:42:13)

Kumpi teidän mielestänne on enemmän PAF näistä? Gibson 57 Classic vs S.Duncan 59. Nyt puhun siis normi 57 Classic:sta ja 59N mallista. 59N sen takia kun se on lähempänä 57 Classic:a kuin tallaversio.

Mulla on noista kumpikin, mutta tuntuu etten osaa päättää kumman jättää lespaan? :)

Toinen menee SG:n, ja 59 toimii siinä kuin unelma, mutta toimii se lespassakin.

Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Metalkallo
01.08.2018 18:15:43

Mitä nyt olen vertaillut korvakuulolta 57 classicia sekä duncanin 59:ä, niin on ne kyllä todella samanlaisia kun vähän asetuksia muokkaa vahvarista. 57:ssa on enemmän keskialuetta sekä se on lämpimämpi/tummempi, kun taas 59 on kirkkaampi sekä skuupimpi. Ainakin 59:n tapauksessa kun lisää keskialuetta vahvarista ja pakittaa kirkkaudessa hieman, rupeaa se kuulostamaan 57:n kaltaiselta. Tiettyjä eroja toki on tietenkin noiden kesken joita ei toisessa ole eikä saa, mutta vahvarin säätöjä muokkaamalla saa kummatkin toisiaan lähemmäksi.

p130
02.08.2018 09:26:09 (muokattu 02.08.2018 09:27:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Kumpi teidän mielestänne on enemmän PAF näistä? Gibson 57 Classic vs S.Duncan 59. Nyt puhun siis normi 57 Classic:sta ja 59N mallista. 59N sen takia kun se on lähempänä 57 Classic:a kuin tallaversio.

Mulla on noista kumpikin, mutta tuntuu etten osaa päättää kumman jättää lespaan? :)

Toinen menee SG:n, ja 59 toimii siinä kuin unelma, mutta toimii se lespassakin.

Mulla oli aito 50-luvun lopun PAF. Ei siinä mitään taikaa ollut, tai en ainakaan kokenut mitään erityisen suurta mojoa mikä niissä lienee "se" juttu. Myin eteenpäin, koska kiinni oleva raha suhteessa hyötyyn ei mun mielestä ollut järkevällä tasolla. KAikki laatumerkkien PAF-kloonit soundasivat suunnilleen samalle ja erot eivät varmasti ole sen suurempia, kuin alkuperäisissäkin on. Sen "oikean" PAF-soundin etsimisen sijaan mun mielestä kannattaa etsiä sitä soundia mikä miellyttää omaa korvaa. Ja mielenrauhan saa tietenkin hankkimalla aidon asian jos juuri "aito PAF" on se mitä haetaan.

Tämä siis yhden aidon ja ison kasan klooneja perusteella. Jonkun muun mielipide on varmasti yhtä hyvä.

Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
fox
02.08.2018 09:50:36

p130: .. erot eivät varmasti ole sen suurempia, kuin alkuperäisissäkin on. Sen "oikean" PAF-soundin etsimisen sijaan mun mielestä kannattaa etsiä sitä soundia mikä miellyttää omaa korvaa. Ja mielenrauhan saa tietenkin hankkimalla aidon asian jos juuri "aito PAF" on se mitä haetaan.

Tämä siis yhden aidon ja ison kasan klooneja perusteella. Jonkun muun mielipide on varmasti yhtä hyvä.

Tuohon ei oo mun mielestä mitään lisättävää. Jonkinmoisella kokemuksella näin totean. ;)

Metalkallo
02.08.2018 18:41:45 (muokattu 02.08.2018 18:43:26)

p130: Mulla oli aito 50-luvun lopun PAF. Ei siinä mitään taikaa ollut, tai en ainakaan kokenut mitään erityisen suurta mojoa mikä niissä lienee "se" juttu. Myin eteenpäin, koska kiinni oleva raha suhteessa hyötyyn ei mun mielestä ollut järkevällä tasolla. KAikki laatumerkkien PAF-kloonit soundasivat suunnilleen samalle ja erot eivät varmasti ole sen suurempia, kuin alkuperäisissäkin on. Sen "oikean" PAF-soundin etsimisen sijaan mun mielestä kannattaa etsiä sitä soundia mikä miellyttää omaa korvaa. Ja mielenrauhan saa tietenkin hankkimalla aidon asian jos juuri "aito PAF" on se mitä haetaan.

Ok. Juu, ei se "Päf" nyt siinä kokonaan paina, soundi se on ekana jota kuuntelen, kunhan nyt halusin kysyä ihan mielenkiinnosta muiden mielipiteitä. 59 nyt pääty lespaan ja 57 SG:n, sopivat noin hyvin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti