Aihe: Boss pedaalin kiinnitys efektilautaan?
1
Stone
22.03.2009 14:26:44

Miten olette parhaiten kiinnittäneet bosseja (boss tu-2) pedaalilautaanne?

Itelläni on mielessä 2 eri tapaa, joko väkisin repiä se kumi pohjasta ja liimata sitten dual lock tarralla lautaan tai reikäpeltinauhalla, jolloin pitää hommata alkuperäisiä pidemmät ruuvit pedaalin pohjaan, koska se pohjakumi hiukka vaikeuttaa asennusta. Onkohan se pohjakumi miten pirun tiukassa bosseissa? Mulla on n. 1 cm levyistä reikäpelti nauhaa, mutta oiskohan sitä jotain tosi kapeeta myynnissä, olis meinaan helpompi/siistimpi asentaa niihin kulmiin? Muita ideoita?
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
tommiot
22.03.2009 14:38:28
Stone: Miten olette parhaiten kiinnittäneet bosseja (boss tu-2) pedaalilautaanne?

Itelläni on mielessä 2 eri tapaa, joko väkisin repiä se kumi pohjasta ja liimata sitten dual lock tarralla lautaan tai reikäpeltinauhalla, jolloin pitää hommata alkuperäisiä pidemmät ruuvit pedaalin pohjaan, koska se pohjakumi hiukka vaikeuttaa asennusta. Onkohan se pohjakumi miten pirun tiukassa bosseissa? Mulla on n. 1 cm levyistä reikäpelti nauhaa, mutta oiskohan sitä jotain tosi kapeeta myynnissä, olis meinaan helpompi/siistimpi asentaa niihin kulmiin? Muita ideoita?

Mä oon vetäny ihan vaan tarranauhaa siihen pohjakumiin. Hyvin on pysynyt.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
wilo
22.03.2009 14:53:22
Mä sivelin kumin päälle kontaktiliimaa, annoin kuivua 10 minuuttia ja kiinnitin tarranauhan siihen. Pysyy todella tukevasti, vaikkei mun tarranauha olekaan erityisen laadukasta. Ton voi repiä silti irti jos tarttee, eikä kontaktiliimasta jää yleensä pahoja jälkiäkään.

22.03.2009 15:01:06
Jos on mahdollista tehdä reikiä lautaan niin nippusiteellä saa siististi ja jämäkästi. Pari reikää lautaan ja nippuside kulkemaan siitä jalkakytkimen yläpuolelta.
kill your idols
erty
22.03.2009 15:16:47
Kyllä se tarranauha siinä pohjakumissakin pysyy, kunhan vaan putsaa sen kunnolla ennen liimaamista. Toki sen pohjakumin voi myös repiä irti ja pistää tarranauhaa tilalle, pysynee vielä paremmin.
Mulla on Bosseissa pelkästään pohjakumin reunat vuorattu velcrolla, siten että tuo pohjan tarra jää näkyviin. Tähän asti ainakin pysynyt moitteettomasti.
Stone
22.03.2009 16:20:29

Kyllä se tarranauha siinä pohjakumissakin pysyy, kunhan vaan putsaa sen kunnolla ennen liimaamista.

Itse oon ollut vaan niin skeptinen tarran liimaamista suoraan kumiin, kun liimasin noin bad monkeyn aikoinani lautaan, niin eipä pysynyt kuin pari kuukautta. Luulen että kallistun tuohon reikäpeltiin, noh kattoo nyt.
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
ruukki
22.03.2009 16:55:29
Minä porasin reikäpeltinauhan reiät isommiksi, sujautin jakkien mutterien alle, taitoin 90 asteen kulmaan ja vedin puuruuvilla vaneriin, aikani pedaleja vaihtelin, nyt en enää vaihtele, tyydyin neljään loput möin.
erty
22.03.2009 17:09:52
Stone: Itse oon ollut vaan niin skeptinen tarran liimaamista suoraan kumiin, kun liimasin noin bad monkeyn aikoinani lautaan, niin eipä pysynyt kuin pari kuukautta. Luulen että kallistun tuohon reikäpeltiin, noh kattoo nyt.

Nojoo, emmäkään saanut bm:n kumiin sitä tarranauhaa istutettua, mutta bosseissa on pysynyt ihan mainiosti.
Stone
22.03.2009 17:17:44 (muokattu 22.03.2009 17:31:45)

Nojoo, emmäkään saanut bm:n kumiin sitä tarranauhaa istutettua, mutta bosseissa on pysynyt ihan mainiosti.

Jep, päädyin kuitenkin lopulta samaan ratkaisuun (kun en jaksanut odottaa että rautakaupat aukeaisi) ja toivotaan että pysyy...ja jollei, niin asennetaan sitten vaikka sitä reikäpeltinauhaa :)
Ihan hyvin sen dual lockin sai sinne pohjakumiin ainakin istutettua.

Edit: Sinänsä aika hyvä idea myös, mitä Ruukki ehdotti "reikäpeltinauhalla jakkimuttereiden alta".
wilo
23.03.2009 17:35:20
Stone: Itse oon ollut vaan niin skeptinen tarran liimaamista suoraan kumiin, kun liimasin noin bad monkeyn aikoinani lautaan, niin eipä pysynyt kuin pari kuukautta. Luulen että kallistun tuohon reikäpeltiin, noh kattoo nyt.

Sama juttu, skeptinen oon pysymisen kanssa. Kontaktiliima on tarkotettu just kumin liimaamiseen - sitä samaa ainetta on polkupyörän sisäkumin paikkaliima. Suosittelen sitä: helppo käyttää, on aika edullista tässä mittakaavassa ja tarranauhan saa vielä irti tarvittaessa.

23.03.2009 23:45:41
sielä pohjassa on ne kotelon kiinnitysruuvit, ota pois ne. sit pienet reiät tarraan niiden ruuvinreikien kohdalle.

sit kakspuolista teippiä, jos saatavilla, ni ainakin wurthista saa teollisuuteen tarkoitettua 2puolista akryyliteippiä (kestää kaiken mahdollisen, mm. ollut 2,5 vuotta liimattuna ulkonaolevaan postilaatikkoon ei mainoksia kyltti tolla teipillä, eikä o tippunut edelleenkään postilaatikon kyljestä).
sit 2puolinen teippi ja ruuvit kii, ni kestää tosi hyvin, ja pystyt liikuttelemaan pedaaleita helpommin, kuin esim. nippiside-patentilla. Jos olisin oikein noheva, tekisin kuvalliset ohjeet op:lle, mutta eiköhän tuo o aika selkee
''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa''
Tami
23.03.2009 23:52:04

Stone: Miten olette parhaiten kiinnittäneet bosseja (boss tu-2) pedaalilautaanne?
Muita ideoita?

Mä olen päätynyt ratkaisuun, jossa ruuvaan sen pohjalevyn irti, käännän toisinpäin ja liimaan 3m tarran siihen "sisäpintaan". Sitten ruuvaan pohjalevyn kiinni se alkuperäinen kumi pedaalin sisäänpäin. Alkuperäiset ruuvit ovat hiukkasen lyhyet, mutta kyllä se niillä on tuossa muutaman vuoden pysynyt...
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
SiwamieS
24.03.2009 03:14:56 (muokattu 24.03.2009 03:15:24)
Ite oon kylmästi repinyt sen kumilätyskän irti (lähtee suht helposti) ja pistänyt talteen. Velcro tarttuu varsin kivasti siihen peltilevyyn. ..Ja jos joskus tarvii saada pedaali orkkiskuntoon niin ei muuta ku velcro väkivalloin irti pohjalevystä, kumipohja esille laatikoiden uumenista ja kontaktiliimalla takas kiinni..
I wanna see movies of my dreams
PeeJii
24.03.2009 08:54:22 (muokattu 24.03.2009 09:52:26)

Edit: turha viesti...
Pinewood
05.04.2021 15:00:01
Nykyään on myynnissä tällaisia tyyriin puoleisia vaihtopohjia:
https://soulman.fi/collections/accessories/products/boss-plate

Maailmalta löytyy myös halvempia vaihtoehtoja. Omaa kokemusta ei ole.
McNulty
05.04.2021 15:26:09
Käännän pohjalevyn ympäri siten että se kumilätkä menee "piirilevyä vasten" sisäpuolelle ja paljas metallipinta jää ulkopuolelle. Siihen tarttuu paskempikin tarranauha tosi hyvin.

Vielä ei ole tullut vastaan Bossin kompaktia rasiaa, jossa tämä kikka ei toimisi. Ja alkup. ruuvit piisaa hyvin, koska eihän sitä pohjalevyä tarvitse hampaat irvessä survoa kiinni. Riittää että sen pohjalevyn ruuvaa kevyesti paikalleen. Tällöin se kumilätkäkään ei paina piirilevyä pätkääkään.

Helppoa, vaivatonta, yksinkertaista, kustannustehokasta.
moving in stereo
Stone
10.04.2021 12:07:30 (muokattu 10.04.2021 12:08:41)

McNulty: Käännän pohjalevyn ympäri siten että se kumilätkä menee "piirilevyä vasten" sisäpuolelle ja paljas metallipinta jää ulkopuolelle. Siihen tarttuu paskempikin tarranauha tosi hyvin.

Vielä ei ole tullut vastaan Bossin kompaktia rasiaa, jossa tämä kikka ei toimisi. Ja alkup. ruuvit piisaa hyvin, koska eihän sitä pohjalevyä tarvitse hampaat irvessä survoa kiinni. Riittää että sen pohjalevyn ruuvaa kevyesti paikalleen. Tällöin se kumilätkäkään ei paina piirilevyä pätkääkään.

Helppoa, vaivatonta, yksinkertaista, kustannustehokasta.

Kylläpäs se aika rientää, kun 12 v. sitten näitä kyselin ;)
Juu, tuohon olen päätymyt tai vaihtoehtoisesti kumilätkä vaan irti, jos bossilaista liikkunnut täällä.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
McNulty
10.04.2021 14:31:34
Stone: Kylläpäs se aika rientää, kun 12 v. sitten näitä kyselin ;)
Juu, tuohon olen päätymyt tai vaihtoehtoisesti kumilätkä vaan irti, jos bossilaista liikkunnut täällä.

Täähän on sinänsä hyvä aloitus (ja kestää ajan hammasta), että tämän asian kanssa näkyy painivan moni edelleen. Ainakin naamakirjan ihmeellisessä maailmassa muutamassakin pedaaliryhmässä tätä (tai vastaavaa) kysellään vähintään kerran viikossa.

Etenkin Behringerin pedaalien kohdalla, kun niistä ei pohjalevyä niin vaan käännellä. Esim. SF300:n kohdalla ongelma ratkeaa sillä, kun mittaa pohjaa 3cm pidemmät pätkät velcroa tai duallockia ja kääntää ylimenevät pätkät pedaalin kylkiin. Pysyy ja toimii!

Toinen kettumainen artikkeli kiinnitettäväksi ovat nämä Mooerit ja muut minipedaalit. Niiden kohdalla pyrin käyttämään samaa temppua kuin yllä mainitussa Behringer-tempussa. Niille toki on kehitetty tällainenkin kaupallinen tuote:
https://www.stomptrap.com/
moving in stereo
vaikeamuistaa
10.04.2021 14:43:13
Pohjalevyn kääntö on hyvä konsti, mutta ainakin joissain uudemmissa Bosseissa on sen verran niukasti tilaa, ettei käännetty levy mahdu paikoilleen ilman että painaisi piirilevyä. Itse olen vaan repinyt sen kumilätkän irti ja laittanut velcroa tilalle.
If you don't have ability, you wind up playing in a rock band.
ituvirtanen
10.04.2021 14:47:34

Tämä on ollut täällä varmasti aiemmin. Fillarin vanha ketju paloiksi ja palat pohjaruuvien alle. Sitten näkyvistä rei'istä ruuveilla vaikka vaneriin kiinni.
https://www.youtube.com/watch?v=bw9wU1bZj84
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)