Aihe: Kitaran bodyn puumateriaalin tunnistus
1
pietari-poika
25.01.2009 19:10:47
Tämmöinen asia rupesi mietityttämään.

Kitarani on ESP Horizon FR-2. Tämän pitäisi olla mahonkirunkoinen, mutta minulla on siitä hieman epäilyksiä. Nimittäin en ole löytänyt juuri tätä kitaraani netistä mistään. (Musta, jossa näkyy puun syyt, floikallinen, Seymour Duncanin passiivimikit.) Lisäksi kaverini sai vähän aikaa sitten oman Horizonin, joka on leppää, ja siinä on samat mikit kuin tässä.

Leppähän on kirkassointinen ja mahonki tummasävyisempi. Miksi siis niissä olisi samat mikit?

Onko siis jotakin keinoa, jolla voisin tunnistaa mitä puuta kitarani body on? Ilmeisesti takapuolelta sen pitäisi saada selville kun etupuolella on kansi, joka on vissiin vaahteraa.
ESP Horizon FR-2
Jucciz
25.01.2009 20:24:02
Leppähän on kirkassointinen ja mahonki tummasävyisempi. Miksi siis niissä olisi samat mikit?

Jos mikeillä ei halutakaan "kompensoida" puiden sointieroja vaan halutaan ihan oikeasti eri soundisia kitaroita?

Muuten, leppää on montaa eri lajia ja mahonki on vaan nimitys useille eri puille. Etenkin mahonkia on soinniltaan hyvin kirkkaasta hyvin tummaan. "Mahonki on tummasoundinen puu" on yhtä pätevä väittämä kuin "Les Paulit on tummasoundisia kitaroita".
taskumatti
25.01.2009 22:03:07

Kitarani on ESP Horizon FR-2. Tämän pitäisi olla mahonkirunkoinen, mutta minulla on siitä hieman epäilyksiä. Nimittäin en ole löytänyt juuri tätä kitaraani netistä mistään. (Musta, jossa näkyy puun syyt, floikallinen, Seymour Duncanin passiivimikit.) Lisäksi kaverini sai vähän aikaa sitten oman Horizonin, joka on leppää, ja siinä on samat mikit kuin tässä.

Onko siis jotakin keinoa, jolla voisin tunnistaa mitä puuta kitarani body on? Ilmeisesti takapuolelta sen pitäisi saada selville kun etupuolella on kansi, joka on vissiin vaahteraa.

Jos se on myyty sulle mahonkirunkoisena ja jos siinä lukee ESP siinä lavassa eikä vaikka joku harley benton. Niin kait se sitten aivan oikeaa mahonkia on.

Kyseisen kitarasi löydät varmasti musamaailman sivuilta
Hello musician. I want to play a game.
Snapo
25.01.2009 22:15:15 (muokattu 25.01.2009 22:16:17)
Siis eikös tuota mallia ole tehty niin mahongista kuin lepästäkin. Mahonki vanhempaa, leppäkeihäät uudempaa tuotantoa. Malli muuten kuitenkin sama.
"Heavy kitarat on toinen juttu mutta ne on ohut kaulasia ja sopii lähinnä pelkkään tilitykseen." -zanteri
Mr. Speed
25.01.2009 23:56:12

Oletko jo kokeillut, että se sun kitaras sitten on oikeasti soinniltaan kirkas vahvarin läpi? Oma Jaska on nimenomaan JB:llä, ja leppä bodyllä ja vaahterakaulalla(läpi rungon). Leppää tosiaan on montaa erilaista, ja omalla kitaralla tuo JB on kyllä tosi hyvä, ja soundi on oikeasti iso!
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
pietari-poika
26.01.2009 08:35:09
Kyllä tää aika tummalta tuntuu, aina pidän tallamikin ja tone tapissa. Kaippa tää sitten sitä mahonkia on. Lähinnä vaan rupes toi "samat mikit leppäisessä" mietityttämään.

Hei muuten, eikös leppä ole yleensä mahonkia kevyempää? Jos rungot ovat samanpaksuiset?

Kyseisen kitarasi löydät varmasti musamaailman sivuilta

En löydä. Se ei ole tämä:

http://www.musamaailma.fi/epages/mu … tPath=/Shops/musa/Products/10701001

Talla ei ole kromattu vaan musta, ja bodyn materiaali on Ash. (saarni?)

Eipä tuolla muita mustia floikallisia olekaan.
ESP Horizon FR-2
Humanoid
26.01.2009 09:11:06
Onko kyseessä:
http://espguitars.co.jp/oversea/standard_gt/horizon_fr2_stbk.html

vai:
http://espguitars.co.jp/oversea/standard_gt/hrznt_stbk.html tämän floikkaversio, josta en nyt löytänyt kuvaa.

Jos ylempi, leppää vaahterakannella. Mikäli alempi, saarni.
Sami / Ääniportti
pietari-poika
26.01.2009 15:41:45
Periaatteessa alemman floikkaversio, jos body olisi mahonkia.
ESP Horizon FR-2
Jucciz
26.01.2009 15:56:11 (muokattu 26.01.2009 15:59:23)
Hei muuten, eikös leppä ole yleensä mahonkia kevyempää? Jos rungot ovat samanpaksuiset?

Eiks yleensä punajuurisalaatti oo perunasalaattia kevyempää? Riippuu siitä, kumpi painaa enempi.

Mulla on ollut mahonkisia Les Pauleja, jotka painaa satoja grammoja vähemmän kuin jotkut leppäpuiset Stratocasterit. Ja sit on ollu leppäpuisia Stratocastereita, jotka painaa satoja grammoja vähemmän kuin jotkut mahonkiset Les Paulit.

Nyrkkisääntöjä on paha laatia: nytkin löytyy omistuksesta 3,78 kilon painoinen kevennysporaamaton Les Paul. Joskus oli myös 4,9 kilon painoinen Les Paul, jossa vieläpä oli kevennysporaukset. Molemmat mahonkia.
Humanoid
26.01.2009 16:18:40
Periaatteessa alemman floikkaversio, jos body olisi mahonkia.

http://i21.ebayimg.com/03/i/001/2b/fa/aa4e_1.JPG - jos se näyttää tuolta, kyseessä on saarni.
Sami / Ääniportti
Nacher
26.01.2009 16:23:13
Tuohon mikkikysymykseen lisättäköön, että ESP on pajana siinä mielessä niin mielikuvitukseton, että iskevät jotakuinkin kaikkiin kitaroihin joko JB/Jazz passiivimikkisetin tai EMG-aktiivisetin. Eivät juuri muita mikkejä vakiona käytä, oli puulaatu sitten mitä tahansa. Vielä selvemmin tämä ilmiö näkyy noissa LTD-400 ja 1000 malleissa.

Ihmettelen itse tuota, mikä pakko jokaiseen kitaraan on aina pistää ne samat JB/Jazz sen sijaan, että annettaisiin vähän erilaisia vaihtoehtoja eri kitaramalleissa. Tokihan ne mikit voi vaihtaa itse, mutta vähän sama kuin kaikki kitarat olisivat mustia ja jos et tykkää, niin maalaa itse uudestaan.

Jacksonkin taitaa tehdä nykyään aika pitkälti samaa, eli JB/Jazz tai EMG aktiivit vaihtoehtoina.
pietari-poika
26.01.2009 16:49:11 (muokattu 26.01.2009 16:49:54)
http://i21.ebayimg.com/03/i/001/2b/fa/aa4e_1.JPG - jos se näyttää tuolta, kyseessä on saarni.

Kyllä se tolta näyttää, mutta kannen pitäis olla vaahteraa, ja tossahan ei sitä itse bodya oikein näy.

E: Niin ja mun kitarassa floikka on kromattu, ei musta.
ESP Horizon FR-2
Snapo
26.01.2009 16:51:07 (muokattu 26.01.2009 16:54:05)
Tuohon mikkikysymykseen lisättäköön, että ESP on pajana siinä mielessä niin mielikuvitukseton, että iskevät jotakuinkin kaikkiin kitaroihin joko JB/Jazz passiivimikkisetin tai EMG-aktiivisetin. Eivät juuri muita mikkejä vakiona käytä, oli puulaatu sitten mitä tahansa. Vielä selvemmin tämä ilmiö näkyy noissa LTD-400 ja 1000 malleissa.

Ihmettelen itse tuota, mikä pakko jokaiseen kitaraan on aina pistää ne samat JB/Jazz sen sijaan, että annettaisiin vähän erilaisia vaihtoehtoja eri kitaramalleissa. Tokihan ne mikit voi vaihtaa itse, mutta vähän sama kuin kaikki kitarat olisivat mustia ja jos et tykkää, niin maalaa itse uudestaan.

Jacksonkin taitaa tehdä nykyään aika pitkälti samaa, eli JB/Jazz tai EMG aktiivit vaihtoehtoina.

No.. On se parempi näin kuin miten Ibanezi hoitaa homman, edes kalliimmissa prestigeissä ei ole mitään kunnollisia vaan ne rutkummat dimarzio/ibz:t tai V-setti. Signature-mallit ja J-customit on sitten erikseen..

Mutta joo: Kyllähä se vähän syö että ensin pitäis ostaa vaikkapa se horizoni, jossa leppäbody+tallamikkinä JB. Siihen sitten vielä sopivammat mikit. On vähän turhan kirkas yhdistelmä tuollanen, itellä tuossa Jacksonissa juuri noin.
"Heavy kitarat on toinen juttu mutta ne on ohut kaulasia ja sopii lähinnä pelkkään tilitykseen." -zanteri
pietari-poika
26.01.2009 17:48:36
Heitän muuten vielä kysymyksen: Jos tämä kitarani sattuisi nyt olemaan sitten sitä saarnea, onko se yleisestiottaen jotenkin tummempi/kirkkaampisävyinen kuin mahonki?

Itse en oikein tiedä onko tämä kitara tummasävyinen vai enemmän kirkassävyisempi. En osaa tunnistaa sitä :P Kun ei oikein ole mitään vertailukohtaa, no, paitsi toi vanha lespaul-kopsu mutta en siitäkään oikein ota selvää.
ESP Horizon FR-2
Nacher
26.01.2009 18:00:46
Saarnin pitäisi teoriassa olla kirkassointinen, mutta taas oma suosaarni-SG:ni on aivan järjettömän läskisoundinen. Hillitön botne ja aika tumma sointi. Että tosiaan, ei noista voi oikein ennustaa.
tarzan
26.01.2009 18:17:40
Itse en oikein tiedä onko tämä kitara tummasävyinen vai enemmän kirkassävyisempi. En osaa tunnistaa sitä :P Kun ei oikein ole mitään vertailukohtaa, no, paitsi toi vanha lespaul-kopsu mutta en siitäkään oikein ota selvää.

Jos et itse eroa kuule, ei sitä ole silloin ole *hymiö*. Soittelet vaan montaa erilaista keppiä ja luotat siihen mitä ite kuulet, paskat siitä mitä netissä kerrotaan ominaissoundista.
Humanoid
26.01.2009 18:21:22
Heitän muuten vielä kysymyksen: Jos tämä kitarani sattuisi nyt olemaan sitten sitä saarnea, onko se yleisestiottaen jotenkin tummempi/kirkkaampisävyinen kuin mahonki?

Saarni on sävyltään selvästi kirkkaampi puu kuin mahonki. Siksi sen kanssa ei yleensä käytetä enää mitään vaahterakantta tms. jota usein näkee mahongin tai lepän kanssa. Sen mitä itse olen saarnista huomannut, se vahvistaa myös mukavasti matalia taajuuksia mutta ei kuitenkaan tuo muhkeutta saundiin siinä määrin kuin mahonki. Enemmänkin sellaista matalaa 'huminaa' :) Matalille vireille ja/tai pienen klangin hakemiseen tämä puu on kuin omiaan.
Sami / Ääniportti
taskumatti
26.01.2009 19:48:11
Saarni on kirkkaampaa, mutta sitä ennenkaikkea pidetään melko nasaalisointisena puuna.
Hello musician. I want to play a game.
pietari-poika
26.01.2009 20:34:05
Jaa. No, toisaalta se on ihan hyvä juttu että tämä sitä saarnea on, meillä kaikki muut kitarat on mahonkia. Tähänhän sitten saisi noi Seymour Duncanin Blackoutit?

Laitan vielä pari hätäisesti äänitettyä näytettä jos joku kultakorva osaisi sanoa jotakin:

Cleani, molemmat mikit päällä, Tone puolessavälissä:
http://koti.mbnet.fi/datis/clean.mp3

Särö, tallamikki, Tone terävimmällä säädöllä, Pocketpodista bassoa ja trebleä lisää, medit alempana:
http://koti.mbnet.fi/datis/drive_alhaalta.mp3

^^Samat säädöt, kakkoskitara soitettu myöskin samoilla säädöillä:
http://koti.mbnet.fi/datis/drive_korkeelta.mp3
ESP Horizon FR-2
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)