Aihe: Alumiiniteippi=Köyhän miehen noisegate:)
1 2 3 4
Volle
16.01.2007 20:45:36
Kokeilin tuota alumiinifoliolla. Ei tunnu hurina lähtevän sillä ainakaan. Vuorasin kaikki kolot. sillä ei vissiin saa tarpeeksi tiiviiksi vai mikä on? Pitää kokeilla alumiiniteipillä siis.

Mä ainakin heitin ihan erikeepperillä foliot kiinni ja toimii. Yhdistitkö maadoituksen folioon?
Piis
pekurides
16.01.2007 21:05:44

Mie ostin tänään rullan aluteippiä ja laitoin toiseen Charveliin ja tuohon LTD:hen. Mitään maata mullistavaa eroa en huomannut, mutta eivätpä nuo kitarat muutenkaan ollut kovin häiriörikkaita (valmiiksi hyvä elektroniikka sisällä.) Demppauksen jälkeen sellainen elektroninen "humina" taisi kadota... no ei ainakaan huonompaan suuntaan mennyt.

Höh, oliksulla nois kepukoissa aktiivimikityksiä?

Mä duunasin tuon kanssa zarveliin ja passiivimikin kanssa hurinat pieneneni ja sitten sama emg81:n kanssa ei juuri mitään ihmeitä enää tapahtunu... tiedä näistä:)

(emgt yleensä häiriöttömämpiä ja nyt oli samanlaiset pörinät passiivin ja emg kanssa eli meinasin jos sulla valmiiksi aktiivia kiinni ni tuolla ei ehkä enää saavuteta paljoa?)

No eihän tuo nyt niin hirveänkauheesti vaikuta mutta kyllä sen huomasi kuitenkin selvästi ja säröäkin pystyy nyt pistää pykälän ja pari lisää... nii ja sitä gainia pittää olla reilusti että eroja syntyy:)
Tunteella päin vittua.
McNulty
16.01.2007 22:10:22
Höh, oliksulla nois kepukoissa aktiivimikityksiä?

Passiivimikit kummassakin, Charvelissa tosiaan tuo aktiivipiiri (midboost).

Mä duunasin tuon kanssa zarveliin ja passiivimikin kanssa hurinat pieneneni ja sitten sama emg81:n kanssa ei juuri mitään ihmeitä enää tapahtunu... tiedä näistä:)

Näinpä. Nyt tässä testailin enempi TFT ja CRT näyttöjen läheisyydessä, niin nimenomaan higain-asetuksilla ja dempatessa ei enää tule sellaista häiriörikasta "häntää" siihen soundiin ja kyllä tuo LTD on häiriöttömämpi CRT-näytön ympäristössä. Eipä ollut iso investointi se 3e aluteippi Tarjoustalosta... ja sitä kului sen verran vähän että mie vedän tuolla koko kylän kitarat täyteen alumiinia.

No eihän tuo nyt niin hirveänkauheesti vaikuta mutta kyllä sen huomasi kuitenkin selvästi ja säröäkin pystyy nyt pistää pykälän ja pari lisää... nii ja sitä gainia pittää olla reilusti että eroja syntyy:)

Älä huolehdi... kyllä täältä gainia piisaa vaikka vähän muillekin :)
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
HeavyMachinery
17.01.2007 11:14:15

Sähköjohtavaa maalia saa Steward macDonaldista eli soitinrankentajan mäkkäristä :D

http://www.stewmac.com/shop/Electro … ing/Conductive_Shielding_Paint.html

ALuteippi jota käytetään ilmastoinnissa on hyvä. Teipin saa johtamaan toisiinsa kun liima ne hieman päällekkäin ja tökki esim naulalla niitä saumasta että metaali koskee toisiaan. Asia on helppo tarkastaa yleismittarilla. Yksi mikä jeesaa pirusti on se että vetää kaikki maat samaan pisteeseen.
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
marko.m
17.01.2007 11:54:30
Mä ainakin heitin ihan erikeepperillä foliot kiinni ja toimii. Yhdistitkö maadoituksen folioon?

Enpä yhdistänyt. Vaatiiko se sen? Ehin jo repiä foliotki pois. Mutta se teippi olis siksiki parempaa että se kestäis paremmin eikä tarvis sen erikeepperin kans sotkea. :) Orggismikeillä hurina ei ollu pahakaan mutta kun vaihdoin tallaan evolyyssonin niin hurinasta tuli jopa kauhea. Juotin maadoituksen pariinkin kertaan uudestaan muttei auttanut. Kitarassa on kylla kaksi maadoituspistettä että ne vois yrittää siirtää samaan paikkaan...
SARJE
17.01.2007 15:47:15
auttaiskohan tää lespaan, joka kiertää ihan törkeästi jos kääntää volaa yli puolet auki ja lisää hiukankin säröä
-eijjole!
tenkainen
17.01.2007 15:56:40 (muokattu 17.01.2007 15:58:02)

auttaiskohan tää lespaan, joka kiertää ihan törkeästi jos kääntää volaa yli puolet auki ja lisää hiukankin säröä

Ei auta kiertämiseen, ainoastaan hurinoihin. Mikkien vahaus voisi olla toimiva keino tapauksessasi...

E: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=86329&o=0
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
fox
17.01.2007 16:42:18

Ei auta kiertämiseen, ainoastaan hurinoihin. Mikkien vahaus voisi olla toimiva keino tapauksessasi...

Tälle komppia. Ei tuosta häiriösuojauksesta oo tuohon juttuun apuja. Hmm, eiköpä nuo Elginin pajan mikit (Les Pauleissa käytetyt) liene kaikki vahattuja? ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
zzy
17.01.2007 17:15:48
Mulla on ibanezissä mikki"konehuoneen" takapleksi vuorattu alumiiniteipillä (ilmeisesti ollu jo valmiiksi), mutta en sitten tiedä miksi sitä teippiä ei oo mihinkään muualle laitettu, maalattu vain mustaksi ettei olisi niin ruma. Mikähän tuon pointti sitten on? jotain iban omaa blinki blinkiä kenties.. Tosin siinähän on hyvä alku jonka voi viedä loppuun teippaamalla loputkin seinät ja kolot.
fox
17.01.2007 17:17:50

Mulla on ibanezissä mikki"konehuoneen" takapleksi vuorattu alumiiniteipillä (ilmeisesti ollu jo valmiiksi), mutta en sitten tiedä miksi sitä teippiä ei oo mihinkään muualle laitettu, maalattu vain mustaksi ettei olisi niin ruma. Mikähän tuon pointti sitten on? jotain iban omaa blinki blinkiä kenties.. Tosin siinähän on hyvä alku jonka voi viedä loppuun teippaamalla loputkin seinät ja kolot.

Ei siin sitte ole tosiaan konehuoneen pohjalla toista teippikerrosta ja niitä yhdistetty? Tuollee olen muutamassakin Ibassa nähnyt.. Joten teippaile vaan se konehuoneen "lattiakin"..
Twinkle
17.01.2007 17:57:06
Mulla on ibanezissä mikki"konehuoneen" takapleksi vuorattu alumiiniteipillä (ilmeisesti ollu jo valmiiksi), mutta en sitten tiedä miksi sitä teippiä ei oo mihinkään muualle laitettu, maalattu vain mustaksi ettei olisi niin ruma. Mikähän tuon pointti sitten on?

Kaksi vaihtoehtoa:

- Joko ovat katsoneet että se soittimen runko suojaa tarpeeksi, mutta se takapleksi ollessaan muovia läpäisee liian herkästi. Tuo voi olla ihan standardia häiriön suodatusta, koska nuo aallot on hyvin suuntaavia ja eri jutut läpäisee eri tavalla eri suunnista. Sen folion on tarkoitus vain olla kilpenä suoraan takaa tuleville aalloille.

- Se maali saattaa myös olla eristävää maalia, siellä on pientä metallihilettä seassa joka hajottaa ainakin jonkin verran suuntautuvia aaltoja. Itse en ole kyllä nähnyt täyttä vuorausta missään uutena ostetussa soittimessa.
ReBeat
17.01.2007 18:09:23

Itse en ole kyllä nähnyt täyttä vuorausta missään uutena ostetussa soittimessa.

Carvin DC400:ssa elektroniikkaonkalo on vuorattu kauttaaltaan ja muovisen peitelevyn sisäpuoli myös.
fox
17.01.2007 18:27:14

Carvin DC400:ssa elektroniikkaonkalo on vuorattu kauttaaltaan ja muovisen peitelevyn sisäpuoli myös.

Voi voi, 70-84 oli nuo Les Paulit varustettu sellasella metallipurkilla, joka kiinnitty metalliseen potikankiinnityslevyyn kahdella 3 mm koneruuvilla, jakki oli Switchcraftin koteloitu jakki ja mikinvaihtokytkimen poterossa oli metallipurkki myös. Samoin semiakustisista ES-175:ssa oli kaikki potikat, jakki ja vaihtokytkin "purkitettu". Hyviä kuvia on mm. Brosnacin "Guitar Elecctronics" - kirjassa.
Ibanez harrasti vastaavia LP-periaatteen mukaisia metallikoteloita vuosimallin 82-83 Artisteissa, tosin semiakustisten puolella oli potikat vuorattu foliolla. Ja kaikissa oli jakki suojaamaton, samoin kuin mikinvalintakytkin.
Sittemmin siirtyivät tuon hiilipohjasen johtavan maalin käyttöön.
zzy
17.01.2007 19:12:20
- Se maali saattaa myös olla eristävää maalia, siellä on pientä metallihilettä seassa joka hajottaa ainakin jonkin verran suuntautuvia aaltoja. Itse en ole kyllä nähnyt täyttä vuorausta missään uutena ostetussa soittimessa.

Joo, tuohon mäkin päädyin kun joskus asiaa ihmettelin. Se maali kun ei ees näytä ihan "normaalilta". Jotenki semmonen vähän vahainen tai muuten "tökötimpi" koostumus. No, eipä se kyllä humisekkaan, että jääkööt noin :)
Grabel
17.01.2007 22:22:08
Teipin saa johtamaan toisiinsa kun liima ne hieman päällekkäin ja tökki esim naulalla niitä saumasta että metaali koskee toisiaan.

Nimimerkillä Murgolla oli tähän hyvä vinkki, eli teippi kannattaa liimata toistensa päälle silleen, että osa teipistä on käännetty (että metallipuolet ovat kontaktissa). Toimii hyvin! Toi alumiiniteippi tartui muutenkin kitaran sisälle todella pitävän tuntuisesti (piti munkin nyt vähän teippailla kitaraa, kun kaikki muutkin.. :)
Rokkia rennolla asenteella!
wilo
18.01.2007 16:00:42
Joo, tuohon mäkin päädyin kun joskus asiaa ihmettelin. Se maali kun ei ees näytä ihan "normaalilta". Jotenki semmonen vähän vahainen tai muuten "tökötimpi" koostumus. No, eipä se kyllä humisekkaan, että jääkööt noin :)

Morjensta!

Mulla oli kans valmiina yhdessä omassa ibarissa (js-900) tommonen maali. Mun mielestä se on just sähköä johtavaa maalia. Eikä toi jiiässä pahasti hurisekkaan, vaikka puolittaa mikit.

18.01.2007 16:12:28

Myös DC200:sessa (90-luvun alusta) oli muistaakseni moinen tehdasviritys. Tai ainakin se oli nätisti tehty :)
Look behind you, a three-necked guitar!
TvA
18.01.2007 19:27:49
Olen vähentänyt hurinoita sekä alumiiniteipillä että sähköä johtavalla maalilla molemmilla hyvin tuloksin. Tässäpä vähän projektikuvia...

Lähtötilanne: ei lainkaan häiriösuojausta, kitara Fender Lite Ash Tele (MIK)
www.securicom.fi/files/instr/tele_shielding_1.jpg

Tallamikin kolon suojaus
www.securicom.fi/files/instr/tele_shielding_2.jpg

Kontrollikolon ja kaulamikin suojaus. Päälipuolisilla teipeillä varmistin galvaanisen yhteyden pleksin teippauksiin
www.securicom.fi/files/instr/tele_shielding_3.jpg

Johtimien porauksissa on myöskin teipit, joten eri osat ovat toisiinsa yhteydessä.

Pleksin teippaukset
www.securicom.fi/files/instr/tele_shielding_4.jpg

Pickuppien ympärille en teippiä roiminut, koska se jo vaikuttaa turhan voimakkaasti magneettikenttään ja sitä kautta soundiin.

2005 Les Paul STD Fadedissä oli ongelmana staattiset rutinat. Näistä pääsin eroon sähköä johtavalla maalilla.

www.securicom.fi/files/instr/lp_maalatut_osat.jpg
...vapaa-ajan muusikko...
fox
18.01.2007 19:33:24

2005 Les Paul STD Fadedissä oli ongelmana staattiset rutinat. Näistä pääsin eroon sähköä johtavalla maalilla.

www.securicom.fi/files/instr/lp_maalatut_osat.jpg

Tuos vuosi sitten erään Mnettiläisen staattisia häiriöitä poistettiin myös onnistuneesti.. Sille laitettiin myös life-saveri sinne, tuossa on yhestä omasta kitarasta vastaava juttu, tuo silmukka tulee takapleksin kiinnitysruuviin, ja varmentaa maadotuksen..
http://www.lehmo.com/fox/lataamo/LifeSaver-mod.jpg
Zeni
18.01.2007 19:53:47
Eikö tuota maalia ole kukaan suomesta löytänyt ? Tarvitsisi erääseen elektroniikkaprojektiin johon ei foliointi kotelon muotojen takia mitenkään onnistu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)