Aihe: gibson les paul | |
---|
fox 20.01.2011 15:55:26 | |
|
Jucciz: Mää oon eläny siinä käsityksessä, että '57 ois Les Pauliin tullu humbuckerit, koska R6:ssa on P90:t ja R7:ssa humpparit. Oonko nyt missannu jotain? Et oo. Pitäskö mun korjata? Onko hirvittävä vihre?? Huolestun lähimuistin luhistunnasta! =) Ehkä lie paikkauksen paikka: *köh* Kyllä _ihan varmasti_ -57 tuli LP:ta joissa oli P-90:t! Kyllä tuli!! =) Onhan noita pancake-bodyjakin vielä 3 vuotta niitten valmistuksen loputtua ollut! |
fox 20.01.2011 15:57:07 | |
|
Jucciz: Mun kokemuksien mukaan '58 reissueissa on keskimäärin ollut noista kolmesta mallista ('57, '58 ja '59 reissue) paksuimmat kaulat. Otantani perustuu pariin-kolmeen '58 reissueen. Aika hyvin menee tuohon Yoshihiro Iwanaden keräämän taulukon mittoihin tuo havainto.. |
|
Niin... '57 tosiaan alettiin laittamaan hummereita LePakoihin. Eihän se sitä tarkoita että heti 01.01.1957 klo 0:01 aloitettiin pulttaamaan pelkästään niitä luuttuihin ja vanhoja kamoja ei käytetty enää IKINÄ! functioning like the scissors, cut the tall ones! |
|
Jucciz: Mun kokemuksien mukaan '58 reissueissa on keskimäärin ollut noista kolmesta mallista ('57, '58 ja '59 reissue) paksuimmat kaulat. Otantani perustuu pariin-kolmeen '58 reissueen. Kiitos infosta. Mulla on sama vaikutelma '57 ja '58 suhteen, '59 en ole koskaan hypistellyt. Ehkä vaihdankin '58=>'57. Tai sitten en... "When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor |
fox 20.01.2011 16:07:14 | |
|
McNulty: Niin... '57 tosiaan alettiin laittamaan hummereita LePakoihin. Eihän se sitä tarkoita että heti 01.01.1957 klo 0:01 aloitettiin pulttaamaan pelkästään niitä luuttuihin ja vanhoja kamoja ei käytetty enää IKINÄ! Ei, semminkin kun tuo muutos ei todellakaan tullu vuoden alusta.. ;) Tehdashistoriikki tarkentaa asiaa "In the early months of '57 the Les Paul model was equipped with the new humbucker pickups, as well as the Custom, which was equipped with three then new pickups..." Ja mikäli mennään "lakitekstin omaisesti" ei LP Standard tullu mallistoon ennen 1958... ;) |
|
fox: Ei, semminkin kun tuo muutos ei todellakaan tullu vuoden alusta.. ;) Tehdashistoriikki tarkentaa asiaa "In the early months of '57 the Les Paul model was equipped with the new humbucker pickups, as well as the Custom, which was equipped with three then new pickups..." Ja mikäli mennään "lakitekstin omaisesti" ei LP Standard tullu mallistoon ennen 1958... ;) Nyt alkaa jo olla riittävän akateemista! Referenssit ja kaikki. Annan plussan! "When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor |
|
Jucciz: Tuplahinta? Kitarapajan listoilta: Gibson Les Paul Standard 2150 euroa Gibson Les Paul '57 Reissue Goldtop 2550 euroa Okei, tokihan '59 Reissue maksaakin sitten yli neljä tonnia, mutta jos haluaa Gibson Custom Shop:in Les Paulin ja Goldtop-väritys kelpaa, '57 reissue on aivan järjettömän hyvä soitin. Ihan hirveän paljon muita eroja värin lisäksi ei taidakaan löytyä. Lisäksi mulla ainakin on niin päin että omassa '57 Reissuessani on nimenomaan musta laukku ja aikaisemmissa Standardeissani on ollut ruskea. :) Eipä siinä, suurin osa testaamistani Les Paul Standardeista on ollut erinomaisia soittimia. Kannattaa kuitenkin joskus testata Custom Shop:in tuotteita ihan vertailun vuoksi, jos siihen tarjoutuu mahdollisuus. Siinäpähän sitä sitten voi arvioida, ovatko suurempi hintalappu perusteltu. Mielelläni testaisin joskus noita Custom shopin tuotteitakin. Katselin tuossa OVH. hintoja Gibsonin sivuilta: Standard 2008 3899 USD 1958 Les Paul Plain Top VOS 5174 USD Samoin esimerkiksi huutokaupoissa ja M:Netissä stankut liikkuu 1100-1400€ välillä, customit järjestäen yli 2000€. Mukava olisi verrata omaa stankkua ja jotain customia vierekkäin. Siinähän sen näkisi parhaiten. "Älä opeta sikaa laulamaan - tuhlaat aikaasi ja kyllästytät sikaa." |
|
lepex: Mielelläni testaisin joskus noita Custom shopin tuotteitakin. Katselin tuossa OVH. hintoja Gibsonin sivuilta: Standard 2008 3899 USD 1958 Les Paul Plain Top VOS 5174 USD Samoin esimerkiksi huutokaupoissa ja M:Netissä stankut liikkuu 1100-1400€ välillä, customit järjestäen yli 2000€. Mukava olisi verrata omaa stankkua ja jotain customia vierekkäin. Siinähän sen näkisi parhaiten. Tervetuloa piipahtamaan. Onhan noita tossa kaapissa just sitä varten, jos joku joskus haluaa tehdä vertailua. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
hyväkskäytän vanhahkoa ketjua ja kysyn: http://www.thomann.de/fi/gibson_les_paul_studio_deluxe_60_hcs.htm mikä tän deluxe 60n ero on "normi"-studioon? |
|
Sergei Fallinen: hyväkskäytän vanhahkoa ketjua ja kysyn: http://www.thomann.de/fi/gibson_les_paul_studio_deluxe_60_hcs.htm mikä tän deluxe 60n ero on "normi"-studioon? Kaulaprofiili. Debitille? |
Lonesome 08.04.2011 19:44:05 (muokattu 08.04.2011 20:10:31) | |
|
Sergei Fallinen: hyväkskäytän vanhahkoa ketjua ja kysyn: http://www.thomann.de/fi/gibson_les_paul_studio_deluxe_60_hcs.htm mikä tän deluxe 60n ero on "normi"-studioon? Lyhyesti: kaulaprofiili ohuempi 60's, virikoneet Grover, tallamikki ja puolitus, värit... Tilasin vintageburstin, mutta perkuleet olivat myyneet loppuun. Nyt odotellaan... Edit: Meinas unohtua se toinen tärkeä ero: Kevennykset porattu, kuten esim.Traditional ja siis jo n. vuodesta -82 ollut tapana. EI chambered kuten normi Studio. "When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett |
Ziggy Bubba 08.04.2011 21:06:09 (muokattu 08.04.2011 21:06:36) | |
|
E: Hyvin luin. Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |
|
Juttua Gibson Les Paul kaulaliitoksesta ja miksi Les Paul ei pidä virettä niin hyvin: https://www.youtube.com/watch?v=gNpyCG32aGI Kyllähän se tosin pitää vireen varmaan ihan hyvin jos satula on trimmattu hyvin. Vähemmän on enemmän |
|
Metalkallo: Juttua Gibson Les Paul kaulaliitoksesta ja miksi Les Paul ei pidä virettä niin hyvin: https://www.youtube.com/watch?v=gNpyCG32aGI Kyllähän se tosin pitää vireen varmaan ihan hyvin jos satula on trimmattu hyvin. Jep, huono satula plus tuo kaulan kulma on tosiaan kultainen tie vireongelmiin Gibsoneissa. Mikäli oon ymmärtänyt oikein, niin varsinkin G-kielen vireongelman kanssa vika on siinä, että kuten myös D-kielessä kovin sivusuuntainen veto kohdistuu juuri noihin kieliin kun ne menee satulan kautta virityskoneistoihin, mutta G-kieli kun on nykyjään plain eikä punottu kuten ennen vanhaan on sen saama rasituskin kovempi kuin D-kielellä, taas yksi asia missä Gibson ei ole osannut miettiä eteenpäin näitä juttuja. Kaulakulman pienentämisen lisäksi se miten Gibson voisi noita ongelmia lieventää on leikata satulan urat muilta kuin E-kieliltä vähän vinoon kuten Lottonen teki mun SG:n satulalle: https://www.dropbox.com/s/svjma2xoesjjinq/nuts.jpg?dl=0 Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen. |
|
Gibson on historiansa vanki. Kun Les Paul julkaistiin uudelleen oli lapakulma 14 astetta, pian kaulassa oli volute ja kaula oli useammasta palasta. Jengi vinkui koko ajan vintagefiitsereiden perään ja lopulta Gibson alkoi tekemään 50-luvun tyylisiä kitaroita. Nythän niitä on ziljoona versiota eikä kukaan kestä perässä mitä malleja on viimeisten 20 vuoden aikana tehty, mutta lapa on suht samanlainen kaikissa. Tuo vireongelma on siis edelleen ratkaisematta. Hyvä satula ja kieliurien liukastuminen auttaa. Samoin huolellinen kielen asettelu viritintapin ympärille. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
|
hollstro: Gibson on historiansa vanki. Kun Les Paul julkaistiin uudelleen oli lapakulma 14 astetta, pian kaulassa oli volute ja kaula oli useammasta palasta. Jengi vinkui koko ajan vintagefiitsereiden perään ja lopulta Gibson alkoi tekemään 50-luvun tyylisiä kitaroita. Nythän niitä on ziljoona versiota eikä kukaan kestä perässä mitä malleja on viimeisten 20 vuoden aikana tehty, mutta lapa on suht samanlainen kaikissa. Tuo vireongelma on siis edelleen ratkaisematta. Hyvä satula ja kieliurien liukastuminen auttaa. Samoin huolellinen kielen asettelu viritintapin ympärille. Juurikin Gibsonin fanit on pilanneet Gibsonin; vingutaan kun ei tule mitään uutta, sitten tulee 2014 ja 15 mallit missä on vaikka mitä uutta, ei kelpaa ja ei myy, pitää olla samanlaisia kuin ennenvanhaan, nyt 2016 on taas saatavilla erikseen traditional mallit jotka on varmaan myyneet ihan hyvin kun 2017 jatkuu sama linja. Ja varmaan viimeksi kun Gibson yritti tehdä uuden, tai "uuden", kuten 70-luvulla vaikka Marauder, kitaramallin niin eihän nekään myyneet ja jäi historian havinaan lähinnä pilkan ja naureskelun kohteeksi. Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen. |
|
tuskiz: Juurikin Gibsonin fanit on pilanneet Gibsonin; vingutaan kun ei tule mitään uutta, sitten tulee 2014 ja 15 mallit missä on vaikka mitä uutta, ei kelpaa ja ei myy, pitää olla samanlaisia kuin ennenvanhaan, nyt 2016 on taas saatavilla erikseen traditional mallit jotka on varmaan myyneet ihan hyvin kun 2017 jatkuu sama linja. Ja varmaan viimeksi kun Gibson yritti tehdä uuden, tai "uuden", kuten 70-luvulla vaikka Marauder, kitaramallin niin eihän nekään myyneet ja jäi historian havinaan lähinnä pilkan ja naureskelun kohteeksi. Claptonin, Greenin ja Pagen syytä tämä soppa. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
fox 20.09.2016 18:15:27 | |
|
tuskiz: Ja varmaan viimeksi kun Gibson yritti tehdä uuden, tai "uuden", kuten 70-luvulla vaikka Marauder, kitaramallin niin eihän nekään myyneet ja jäi historian havinaan lähinnä pilkan ja naureskelun kohteeksi. No, aika monen mielestä "Gibson" on yhtä kuin Les Paul, SG tai ES-3xx -sarja. Näin siis edelleenkin, vaikka vuosien mittaan on ihan "sähkispuolellakin" ollut vaikka mitä kehitelmää. Mutta, niin kuin totesit, myyntitavoitteet ovat jääneet kauaksi toivotusta. Kaiketi olis pitänyt seurata Fullertonin pajan jälkiä ja tehdä vaan noita paria-kolmea mallia. ;) Juszkiewickin aikakaudella saattaa hiukan noin ollakin.. "Muinainen Gibson" oli tosin päätuotantosuunnaltaan noissa hintavissa orkesterikitaroissa (jatsi-laatikoissa), ja tais olla vasta jossain 60-luvun alkupuolen kieppeissä, kun sähkösoittimet muodostikin sen suurimman siivun. Nyt kun nostit tuon Marauderin esille, niin itse asiassa elektroniikka- ja mikki"guruna" tunnettu Bill Lawrence (ent. Billy Lorento) suunnitteli kokonaisen soitinryhmän, joista sitten ei yksikään ollut mikään "huikaiseva" menestys. Nimittäin L-6S, S-1 ja Marauder sekä bassopuolella Grabber, Ripper ja G-3. Vaan olihan noita "ryhmiä" muitakin, esimerkiks Firebird/Thunderbird -ryhmä oli sentään jonkinlainen myynnillisestikin, olkoonkin että valmistuskustannukset alkuperäisen reverse-Firebirdin osalta oli sen verran tyyriit että oli siirryttävä halvempaan non-reverse malliin. Myöhempi Victory-ryhmä sitten oli aivan floppi myynnillisesti, tosin ei aivan niinkään paha kuin Mark-series akustiset, joitten suunnitteluun meni taaloja kosolti, ja lopputulos oli vallan kehno. Sekä soittimena että myynnillisestikin totta kai. Mutta tällasta. Noista jutuista on vallan paljon ihan kirjallistakin materiaalia. Ja olihan siellä vallan hyviä soittopelejäkin joukossa.... ;) |
|
Sopiikos tämmöinen kyssäri tähän aiheeseen? (Siis ohjatkaa oikeaan suuntaan jos ei sovi, tai ojentakaa muuten vaan) Tuossa videossa 7 minuutista eteenpäin https://www.youtube.com/watch?v=U95zqccDdcY puhutaan kytkimistä LP 2016 stankku HP mallin elektroniikka puolelta. Siellä on tälläinen coil split tai coil tap valinta. En nyt kuitenkaan löytänyt mistään mitään näytettä, missä noiden eroja oltaisiin esitetty, siis soundillisesti. Onko kenellekään tullut jotain hyvää näytettä vastaan, tai jopa itse omistaa kyseisen mallisen kitaran ja voisi tehdä jonkinnäköisen demonstraation ? Tuo video aiheutti pientä kaasutusta tuollaista LP stankkua kohtaan. Rahatilannekin muuttuu ensivuonna parempaan, niin tommoisia voisi alkaa torilta kattelemaan. En allekirjoita mitään |
|
tuskiz: Jep, huono satula plus tuo kaulan kulma on tosiaan kultainen tie vireongelmiin Gibsoneissa. Mikäli oon ymmärtänyt oikein, niin varsinkin G-kielen vireongelman kanssa vika on siinä, että kuten myös D-kielessä kovin sivusuuntainen veto kohdistuu juuri noihin kieliin kun ne menee satulan kautta virityskoneistoihin, mutta G-kieli kun on nykyjään plain eikä punottu kuten ennen vanhaan on sen saama rasituskin kovempi kuin D-kielellä, taas yksi asia missä Gibson ei ole osannut miettiä eteenpäin näitä juttuja. Kaulakulman pienentämisen lisäksi se miten Gibson voisi noita ongelmia lieventää on leikata satulan urat muilta kuin E-kieliltä vähän vinoon kuten Lottonen teki mun SG:n satulalle: https://www.dropbox.com/s/svjma2xoesjjinq/nuts.jpg?dl=0 Mulla on pari Custom Shopin Les Paulia eikä kummasskaan ole ollut minkäänlaisia vireongelmia sen jälkeen kun vaihdatin pehmeät Corian satulat luisiin. Kielet syövät kiinni Corianiin, vaikka mitä tekisi. Vintage-Gibsoneissa käytettiin Nylonista tehtyjä satuloita, joka on materiaalina loistava (liukas ja älyttömän kova). |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|