Aihe: Suositelkaas kaappeja näille nupeille: Engl Fireball ja Vh100r
1 2
rakula
25.06.2006 01:49:10
Uuden kitarakaman osto olisi edessä ja itsellä vaihtoehtoina on nupeista H&K Trilogy, fireball ja vh100r.

Huhut kertoivat että trilogyn kanssa v30 elementit toimisivat kuin häkä. Tulipallo taas ei toimi niin hyvin noilla vintage-elementeillä?

Suositelkaa vaan vapaasti toimivia nuppi/kaappiyhdistelmiä!
Ei voi lähtee jos on tullu
Torniojaws
25.06.2006 02:51:47 (muokattu 25.06.2006 02:52:18)

Jos Fireball on yhtään Powerballin suuntainen, niin Vintagea ehdottomasti! Soundi on luonnostaan niin tumma, että bändisoitossa tuskin toimii esim. V60-kajareilla (Engl Standard-kaappi). Vintage 30:llä (Engl Vintage, nykyään nimeltään Engl Pro) saat sopivasti lisäpotkua middleihin.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Ben_D
25.06.2006 09:17:39

Jos Fireball on yhtään Powerballin suuntainen, niin Vintagea ehdottomasti! Soundi on luonnostaan niin tumma, että bändisoitossa tuskin toimii esim. V60-kajareilla (Engl Standard-kaappi).

Eiköhän ENGL:ssä ole se ominaissoundinsa...Savagen kanssa Standard toimii bändisoitossa niin en näkisi miksei toimisi myös Fireballin kanssa.
Fierce Moshter Promo Out Now! Tilaukset
rakula
25.06.2006 12:54:49 (muokattu 25.06.2006 13:01:49)
Ajattelin itse fireballia ja tuota framusta... Eikä tulisi edes kalliiksi!

Entäs tuo vh100r, sopisiko sen kanssa vintage?
Nacher
25.06.2006 13:14:06
Itse rohkenen väittää vastaan. ENGL Vintage 2x12 käytin Fireballin kanssa, enkä soundista pitänyt. Fireball on soundiltaan raaempi/rouheampi/middlekkäämpi kuin Powerball, joten v30 kanssa ainakin omaan makuuni soundi oli aivan liian honottava ja yläkireä. Riippuu paljon, haluaako myös treblejä särösoundiinsa, sillä v30 ja Fireball combolla diskantit jäivät ylämiddlen alle aivan peittoon.

Tumma nuppi Fireball kyllä on, joten ihan tummimmasta päästä olevaa kaappiakaan ei kannata valita. Esim ENGL standardi saattaa olla jo liian tumma. v30:set ENGLin headien kanssa muutenkin jakavat sen verran mielipiteitä, että kannattaa kokeilla ennen ostopäätöstä, ja erilaiselta ne samatkin elementit myös kuulostavat eri kaapeissa. Itselläni oli myös tuon vintagekaapin kanssa se ongelma, että se ei tuntunut kestävän Fireballin bassopäitä kovemmalla volumella kyykkäämättä. Nyt tilalle tuleva Genz Benz G-flex 2x12 ei kyllä vastaavasti kyykkää tippaakaan.

Yllättävän paljon on kehuttu myös G12-75T elementtiä Fireballin kanssa. Tuo kajarivalinta tosiaan pitkälle mieltymyskysymys. Torniojaws kuuluu näihin runsaasta middlestä ja vähemmästä bassosta/treblestä pitäviin, joten v30 varmasti on sopiva elementti. Itse taas haluan modernimpaa soundia, eli trebleä ja bassoa mukaan. En nyt scoopattua, mutta tasaista. ja sitä ei oikein ENGLillä v30:sesta irtoa. Noissa kaikissa ENGLeissä kun tuntuu olevan vähintäänkin piilevä ylämiddlepiikki, ja v30 todella tuo sen esiin.
kimurantti1
25.06.2006 13:43:47
Entäs tuo vh100r, sopisiko sen kanssa vintage?

Minä käytän VH100R:n kanssa Mesan kaappia jossa on V30-elementit. VH100R:ssä on itsessään jo middlekäs soundi, ja V30:set vielä korostavat sitä. Joku voisi sanoa vähän nenäkkääksikin. Scoop-soundia hakevalle se voi olla liikaa, mutta minä tykkään kuin hullu puurosta. Vaikka minulla on treeneissä kitara hiljemmalla kuin toisella kitaristillamme, niin tämä yhdistelmä leikkaa aivan käsittämättömällä tavalla läpi, ollessaan kuitenkin miellyttävä eikä millään tavalla riipivä.

Yhdessä VH100R ja Mesan kaappi tuottavat tosi napakan ja tiukan soundin. Löysempää menoa hakeville joku toinen yhdistelmä voi toimia vähän paremmin. Jos jostain pitäisi valittaa, niin pudas kanava tarvitsisi hieman pehmeyttä lisää, mutta se varmaan johtuu enemmän tehdasputkista.

Summa summarum: Jos tykkäät middlestä, niin hommaa V30:llä varustettu kaappi :-)
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
rakula
25.06.2006 13:52:14
Itse pidän aika tavalla "löysistä" säröistä. Esimerkiksi opethin åkerfeldtillä on varsin mehukas särö. Mesan rectosoundi on siis varsin minun mieleeni. En sitten tiedä onko tuo middlekäs soundi sitä lähellä vai onko juuri nuo mesat eimidlekkäitä :) ?
kimurantti1
25.06.2006 14:03:15 (muokattu 25.06.2006 14:19:43)
Itse pidän aika tavalla "löysistä" säröistä. Esimerkiksi opethin åkerfeldtillä on varsin mehukas särö. Mesan rectosoundi on siis varsin minun mieleeni. En sitten tiedä onko tuo middlekäs soundi sitä lähellä vai onko juuri nuo mesat eimidlekkäitä :) ?

Eikös Åkerfeldt nimenomaan käytä Laneyn GH100L-nuppia ja 4x12 kaappia? Ainakin Laneyn omilla sivuilla on iso kuva kamoista Opethin kitarateknikon kanssa ja uutinen siitä kuinka he juuri lähettivät Opethille uudet soittopelit. Tuo löysyys saattaa johtua paljon myös särön määrästä.

Toki Mesoistakin lähtee monenlaista soundia, mutta se tavaramerkkisoundi sisältää kaiketi paljon alamiddleä, Laney tuuttaa enemmän ylämiddleä. Mesan kaapissa on mielestäni aika tiukka soundi, ehkä se on tehty juuri kompensoimaan Mesan hieman löysempää ominaissoundia.

Kyllä VH100R:stä vähän löysempääkin soundia saa aikaan, mutta jos yleensä tykkäät tosi löysää Recto-soundia, niin VH100R + V30 voi olla väärä yhdistelmä. Kannattaa kuitenkin kokeilla, never say never niin kuin sanonta kuuluu :-)

Edit: Niin tuosta Åkerfeldtin soundista vielä. En ole ikinä kokeillut GH100L-nuppia. Jos Åkerfeldtillä on löysän kuuloinen soundi, niin varmaan GH100L on sitten vähän löysempi. Vaikka GH100L:ssä ja VH100R:ssä on molemmissa enemmän tai vähemmän Laneylle ominainen soundi, niin tuskin ne keskenään samalta kuulostavat.

Nyt herää kysymys: Kuinka monipuolisen vahvistimen tarvitset? Jos Fireball on listalla, niin tuskin kovin montaa erilaista soundia tai kanavia? Siinä tapauksessa tuo GH100L tai vaikka se 50w versio GH50L voisi olla todella tutustumisen arvoinen värkki. GH50L on todella inhimillisen hintainen, vieläpä jos käytettynä löytäisit sen!
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
Ben_D
25.06.2006 14:24:38

Noissa kaikissa ENGLeissä kun tuntuu olevan vähintäänkin piilevä ylämiddlepiikki, ja v30 todella tuo sen esiin.

Juu....ja V60 tasapainottaa sitä ylämiddlepiikkiä.
rakula
25.06.2006 16:08:23
Eikös Åkerfeldt nimenomaan käytä Laneyn GH100L-nuppia ja 4x12 kaappia? Ainakin Laneyn omilla sivuilla on iso kuva kamoista Opethin kitarateknikon kanssa ja uutinen siitä kuinka he juuri lähettivät Opethille uudet soittopelit. Tuo löysyys saattaa johtua paljon myös särön määrästä.

Toki Mesoistakin lähtee monenlaista soundia, mutta se tavaramerkkisoundi sisältää kaiketi paljon alamiddleä, Laney tuuttaa enemmän ylämiddleä. Mesan kaapissa on mielestäni aika tiukka soundi, ehkä se on tehty juuri kompensoimaan Mesan hieman löysempää ominaissoundia.

Kyllä VH100R:stä vähän löysempääkin soundia saa aikaan, mutta jos yleensä tykkäät tosi löysää Recto-soundia, niin VH100R + V30 voi olla väärä yhdistelmä. Kannattaa kuitenkin kokeilla, never say never niin kuin sanonta kuuluu :-)

Edit: Niin tuosta Åkerfeldtin soundista vielä. En ole ikinä kokeillut GH100L-nuppia. Jos Åkerfeldtillä on löysän kuuloinen soundi, niin varmaan GH100L on sitten vähän löysempi. Vaikka GH100L:ssä ja VH100R:ssä on molemmissa enemmän tai vähemmän Laneylle ominainen soundi, niin tuskin ne keskenään samalta kuulostavat.

Nyt herää kysymys: Kuinka monipuolisen vahvistimen tarvitset? Jos Fireball on listalla, niin tuskin kovin montaa erilaista soundia tai kanavia? Siinä tapauksessa tuo GH100L tai vaikka se 50w versio GH50L voisi olla todella tutustumisen arvoinen värkki. GH50L on todella inhimillisen hintainen, vieläpä jos käytettynä löytäisit sen!

Tuossa on kun on vain tuo yksi kanava niin eikös se häiritse jonkin verran? Siis eikö säröstä pysty vaihtamaan lennosta cleaniin?
kimurantti1
25.06.2006 17:24:43
Tuossa on kun on vain tuo yksi kanava niin eikös se häiritse jonkin verran? Siis eikö säröstä pysty vaihtamaan lennosta cleaniin?

Ei pysty vaihtamaan. Itseasiassa Åkerfeldtillä taitaa olla niitä kaksi, mutta Trilogyn hinnalla saat kaksi GH50L:ää... :-D No joo. Eli vähän löysempi särö ja ok puhdas kanava on kuitenkin haussa?

Näin suosittelisin todella kokeilemaan Mesan F-50 nuppia tai comboa. Siinä on hyvä puhdas, ja tosi hyvä, vähän löysä särökanava. Itse olin ihan kahden vaiheilla VH100R/F-50/Lone Star-kolmikon kanssa. Käytettynä menisi budjettiisi juuri.
rakula
25.06.2006 18:00:27 (muokattu 25.06.2006 18:01:01)
Ei pysty vaihtamaan. Itseasiassa Åkerfeldtillä taitaa olla niitä kaksi, mutta Trilogyn hinnalla saat kaksi GH50L:ää... :-D No joo. Eli vähän löysempi särö ja ok puhdas kanava on kuitenkin haussa?

Näin suosittelisin todella kokeilemaan Mesan F-50 nuppia tai comboa. Siinä on hyvä puhdas, ja tosi hyvä, vähän löysä särökanava. Itse olin ihan kahden vaiheilla VH100R/F-50/Lone Star-kolmikon kanssa. Käytettynä menisi budjettiisi juuri.

Säröpedaalin esim tubescreamerin avulla pystyisi sitten kuitenkin saamaan gh:sta sen cleanin ja medal soundin lennosta?
masterhat
25.06.2006 18:04:28 (muokattu 25.06.2006 18:05:42)
Mä ostin ihan äskettäin Gh100L:n ja siihen 4x12 vintage30-kaapin. ainakin mun makuun soundi toimii kuin tauti, etenkin puhtaat äänet ovat saaneet ihan älyttömästi lämpöä ja syvyyttä. toki käytän siinä viel SamsAmpin etuastetta joka vaikuttaa tietysti asiaan.
Sitä en tosin tiedän kuinka paljon vh ja gh soundiltaan eroaa, mut ainaki gh100 kans v30 toimii tosi mureasti:)

Säröjä en ole vielä ehtinyt kauheesti säätää, ja mieleentulikin kysymys että mitä jengi on mieltä BJF:N dyna red tai baby blue-purkeista. hintaa taitaa olla kolme sata per kpl, mutta ainakin samplet mitä kävin kuuntelees vakuutti mut täysin. Onks kokemusta noista purkeista.
ApulantaGirl92
ilpoliekkio
25.06.2006 20:49:00
Soundi on luonnostaan niin tumma, että bändisoitossa tuskin toimii esim. V60-kajareilla (Engl Standard-kaappi).

No kyllä se Fireball toimii ihan hyvin bändisoitossakin tuon Standard-kaapin kanssa, erottuvampihan se kuitenkin saisi vielä olla. Pointtina nyt vaan siis se, ettei tuo v60-kaappi tumma ole, vaan enemmänkin "hillitympi" tuon middlepiikin osalta. :) Kirkkaampi ja tasaisempi soundi siinä on kuin esim. Peaveyn 6505-kaapissa.
Awaken the suffering
kimurantti1
25.06.2006 21:34:23 (muokattu 25.06.2006 21:40:20)
Säröpedaalin esim tubescreamerin avulla pystyisi sitten kuitenkin saamaan gh:sta sen cleanin ja medal soundin lennosta?

Joudut polkemaan kaksi kertaa. Oletko ottanut selvää vähvistimesta? Siinä on kaksi säröpotikkaa. Toinen ns. miedompi ja toinen boosti, jonka voi footswitchilla vaihtaa päälle/pois. Ongelma on siinä, että jos haluat paljon säröä, joudut pitämään sekä gain- että drive-potikkaa ainakin yli klo 12. Jos gain-potikka on yli klo 12:sta, niin puhdasta soundia on turha odottaa.

Säröpedaalin kanssa yhdistelmä puhdas+hevisärö onnistuisi niin, että säädät gain-potikan aika alas, drive-potikan kovemmalle ja boostaat vaikka sitten sillä tube screamerilla. Jos haluat vaihtaa puhtaalta hevisäröön, niin sun pitää ensin potkaista vahvarista se drive-boosti päälle, ja sen jälkeen vielä se tube screamer.

Toinen vaihtoehto on vääntää vahvistimeen hyvä puhdas soundi, ja hommata pedaali josta itsestään lähtee niin paljon säröä, ettei vahvarin omaa drive-boostia tarvita. Kysymys kuuluukin: Onko järkeä maksaa nimenomaan särösoittoon tarkoitetusta hyväsoundisesta vahvistimesta ja ottaa säröt kuitenkin jostain pedaalista?

Mutta ihan oikeasti, käy kokeilemassa sitä Mesan F-50:tä. Toiselle on tietysti paha suositella mitään, mutta jos jotain pitäisi ehdottaa, niin se voisi olla juuri sitä mitä haet.

Tai voithan tosiaan tehdä Åkerfeldtit ja ostaa pari kipaletta GH50L-nuppeja. Saat ne samaan hintaan kuin Trilogyn. A/B-boksilla vaihtelet niiden välillä. Ominaisuuksiltaan tuo vastaisi käytönnössä VH100:sta, mutta soundi olisi jotain muuta. Roudaaminen on sitten susta itsestäsi kiinni. Eihän niillä ole painoa kuin 20kg/kipale, mutta pelkästään se, että kamaa on fyysisesti enemmän voi näivertää. En tiedä kuinka paljon ideaa tässä on, mutta vaihtoehto tämäkin.

Kannattaa selailla valmistajien sivuja ja lukea manuaaleja. Niin mäkin alunperin selvitin itselleni muutamat vaihtoehdot, ja sen jälkeen kävin testaamassa.
Nacher
25.06.2006 21:47:05 (muokattu 25.06.2006 21:48:06)
Ensinnäkin, nuo Laneyt eivät itsessään ole ihan täysiä hevipelejä kyllä, vaan säröpurkkeja saa johonkin äärimättösäröihin kyllä käyttää. Näin ainakin olen monelta taholta kuullut. Toisekseen, lukemani mukaan Opeth käyttää livenä aina Laneytään cleanilla, ja ottavat livesäröt GT-6:sesta. Ei ole nyt lähdeviitettä heittää tuolle, mutta jossain haastattelussa noin sanoivat. Siitä, mitä kaikkia laitteita studiossa on käytetty, ei ole hajuakaan, mutta tuskin pelkällä Laneylla siellä tyydytty äänittelemään levystä toiseen.

V30 tosiaan tiukentaa ja rouhii soundia huomattavasti, ja kun ENGLit jo itsessään (kuten vissiin Laneytkin) ovat varsin kireitä soundiltaan, v30 kanssa löysyydestä ei ole tietoakaan. Jos haluat massiivista kitaravallia, löysyys on plussaa, jos haluat todella tarkkaa teknistä riffittelysäröä, tiukkuus on plussaa.

Jos esim Opethin MAYH/BWP tyylistä kitarasoundia haet, niin Fireballilla päästään jollain v60 tapaisella pehmeäsoundisella kaapilla huomattavasti lähemmäs sitä, kun taas v30:sestä tulee enemmän "kuivakkaa" hardrock-soundia. v30 kiistaton etu on vain se, että se kuuluu bändissä selvemmin lävitse. Omasta mielestäni kuitenkin soundi sillä on vain huonompi, jonka etenkin huomaa yksin soitellessa. Mutta juu, jokainenhan tykkää erilaisesta soundista.

Jonkun samplen tosiaan kuulin, jossa oli Fireballia äänitetty G75-12T kaapin lävitse, ja oli kyllä sellainen jyräsärövalli, ettei rajaa. Tiedä sitten, kuinka paljon oli jälkikäsitelty soundia.
kimurantti1
25.06.2006 22:23:21 (muokattu 25.06.2006 22:42:13)
Ensinnäkin, nuo Laneyt eivät itsessään ole ihan täysiä hevipelejä kyllä, vaan säröpurkkeja saa johonkin äärimättösäröihin kyllä käyttää. Näin ainakin olen monelta taholta kuullut.

Näin olet siis, hetkinen, kuullut? Tosi on, että Laneyt eivät ole täysiverisiä hevipelejä, vaan taipuvat moneen musiikkityyliin. Se ei kuitenkaan sulje pois sitä, etteivätkö ne taipuisi heviin. VH100R:stä ainakin lähtee aivan järjetön määrä säröä gainit kaakossa, mutta toisin kuin Fireballissa, siellä ei ole sitä turhaa ääripäätä missä särö on sellaista muhjua jolla ei kovinkaan kirkonpolttohevibändi tee yhtään mitään. Fireballissa säröpotikka tuntui puolivälin jälkeen vaikuttavan vain kompressoinnin määrään. VH100R:ssä gain-potikka on käyttökelpoinen koko matkalta, ja sieltä skaalan loppupäästä löytyy se mättösärö. Ainakin Meshuggah taipui hyvin. Voin tehdä ääninäytteeen kun kohta bändin kanssa menemme studiolle.

Btw. Sanoiko ketjun aloittaja jossain haluavansa täysiverisen hevivahvistimen? Pikainen katsaus jäsenkuvaukseen näyttäisi, että äärihevi on juuri se tyyli johon vahvistimen ei tarvitse taipua ;-)

Laney päästää myös läpi hyvin kitaran ominaissoundin, ja esim. mikkivalinnoilla pystyy vaikuttamaan paljon siihen mitä vahvistin ulostaa. Pientehoisilla yksikelaisilla on turha kovia hevisäröjä odottaa, mutta kuumilla humbuckereilla vahvistin räyhää kunnolla. Ja leikkaa bändissä läpi, kiitos middlekkyyden.

Älä nyt käsitä väärin, mutta se mitä olen sun juttujasi täältä lukenut (Screamerissa ei särö riitä, Fireballissa täytyy presenceä pitää täysillä jne.), niin ottaisin tämän hieman varauksella. En missään nimessä tarkoita, että soundimakusi olisi jotenkin huonompi, mutta ainakin se on todella omintakeinen ja ns. "normaalista" poikkeava.

Se, että V30 leikkaa bändisoitossa paremmin läpi on vain hyvä asia, olkoonkin että soundi saattaisi yksistään olla huonompi (lue: erilainen). Bändisoitossa kokonaisuus ratkaisee. Mä en loppujen lopuksi ole kovin montaa levyä kuullut, joilla kitarasoundit olisivat sellaisenaan olleet tavoiteltavia tai ns. täydellisiä, mutta voisin nimetä ison määrän lättyjä, joilla kokonaissoundimaailma hipoo täydellisyyttä. Suurimmalla osalla niistä ei kuitenkaan kitarasoundi ole se juttu.

Toisekseen, lukemani mukaan Opeth käyttää livenä aina Laneytään cleanilla, ja ottavat livesäröt GT-6:sesta.

Minun lukemani mukaan nimenomaan säröt otetaan Laneysta, ja efektit Bossista. Olisi tosiaan kiva lukea se haastattelu jossa noin sanottiin, itse muistan lukeneeni päinvastaista.

tuskin pelkällä Laneylla siellä tyydytty äänittelemään levystä toiseen.

Miksei olisi? Onhan niitä monia artisteja jotka ovat käyttäneet yhtä tiettyä vahvistinta monta kymmentä vuotta.
rakula
25.06.2006 22:29:25
Tuota f-50 menen lähipäivinä kyllä testailemaan. Olen sillä ennenkin soitellut mutta tällä kertaa ihan ostomielessä.
Ben_D
25.06.2006 22:32:46

Minun lukemani mukaan nimenomaan säröt otetaan Laneysta, ja efektit Bossista. Olisi tosiaan kiva lukea se haastattelu jossa noin sanottiin, itse muistan lukeneeni päinvastaista.

Oli miten oli, mutta autenttista soundia on turha hakee...riippuu soittajasta.
kimurantti1
25.06.2006 22:37:42 (muokattu 25.06.2006 22:38:13)
Oli miten oli, mutta autenttista soundia on turha hakee...riippuu soittajasta.

Totta. Kyse ei kuitenkaan ollut siitä, saako Laneysta autenttista Opeth-soundia, vaan siitä, etteikö niissä riittäisi säröä hevin soittoon.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)