Aihe: Mikit Tokai-Lessukkaan
1
passe
22.02.2006 10:59:04 (muokattu 22.02.2006 11:03:14)
Ei haulla löytynyt oikein mitään konkreettista, niinpä:

Kysymys Les Paul guruille. EMG, Seymour Duncan vai joku muu ja miksi? Itse kun en alun perin ole kitaristi ollenkaan, niin on tämä mikki-suo aikas turhauttavaa kahlattavaa. Ei ole tullut kokeiltua, saatika seurattua kirjoituksia eri mikeistä. Haussa olisi sellaiset mahdollisiman all-arounder mikit, siten että kaikki stevie ray:n soundista steve morse:n soundiin taittuu.. (hehheh..tod.näk. very helppo yhtälö).

Pää-asiassa tulee kuitenkin soitettua akselilla poprock-perusmetal (ei mitään ihan brutaaleja vääntöjä kuitenkaan). Onko suositella jonkin tietyn merkin tiettyä mallia/malleja, niin että tietäis ainakin mitä lähteä kokeilemaan? Näille vintage jutuille en oikein lämpene, eli mielellään sellaiset vähän modernimmat mikit. Entäs nämä signature-mikit, onko niihin vaan lisätty nimikirjoitus ja vaihdettu hintalappu? Noita Zakk Wylde:n mikkejä tuli ainakin vähän kuolailtua.

Kiitoksia!

EDIT:) Niin ja hinnalla ei suuremmin väliä, sound counts!
32788
22.02.2006 11:05:05
Laita vaikka kaulaan Duncanin '59 ja sitten tallaan samalta merkiltä joku JB, Distortion tai vastaava vähän hevimpi.
Kirka Saatana!
Lego
22.02.2006 11:22:44
Ei haulla löytynyt oikein mitään konkreettista, niinpä:

Kysymys Les Paul guruille. EMG, Seymour Duncan vai joku muu ja miksi? Itse kun en alun perin ole kitaristi ollenkaan, niin on tämä mikki-suo aikas turhauttavaa kahlattavaa. Ei ole tullut kokeiltua, saatika seurattua kirjoituksia eri mikeistä. Haussa olisi sellaiset mahdollisiman all-arounder mikit, siten että kaikki stevie ray:n soundista steve morse:n soundiin taittuu.. (hehheh..tod.näk. very helppo yhtälö).

Pää-asiassa tulee kuitenkin soitettua akselilla poprock-perusmetal (ei mitään ihan brutaaleja vääntöjä kuitenkaan). Onko suositella jonkin tietyn merkin tiettyä mallia/malleja, niin että tietäis ainakin mitä lähteä kokeilemaan? Näille vintage jutuille en oikein lämpene, eli mielellään sellaiset vähän modernimmat mikit. Entäs nämä signature-mikit, onko niihin vaan lisätty nimikirjoitus ja vaihdettu hintalappu? Noita Zakk Wylde:n mikkejä tuli ainakin vähän kuolailtua.

Kiitoksia!

EDIT:) Niin ja hinnalla ei suuremmin väliä, sound counts!

En ole kylläkään Les Paul-guru saatikka Love Rock-guru mutta menköön..

EMG ZW-settiin ei ole lyöty mitään nimikirjoituksia saatikka vaihdettu hintalappua, samaan hintaan tulevat kuin 81 & 85 erikseen ostettuna. ZW setti 187.50 €, EMG85 94 e + EMG81 94 e = 188. Hinnat siis musamaailmasta.

Itse olen toki pitänyt myös SD:n JB & Jazz-setistä mahonkikoppaisessa kitarassa ja luulenpa ettei metsään mene tuokaan setti. Koita itse päästä musakauppaan testimään sellaisia kepukoita missä kyseiset mikit on kiinni.
Guitaristi
22.02.2006 11:38:04

Itse olen toki pitänyt myös SD:n JB & Jazz-setistä mahonkikoppaisessa kitarassa ja luulenpa ettei metsään mene tuokaan setti.

Mulla on nämä omassa tokaissa ja hyvin on pelannut. Jazz menee isoilla säröillä ehkä hieman tukkoon jos alavireestä soitetaan matalia taajuuksia, mutta muuten loistosetti mielestäni.
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
p130
22.02.2006 12:00:11

Itse olen toki pitänyt myös SD:n JB & Jazz-setistä mahonkikoppaisessa kitarassa ja luulenpa ettei metsään mene tuokaan setti.

Tuo on kyllä monikäyttöiseen soundiin lähes idioottivarma valinta _mahonkikitaraan_. Puhutaanko nyt perinteisistä LP-puista tehdystä (eli mahonkibody/vaahterakansi) Tokaista vai jostain muusta. Halvemmissa korealaisissa body on leppää tms. JB menee minun (ja ilmeisesti monen muunkin) korvissa hieman turhan "kireäksi" leppäkitaroissa.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Lego
22.02.2006 12:03:42 (muokattu 22.02.2006 12:04:37)
Tuo on kyllä monikäyttöiseen soundiin lähes idioottivarma valinta _mahonkikitaraan_. Puhutaanko nyt perinteisistä LP-puista tehdystä (eli mahonkibody/vaahterakansi) Tokaista vai jostain muusta. Halvemmissa korealaisissa body on leppää tms. JB menee minun (ja ilmeisesti monen muunkin) korvissa hieman turhan "kireäksi" leppäkitaroissa.

Juu no mä tosiaan puhuin mahonkisesta mutta elektroniikkapalstalla olevan topicin mukaan kyseessä on korealainen lese, leppä/agathisrunkoinen..?
passe
22.02.2006 12:06:34
Juu no mä tosiaan puhuin mahonkisesta mutta elektroniikkapalstalla olevan topicin mukaan kyseessä on korealainen lese, leppä/agathisrunkoinen..?

Jep, pitää paikkansa. Ei käynyt rumpalilla mielessäkään, että kitaroissakin on näin olennaisia nämä puumateriaalit.
p130
22.02.2006 12:16:14 (muokattu 22.02.2006 12:19:10)

Aika varma valinta ovat tuollaiseen jotkut perus PAF-henkiset jos ihan äärimmäistä hevisäröä ei haeta. Duncanin 59't, Gibson '57 Classic ja Classic+, Kent Armstrong PAF (ei economy PAF), DiMarzio PAF Classic... Oikeastaan minkään noista kanssa ei voi mennä hirveän paljon pieleen.

Mikä muuten on "vikana" alkuperäisissä mikeissä?

Edit: eikun ei saanutkaan olla "vintagea"... Vaan siltikin noista löytyisi minun mielestäni SRV-Morse -henkeä ja yleiskäyttöisyyttä...
passe
22.02.2006 12:58:56 (muokattu 22.02.2006 13:05:09)
Aika varma valinta ovat tuollaiseen jotkut perus PAF-henkiset jos ihan äärimmäistä hevisäröä ei haeta. Duncanin 59't, Gibson '57 Classic ja Classic+, Kent Armstrong PAF (ei economy PAF), DiMarzio PAF Classic... Oikeastaan minkään noista kanssa ei voi mennä hirveän paljon pieleen.

Mikä muuten on "vikana" alkuperäisissä mikeissä?

Edit: eikun ei saanutkaan olla "vintagea"... Vaan siltikin noista löytyisi minun mielestäni SRV-Morse -henkeä ja yleiskäyttöisyyttä...

Hyvä kysymys sinänsä tuo "mikä vikana alkuperäisissä mikeissä". Kuten sanottu, rumpalimiehiä ollaan ja on enemmän kuin todennäköistä, että ongelmana ovat muutkin tekijät kuin vain mikit. Jos nyt yrittää jotenkin sanoiksi pukea, niin sellaiset vähän tunkkaiset ja liian salonkikelpoiset on soundit noissa nykyisissä mikeissä. Eikä oikein irtoa sitä niskakarvat pystyyn nostattavaa "flashback" attackia. Etumikeillä kun soittaa kunnon säröllä, niin on yhtä mörssäystä koko touhu. Yksi suuri syy ongelmaan lienee myös se, että olen junnusta asti kuunnellut kaikkia kitarasankareita, en kuitenkaan juuri yhtään joka olisi soittanut lespalla. Ehkä on niin, että haen soundia joka ei yksinkertaisesti ole lespalle/tokaille ominainen.

Sen verran offaria voisi tähän väliin heittää, että onko näissä Korean malleissa käytetty paljon muitakin "oikoteitä" kuin nuo halvemmat materiaalit? Yllättävän hyvä tatsinen kitarahan tämä on kyllä tuohon hintaan joka tapauksessa.
p130
22.02.2006 13:04:08 (muokattu 22.02.2006 13:10:53)

Voisi sitten se EMG:n Wylde-setti vastata haettua. Ja jos nimenomaan kirkkautta ja peruslespaulista poikkeavuutta haetaan (siitä ei kylläkään tarvitse huolehtia kun kerran puut poikkeavat standardista), saattaisi sittenkin se jo aiemmin tuomittu JB olla harkitsemisen arvoinen tallamikiksi... Vaan sanoisin että kannattaa testata etukäteen jos mahdollista.

edit: Eipä noissa korealaisissa ole mitään suurempia "oikoteitä" käytetty. Eikä leppä tms. body ole välttämättä yhtään huono juttu soundipolitiikan kannalta, paitsi tietenkin jos haetaan sitä perinnelespaulia.

Viimeistely niissä on varsin asiallista. Elektroniikka, hardware ym. on peruskamaa jota vastaavan hintaluokan vehkeissä käytetään. Ihan ok siis.
passe
22.02.2006 13:18:10
Voisi sitten se EMG:n Wylde-setti vastata haettua. Ja jos nimenomaan kirkkautta ja peruslespaulista poikkeavuutta haetaan (siitä ei kylläkään tarvitse huolehtia kun kerran puut poikkeavat standardista), saattaisi sittenkin se jo aiemmin tuomittu JB olla harkitsemisen arvoinen tallamikiksi... Vaan sanoisin että kannattaa testata etukäteen jos mahdollista.

edit: Eipä noissa korealaisissa ole mitään suurempia "oikoteitä" käytetty. Eikä leppä tms. body ole välttämättä yhtään huono juttu soundipolitiikan kannalta, paitsi tietenkin jos haetaan sitä perinnelespaulia.

Viimeistely niissä on varsin asiallista. Elektroniikka, hardware ym. on peruskamaa jota vastaavan hintaluokan vehkeissä käytetään. Ihan ok siis.

Suurkiitokset! JB:tä ja Wylde:ja siis vertailemaan.
Juzpe
22.02.2006 17:30:32

Aika perussettejä o myöskin SD59x2 hevimpään menoon ja SD alnico pro II x2 rokkitouhuuun. Yhdistelmä Alnico Pro II kaulalla 59 tallassa vois olla ideaali ainakin hardrockin/vast. soitteluun.
"I don't get into fights, I look for them" - Chris Holmes, WASP
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)