Aihe: Tokai sg-48 vai Epiphone sg g-400 ch
1
Hetfield69
10.11.2005 08:10:47
Eli toi epiphone on tällänen http://www.thomann.de/thoiw3_epiphone_sg400_ch_lefthand_prodinfo.html ja Tokai tällänen: http://www.donmack.com/Images/products/Tokai/LEFTYSG48LB.jpg kokeilu mahdollisuuksia on vähänpuoleisesti kun tosta epiphonesta ei varmaankaan ole vasuria missään musakaupassa toki voin kokeilla oikeenkätistä tokaita voi kai musamaailmassa. Millanen muuten tämä http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-164436.html pedalboard oikein on?
Zeni
10.11.2005 13:16:42
Olin joskus melko samassa tilanteessa. Tokain tarkkaa mallia en muista oisko ollut 70 ? Mutta Epiphoneen päädyin, tuo tokai tuntui kädessä jotenkin tönköltä, ei sulavalta soittaa.

Ja tuo on tehty puhtaasti tuntumapohjalta. Olen useampaankin otteeseen tästä kirjoittanut. Tuo SG400 ainakin ajaa asiansa todella hyvin ja on edullinen. Virittimet on ainakin mulla Grover, vireen pitää normaalisti, vakionakin melko hyvät mikit. Vaihdoin kyllä tilalle SD JB/jazz setin mutta ero ei ollut 130euron arvoinen, korkeintaan 30euron.

Kaiken kaikkiaan ei mitään valittamista joskus ihmettelin kielten vaihdon jälkeen sellaista väpättävää huminaa. Täällä joku sanoi sen johtuvan tallasta, mutta mikit ilmeisesti oli vain liian lähellä kieliä. Pienen laskun jälkeen ei mitään ongelmia.
Cruzzi
10.11.2005 14:50:24

Nyt on sellanen aihe, joka minuakin kiinnostaa...

Eli olen kuulllut että toi G-400 olis tehty paremmista materiaaleista vaikka onkin vissiin hitusen edullisempi?

Olen itsekkin ajatellut ostaa joko Tokain tai Epiphonen SG:n.

SD JB:tkö eivät olleet mistään kotoisin, jos vertasi alkuperäisiin?

Kun hintaa katsoo tuosta G-400 niin tuntuisi että mikit olisivat aika "kämäiset" onko ne? Esim. olen ajatellut jotain Duncan Alnico proita?

Jos haluaisin tohon semmosen Gibsonin Standard SG plektrasuojan niin miten se onnistuisi? saisiko sen itse siihen kyhättyä vai kannataisiko kääntyä ammattilaisten puoleen?

pysyykö vire hyvin vai kannattaisiko vaihtaa virityskoneistoa? ja jos kannattaa niin millaisiin hintaluokka n.100€/yht.

Käykö reeni/keikka välineeksi?
Hiuslakkaa sen olla pitää!
Zeni
10.11.2005 15:57:20

Eli olen kuulllut että toi G-400 olis tehty paremmista materiaaleista vaikka onkin vissiin hitusen edullisempi?

Tästä mulla ei ole mitään tietoa, mutta ainakin ne materiaalit on "ne oikeat"

SD JB:tkö eivät olleet mistään kotoisin, jos vertasi alkuperäisiin?

Kun hintaa katsoo tuosta G-400 niin tuntuisi että mikit olisivat aika "kämäiset" onko ne? Esim. olen ajatellut jotain Duncan Alnico proita?

Ilmaisin ehkä huonosti, olivat ne paremmat. Selkeämmät eivätkä niin "tomuiset" kuin vakiomikit, mutta eivät todellakaan 130euron arvoiset. Jos olisin ennen ostoa päässyt testaamaan niin hyllylle olisi jäänyt. Toisaalta en ole mikään kultakorva että kuulisin "hifi-eroja" enkä pahemmin ole edes cleaniä vielä testannut. Jos hankit SG400 ja meinaat mikit vaihtaa niin suosittelen kokeilemaan ennen ostoa niitä toisiakin mikkejä, ei käy näin.

Jos haluaisin tohon semmosen Gibsonin Standard SG plektrasuojan niin miten se onnistuisi? saisiko sen itse siihen kyhättyä vai kannataisiko kääntyä ammattilaisten puoleen?

Ei tietoa, haulla varmaan löytyy kyllä. Mun mielestä nimenomaan tuo pienempi on hienompi ;) Se isompi saa kitaran näyttämään joltain keskiajan kirveeltä.

pysyykö vire hyvin vai kannattaisiko vaihtaa virityskoneistoa? ja jos kannattaa niin millaisiin hintaluokka n.100€/yht.

Kyllä tuo vire on pysynyt melko hyvin. Viikossa se menee aivan hitusen vinoon muttei niin pahasti että se soittoa haittais (ei edes puolta sävelaskelta). Itse tarkistan aina treeneissä vireen ekaksi korvakuulolta ja sitten mittarilla, voi olla että joku perheenjäsen on vähän "ruuvannut" viikon aikana.

En ole vielä nähnyt mitään tarvetta vaihtaa mitään noita metallisia osia. ne virittimet ainakin on hyvät.

Käykö reeni/keikka välineeksi?

Suhteellinen määritelmä. Toisten mielestä tuon lavan muodon takia sillä ei kehtaa edes mökillä yksin soittaa, mua ei ole haitannut. Se lapa muodostuu silmiin rumaksi vasta kun ihmiset on sitä ½vuotta sulle hokenut. Tosin bändikaverit kehui sitä lapaa hienommaksi kuin Gibsonin versio, mutta ne onkin rumpali ja basisti =)
Cruzzi
10.11.2005 16:14:26

Niin no onhan toi lapa aika "kökkö", mutta tuohon hintaa tuskin mitään loistavaa voi toivoakkaan.

Ei ole kokemusta tuommoisesta että toi hihnapidike on tuolla selkäpuolella. Miten toi hihna pysyy ilma hihnalukkoa, koska eihän tuonne taakse voi mitään Schallerin hihnalukkoa tyrkätä vai?

Sen vähäisenkin vireen laskemisen voisi varmaankin poistaa vaihtamalla luu/graffitisatulaan tai vastaavaan...
duane aslaksen
10.11.2005 16:23:26 (muokattu 10.11.2005 16:24:40)

Itse testailin tossa joku aika sitten molempia. Lopulta päädyin Tokain SG-43:een. Se vain tuntui paremmalta omaan käteen. Vakiomikit oli kieltämättä aika ponnettomat, itse vaihdoin tallaan EMG:n aktiivin. Frendi osti Epin 400:n joka sekin on kyllä hyvä soitin. Nuo Tokain valmistusmateriaalit on kieltämättä hieman mystiset mutta itse en ole ainakaan huomannut niillä mitään hillitöntä vaikutusta ääneen.
Otan muuten sekkarilla aikaa siihen kun joku tulee ja haukkuu Korean Tokait alimpaan helvettiin, se on aina täällä ihan vakkarimeininkiä :-)
It's my job to keep punk rock elite...
Cruzzi
10.11.2005 16:38:00

No minusta tämmöiselle amatöörirämpyttäjälle noilla materiaaleilla ei ole mitään sen suurempaa merkitystä kunhan kitara on hyvän kuuloinen ja mukavan oloinen käsissä, tosin itse päädyn tod.näköisesti tohon G-400 sen takia että:

- Hinta on semmoinen että budjettini riittää kitaran "virittämiseen" esim. Mikkien ja satulan vaihtoon...

- Materiaalit on nyt varmaan todettu jo hitusen paremmiksi, kuin tuossa Tokaissa.

Mukavahan se olisi täältä koti Suomesta ostaa, mutta tuo budjettini on vissiin jotain 500 € ja tuolla rahalla saa T-kaupasta: Kitaran, Kovan laukun, Mikit ja muut tilpehöörit, ainakin melkein... Tosin oman kylän pojilta saa kitaran ja kovan laukun tuohon 500 €. Että kärsisikö sitten sen rahan pelkästään sen takia että saisi hyvää palvelua ja tuettua oman kylän poikia?
fox
10.11.2005 16:41:10

Niin no onhan toi lapa aika "kökkö", mutta tuohon hintaa tuskin mitään loistavaa voi toivoakkaan.

Ei ole kokemusta tuommoisesta että toi hihnapidike on tuolla selkäpuolella. Miten toi hihna pysyy ilma hihnalukkoa, koska eihän tuonne taakse voi mitään Schallerin hihnalukkoa tyrkätä vai?

Sen vähäisenkin vireen laskemisen voisi varmaankin poistaa vaihtamalla luu/graffitisatulaan tai vastaavaan...

Se lapa, se lapa.. :) Epiphonen oma hieno disaini ja perinteinen..

Kyllähän sinne aivan mainiosti on ainaki meidän kitaristi Schallerit saanu, täytyy vaan pistää hihnassa toisinpäin se lukko-osa. Ja jos sitte vaihtaa vaikka Stratoon, niin sille täytyy oma hihna sitten olla, luonnollisesti.

Tuohon viimeiseen, voihan satulan uriin hinkata vaikka lyijykynää hieman, jos tuntuu ettei kieli luista kunnolla. Ensimmäinen ja halvin konsti tuo olis...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Les Paul
10.11.2005 16:44:15
Moi..Itse tokain sg:n omistajana voin sanoa sen että suosittelen tokaita, mutta sähköpuoli on vähän mitä on(nimim. kokemusta on). Eli siis juotokset ja potikat ovat hiukan "rahisevia", mutta mikit ainakin minun omassani ovat suht hyvät. Ja siitä hihnatapin paikasta..ei se häiritse siellä takana ja kyllä minulla ainakin siinä hihnalukko on ihan normaalisti.

T:kimi
"My my, hey hey Rock and roll is here to stay It’s better to burn out Than to fade away My my, hey hey." - Neil Young
Cruzzi
10.11.2005 16:55:13

Niin Kimi sulla on käsittääkseni SG70? Eikös se ole jo ihan eriluokkaa, kun toi SG48?

Tässäkin suhteessa meitä vasureita syrjitään kun noita tokai SG:eitä saa vaan tuona edullisimpana/huonompana mallina... :(
fox
10.11.2005 17:01:41

Niin Kimi sulla on käsittääkseni SG70? Eikös se ole jo ihan eriluokkaa, kun toi SG48?

Tässäkin suhteessa meitä vasureita syrjitään kun noita tokai SG:eitä saa vaan tuona edullisimpana/huonompana mallina... :(

On ne ainakin tykkänään eri puista, ymmärtääkseni, ja taitanee eri mikeilläkin olla.
Sen verran tuohon Epi-puhelimeen, että kitaristimme sellasta huolella tyypitti tässä keväällä..kehui kovasti kaulaa ja muutenkin tatsia. Ehkä sillä on jonkinlaista pohjaa, kerta on tuollasta alkuperäistä vuosikausia soittanu. Juu, tarkastin, Tokain puut verrattuna siihen "melkein puolet kalliimpaan" on eri, ei ole mahonkia se, vaan nato-puuta. Ja mikit on tosiaan erilaiset.
Tuo on täysin totta, että vasureille on huonosti saatavana malleja..tuossa just alkuviikosta tosin katselin Iba Artistia vasurina fleaBayssa.. (pitihän taas mainostaa)
Cruzzi
10.11.2005 17:12:31

Niin SG48:ssä on PAF4 ja SG70:ssä vissiinkin PAF 3 tai 2. Onhan tuossa Tokaissa hienompi lapa, mutta en lähtisi kitaraa sen perusteella ostamaan...
fox
10.11.2005 17:50:08

Onhan tuossa Tokaissa hienompi lapa, mutta en lähtisi kitaraa sen perusteella ostamaan...

Niin se onkin se Tokain oma.... ;)
Cruzzi
10.11.2005 20:46:06

Tuosta semmosta että itse henkilökohtaisesti en ole päässyt kokeilemaan SG:tä ja kun siitä on puhuttu että se olisi kovin etupainoinen niin mitenkäs on?
jysky
10.11.2005 21:06:26
Tuosta semmosta että itse henkilökohtaisesti en ole päässyt kokeilemaan SG:tä ja kun siitä on puhuttu että se olisi kovin etupainoinen niin mitenkäs on?

Mulla on Epiphone sg400 ja onhan se vähän kaulapainoinen, mutta mä ainaki totuin siihen nopeesti. Kitara on muutenkin hinta ja laatu suhteeltaan hyvä. Kitaran viimeistely on melko hyvää, mutta omastani löytyy ainaki jotain pikku virheitä, joita ei ilman suurennuslasia huomaa. Kitaran vakiomikit ajavat asiansa tarpeeksi hyvin ainakin mulle, vaikka ovat ehkä hieman tunkkaset. Vireen kitara pitää hyvin. Voin suositella kitaraa juuri sen hyvästä hinta ja laatu suuhteesta.
Zeni
10.11.2005 21:22:06

Mun käsityksen mukaan se on SG:n ominaisuus, ei epiphonen. Kyllä se kaulapainoinen on. Aluksi tavalliseen tottuneena ärsytti, mutta äkkiäkös siihen tottui, enää ei edes huomaa.

Mitä tuohon viimeistelyyn tulee niin omastani en löytänyt MITÄÄN virhettä ja syynäsin niin pirun tarkkaan.
fox
10.11.2005 21:25:59

Ne joissa lukee lavassa joku G-sana eivät..Toki olen uudemmista kuullu et kaulan paksuuntumisen johdosta on painopiste ns. "tarkka".. Muita merkkejä, mitä on laitossa ollu, en juurikaan oo sillain testaillut. Mutta kaikkeen oppii, jopa Firebirdiin..
Lievää kaulapainoisuutta en kovin hirvittävän pahana näkis, sitä voi kompensoida vaikka luistamattomalla hihnalla tms.
Suuremman kaulapainoisuuden kanssa vaan täytyy "oppia elämään"
Ekku01
11.11.2005 01:22:13 (muokattu 11.11.2005 01:29:49)
pysyykö vire hyvin vai kannattaisiko vaihtaa virityskoneistoa?

Tämä "vireenpitävä virityskoneisto" on kumma uskomus johon näyttää täällä Mnetissä törmäävän jatkuvasti. Paskimmatkin koneistot kyllä pitävät vireen elleivät ole menneet totaalisesti hajalle jolloin edes virityksen yrittäminen ei onnistu.

Hyvien koneistojen etu on se että ovat tarkkoja, jämäkän tuntuisia ja niillä on helppo ja miellyttävä virittää soitin. Ei siis se että mitä kalliimpi koneisto, sitä vaikeampi on saada kitaraa vireestä ;o)

Kyllä ne vireongelmat lähes poikkeuksetta ovat satulassa ja tallassa. Tai siinä kuinka ne kielet on viritappeihin laitettu ja että ovat uudet (siis kielet) eivätkä ne samat jotka tuli kitaran oston yhteydessä silloin vuonna yks ja kaks.

Eikä sitä stopbaria kannata sustainin nimessä väkisin pitää siellä bodyssä kiinni jos näkee että kielten kulma tallalle on liian suuri. Ennemmin vaikka sitten wrap-around -tyylillä kulmaa loivemmaksi jos ei stopbaria halua nostaa.

Ja tuosta itse SG:stä vielä sen verran, että itselläni oli joitain kuukausia G400 (jonka kaulapainoisuus kyllä kieltämättä kyrsi) joka lähti kun kyllästyin siihen että onnettoman kaulaliitoksen takia vähänkin railakkaammassa meiningissä kitaran vire "huojui".

Standard SG:ssähän tuo kaulaliitos alkaa yhdeksännentoista nauhan kohdalta kun noissa '61:ssä vasta kaks-kakkoselta. Itse en enää ottaisi kuin stankun tyyppisellä kaulaliitoksella varustetun, kevyen SG:n.

Ja sen enempää valmistusmateriaaleihin ja muihinkaan osiin puuttumatta voin sanoa että Tokaita on kyllä miellyttävämpi soittaa seisaaltaan juuri keveytensä vuoksi (eihän sähkistä muuten tule soittaakaan ;o)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)