![]() 20.03.2010 16:17:36 | |
---|---|
Antti1: Joo niin itkettää muakin, toi sun sekoilusi meinaan. Otas ihan rauhassa alusta uudestaan ja löysää ne kielet. Viritä uudestaan ne sillä mittarilla ja mene soittamaan. Mjooh, ongelma korjaantui tallan hienoisella säädöllä, tsiisus kun oli vaikeaa | |
![]() 22.03.2010 00:23:36 | |
Minun floikkatallallisen kitaran säädöt on aivan päin honkia, enkä saa tehtyä säätöjä oikein. Mistä siis kannattaisi lähteä liikenteeseen, jos säädöissä ei ole mitään järkeä? Olen kokeilumielessä ruuvaillut vähän kaikkia ruuveja, mutta talla ei ole saavuttanut oikeanlaista tasapainoa. Ja täältä löytyvien ohjeiden mukaankin yrittänyt virittää. Kitaran vire ja tallan tasapaino meni ensiksi siinä, kun muutin drop d -vireen standard e-vireeksi (joka ei siis onnistunut). Sitten vaihdoin kielet kitaraan ja tietämättömänä poistin kaikki kielet ja laitoin sitten vasta uudet paikalleen. Tässä talla liikahti kummasti ja epäilen, että suurin syy tallan tämän hetkiseen huonoon säätöön tapahtui siinä. Musaliikkeseenhän kepin voisi viedä, mutta olisi hyvä oppia itse tekemään säädöt + säästyy rahaa. Olen viettänyt tunteja kitaran kanssa onnistumatta hommassa, kiitän ohjeista! | |
![]() 22.03.2010 01:36:21 | |
jmjp: Minun floikkatallallisen kitaran säädöt on aivan päin honkia, enkä saa tehtyä säätöjä oikein. Mistä siis kannattaisi lähteä liikenteeseen, jos säädöissä ei ole mitään järkeä? Olen kokeilumielessä ruuvaillut vähän kaikkia ruuveja, mutta talla ei ole saavuttanut oikeanlaista tasapainoa. Ja täältä löytyvien ohjeiden mukaankin yrittänyt virittää. Kitaran vire ja tallan tasapaino meni ensiksi siinä, kun muutin drop d -vireen standard e-vireeksi (joka ei siis onnistunut). Sitten vaihdoin kielet kitaraan ja tietämättömänä poistin kaikki kielet ja laitoin sitten vasta uudet paikalleen. Tässä talla liikahti kummasti ja epäilen, että suurin syy tallan tämän hetkiseen huonoon säätöön tapahtui siinä. Musaliikkeseenhän kepin voisi viedä, mutta olisi hyvä oppia itse tekemään säädöt + säästyy rahaa. Olen viettänyt tunteja kitaran kanssa onnistumatta hommassa, kiitän ohjeista! Ekalla sivulla ensimmäisessä viestissä neuvotaan tuo floikan säätäminen. Juicylle jallua juotetaan,
sairasauton paareilla kannetaan.
Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä,
Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä | |
![]() 23.03.2010 16:34:22 | |
Mutta mistäs kannattaa lähteä liikkeelle, jos kitarassa ei ole kieliä paikallaan? | |
![]() 23.03.2010 17:15:22 (muokattu 23.03.2010 17:18:32) | |
jmjp: Mutta mistäs kannattaa lähteä liikkeelle, jos kitarassa ei ole kieliä paikallaan? Laittamalla ne paikoilleen. =) Sulla varmaan on ne jouset vielä paikoillaan, etkä ole säätänyt niiden kireyttä? Laitat vaikka pyyhekumin tai muun sopivan palikan tallan peräosan alle (sinne koloon), jotta se olis suht suorassa ennen kuin alat kieliä virittämään tappien ympärille. Kiinnität kielet tallaan katkaisemalla sivuleikkurilla ne pallukat pois ja lukitsemalla ne paikoilleen. Tarkistat että tallan vireen hienosäätöruuvit on keskellä, että jää pelivaraa sekä löysätä että kiristää myöhemmin. Sitten virität kuten normaalisti, viritystapeista. Jahka kielet alkaa nostamaan tallaa, niin otat tukipalikat tai -kumit pois tallan alta nostamalla tallan perää kampeamalla. Lopullinen balanssi tallan asennon ja vireen kanssa haetaan viritystapeista virittämällä ja niiden alapuolen jousien kireyttä säätämällä. Eli ne ruuvit jotka siellä rungon alla menee puuhun, niitä kiristämällä jouset vetää tallaa alaspäin --> vire nousee. Löysäämällä vire laskee. Kun kitara on suurinpiirtein vireessä, niin että tallakin on suorassa kitaran kanteen nähden, on aika lukita satulan lukot. Ota huomioon, että yleensä lukkojen kiinnitys nostaa virettä jonkin verran, joten kannattaa jättää kielet mieluusti hieman alavireeseen. Lopullinen vireensäätö sitten niistä tallan hienovirittimistä, joihin on toivon mukaan jätetty varaa molempiin suuntiin riittävästi. Siinä oli perusohjeet kieltenvaihtoon, kun kielten paksuus ja vire pysyy samana. Intonaation säädöt sitten vielä erikseen, kuten myös tallan korkeuden säätö, josta pitää vielä mainita seuraavaa: Se tallahan siis tasapainottelee kielten sekä jousien vastavedon varassa, ne 2 tolppaa joita pyörittämällä säädetään tallan korkeutta toimii "saranana". Älä mene ruuvaamaan tolppia kun kielet ja jouset vetää tallaa tolppia vasten! Tolppia vasten olevat veitset tylsistyy silloin samantien, oikea tapa säätää tallan korkeutta on silloin kun vetoa ei ole tolppia vasten, eli käytännössä pitää löysätä kielet ja ottaa jouset ensin pois. Toinen (nopeampi) tapa on laittaa alapuolelta joku sopiva palikka blokin (mötikkä tallan alla johon jouset kiinnittyy) ja rungon väliin, jota vasten voi kammeta tallaa irti tolpista, jolloin niitä voi säätää turvallisesti. Tää vaatii kyllä hieman akrobatiaa (toisella kädellä kammeta tallaa irti tolpista, ja toisella ruuvata tolppien korkeutta), joten suosittelen ensimmäistä tapaa jos haluaa pelata varman päälle. Juicylle jallua juotetaan,
sairasauton paareilla kannetaan.
Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä,
Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä | |
![]() 23.03.2010 20:12:41 (muokattu 23.03.2010 20:16:26) | |
Kysyisin floikkakitaroiden vire-muutoksista; jos haluat vaihtaa virettä ns. lennosta, voitko vaan vaihtaa virettä suoraan lennosta, vai pitääkö säätää talla tai lukot uutta virettä varten? E: Ei tarvi vastata, en vaan jaksanu lukee täältä kaikkia viittäkymmentä sivua, mut vastaus löytyki yläpuolelta...sry =D | |
![]() 24.03.2010 06:49:37 | |
Oma kitaraopettajani aikoinaan opetti että kaulan säädön jälkeen kaulaa voi taputella joka puolelta jotta saa sen nopeammin omaksumaan aiemman kaularuuvin säädön. Olen tehnyt niin jo monella eri kitaralla ja useita kertoja enkä ole havainnut mitään kitaraa vahingoittavia tekijöitä. | |
![]() 24.03.2010 19:30:45 | |
Juicy: Laittamalla ne paikoilleen. =) Kiitos ohjeista, mutta päin honkiahan se taas meni. Talla nousi aina niin ylös, että kiila tippui välistä.. loppujen lopuksi sitten e-kieli katkesi, kun rupesin aloittamaan viritystä uudelleen. Noin kävi viimeksikin. Voi kun sais vaan myytyä tuon kitaran pois, palaisin niin mielelläni kiinteätallaisten pariin. En vain osaa tehdä säätöjä tuohon. | |
![]() 24.03.2010 19:33:53 | |
jmjp: Kiitos ohjeista, mutta päin honkiahan se taas meni. Talla nousi aina niin ylös, että kiila tippui välistä.. loppujen lopuksi sitten e-kieli katkesi, kun rupesin aloittamaan viritystä uudelleen. Noin kävi viimeksikin. Voi kun sais vaan myytyä tuon kitaran pois, palaisin niin mielelläni kiinteätallaisten pariin. En vain osaa tehdä säätöjä tuohon. Vie se laitettavaksi osaavalle henkilölle/liikkeeseen ja sen jälkeen kun se on kondiksessa niin torille myyntiin tai liikeeseen vaihdossa. SDMF | |
![]() 25.03.2010 12:16:06 | |
Kitarani kielet rämisevät aivan älyttömästi. Kyseessä on siis Musamaailmasta hommattu LTD M-200. Ostaessani kitaran kielet eivät muistaakseni rämisseet ainakaan huomattavasti. Myyjä myös selitti että jotkut kitara-asiantuntijat ovat säätäneet kitarani juuri ennen kuin sen ostin. Ensimmäisen kielenvaihdon jälkeen kielet alkoivat rämistä. Vaihdoin siis 09-kielisetin kitaraan, ja viritin sen normaali E-vireeseen. Seuraavaksi vaihdoin kitaraan 010-kielisetin ja normi D-vireen. Vieläkin kitara rämisi. Kaverin LTD MMV kitarassa 010-kielisetti ja kitara dropped C-vireessä, eikä rämise yhtään. Kaveri nevoi että nostapa floikkaa pikkasen ylöspäin, niin räminä häviää. Eipä minulla vaikuttanut juuri mitään floikan nostaminen. Mitäs minun pitäisi tehdä? Neuvoja? En ole yhtään perillä näistä säätöhommista, varsinkaan floikkakitaran. Kiinteätallaiseni kanssa ei ole ikinä ollut tällaisia ongelmia. | |
![]() 25.03.2010 12:34:58 | |
Somnium: Kitarani kielet rämisevät aivan älyttömästi. Kyseessä on siis Musamaailmasta hommattu LTD M-200. Ostaessani kitaran kielet eivät muistaakseni rämisseet ainakaan huomattavasti. Myyjä myös selitti että jotkut kitara-asiantuntijat ovat säätäneet kitarani juuri ennen kuin sen ostin. Ensimmäisen kielenvaihdon jälkeen kielet alkoivat rämistä. Vaihdoin siis 09-kielisetin kitaraan, ja viritin sen normaali E-vireeseen. Seuraavaksi vaihdoin kitaraan 010-kielisetin ja normi D-vireen. Vieläkin kitara rämisi. Kaverin LTD MMV kitarassa 010-kielisetti ja kitara dropped C-vireessä, eikä rämise yhtään. Kaveri nevoi että nostapa floikkaa pikkasen ylöspäin, niin räminä häviää. Eipä minulla vaikuttanut juuri mitään floikan nostaminen. Mitäs minun pitäisi tehdä? Neuvoja? En ole yhtään perillä näistä säätöhommista, varsinkaan floikkakitaran. Kiinteätallaiseni kanssa ei ole ikinä ollut tällaisia ongelmia. Tsekkaappa kaula ja säädä sitä, kuulostaisi hieman, ettei kaulan säädöt ole kohdillaan. Tai sitten vie huoltoon. Huoltoon kun viet niin ne säätää sen sulle just eikä melkeen ja jos se räminä seuraavan kielenvaihdon yhteydessä uusiutuu niin silloin pitäisi samaan rahan kyllä saada se säätö uudestaan... | |
![]() 25.03.2010 19:37:48 (muokattu 25.03.2010 19:38:41) | |
9292: Tsekkaappa kaula ja säädä sitä, kuulostaisi hieman, ettei kaulan säädöt ole kohdillaan. Tai sitten vie huoltoon. Huoltoon kun viet niin ne säätää sen sulle just eikä melkeen ja jos se räminä seuraavan kielenvaihdon yhteydessä uusiutuu niin silloin pitäisi samaan rahan kyllä saada se säätö uudestaan... No ei mulla ainakaan olis munaa vaatia rahoja takasin, jos säädätän kitaran esim. 9-46 setillä E-vireeseen, ja parin kuukauden päästä vaihdan kiinni 11-52 setin ja viritän drop-C:hen, jonka seurauksena räminä kuuluu taas. Täällä on kyllä aika hyvät FAQ:it noista kitaroiden säätämisestä, ei se mitään avaruustiedettä ole. Ja jos ei onnaa niin sitten vaan ammattilaiselle säädettäväks. Tuossa vaan säästää aika paljon kun itse opettelee säätämään. E:Typoja jälleen. "aristoteles666: soundi joko paranee tai ei." | |
![]() 25.03.2010 20:00:22 (muokattu 25.03.2010 20:02:00) | |
Tuomoo: No ei mulla ainakaan olis munaa vaatia rahoja takasin, jos säädätän kitaran esim. 9-46 setillä E-vireeseen, ja parin kuukauden päästä vaihdan kiinni 11-52 setin ja viritän drop-C:hen, jonka seurauksena räminä kuuluu taas. Täällä on kyllä aika hyvät FAQ:it noista kitaroiden säätämisestä, ei se mitään avaruustiedettä ole. Ja jos ei onnaa niin sitten vaan ammattilaiselle säädettäväks. Tuossa vaan säästää aika paljon kun itse opettelee säätämään. E:Typoja jälleen. Tarkoitinkin jos sama vire ja sama setti ja ongelma toistuu. Tämähän tosin on epätodennäköistä, mutta joka tapauksessa E:Tosiaan olisi lukea se eka viesti vähän tarkemmin että virettä on vaihdettu enemmältikin. Mutta tosiaan varmaan helpottaa kun löytää sen yhden vireen ja soittaa sitten sillä eikä vaihtele | |
![]() 29.03.2010 14:41:24 | |
9292: Tsekkaappa kaula ja säädä sitä, kuulostaisi hieman, ettei kaulan säädöt ole kohdillaan. Kiitos neuvosta. Säädin kaularautaa tuon aloitusviestin FAQin mukaan, ja räminä kaikkosi. | |
![]() 05.04.2010 01:08:45 (muokattu 05.04.2010 01:17:22) | |
Elikkäs, laitetaan tänne... Mulla on tollanen Iban RGR321 kiinteätallaine kitara, ja tässä mietin että onko suhteellisen "normaalia", että 1. nauhalta kielten korkeus otelaudasta on öbaut 2mm (jumbonauhat, eli nauhasta n. 1mm), ja 12. nauhalta otelaudasta n. 3mm (eli 2mm nauhasta). Ei tässä mitään, mutta katottaessa jostain 17-> eteenpäin niin alkaa olemaan jo 4mm otelautaan siitä kielten alapinnasta, mutta taaskin, eihän niitä kieliä ihan lautaan asti paineta... Ongelma on siinä, että rämisee aika helvetisti noilla alanauhoilla (1-4) varsinki paksummilla kielillä. Eli tuntuu ettei kaikki nyt oo ihan kunnos, jos 1. nauhalta on nauhan yläpinnasta kielten alapintaan alta 1mm ja 20. nauhalta n. 3mm. Onkos normaalia että ylänauhoilla vähän enemmän tota korkeutta? Ja ton räminän suhteen, yrittänyt tässä säätää tota kaularautaa, mutta en tiä et onks siel joku ruuvi tms. Sain 5/32 kuuskoloavaimella sitä EHKÄ liikkumaan jonnekkin päin, mutta en tiä onko oikeen kokonen. 3/16 avain (josta tos parikyt viestii ylempänä mainittiin), tuntu olevan liian suuri. Eli onko toi 5/32 oikee koko (ilmeisesti jotai 4mm taitaa olla, kun toi 3/16 on jotain 4.5 tms)? Ilmeisesti kun haluaa nostaa kieliä, pitää löysätä rautaa..? | |
![]() 05.04.2010 16:22:19 | |
Joo, säädin ton kaulan vähän notkolle ja nyt ei ainakaan särise noi kielet, mikäli ei oikee urakalla niitä paukuttele. Ongelma on taas nyt siinä, että alanauhoilla (vai ylä, miten sen ajattelee), eli siis jostain 12 ylöspäin alkaa olla kielten korkeus vähä liiankin suurta, ts. yli 3mm nauhoista kielten alapintaan. Vaikuttaakos toi kaulan koveruus (relief???) enemmänkin noitten kielten korkeuteen tuolla ylemmillä nauhoilla (eli 12-24), vai miten? Ja jos lähtisin tästä nyt ihan kunnolla säätämään ton oikein, niin miten kannattaisi aloittaa? Aluksi säätää kaula suoraksi, sitten säätää tallasta jokaisen kielen erikseen n. 1,5-2mm korkeudelle nauhoista ja sitten tarvittaessa kaulaa notkolle...? Vai miten tää nyt oikee olis hyvä alottaa, että sais sen kunnon säätöihin... Ja mitäs se intonaatio meinaa? :/ | |
![]() 06.04.2010 12:02:14 (muokattu 06.04.2010 12:03:28) | |
Skittaaja: Vaikuttaakos toi kaulan koveruus (relief???) enemmänkin noitten kielten korkeuteen tuolla ylemmillä nauhoilla (eli 12-24), vai miten? Ja jos lähtisin tästä nyt ihan kunnolla säätämään ton oikein, niin miten kannattaisi aloittaa? Kaularaudan säätö ja sitä kautta relief vaikuttaa enemmän siellä ensimmäisillä nauhoilla eli satulan päässä. 12-24 -nauhoille korkeus säädetään tallaa nostamalla tai laskemalla. Aluksi säätää kaula suoraksi, sitten säätää tallasta jokaisen kielen erikseen n. 1,5-2mm korkeudelle nauhoista ja sitten tarvittaessa kaulaa notkolle...? Vai miten tää nyt oikee olis hyvä alottaa, että sais sen kunnon säätöihin... Ja mitäs se intonaatio meinaa? :/ Ruuvaisin nyt seuraavaksi tallaa niin, että kielet ovat 12. nauhalla miellyttävällä korkeudella. Jos tästä säädöstä seuraa jotakin ei-toivottua, niin sitten sen mukaan lisää säätöä. Intonaatio on se, että kieli on "vireessä" koko kaulan matkalta. Esim. jos vapaa kieli on E, niin myös 12- nauhalta tulee E eikä jotakin mikä on lähellä E:tä, mutta ei ihan. Se taas säädetään liikuttelemalla tallapaloja eteen- tai taaksepäin tarpeen mukaan. Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö | |
![]() 06.04.2010 13:54:26 | |
Numb: Ruuvaisin nyt seuraavaksi tallaa niin, että kielet ovat 12. nauhalla miellyttävällä korkeudella. Jos tästä säädöstä seuraa jotakin ei-toivottua, niin sitten sen mukaan lisää säätöä. Tarkoitat että ihan aluksi kaula suoraksi, sitten kielet sopivalle korkeudelle 12. nauhalta, ja jos rämisee siellä 1-5. nauhoilla niin sitten relieffiä kehiin... Ja taas säädetään tallasta niin, että kielet siellä 12-24 nauhoilla sopivalla korkeudella? Itehä väänsin suoraan ton kaulan mutkalle ku rämisi ylhäällä, ja nyt laskin sitte tallasta kieliä yksitellen sopivalle korkeudelle. Ei meinaan voi tässä mun skitan kiinteässä tallassa säätää koko härveliä alas/ylöspäin ilmeisestikään. Nyt kyllä räminä kadonnut MILTEI olemattomiin, kieletkin suunnilleen sopivalla korkeudella yms, mutta vaikuttaa siltä että kaula muistuttaa enemmän banaania kun kitaran kaulaa, enkä nyt puhu väristä tietystikkää :D mikäs siinä jos toimii. Luin jostain että reliefiä on tarpeeks, jos 12. nauhalta painettaessa voi soittaa kieltä kummalta puolelta tahansa, eli se soi myös sieltä "väärältä" puolelta. Mutta sitten taas jossain sanottiin, että enemmänkin makuasia, että tykkääkö jos on kaula ojossa tai sitte iha suoras (properilla???). Ítellä kun tuntuu olevan välttämättömyys toi relieffi, muuten pitää sellast melua että huhhuh. (kitara pari viikkoa vanha...) Intonaatio on se, että kieli on "vireessä" koko kaulan matkalta. Esim. jos vapaa kieli on E, niin myös 12- nauhalta tulee E eikä jotakin mikä on lähellä E:tä, mutta ei ihan. Se taas säädetään liikuttelemalla tallapaloja eteen- tai taaksepäin tarpeen mukaan. Joo, mun virimittarilla kyllä sain noitte säätöjen jälkee heittoa tohon sen verra, että 12. nauhalta soitettaessa se ei ollut E, vaan karvan verran korkeampi... Tollanen pieni heitto nyt ei luulis olevan haitaksi? | |
![]() 06.04.2010 13:58:05 | |
Skittaaja: Tarkoitat että ihan aluksi kaula suoraksi, sitten kielet sopivalle korkeudelle 12. nauhalta, ja jos rämisee siellä 1-5. nauhoilla niin sitten relieffiä kehiin... Itse laittaisin vain tallasta kielet sopivalle korkeudelle, ja sitten reliefiä säätelemään, jos tarpeen on. Eli juuri kuten kerrot tehneesi. Itehä väänsin suoraan ton kaulan mutkalle ku rämisi ylhäällä, ja nyt laskin sitte tallasta kieliä yksitellen sopivalle korkeudelle. Nyt kyllä räminä kadonnut MILTEI olemattomiin, kieletkin suunnilleen sopivalla korkeudella yms, mutta vaikuttaa siltä että kaula muistuttaa enemmän banaania kun kitaran kaulaa, enkä nyt puhu väristä tietystikkää :D mikäs siinä jos toimii. Juuri näin. Mutta ehkä ottaisin sitä reliefiä kuitenkin takaisinpäin, jos kovin banskulla ollaan. Mutta niin kuin itsekin kirjoitat, ovat nämä makuasioita. Itse tykkään verraten vähästä reliefistä. Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö | |
![]() 06.04.2010 14:11:57 | |
Numb: Juuri näin. Mutta ehkä ottaisin sitä reliefiä kuitenkin takaisinpäin, jos kovin banskulla ollaan. Mutta niin kuin itsekin kirjoitat, ovat nämä makuasioita. Itse tykkään verraten vähästä reliefistä. No ehkä vähä liiottelin sen "banaanin" kanssa, mutta kuitenkin aika komeesti on ojossa. Ei sitä nyt huomaa kunnolla jos ei kato sielt virityskoneiston takaa sitä kaulaa pitkin, ja näyttäs ku ois jostai puolest välist (ehkä 9. nauhaan asti) vaan kovera, et siit ysist sitte alaspäin meniski ihan suoraa. Sitä en käsitä sitte, et miten tää voi niin makuasia olla, jos se kuitenkin vaikuttaa hyvin pitkälti (ainaki mun tapaukses) siihen, miten kielet napisee rautoihin. Voisin nimittäin väittää että kovin moni ei räminästä tykkää, mutta silti "monien suosikkivaihtoehto on suora kaula" (näin luki jossain säätösivulla). | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)