Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 547 48 49 50 51299 300 301 302 303
J.Hollström
16.05.2012 00:44:14
Spiral: Satula menee tuossakin ehkä jossain vaiheessa vaihtoon, muuten vaikuttaa helvetin hyvältä peliltä.

Miksihän Gibson ei voi laittaa noihin kitaroihinsa automaattisesti toimivia satuloita? Ei luulisi olevan ylivoimainen tehtävä varsinkin kun lähes kaikki mallit kärsii samasta ongelmasta ja pääsääntöisesti g-kielellä. Mulla meni fiilikset koko Les Pauleihin kun ne oli koko ajan epiksessä, custom shopeista alkaen. Esim. PRS:ssä satulat on kompensoitu ja kondiksessa heti tehtaalta lähtien.

Kattoo vaan vaikka KVG:llä hakusanoilla gibson g string tuning problems tms. niin alkaa tulla topicceja.
TMik
16.05.2012 07:47:14
Nyt pitää kyllä hehkuttaa

Laitoin tuohon studio Les pauliin nuo Alnico 2 pro slash mikit ja kyllä on rouheet. Yleensä en hirveästi kyllä noista signaturetavaroista välitä mutta nyt osui kyllä nappiin.

Asiaan liittyen, onko kukaan kokeillut noita ja perus alnico 2 pro mikkejä samassa kitarassa? Jossain lontoonkielisessä foorumissa joku totesi että on selvästi eri mikit mutta onkohan se nyt ihan näin kuitenkaan.
Spiral
16.05.2012 07:52:52

juicci90: Mitä tykkäät mikeistä?

En ole vielä kovalla volumella kokeillut mutta ei mulla ainakaan vielä ole mitään valittamista. Aika monelaista soundia tuntuu saavan ulos jos uskaltaa tone/volume -säätöihin kajota.
Tuossa nyt helkkarin köykäinen jami:
http://youtu.be/4sY0RUfvJZ8
Satula tuossa tuntuu vähän ahdistavan (videollakin hieman epiksessä, en tosin intonaatiotakaan vielä tarkemmin kattonut), pitäisi kai liukastaa tai hioa hieman.

Kaula on aika mukava, aika samanlainen profiili kuin LP 2008 Standardissa.

Oli ihan eri luokkaa kuin faded joka oli aika karu kaikin puolin.

Mua nuo karut fadedit toisaalta viehättää. Niissä on semmoista työkalun fiilistä.
Spiral
16.05.2012 07:55:37

J.Hollström: Miksihän Gibson ei voi laittaa noihin kitaroihinsa automaattisesti toimivia satuloita?

Tätä en ymmärrä minäkään. Olis sitten vaikka ihan perinteinen satula malliltaan, mutta materiaaliltaan parempaa. Tuommosta nitkukitku-muovia pistävät.
MusaMasa
16.05.2012 10:26:28
Soitinrakentajat jotka tähtäävät parhaaseen mahdolliseen soundiin usein koputtelevat puukappaleet löytääkseen parhaiten soivan yhdistelmän. Hyvä puu soi jo pölkkynä.
Esim. mun Custom Shop VOS 58 jossa on yksiosainen "takaosa"soi melkein kuin xylofoni kun sitä naputtaa kanteen.
Vastaavanpainoinen, jo 35v ihan hyvä japanilainen taas kuulostaa koputettuna lähinnä ovelta. Syynä osaksi sen monesta kappaleesta tehty body joka ei vain voi soida samalla lailla, kun puukappaleet haluavat kaikki resonoida omalla tavallaan.

Sama pätee Flying V kitaroihin. 70-luvun Gibsonin V kahdesta kappaleesta kuulostaa paremmalta kuin samanikäinen sandwitch bodylla tehty muuten identtinen ja samanpainoinen kitara.

Jos sillä ei olisi mitään merkitystä soundiin niin varmaan soitinrakentajat kalliitakin kitaroita sorvaisi liimapuupölkystä?

Itse olen rakennellut muutamia kitaroita ja juuri tästä on kyse. Jokainen liimapinta ja eri puupalat muuttavat/heikentävät resonanssia. "Sandwitch body" kuulostaa jo melko tukkoiselta yms. 2-3 puukappaletta on vielä ok...
Life is for living!
Gabe
16.05.2012 12:05:00 (muokattu 16.05.2012 15:59:47)
Spiral: Satula tuossa tuntuu vähän ahdistavan (videollakin hieman epiksessä, en tosin intonaatiotakaan vielä tarkemmin kattonut), pitäisi kai liukastaa tai hioa hieman.

Minun SG standard kävi heti sellaisessa alkusäädöissä soitinrakentajalla ja siinä muistaakseni tuota satulaakin vähän hiottiin ja on toiminut oikein hyvin. Nyt puolentoistavuoden soiton jälkeen alkaa huomaamaan pikkuista ahdistusta ja meneekin koko satula vaihtoon jossain välissä.

Muista Gibsoneista LP Juniorissa taitaa olla joku hyvä kappale sattunut satulaksi kun se ei ole missään alkusäädöissä käynyt eikä mitään ongelmia ole ollut. Entinen LP Standard kävi alkusäädöissä ja satula toimi moitteetta sen ajan mitä kitara mulla oli. LP Studion satula oli vähän huonompi.. ei mikään rimpula mutta vähän ahdisti ja oli pikkiriikkisiä vireongelmia, en kuitenkaan jaksanut vaihtamaan alkaa. Muissa omistamissani kitaroissa on kylläkin ollut enemmän ongelmia satulan ja vireen kanssa kuin näissä Gibsoneissa.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Gabe
16.05.2012 12:07:08
MusaMasa: Itse olen rakennellut muutamia kitaroita ja juuri tästä on kyse. Jokainen liimapinta ja eri puupalat muuttavat/heikentävät resonanssia. "Sandwitch body" kuulostaa jo melko tukkoiselta yms. 2-3 puukappaletta on vielä ok...

Kuinka suurelta osin olet muuten huomannut tämän vaikuttavan? Oletko huomannut puun laadulla olevan merkitystä? Mietin että soiko viidestä laadukkaasta palasta kasattu kitara paremmin kuin yhdestä huonolaatuisesta?
varakeef
16.05.2012 13:05:13
Ruusupuutelet soivat kyllä oikein hyvin, vaikka ovat kasattu tyypillisesti jostain kuudesta - kahdeksasta palasta. Ja ruusupupalikat vielä kahdessa kerroksessa ja välissä siivu vaahteraa. Kevennyskolojakin... eihän niiden pitäisi toimia ollenkaan.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
MusaMasa
16.05.2012 15:44:50
Gabe: Kuinka suurelta osin olet muuten huomannut tämän vaikuttavan? Oletko huomannut puun laadulla olevan merkitystä? Mietin että soiko viidestä laadukkaasta palasta kasattu kitara paremmin kuin yhdestä huonolaatuisesta?

Nämä ovat niin tapauskohtaisia juttuja, etten mene sanomaan mitään varmaa...
Life is for living!
MusaMasa
16.05.2012 15:49:35
Spiral: Tätä en ymmärrä minäkään. Olis sitten vaikka ihan perinteinen satula malliltaan, mutta materiaaliltaan parempaa. Tuommosta nitkukitku-muovia pistävät.

Noh, ne siellä Gibsonilla varmaan ajattelevat, että josko satula nyt on hieman nihkeä, niin siihen voi silpaista hieman esim. yleisöljyä "ihan ite"... a vot, ja kyllä pelittää! Myös hieman viilausta jos on paksut kielet jne... Ei tämä nyt mitään rakettitiedettä ole...
Life is for living!
Spiral
16.05.2012 16:00:04

MusaMasa: Noh, ne siellä Gibsonilla varmaan ajattelevat, että josko satula nyt on hieman nihkeä, niin siihen voi silpaista hieman esim. yleisöljyä "ihan ite"... a vot, ja kyllä pelittää! Myös hieman viilausta jos on paksut kielet jne... Ei tämä nyt mitään rakettitiedettä ole...

No heh heh.
Ei kai sekään mitään rakettitiedettä ole että parempilaatuinen ja paremmin työstetty satula ei tarvisi mitään vippaskonsteja.
Gabe
16.05.2012 16:34:56
varakeef: Ruusupuutelet soivat kyllä oikein hyvin, vaikka ovat kasattu tyypillisesti jostain kuudesta - kahdeksasta palasta. Ja ruusupupalikat vielä kahdessa kerroksessa ja välissä siivu vaahteraa. Kevennyskolojakin... eihän niiden pitäisi toimia ollenkaan.

Hyvä pointti :) Hintaa niillä ainakin on http://www.thomann.de/fi/fender_oreo_telecaster_nat.htm
fox
16.05.2012 16:37:59

Gabe: Hyvä pointti :) Hintaa niillä ainakin on http://www.thomann.de/fi/fender_oreo_telecaster_nat.htm

Se on "vähän" eri keppi se oikee rosewood-Tele.. Ja hieman eri hinnoissakin. Suomessa vissiin on ainakin yks aito ja alkuperänen..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Wradlin
16.05.2012 16:43:01
Tuohon rungon palojen määrään sellainen, että minulla on yhden kitaran rungossa noin 17 palaa ja se soi kyllä oikein mainiosti. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta yksittäisen asian vaikutus on usein niin pieni että sillä ei oikeasti ole välttämättä juurikaan merkitystä.
Gabe
16.05.2012 16:50:29
fox: Se on "vähän" eri keppi se oikee rosewood-Tele.. Ja hieman eri hinnoissakin. Suomessa vissiin on ainakin yks aito ja alkuperänen..

On varmasti. Mutta tuskin tuokaan nyt ihan surkea on? :D
kimmmmo
16.05.2012 17:25:06
Minusta tämä rungon palojen määrästä puhuminen menee ihan turhan pilkun nysväämisen puolelle. Jos on hyvä kitara niin kitara on silloin hyvä. Sama kai se on onko se silloin yksi vai kymmen palanen.

Minun gibsonien satulat on ajaneet satulan virkaa ihan riittävän hyvin.
varakeef
16.05.2012 18:17:38 (muokattu 16.05.2012 18:21:59)
fox: Se on "vähän" eri keppi se oikee rosewood-Tele.. Ja hieman eri hinnoissakin. Suomessa vissiin on ainakin yks aito ja alkuperänen..

Lähinnä näitä japanilaisia 80-luvun puolivälin tienoon ihmeitä tarkoitan. Sairraan hyviä joka tapauksessa.

Tällain... juu etumikki ja talla vaihdettu.
http://i532.photobucket.com/albums/ee324/chesterburger/PICT0216.jpg
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
statementus
16.05.2012 19:11:23
Monestakohan palasta SG:t on tehty?
fox
16.05.2012 19:48:07

statementus: Monestakohan palasta SG:t on tehty?

Riippuu vähän siit valmistuserästä, vuodesta ja vähäsen mallistakin.. Yhden palan runkojakin on, useimmin 2-3 mahonginsiipaleesta.
fox
16.05.2012 19:49:30

varakeef: Lähinnä näitä japanilaisia 80-luvun puolivälin tienoon ihmeitä tarkoitan. Sairraan hyviä joka tapauksessa.

Tällain... juu etumikki ja talla vaihdettu.
http://i532.photobucket.com/albums/ee324/chesterburger/PICT0216.jpg

Jes jes.. mutta on ne japsitkin aika tyyriitä, kysyttyjä ja pienissä sarjoissa tehtyjä, puhuuvat maailmalla..
Minä meinasin jenkki-Telejä..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)