Aihe: Telecaster
1 2 3 4 547 48 49 50 51122 123 124 125 126
Jungleman
05.11.2007 14:52:04
hieman aiheesta sivuun...

Osaako joku neuvoa minkälaisella kytkennällä saa telen (miksei muistakin) volumesäädön toimimaan niin ettei se leikkaa pois diskanttia?

Treble bleed -kytkentöjä löytyy suunnilleen jokaisen mikkivalmistajan sivuilta. Duncan ja Fralin ainakin tulevat mieleen. Samoin DIY-sivustoilta löytyy monenlaisia variaatioita.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Kivijalka
09.11.2007 13:15:38
Voihan ruutana kun minä en pääse sinuiksi tuon Baja Telecasterin kanssa, se soft V profiili ei vain ole minua varten eikä tuo 4-asentoinen kytkinkään hirveästi innosta. Pitänee miettiä josko sen pistäisi kiertoon jollei jostain löydy Bajaan lisäpotkua.
peepu
11.11.2007 21:59:45
Onkos kellään kokemusta tosta highway one telestä kun vähän epäilyttää se että usassa tehty mutta maksaa vaan 600€.
McNulty
12.11.2007 09:34:03
Onkos kellään kokemusta tosta highway one telestä kun vähän epäilyttää se että usassa tehty mutta maksaa vaan 600€.

Toisille on suuri ero, tekeekö soittimen meksikaano Meksikossa vai USA:ssa :)
Eikös tuo HW1 ole juurikin tämä "surullisenkuuluisa" made in Mexico but assembled in USA, eli puuosat ja muut tulevat Meksikosta ja kasaus tapahtuu 100m rajan toisella puolella Ameriikan Yhrysvalloissa? Jotenkin näin muistelisin.

Suoraan sanottuna ne muutamat yksilöt joita minä olen kokeillut ja roplannut, ovat olleet heikompia kuin Classic-sarjan meksikolaiset virkaveljet ja -siskot. Eli mielummin laittaisin sen 600e Classic-sarjaseen meksikolaiseen, kuin HW1 "amerikkalaiseen".

Tässä nyt pari eroa mitkä ovat tulleet vastaan Classic vs. HW1 rinnakkaistesteissä:
a) Kaulatasku on ollut Classic-sarjaisessa tiiviimpi, eli kaula istuu kunnolla kaulataskussa, ei irvistele eikä ole vinossa.
b) Voi johtua monesta seikasta, mutta Classic-sarjan 60s Strato 3SB-värillä soi paremmin mitä 3SB Highway One. Eli sointi oli kuulaampi eikä sellainen tuhnu ja vaisu kuten HW:ssa.
c) Classic-sarjaisessa paremmin viimeistelty satula, vaikka oli siinäkin aavistus sanomista.

Jotenkin Classic-sarjaisessa vain oli enemmän sitä perinteistä "ÄFFÄÄ" kuin Haiveivanissa. Toki, jos se USA-leima on pakko keinolla millä tahansa saada soittimeen, niin voihan sellaisen HW1:n ostaa. Ei se kuitenkaan ole sitä samaa USA-tasoa kuin Custom, Vintage, Am.Deluxe tai edes Am.Standard sarjaiset Fenderit.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
Zed
12.11.2007 09:55:29

Olen ollut siinä käsityksessä, että Amerikan ja Mexicon tuotteiden puuosissa ei ole eroja. HW1-Teleä en ole kummemmin testaillut, mutta ainakin vastaavan malliset Stratot eivät ole vakuuttaneet. Nauhan päät tuntuivat hiukan ulkonevilta, ja soundi vaikutti vaimealta ja tuhnuiselta, kun testailin saman vahvistimen läpi omaa American Seriesiä ja testillä ollutta HW1 -Stratoa.

HW1 -mallien metalliosat on tietääkseni kiinalaisvalmisteisia.
Heikkiys on henkinen tila, jota pitää pyrkiä välttämään. Sitä paitsi Heikit joutuvat keskivertoa useammin henkirikoksen uhriksi.
J.Hollström
12.11.2007 10:18:35
Olen omistanut yhden HW1-straton, joten muutakin kuin testiluontoista roplauskokemusta on yhdestä uudesta yksilöstä.

http://juki.1g.fi/kuvat/Musakuvia/W … lnut_Strato/Fender+HSS+HW1.jpg/full

Hintaansa nähden ihan täys peli. Se mistä on tingitty on viimeistely, eli bodyn ja kaulan lakkaus. Metalliosista, kaulataskuskuista, satuloista, nauhatyöstä, elektroniikasta enkä muista keksinyt mitään sanomista, ehkä en vaan osaa. Kaiken lisäksi kitara soi hyvin, joka lienee homman idea. Samoin soittokaverillani on HW1 jatsbasso. Hänkään ei ole keksinyt siitä mitään vikaa, päinvastoin, vaikka on ammattilainen, ja omistaa kymmenkunta muuta soitinta. Soittaa sillä kuulemma kaikki teatterikeikat.
p130
12.11.2007 11:22:27

Onhan se kumma kun Meksikon Classicien tallat ja mikit muuttuvat romuksi heti kun ne kiinnitetään HW1-malliin...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
jpousi
12.11.2007 12:54:08
Kaikki Mex ja Am kaulat ja bodyt tehdään Amerikassa. Osa kauloista ja bodyistä jää Coronadon tehtaalle, osa kuskataan rajan yli Ensenadan tehtaalle.

Olen omistanut sunburstin Tele Highway ykkösen (vm. 2007) ja soittanut kaverin Honeyblonde-värisellä Highway ykkösellä (vm. 2006) ja molemmat olivat kelpo pelejä. Vertailupohjaa on minulla jonkin verran. Lähinnä vertaan entiseen Am Standard-Teleeni (vm. 1984) ja pariin omistamaani normi-Meksiko-Teleen.

Tuttuni soitin kaipasi aluksi hienosäätöä, joten kiristin kitaran trussrodia pikkuisen ja säädin kielten intonaatiota. No biggie. Oma yksilöni oli OK pakasta vedettynä, tosin säädin sitäkin samalla kun vaihdoin paksumman kielisetin.

HW1 on laadukas USAssa valmistettu jenkkiläinen soitin. Se on Euroopassa hinnoiteltu melko edulliseksi ja siitä saa hyvän vastineen rahoilleen. Mutta jos pätäkkää löytyy, voi toki ostaa kalliimmankin kitaran. Onneksi Fenderiltä löytyy kaikenhintaisia pelejä.
Jopas lähti!
Ahokkis
17.11.2007 00:59:44
Oli pakko saaha tele ja tänään lähtee tilaukseen saksanmaalta Jack & Dannyn halppistele, projektiteleksi.:P Eikä ole hinnankipeä.
When you ain't got nothing, you got nothing to loose.
anttipi
17.11.2007 03:40:56 (muokattu 17.11.2007 03:41:58)

Oli pakko saaha tele ja tänään lähtee tilaukseen saksanmaalta Jack & Dannyn halppistele, projektiteleksi.:P Eikä ole hinnankipeä.

Minä tilasin jokunen vuosi sitten Thomannilta Indonesiassa valmistetun halpis-Telen (ei todellakaan maksanut paljoa), joka on nyt muutaman vuoden lojunut käyttämättömänä. Viimeistely on vähän sinne päin, kuten olettaa saattaa. Olen suunnitellut vaihtavani siihen lähestulkoon kaiken. Perussoittotuntuma on kuitenkin ihan jees, kaula ei ole kiero eikä nauhat nirhaa käsiä soittaessa jne. Eli uudet mikit, potikat, kytkin, piuhan jakki, tallapalat, satula, virittimet...
Neptuna's Machine (melodista rockpoppia)
jra
17.11.2007 03:54:56

Itsellä on hyviä kokemuksia ko. J&D 'telestä'. Seuraavilla modauksilla siitä on tullut itselle mieleinen peli:
- nauhojen päiden viilaus (0e)
- kielten läpiviennit bodyssä pielessä -> porasin tallan mukaan kohdalleen (0e)
- Uusi satula ja sen viilaaminen sopivaksi ( tusq n. 4e, auttoi myös vireenpito- ongelmiin)
- Kompensoidut messinkiset vintage-tallapalat (n. 10e, ehkä hieman paransi sointia ja tietysti helpotti hienovireen säätöä)
- Musta 3-kerros plektrasuoja (7e, näköjuttu + mukavampi pinta kuin alkup.)
- Kaulamikiksi GFS Mean P-90 (n. 25e)

Noista oikeastaan vain satulan vaihto ja nauhojen päiden viilaus oli ns. pakollisia. Jos kitaraa käyttäisi livetilanteessa, niin varmasti kannattaa pistää myös virittimet uusiksi. Puuosat omasta mielestä hintaisekseen hyviä. Kielten läpiviennit ovat olleet kahdessa näkemässäni J&D Telessä samalla tavalla pielessä, varmaan klappia pylväsporan säädöissä. Tuskin ovat kaikissa samalla tavalla vinossa.
anttipi
17.11.2007 12:36:09 (muokattu 17.11.2007 12:37:44)

Kielten läpiviennit ovat olleet kahdessa näkemässäni J&D Telessä samalla tavalla pielessä, varmaan klappia pylväsporan säädöissä. Tuskin ovat kaikissa samalla tavalla vinossa.

Mun Indonesia-telessä läpimenoreiät ovat myös hieman vinossa, kun tarkasti takapuolelta katsoo. Talla itsessään on suorassa. Ylä-E:n reikä on millimetrin edempänä kuin ala-E:n. Vaikuttaako noin pieni (vaiko iso?) vinous jotenkin muutoin kuin esteettisesti? Kieliä ei ainakaan ole katkeillut tavanomaista enempää, eli kielet eivät ilmeisesti "nirhaannu" mihinkään.

Niin, ja vielä jos joku voisi kertoa, onko Squier Standard Telen satulan pohja tasainen vaiko stratomaisen kaareva (ilmeisesti tasapohjainen, koska otelautakin on)?
Neptuna's Machine (melodista rockpoppia)
kapako
21.11.2007 20:08:06

Tervehdys, telekuume on iskenyt myös länsirannikolle, ja jottain tarttis tehrä. Sunburst reunalistoilla miellyttää silmää kuin sika pienenä. Tokain ATE-55 ja Fenderin 62 Custom ainakin vastaavat ulkonäkövaatimuksia. Budjetti pyörii jossain siellä 500-600 euron hujakoilla. Käytettynä tuollaisen toivon löytäväni, mutta aika hiljaisesti noita on torilla pyörinyt. Tokaita pääsin pikaisesti käpistelemään, ja hyvinhän tuo käteen sopi, Fenderiltä testasin nopeesti jotain jenkkiä, mutta se ei herättänyt sen suurempia intohimoja. Matti Nevalaisen teleä testasin kanssa, ja hyvähän se oli, mutta menee kyllä budjetista reilusti yli.

Noita Tokain telejä ei enää taideta edes valmistaa, joten senkin puolesta voivat olla kiven alla. Vanhempaa Breezysound sarjaa tietysti on maailmalla, mutta aika heikkoa on niidenkin tarjonta. Löytyykö vinkkejä korvaavista vaihtoehdoista? Tattis!
Ei apina posetiivia käskemättä veivaa.
msm40
21.11.2007 21:46:05
Tervehdys, telekuume on iskenyt myös länsirannikolle, ja jottain tarttis tehrä. Sunburst reunalistoilla miellyttää silmää kuin sika pienenä. Tokain ATE-55 ja Fenderin 62 Custom ainakin vastaavat ulkonäkövaatimuksia. Budjetti pyörii jossain siellä 500-600 euron hujakoilla. Käytettynä tuollaisen toivon löytäväni, mutta aika hiljaisesti noita on torilla pyörinyt. Tokaita pääsin pikaisesti käpistelemään, ja hyvinhän tuo käteen sopi, Fenderiltä testasin nopeesti jotain jenkkiä, mutta se ei herättänyt sen suurempia intohimoja. Matti Nevalaisen teleä testasin kanssa, ja hyvähän se oli, mutta menee kyllä budjetista reilusti yli.

Noita Tokain telejä ei enää taideta edes valmistaa, joten senkin puolesta voivat olla kiven alla. Vanhempaa Breezysound sarjaa tietysti on maailmalla, mutta aika heikkoa on niidenkin tarjonta. Löytyykö vinkkejä korvaavista vaihtoehdoista? Tattis!

Rockingerilta löytyy Tele noilla spekseillä. Polttelis kyllä itteekin tilata tollanen.

http://www.rockinger.com/index.php? … G022&lang=ENG&product=KT005
All you really need is your imagination... And a Tele...
Dunga
24.11.2007 12:19:38 (muokattu 24.11.2007 12:20:06)
Millanes kaula tossa Baja-telessä oikeasti on? Onko se tuo mainostettu soft V? On hieman sekavaa infoa eri paikoista kuulunut...
Kuha
24.11.2007 12:22:14

Onko se tuo mainostettu soft V?

On. Ainakin niissä neljässä Bajassa mitä olen kokeillut.
duc
24.11.2007 12:33:02
Kuitenkin täysin erilainen kuin se soft-v mikä on joissain Lite Ash Stratoissa.
Dunga
24.11.2007 12:36:05
Kuitenkin täysin erilainen kuin se soft-v mikä on joissain Lite Ash Stratoissa.

Tätä mä hieman mietinkin, kun tuossa 50s stratossa soft V tuppasi kipeyttämään kättä ja en muutenkaan siihen kotiutunut. Bajassa olisi muuten ominaisuudet mulle ihan kohdillaan.
Kivijalka
24.11.2007 12:57:49
Millanes kaula tossa Baja-telessä oikeasti on? Onko se tuo mainostettu soft V? On hieman sekavaa infoa eri paikoista kuulunut...

Se on tasan niinkuin Soft V tässä kuvassa:

http://edenhaus.com/gifs/NeckProfiles.jpg
If you ain't a ninja, you ain't shit!
MadMatt
24.11.2007 12:59:38

Tätä mä hieman mietinkin, kun tuossa 50s stratossa soft V tuppasi kipeyttämään kättä ja en muutenkaan siihen kotiutunut. Bajassa olisi muuten ominaisuudet mulle ihan kohdillaan.

Laitoin eilen Bajan tilaukseen. Myös mulla on stratoissa soft V kauloja mutta mun käteen ne istuvat mitä parhaimmin. Tuosta Bajan radiuksestakin on vähän ristiriitaista tietoa liikkeellä. Onko se nyt sitten 9,5" vai 12". Joka tapauksessa molemmat käy mulle ihan hyvin mutta ehkäpä tuo 12" olisi noista kahdesta mieluisampi.
Nothin' but the blues
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)