![]() 30.03.2016 15:07:28 | |
---|---|
rrroope: hanki pari-kolme lasta... Nuorempi jälkeläisistäni on jo 23. Vaatteet sille hankittiin vasta ala-asteelle, koska tarvitsin silloinkin yhtä sun toista soittokampetta ;D Soittotyylistä tuo on kiinni. Taidan käyttää koskettamisen ääripäitä. On minulta kyselty joskus että yritänkö minä nyt tappaa vai raiskata sen kitaran. Tyhmä kysymys. Oikeampaa olisi tiedustella noiden tapahtumien järjestystä ;D En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 30.03.2016 15:11:50 | |
BugBadWolf: Nuorempi jälkeläisistäni on jo 23. Vaatteet sille hankittiin vasta ala-asteelle, koska tarvitsin silloinkin yhtä sun toista soittokampetta ;D Soittotyylistä tuo on kiinni. Taidan käyttää koskettamisen ääripäitä. On minulta kyselty joskus että yritänkö minä nyt tappaa vai raiskata sen kitaran. Tyhmä kysymys. Oikeampaa olisi tiedustella noiden tapahtumien järjestystä ;D Jos kitara on kunnossa, niin ei ne kielet katkea, vaikka vähän voimakkaammin soittelisikin. Ei ainakaan D'addarion kielet... They pass too much electricity. -SRV | |
![]() 30.03.2016 15:22:27 (muokattu 30.03.2016 15:24:42) | |
Laulava Kylätohtori: Jos kitara on kunnossa, niin ei ne kielet katkea, vaikka vähän voimakkaammin soittelisikin. Ei ainakaan D'addarion kielet... Kyllä ne katkeaa. D'Addario oli edellinen merkki vuosien ajan. Edit: Mutta syömahammaskitarassa niitä menee eniten, joten voihan olla että joku on pielessä. Pitänee tutkia tallapalat oikein kunnolla. Sieltä se niitä katkoo. PRS(juu-es-ei)-tallojen maineesta tällä saralla mitään tietoa kenelläkään? En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 30.03.2016 15:22:29 | |
Ernestin pallit on muutaman päivän soiton jälkeen aivan kuolleet... T. tahmatassu D'addariossa on hyvä kesto ja kirkkaampi soundi verrattuna niihin. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. | |
![]() 30.03.2016 15:39:22 | |
Laulava Kylätohtori: Jos kitara on kunnossa, niin ei ne kielet katkea, vaikka vähän voimakkaammin soittelisikin. Ei ainakaan D'addarion kielet... Totta. Kyllä rikkinäinen talla tms. voi katkoa kieliä. Itsellä monesti katkeaa kieli kun muutan avoimia virityksiä ja yleensä se kieli katkeaa niin, että sitä löysentää. Tätä olen monesti ihmetellyt! Ainakin itse voisin kuvitella, että ne katkeisivat kun niitä kiristää, mutta yleensä toisinpäin. Myöskin noissa soittimissani on kielet sellaiset, että nämä erikoisvireet on otettu huomioon, etten väännä niitä sellaisiin mihin ne ei ole tarkoitettu tai missä ne eivät toimi muutenkaan. Joskus saatan tiputtaa, vaikka kaikkien kielien säveltä puolisäveltä ja silloin saattaa napsahtaa. Minusta aika erikoista ja tämän olen laittanut merkille jo ainakin 20 vuotta sitten ja noilla avoimilla vireilläkin on tullut soitettua jo saman aikaa. Myöskin erilaisia kitaroita on tässä hommassa ollut useita kymmeniä, ettei se voi johtua jostain yksittäisestä soittimestakaan. Yksi suurin syy, kielten katkeamisen loppumiselle, oli kun muutin plekukäden tatsia ja soittotekniikkaa. Ennen soitin isommilla kolmion mallisilla plekuilla ja nykyään normaalimuotoisen plekun sillä jommalla kummmalla pyöreämmällä päällä tai sitten ihan sormin. Nykyään on plekut muutenkin paljon paksumpia. Pletra osuu siis kieleen paljon vähemmän, mutta sillä saa enemmän sellaista botnea ja voi soittaa todella kovaakin. Ei mene kyllä yleensä soitettaessa rikki nuo kielet, ainakaan nykyään. Ennen kyllä meni ja tuo voisi olla yksi seikka mikä vaikuttaa. En sano, että kaikkien pitäisi soittaa samallalailla kuin minä, mutta se vika voi olla myös siinä plektran käytössäkin... | |
![]() 30.03.2016 15:48:43 | |
BugBadWolf: Minä en voi ymmärtää, miten kitaraa voi soittaa samalla kielisetillä vuoden ilman katkeamisia. Kun ajattelen luottokorttini saldoa, tuollaisen taidon oppiminen tuntuisi lottopotilta. Helpostihan tuo käy kun on about 20 sähkistä joista neljä viis aina kerrallaan aktiivikäytössä. Vähän viikosta riippue soittotunteja tulee 5-10 viikossa niin ei noita käyttötunteja kitaraa kohti paljoa yli sataa tule vuodessa yhdellekään niistä. Sellanen muistikuva mulla on, että viimeisen vuoden sisää olisi yksi ohut-E kieli mennyt soittamalla poikki vaikka omakaan soittotyyli ei nyt mitään varsinaista hiplailua ole. Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. | |
![]() 30.03.2016 15:56:18 | |
Kuluuhan ne kielet ihan soittamattakin kun venyvät jännityksestä sekä ilmankosteuskin voi aiheuttaa korroosiota. | |
![]() 30.03.2016 16:03:40 | |
joskus kauan sitten mulla oli strato ja kielet tuntui katkeilevan säännöllisesti. grafiittisten tallapalojen hankinta auttoi asiaan. väkivaltaisesta soittotatsista luopuminen ei oo ratkaisu. ns. henkilökemian vaikutus on aika olennainen juttu kanssa. toisilla on vaan syövyttävämpi hiki kuin toisilla. pinnoitetuista kielistä en tykkää mut pure nickel kielet tuntuu pysyvän pitempään parempina. | |
![]() 30.03.2016 16:06:21 | |
tuskiz: Kuluuhan ne kielet ihan soittamattakin kun venyvät jännityksestä sekä ilmankosteuskin voi aiheuttaa korroosiota. Onneksi toi Optima Goldien kultaus vaikuttaa aika oleellisesti tuohon korroosionkestävyyteen. Ja vieläpä positiivisesti. Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. | |
![]() 30.03.2016 16:28:55 | |
BugBadWolf: Minä en voi ymmärtää, miten kitaraa voi soittaa samalla kielisetillä vuoden ilman katkeamisia. Kun ajattelen luottokorttini saldoa, tuollaisen taidon oppiminen tuntuisi lottopotilta. Jos kielet katkeilee niin yleensä se johtuu yleensä kitarasta tai plektrasta, ei soittotyylistä. Mulla on aika primitiivinen soittotyyli enkä ole saanut edes 8-38 setin kieliä juuri koskaan katki. Jos plektra on sivultaan kulunut todella teräväksi niin väärässä kulmassa osuessaan se voi helposti poikkaista kielen. Soundin puolesta tulee vaihdettua kieliä kyllä, yleensä 4-7 viikon välein. Eipä nuo kielet nyt niin kauheasti maksa..plektrat ja kielet nyt muutenkin lasken kulutustavaraksi enkä näe hirveästi ideaa alkaa niissä pihistelemään. | |
![]() 30.03.2016 17:11:16 | |
Gabe:... enkä näe hirveästi ideaa alkaa niissä pihistelemään. Pihistelyä ja pihistelyä. Kolme kitaraa käytössä (huomattavasti isompi kasa satunnaisessa) ja niistä se kaikkein käytetyin syö kielisetin parissa viikossa. Vuodessa kielisetin hintaeroilla tekee paljon. Jos ei muuta, niin hankkii lisää kitaroita kieliä syömään. Ja niinkuin totesin, se parin euron pussi kestää pidempään kuin se parin kympin paketti. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 30.03.2016 17:51:30 | |
BugBadWolf: Kolme kitaraa käytössä (huomattavasti isompi kasa satunnaisessa) ja niistä se kaikkein käytetyin syö kielisetin parissa viikossa. Vuodessa kielisetin hintaeroilla tekee paljon. Jos ei muuta, niin hankkii lisää kitaroita kieliä syömään. Autotalli hienoja autoja täyteen mutta bensaan ei ole varaa? :D No ei. Ihme että benttonin kielet kestää paremmin kuin muut, omat kokemukset ovat olleet ihan päinvastaiset. Piruuttani tilasin joskus niitä Thomannilta enkä ollut kyllä yhtään tyytyväinen, soundi tumppuuntui niillä viikossa parissa kun muuten kestää sen vähän reilu kuukausi. Dunlopin kieliäkin kokeilin mutta en ollut laatuun tyytväinen. Elixireissä oli ikävä tuntuma vaikka muuten ne kyllä kesti. Rotosound, Daddario ja Ernieball ovat ollee mieluisimpia... tuossa järjestyksessä. | |
![]() 30.03.2016 18:11:37 | |
Mä onneks löysin noi omat suosikkikieleni jo 25 vuotta sitten enkä ole vielä mitään selaista vikaa niissä huomannut, että pitäisi toisiin vaihtaa. Ostin varmaan viimeksi joskus lähemmäs viis vuotta sitten 15 pakettia Optimoita ja niillä pärjäillyt näihin päiviin asti enneku nyt piti tilata lisää eli kielikulut jäänyt yhteensä n. 40 euroon vuodessa. Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. | |
![]() 30.03.2016 18:18:24 | |
Mulla on parissa kitarassa Daddario NYXL-setti. Tykkään niistäkin. Ja tuntuvat kestävän hyvin. Tatsi on normaalikielten kaltainen. In Finland we have this thing called "diu diu". | |
![]() 30.03.2016 18:31:12 | |
Gabe: Autotalli hienoja autoja täyteen mutta bensaan ei ole varaa? :D. Aletaanko mittaamaan k... ...vehkeitä? ;D Kyse on siitä, mihin haluaa rahansa laittaa. Kuten keskustelustamme on käynyt ilmi, Bentonien tukkeutuminen ei ole ehtinyt muodostua ongelmaksi. Teen kyllä varsin raisut venytykset, joten siinä voisi olla osasyy. Plektraa (keltainen Dunlop) voisi syytellä vain D-kielen kohdalla, koska se katkeaa niillä seuduilla. Kolme ohuempaa menevät tallapalassa, kielen mutkassa. Ja ilmiö on oikeastaan pahentunut vuosien varella. Jos kyse olisi yhdestä kitarasta, voisin syyttää sitä. Talliojen kunnon ero on korkeintaan ilmiötä pahentava osa. Ei itse ongelma. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 30.03.2016 19:48:10 | |
Mie käytän DR:ää ja/tai D'addariota riippuen kitarasta. DR on suosikki stratoihin. Takavuosina niissä oli hetken pientä laatuongelmaa mutta ei onneksi enää. Tuosta kielten katkeamisesta sen verran, että luulisin tekniikan vaikuttavan asiaan. Muistan kun joskus aloittelijana sain ihan säännöllisesti kieliä katkottua mutta nykyisellään ihan äärimmäisen harvoin. Sain viimeksi kielen soittamalla poikki muistaakseni vuonna 2012 ja soitan ammatikseni. | |
![]() 31.03.2016 12:26:45 (muokattu 31.03.2016 13:39:43) | |
Socialite: Tuosta kielten katkeamisesta sen verran, että luulisin tekniikan vaikuttavan asiaan. Muistan kun joskus aloittelijana sain ihan säännöllisesti kieliä katkottua mutta nykyisellään ihan äärimmäisen harvoin. Sain viimeksi kielen soittamalla poikki muistaakseni vuonna 2012 ja soitan ammatikseni. Lainaan vain tämän jälkimmäisen osan, koska minusta noilla kielimerkeillä ei ole ihan niin kauheasti merkitystä. Tosin käyttää samassa kitarassa aina suurinpiirtein samanlaisia, niin ihan hyvä. Jos ei sitten halua säätää soitinta jne. Muutoin niissä on oman kokemukseni pohjalta aika pieniä eroja. Soittaa sellaisilla joista itse tykkää, syystä tai toisesta :) Joskus kun soittelin keikoilla ja etsin itselle Jackson RR CS kitaralle varakitaraa. Tämä sen takia, että monesti keikkapaikoissa on valot niin kuumat, että kielet voivat siksi katketa. Vaikka ne muuten sitten kestäisivät, niin jollain Floyd Rose tallaisella kitaralla olisi hyvä olla myös se varakitara. Ja tähän tosiaan tiedän, ettei niitä soittimia viedä tyyliin pakkasesta autosta suoraan muutamia minuutteja ennen keikkaa sinne lavalle. Eli lämpötilan erot ja kuumat lamput saattavat myös katkoa kieliä ja siinä myös hikoileekin enemmän. Varmaan riippuu musastakin ja millaisissa paikoissa soittaa. Tästä olikin joskus noissa puukeskusteluissa sitten juttua... Itse en tosiaan koskaan löytänyt toista samanlaista kitaraa joka olisi keikalla vaihtunut toiseen, niin ettei pientä säätöä olisi tarvinnut vahvistimessa tehdä. Tämä kun kuuluu monesti isommilla voluumeilla erot selkeämmin kuin pienemmillä jossain kotona. Tietysti jos kitarat mikitetään lavalla, niin silloinhan se soittovoluumi yritetään pitää mahdollisimman pienellä. Monissa pikkupaikoissa se kitara saatetaan kuitenkin jättää mikittämättä, jos bändin soundit on muutoin hyvät. Meillä tuli laulu ainoastaan PA-kamoista, kun soiteltiin pienemmissä paikoissa, joskus...Myöskin suurin osa kuuntelijoista ei soundillisesti varmaan erota vaikka kitara siellä lavalla jouduttaisin vaihtamaankin joskus. Omaan korvaan ne pienet erot voivat sitten olla hyvinkin ratkaisevia... Varsinkin silloin jos ei mikitetä, niin se soittimen soundi ja muiden soittimien kuuluvuus voi olla jopa siitäkin kiinni missä kohtaa lavalla itse soittaa. Jos haluaa sellaisen soundin omaan korvaan, että kaikki kuuluu hyvin itselle. Keikalla olevalle yleisölle tällä ei ole varmaan niin merkitystä, edelleenkään. Kokeilin monenlaisia soittimia ja välillä oli tuon Jacksonin tilalla muitakin kitaroita ja varakitaroina sitten myös jotain muita. Koskaan en löytänyt täysin samalta kuulostavaa kitaraa, vaikka merkki, siinä olevat puut, mikit, kaikki metalliosat, säädöt ja kielet olivat täysin samat. Tämä siis suuremmilla voluumeilla... Soitin myös muutamissakin bändeissä ja niissä saattoi olla ykköskitara eri ja niin myös nuo haetut sounditkin. Siltikään toista täysin samanlaista soitinta soundiltaan, vaikka bluesiin ei löytynyt Näitä soittimia tuli kokeilua vaikka kuinka paljon ja jos katsoo omasta profiilistani soittimia joita on joskus ollut, niin ei siinä listalla ole läheskään kaikki sellaiset, joita näin tuli kokeiltua kun sitä "samaa" soundia metsästin. Täällä ollaan kuitenkin tehty selväksi jo se, ettei puilla ole merkitystä ja omakohtaiset kokemukset eivät todista tai tarkoita mitään sen kummempaa. Eikä se haittaa, jokainen voi tehdä omat johtopäätöksenä ja vaikka ihan omiin kokemuksiin perustuen. Joo, kyllä tuo soittotekniikka on aika oleellinen tekijä kielten ehjänä pysymisen kannalta. Toki kova keikkaileminen on noista luettelemistani syistä myös kitaralle ja varsinkin kielille joskus rankempaa, kuin kotona/treenikämpällä soittaminen. Eikä itsellä ole tullut mitään sellaista taikamerkkiä, joka noita keikkalavojen kovaa kuumuutta kestäisi sen paremmin kuin monet ihan tavallisetkin kielet joita saa ihan normaaleista kivijalkaliikkeistä. Tässäkin on muuten sellainen joku Murphyn laki, että jos keikalla ei ole sitä varakitaraa. Taatusti menee juuri silloin jossain vaiheeessa keikkaa kieli. Jos taas on varakitara, niin silloin saattaa se kitara soidakkin koko keikan ilman kielien katkeamista. Nykyään vaikka en enää keikkaille, niin nuo kitarat saa kyllä olla jo lähtökohtaisesti hyvinkin erilaisia soundiltaan. Tosin enää en kotona soita niin rankkaa musaa muutenkaan ja on vain mukavaa vaihtelua kun on hieman erilaisia soittimia. Myös erilaisia vireitä kun käyttää slidesoitossa, niin siinäkin on ihan mukava kokeilla myös joskus toisenlaisia kielisettejä. Enemmän ehkä kokeilla paksuuksia, mutta kuitenkin...Slidevireisiin kun on monesti järkevin hommata kielet yksittäen, niin saa sellaisen setin tehtyä joissa kielet ovat paremmin balanssissa toisiinsa nähden. E: Pientä korjausta oikein kirjoituksessa. | |
![]() 31.03.2016 13:07:19 | |
BugBadWolf: Aletaanko mittaamaan k... ...vehkeitä? ;D Kyse on siitä, mihin haluaa rahansa laittaa. Kuten keskustelustamme on käynyt ilmi, Bentonien tukkeutuminen ei ole ehtinyt muodostua ongelmaksi. Teen kyllä varsin raisut venytykset, joten siinä voisi olla osasyy. Plektraa (keltainen Dunlop) voisi syytellä vain D-kielen kohdalla, koska se katkeaa niillä seuduilla. Kolme ohuempaa menevät tallapalassa, kielen mutkassa. Ja ilmiö on oikeastaan pahentunut vuosien varella. Jos kyse olisi yhdestä kitarasta, voisin syyttää sitä. Talliojen kunnon ero on korkeintaan ilmiötä pahentava osa. Ei itse ongelma. Lue viestisi uudelleen ja pohdi sitten löysitkö itse itsellesi antaman vastauksen. Sen jälkeen teet jotain kyseiselle ongelmalle. Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. | |
![]() 31.03.2016 15:18:37 | |
Joees: ...Sen jälkeen teet jotain kyseiselle ongelmalle. Ei pienintäkään aikomusta tehdä mitään, jos ei tallapaloista löydy jotain isompaa. Soitto ei muutu palaakaan ennenkuin vanhuus vie voimat ja terä tylsyy. Kyllä minä jaksan niitä kieliä sinne laitella ;D En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 31.03.2016 15:21:09 | |
Vaihtaa vaan koneeseen aina pikkasen paksumpaa rautalankaa niin kyllä ne jossain vaiheessa alkaa kestämään. Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)