![]() 15.12.2009 15:53:07 (muokattu 15.12.2009 16:45:01) | |
---|---|
Säädin Jackson rr24 kitarassa olevaa floyd rosea ja onnistuin saamaan toisen jousien kireyttä säätävän ruuvin kannan piloille. Eli siis kyseessä kitaran takaa löytyvät kaksi ruuvia jotka ovat kitaran rungossa kiinni ja joilla säädetään talla suoraksi (en nyt tiedä tuliko selväksi mitä ruuveja tarkoitan). Käytin luultavasti surkeata ruuvimeisseliä ja toisen ruuvin kanta on melkein ruuvauskelvottomassa kunnossa. Mistäs kannattaisi hommata uusi ruuvi sinne tilalle? Ovatko nämä jotain erikoisruuveja vai voiko sinne pistää tilalle jotain normaaleja rautakaupasta saatavia? EDIT: Muotoillaanpa kysymys näin: Löytyykö noita ruuveja musaliikkeistä myynnistä kysymällä vai pitääkö lähteä tuon ruuvin kanssa rautakauppaan ettimään vastaavaa? | |
![]() 15.12.2009 17:05:42 (muokattu 15.12.2009 17:07:52) | |
JanneV: Säädin Jackson rr24 kitarassa olevaa floyd rosea ja onnistuin saamaan toisen jousien kireyttä säätävän ruuvin kannan piloille. Eli siis kyseessä kitaran takaa löytyvät kaksi ruuvia jotka ovat kitaran rungossa kiinni ja joilla säädetään talla suoraksi (en nyt tiedä tuliko selväksi mitä ruuveja tarkoitan). Käytin luultavasti surkeata ruuvimeisseliä ja toisen ruuvin kanta on melkein ruuvauskelvottomassa kunnossa. Mistäs kannattaisi hommata uusi ruuvi sinne tilalle? Ovatko nämä jotain erikoisruuveja vai voiko sinne pistää tilalle jotain normaaleja rautakaupasta saatavia? EDIT: Muotoillaanpa kysymys näin: Löytyykö noita ruuveja musaliikkeistä myynnistä kysymällä vai pitääkö lähteä tuon ruuvin kanssa rautakauppaan ettimään vastaavaa? Todennäköisesti saat rautakaupasta vastaavan ilmaiseksi, kun teet selväksi että ihan yhtä ruuvia olet vailla... Tai maksat siitä ehkä jonkun 0,05€, kannattaa varmaan ostaa pussillinen samantien... Vanha ruuvi mukaan kauppaan verrokiksi. Tuskin musaliikkeessäkään nyhtävät euroa enempää, hae vaikka jommasta kummasta - mikä nyt sattuu olemaan lähimpänä. E: Ihan tavallisia ruuveja ovat, kunhan samanlaisen hommaat niin se riittää. "Kyllähän sitä voi silti vaikka umpihumalassa onkin, kontata sivistyneesti kuin herrasmies." | |
![]() 15.12.2009 17:16:53 | |
Juicy: Tuskin musaliikkeessäkään nyhtävät euroa enempää, hae vaikka jommasta kummasta - mikä nyt sattuu olemaan lähimpänä. E: Ihan tavallisia ruuveja ovat, kunhan samanlaisen hommaat niin se riittää. Kiitoksia, pitää hakea jossain vaiheessa, onneksi tuon sai nyt vielä pyöriteltyä kohdilleen ettei tartte heti lähteä hommaamaan uutta... | |
![]() 16.12.2009 15:32:03 | |
Millin kierteellä olevia pikkuruuveja kannattaa hamstrata jos löytyy. Näillä tarkoitan floiderin hienovireen säätöön käytettävien satulapalojen (joihin kieli siis lykätään) lukitusruuveja. Törkeän pehmeä on metalliseos ja nopeasti pyöristyy kanta kun sen kanssa äheltää. Tilanne on erityisen inha Ibanezin Edge-talloissa. | |
![]() 21.12.2009 12:41:10 | |
Mitenkäs se intonaatio hoidetaan kuntoon? Telestä olisi tarkoitus ruuvata kokonaan ne intonaatiota säätävän ruuvit tallasta pois joten siksi intonaatio menisi ihan pieleen niin mitenkäs se säädetään uudestaan? [hullu ukko: Särö pedalli musta slip knot ääni http://ultimate-guitar.com/metalzoneasaasdasd] | |
![]() 21.12.2009 16:14:55 | |
Ystävämme Google näyttää tämmöistä sivua hakusanoilla 'intonaatio' ja 'kitara'. Ihmeellistä, pakko myöntää. http://koti.mbnet.fi/sarza66/alasivut/saadot.htm Look mummy! There's a loud plane up in the sky!
//Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. - Antti1 | |
![]() 06.01.2010 00:20:13 | |
Terve! Eli mun kitaran kaularaudan säätöruuvi ei ota "vastaan" ku sitä yrittää säätää... Onko siinä muita mahdollisuutta kuin et rauta on poikki (elikkästen saunan lämmitys keppi)?? kepukka on halppis ja vähän yli vuoden vanha. | |
![]() 08.01.2010 10:20:25 | |
Heips, sellaista pitäisi kysyä, kun kitarassa on se "plugi" mihin piuha laitetaan, niin se heiluu ja sisältä on luultavasti kolvaukset pettäneet. Jollain vissiin on kokemusta tai tietoa paljon kustantaa jos vie johonkin soitinliikkeeseen huollettavaksi? | |
![]() 08.01.2010 12:45:12 | |
Manshu: Heips, sellaista pitäisi kysyä, kun kitarassa on se "plugi" mihin piuha laitetaan, niin se heiluu ja sisältä on luultavasti kolvaukset pettäneet. Jollain vissiin on kokemusta tai tietoa paljon kustantaa jos vie johonkin soitinliikkeeseen huollettavaksi? Teknisesti toi on luultavasti ihan kolmen minuutin homma. Ne voi laskuttaa siitä 30 euroa tai vähemmän. | |
![]() 06.02.2010 21:05:30 | |
Olen saamassa lähiaikoina kitaran originaali floikalla. Se olisi ensimmäinen kitarani floikka tallalla ja kyselisin vain että tarviiko sille sen saapuessa muita tarvittavia säätöjä tehdä kun intonaatio ja kielten korkeus? Ja vielä että, meneekö floikallisessa kitarassa virittelyssä, kielten vaihdossa ynnä muussa oikeasti hermot kokoajan? Mitä netissä olen lukenut niin porukka sanoo jos on tottunu normaaliin tallaan niin ei kannata floikallista ostaa koska sen kanssa tulee paljon ongelmia ja menee hermot :D Kiitos vastauksista. Rock 'n Roll | |
![]() 07.02.2010 21:28:21 | |
GuitarDemon: Olen saamassa lähiaikoina kitaran originaali floikalla. Se olisi ensimmäinen kitarani floikka tallalla ja kyselisin vain että tarviiko sille sen saapuessa muita tarvittavia säätöjä tehdä kun intonaatio ja kielten korkeus? Ja vielä että, meneekö floikallisessa kitarassa virittelyssä, kielten vaihdossa ynnä muussa oikeasti hermot kokoajan? Mitä netissä olen lukenut niin porukka sanoo jos on tottunu normaaliin tallaan niin ei kannata floikallista ostaa koska sen kanssa tulee paljon ongelmia ja menee hermot :D Kiitos vastauksista. Tuossahan sitä on ensimmäisellä sivulla ensimmäisessä postauksessa ohjeet floikan säätämiseen, siitä vain lukemaan | |
![]() 09.02.2010 11:33:31 | |
Kielten vaihdossa ja virittelyssä hermot pysyvät pienellä harjoittelulla riskirajojen sisällä (kunhan vaihtaa enimmäkseen samaa kielisettiä), mutta intonaation säätöön kannattaa varata pehmustettu huone ja puhelimeen kriisipalvelun numero. Ei vaan, kunhan saa pelin säädettyä, se myös pysyy säädöissään ja soittotuntuma on aika mukava. Originaalia kun ei tarvitse niin varoa, voi vähän rankemalla kädellä veivata menemään. | |
![]() 09.02.2010 11:50:55 | |
ibnz: Kielten vaihdossa ja virittelyssä hermot pysyvät pienellä harjoittelulla riskirajojen sisällä (kunhan vaihtaa enimmäkseen samaa kielisettiä), mutta intonaation säätöön kannattaa varata pehmustettu huone ja puhelimeen kriisipalvelun numero. Miten niin? On toki hitaampaa touhua kuin vaikkapa straton tallan säätäminen, mut en oo koskaan ymmärtänyt, mitä vaikeaa siinä on. Ensin virität kaikki kielet kohdalleen. Sitten katsot yhdeltä kieleltä intonaation. Jos on säädettävää, löysäät sitä kieltä niin paljon, että pystyt avaamaan tallapalan lukitusruuvin ja säätämään palikkaa (jos sitä pitää työntää taaksepäin, kannattaa löysätä kieltä vähän enemmän). Sen jälkeen tallapalan kiristys ja kielen kiristäminen kohdalleen. Sen jälkeen aloitat oikeastaan alusta (siis katsot, että kaikki kielet on vireessä), ja otat seuraavan kielen. Kun tuon tekee rauhallisesti, niin eipä mene kovin kauan koko roskan säätämiseen, eikä siinä tarvitse hermoja menettää. Usein ihmiset tuskastuvat monen ruuvin määrään, mutta kun ei yhdessä vaiheessa tarvitse koskea kuin yhteen ruuviin. | |
![]() 10.02.2010 08:16:18 | |
Asiaan vaikuttaa itsellä Edgen vanhat tallapalanlukitusruuvit, jotka on tehty mitä ilmeisimmin uudenvuodentinasta. Muutama kiristys ja keskellä ruuvia onkin kuusikannan sijasta ympyrä :) Siinä mielessä originaalin osat ovat reilusti kivemmat. Itse viritys aina yhden kielen säädön jälkeen ottaa aikaa ja vaivaa, johtuen tallan kellumisesta, ja prosessi verrattuna vaikka T-o-M -tallaan kestää ikuisuuden ja vaatii useampia työkaluja (tallan kellumisasennon säätökin loppuun, jos intonaatio on ollut kunnolla pielessä) jos huonosti käy. Viimeksi piti asettaa kaikki tallapalat kohdilleen tehdasasettelusta, ja jollen olisi suunnilleen osannut asettaa järjestystä oikein ennen tallan kiinnitystä, prosessi olisi ottanut vielä rutkasti kauemmin. Ei se oikein kivaa ole, mutta toimii kun sen jaksaa tehdä (pitää kielibudjetinkin kurissa) kerran. | |
![]() 10.02.2010 09:40:29 | |
ibnz: Asiaan vaikuttaa itsellä Edgen vanhat tallapalanlukitusruuvit, jotka on tehty mitä ilmeisimmin uudenvuodentinasta. Muutama kiristys ja keskellä ruuvia onkin kuusikannan sijasta ympyrä :) Siinä mielessä originaalin osat ovat reilusti kivemmat. Toi on kyllä totta, että jos avainta ei laita kunnolla (siis löysää tarpeeksi kieltä, että avaimen saa tukevasti paikalleen), niin nuo ruuvit on todella pehmeää tavaraa. On niitä joskus joutunut itsekin viahtamaan, mutta lähinnä se on kyllä ollut oma kiire ja idioottimaisuus, miksi niin ón päässyt käymään. Itse viritys aina yhden kielen säädön jälkeen ottaa aikaa ja vaivaa, johtuen tallan kellumisesta, ja prosessi verrattuna vaikka T-o-M -tallaan kestää ikuisuuden ja vaatii useampia työkaluja (tallan kellumisasennon säätökin loppuun, jos intonaatio on ollut kunnolla pielessä) jos huonosti käy. Viimeksi piti asettaa kaikki tallapalat kohdilleen tehdasasettelusta, ja jollen olisi suunnilleen osannut asettaa järjestystä oikein ennen tallan kiinnitystä, prosessi olisi ottanut vielä rutkasti kauemmin. Ei se oikein kivaa ole, mutta toimii kun sen jaksaa tehdä (pitää kielibudjetinkin kurissa) kerran. Tätä en ihan loppuun asti ymmärtänyt. Sen kyllä ymmärsin, että työkaluja tarvitsee enemmän. Tosin sekin on suhteellista. Edgen säätämiseen tarvitsee 4 eri työkalua: 3 kuusiokoloavainta ja ristipääruuvarin. Edge Pro:hon riittää yksi kuusiokolo vähemmän. Mutta tuota kellumisjuttua en ymmärtänyt (johtunee täysin mun sisälukutaidoistani). Mä ainakin säädän kelluvan tallan ensin siihen pisteeseen, että se on intonaatiota lukuunottamatta täysin soittovalmis. Sen jälkeen mä alan yksi kieli kerrallaan säätämään tallapaloja. Ei tarvitse muuta kuin löysätä kieli, siirtää tallapalaa ja kiristää kieli takaisin vireeseen, jos kitara on muuten ollut jo vireessä. Sen jälkeen nopea tarkastus, että se on vielä oikeasti vireessä kaikkien kielten osalta ja siirryn seuraavan kielen säätöön. Ei mulla koskaan ole ollut mitään ongelmaa kellumisen suhteen. Jos taas oikeasti tahtoo helpposäätöisen tallan intonaatioiden suhteen, kehoittaisin hommaamaan Straton. Sen voi viritellä kohdalleen ja kääntää tallan päästä ruuvia ilman kielen löystämistä. On kaikista nopein saada intonaatiot kohdalleen. | |
![]() 10.02.2010 13:54:41 | |
Sanokaa jos ymmärsin oikein, että floikassa kieliä vaihdettaessa (saman paksuiset) jos vaihtaa 1 kerrallaan niin ei välttämättä kuse tuota tallan asentoa? Rock 'n Roll | |
![]() 10.02.2010 14:21:20 | |
GuitarDemon: Sanokaa jos ymmärsin oikein, että floikassa kieliä vaihdettaessa (saman paksuiset) jos vaihtaa 1 kerrallaan niin ei välttämättä kuse tuota tallan asentoa? Jos vaihdat saman valmistajan saman paksuisen setin, niin todennäköisesti ei tule mitään ongelmia. Ei kyllä tule, vaikka vaihtaisit kaikki kerrallaan, mutta on kait se helpounta yksi kieli kerrallaan vaihtaa, jos ei aio esim. putsata otelautaa samalla. Pelkkä kielten paksuus ei suoranaisesti sano mitään, kun toisilla valmistajilla saman paksuiset kielet on jämäkämmät kuin toisilla. | |
![]() 12.02.2010 10:14:22 | |
oiva tumpeloinen: Mutta tuota kellumisjuttua en ymmärtänyt (johtunee täysin mun sisälukutaidoistani). Mä ainakin säädän kelluvan tallan ensin siihen pisteeseen, että se on intonaatiota lukuunottamatta täysin soittovalmis. Sen jälkeen mä alan yksi kieli kerrallaan säätämään tallapaloja. Ei tarvitse muuta kuin löysätä kieli, siirtää tallapalaa ja kiristää kieli takaisin vireeseen, jos kitara on muuten ollut jo vireessä. Sen jälkeen nopea tarkastus, että se on vielä oikeasti vireessä kaikkien kielten osalta ja siirryn seuraavan kielen säätöön. Ei mulla koskaan ole ollut mitään ongelmaa kellumisen suhteen. Se vaan, että jos oli intonaatio poskellaan, joutui virityksen ja kellutusasennon säädön jälkeenkin vielä näihin säätöihin palaamaan, koska intonaation muutos jo vaikutti tallan asentoon. Ei paljoa, mutta perfektionistia se sieppaa :) Operaatio alkaa olla hyvin hanskassa ja kielten vaihto ja säätöhässäkkä on kohtalaisen automaattista jo täällä. Sitä vaan toivoo, että temppu olisi yhtä helppo kuin kiinteätallaisen kanssa joka kerta. Siksi painotan, jos kysytään, että täytyy haluta sitä vibraominaisuutta sen verran, että nuo (itselle ainakin) huomattavat epämukavuudet tasapainottuvat tai häviävät. (saapahan itsensä pitämään kielet puhtaina ettei tarvitse usein vaihtaa) Tietysti tremolopelin saa blokattua halutessaan, se on suuri plussa. | |
![]() 14.02.2010 16:27:18 | |
On tosiaan mennyt hermot floikalliseen sillä kielet vaihdettua en ole enään saanut sitä pitämään virettä vaikka takana olevia ruuveja olen pyöritellyt ja tehnyt kaikkeni. Onko joillain antaa vielä lisä vinkkejä tuon ekalta sivulta löytyvän lisäksi sillä sen avulla ei tunnu onnistuvan =D | |
![]() 16.02.2010 10:03:25 | |
Mikäs siinä on tarkalleen vikana? Saat vireeseen mutta ei pysy (kovin pitkään)? Pysyy, mutta kammella sohiminen vie epävireeseen? Viritys ei onnistu? Hieman tarkennusta pitäisi saada. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)