Aihe: Line6 Helix
1 2 3 4 546 47 48 49 5071 72 73 74 75
Shredator
29.07.2020 13:41:14

No, otinpa sitten härkää sarvista ja ostin HX Stompin, niin ei jää vain klippien varaan. Ostamatta kun ei testata, eikös niin? Itseä houkutti juurikin Stompin erittäin pieni koko ja kannettavuus verrattuna siihen mitä paketista löytyy (tämähän on vain Strymon Timelinen kokoinen/painoinen!).

Käytän tätä lähinnä efektilaitteena keikkasetissä mutta myös samalla backuppina jos joku menee vikaan. No Mesa otti hajosi niin tässä on sitten joutunut työstämään tarkemmin noita HX:n patcheja.

Valitettavasti suoraan laatikosta repäistynä tämä ei nyt vielä mallinnusten puolesta vakuuttanut, vaikkakin on selkeä harppaus aiempiin sukupolviin. Rakeisuus ja tietynlainen ns. Line6 -kompressio/soundi puskee läpi väkisillä. Aivan kuten kuuntelemissani klipeissä. Luotto-IR:t sisään ja johan alkoi Lyyti kirjoittamaan! Benchmarkina käytän näissä laitteissa yleensä Mesan Mark IV- ja Marshallin JCM800 -vahvistimia, joista minulla on yli vuosikymmenen kokemus. Tunnen omasta mielestäni näiden vahvistimien soundit paremmin kuin omat taskuni. Plussaa HX:lle siitä, että tunnistin nämä soundit näistä heti, vaikkeivat olekaan yhtä tarkkoja kopioita kuin esim. Fractalilla. Mutta on se hintakin eri...

Tein noista lyhyen vertailunkin HX Stomp vs Mesa https://www.youtube.com/watch?v=5c2rrTEKZQE

Samoilla asetuksilla soundissa on pikkuisia eroja, mutta tuunaamalla HX:n saa varmasti lähemmäksi.

Ongelmitta tämä tutustuminen ei ole sujunut. HX editorin kanssa on ollut mittavia vaikeuksia ilmeisesti aika yleisen timeout-virheen kanssa. Tämä korjaantui lopulta kun asensin kaikki päivitykset ja firmwaret. Firmwaren asennus samalla tyhjensi kaikki laitteen patchit (prkl ja päänsisäinen ydinräjähdys!!!). Onneksi ne pystyi palauttamaan backupista ja homma toimii. Monet ovat valittaneet myös soundin syömisestä, mutta tein vertailuja true bypass-loopperin kautta enkä huomannut enää eroa, kun HX:n impedanssin oli ottanut pois auto-asennosta 1M-asentoon.

HX Stompin muuntaja tuntuu olevan paketin selkeästi heikko lenkki. Sen verran haperoa tekoa. Tilasin Custom Boardsilta erikoiskaapelin tähän, niin voin antaa Stompille virtaa Strymon Ojain kautta. Raportoin tästä myöhemmin kun saan kaapelin.

Enää elää huoli noista ajoittaisista jäätymistä, mistä monet ovat raportoineet. Itsellä tämä on käynyt nyt kerran, johtuen varmasti noista editorin timeout-ongelmista.

Keikkalautaankin tämä mahtuu kivasti, eikä paina paljoa.
https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4803.jpg
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Haeroe
29.07.2020 14:29:35

Shredator:
Tein noista lyhyen vertailunkin HX Stomp vs Mesa https://www.youtube.com/watch?v=5c2rrTEKZQE

Samoilla asetuksilla soundissa on pikkuisia eroja, mutta tuunaamalla HX:n saa varmasti lähemmäksi.

Tuossa oikea Mesa saundaa kokolailla paremmalta, mutta kaipa tuota Stomppia saisi ruuvaamalla paremman kuuloiseksi.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Shredator
29.07.2020 14:54:08

Haeroe: Tuossa oikea Mesa saundaa kokolailla paremmalta, mutta kaipa tuota Stomppia saisi ruuvaamalla paremman kuuloiseksi.

Se on jo luonnostaan kolmiulotteisempi ja tietenkin niitä eri harmonisia kerrannaisia sisältävä, joita ei ainakaan vielä pysty täysin mallintamaan. Ei myöskään Fractal mielestäni. Soittotatsi on myös hiukan eri tuntuinen, mutta Stomp teki yllättävän hyvää työtä oikean impulssin kanssa. Markissa on se jännä piirre, että tietyistä kuvioista ja nuoteista tunnistaa sen erittäin omaperäisen soundin ja punchin soittaessa. Stomp teki tälläkin saralla ihan pätevää työtä, jopa paikoittain Fractalin veroista. Kuitenkin noissa mallintavissa tuntuu olevan se, että samoilla potikan asetuksilla ei oikein saa samanlaista, vaan pitäisi aina ruuvata korvakuulolta. Toisaalta myös jokainen vahvistinkin on yksilö.

Olen ajanut tätä nyt suoraan linjaan, kuulokkeisiin, putkarin looppiin ja päätteen kautta oikeaan kaappiin. Hintaisekseen tämä on varsin hyvä.
BulletFace
29.07.2020 22:03:39
Shredator: Se on jo luonnostaan kolmiulotteisempi ja tietenkin niitä eri harmonisia kerrannaisia sisältävä, joita ei ainakaan vielä pysty täysin mallintamaan. Ei myöskään Fractal mielestäni. Soittotatsi on myös hiukan eri tuntuinen, mutta Stomp teki yllättävän hyvää työtä oikean impulssin kanssa. Markissa on se jännä piirre, että tietyistä kuvioista ja nuoteista tunnistaa sen erittäin omaperäisen soundin ja punchin soittaessa. Stomp teki tälläkin saralla ihan pätevää työtä, jopa paikoittain Fractalin veroista. Kuitenkin noissa mallintavissa tuntuu olevan se, että samoilla potikan asetuksilla ei oikein saa samanlaista, vaan pitäisi aina ruuvata korvakuulolta. Toisaalta myös jokainen vahvistinkin on yksilö.

Olen ajanut tätä nyt suoraan linjaan, kuulokkeisiin, putkarin looppiin ja päätteen kautta oikeaan kaappiin. Hintaisekseen tämä on varsin hyvä.

Stomppi ihan lyömätön omassa hintaluokassaan. Itsellä ollut viime kesästä lähtien ja toimi porttihuumeenaa mallintaviin. Vähän jopa harmittaa, että se on jäänyt vähän Kemperin jalkoihin minkä ostin tämän jälkeen. Itse totesin kyllä heti alkuun, että parhaan lopputuloksen saa kun vaan jaksa itse ruuvata soundit ja presetit. Sillä ja tosiaan kunnon IR:llä saa todella hyvän kuuloista jälkeä aikaan.
Get the best and fuck the rest.
Odekhamon
29.07.2020 22:04:08
Shredator:

Samoilla asetuksilla soundissa on pikkuisia eroja

Mesa tulee selkeästi iholle, kun taas Stomp tulee verhon takaa. Ero on vastaava kuin aikoinaan siirtyminen Marsun Mosfet-nupista JCM 800:seen. Ei ehkä yhtä suuri, mutta samansuuntainen.
McNulty
29.07.2020 22:50:42
Mulla on kanssa HX Stomp ostoslistalla.
Tarkoituksena nimenomaan ottaa siitä pihalle modulaatiotouhut, eli ajaa pedalboardissa flangerin, harmonic tremolon, dilsojen ja reverbien virkaa. Niin ja virimittarin :)

Tämän lisäksi voin nopeasti jammailla riffejä ja ideoita talteen himassa, kun vanha POD X3 alkaa kaiketi vedellä viimeisiään.
moving in stereo
Shredator
30.07.2020 18:28:02

Nyt sain tuon Custom Boardsin tekemän kaapelin ja hyvin toimii. Kaksi lähtöä joutui uhraamaan Strymon Ojaista, mutta eiköhän se ole sen arvoista.

Ymmärrän kyllä tuon suuren tehontarpeen, mutta sitä en, että pitää laittaa myös se plugilähtö standardikoosta poikkeavaksi ja vielä käänteisellä polariteetilla. Siinä on kyllä asiat tehty tieten tahtoen mahdollisimman hankalaksi :D Puhumattakaan tuosta alkuperäisestä rimpulavirtalähteestä.
BulletFace
30.07.2020 20:29:31
McNulty: Mulla on kanssa HX Stomp ostoslistalla.
Tarkoituksena nimenomaan ottaa siitä pihalle modulaatiotouhut, eli ajaa pedalboardissa flangerin, harmonic tremolon, dilsojen ja reverbien virkaa. Niin ja virimittarin :)

Tämän lisäksi voin nopeasti jammailla riffejä ja ideoita talteen himassa, kun vanha POD X3 alkaa kaiketi vedellä viimeisiään.

Stomppi kyllä kova. Rakensin itse varalaudan sen ympärille mikä on helppo napata keikalle mukaan. Toimii hyvin myös standalonena ja monet käyttääkin sitä flyrigginä.
Get the best and fuck the rest.
PekkaM
03.08.2020 10:17:09
Miten paljon Helixin kanssa on väliä monitorin laadulla makuuhuonekäytössä ja miten paljon kyse mahtaa olla vaan ankeista preseteistä (ja sormista) kun Rolandin Cube Monitor CM-30:stä tuleva pörinä lähinnä ärsyttää?

Mikä olisi tällaisessa koko- ja volyymiluokassa hyvä laite? Joku Genelecin aktiivimonitori?
WanhaWetäjä
03.08.2020 11:27:07 (muokattu 03.08.2020 11:31:37)

PekkaM: Miten paljon Helixin kanssa on väliä monitorin laadulla makuuhuonekäytössä ja miten paljon kyse mahtaa olla vaan ankeista preseteistä (ja sormista) kun Rolandin Cube Monitor CM-30:stä tuleva pörinä lähinnä ärsyttää?
Presetit on kuraa mutta vahvarit on ihan jees, soundit pitää rakentaan nollasta, ite käytän Ownhammerin IRreja kaappisimuina.

Mikä olisi tällaisessa koko- ja volyymiluokassa hyvä laite? Joku Genelecin aktiivimonitori?
No ei se tarvi Genelec olla, halvempiakin löytyy ja varmaan toimii ihan ok.

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … HS5W-2-tie-aktiivikaiutin-valkoinen
Jotain tollasta, ei ole omaa kokemusta kuin isommista Yamahan PA-kaapeista Helixin kanssa lähinnä keikoilla.

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … ZgfzZzfBb5jXlF5qX3IOOxpEZBCCDOq6aO3 Varmasti hyvä mutta maksaa...

EDIT ja mieluummin 2 kpl, streosoundit on kuitenkin ilmavampia ja niihin saa vaikka 2 eri vahvaria/kaappia eri puolille.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
pappasfin
03.08.2020 17:23:45 (muokattu 03.08.2020 17:36:06)
PekkaM: Miten paljon Helixin kanssa on väliä monitorin laadulla makuuhuonekäytössä ja miten paljon kyse mahtaa olla vaan ankeista preseteistä (ja sormista) kun Rolandin Cube Monitor CM-30:stä tuleva pörinä lähinnä ärsyttää?

Mulla on ollu jo vuosia käytössä Adam A5X monitorit, noissa on takaosassa kivat säädöt kun voi tarpeen vaatiessa säätää treble ja bass puolta ja tweetterin tasoja (High shelf, Low shelf ja Tweetter level).

Mulla tila on n. 26 neliötä olkkarissa ja itellä toiminut hyvin ja antaa kyllä tarpeen vaatiessa potkua ihan tarpeeksi jos sitäkin haluaa tilassa, toimii myös pienemmässä tilassa toki. Ite päädyin näihin Adam A5X monitoreihin kun luin arvostelut, testit, kokemukset käyttäjiltä näiden suhteen ja enkä tarvinnu tuon sarjan isompi monitoreja eli Ax7 tai 8 sarjaa.

Hyvin ovat toimineet ja soundi on just mitä pitää.
Muitakin hyviä löytyy markkinoilta ja ilmeisesti noi Yahaman kajarit on kanssa aika hyviä.

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … m-A5X-aktiivinen-2-tie-kaiutin-1kpl

Tosta löytyy myös se pienempi Adam A3X, joka on vähän edullisempikin ja löytyy sitten noita T sarjan monitoreja, jotka on vieläkin edullisempia mutta niistä en osaa sanoa ovatko yhtä hyviä kuin A5X sarjalaiset.

Yleensä valmiit presetit eivät ola parhaimmasta päästä ja soundit kannattaa kuten tuossa aikaisemmin sanottu tehdä ihan alusta lähtien itse, samalla tulee tutuksi kaikki säädöt sun muut kikat millä soundit saa oman maun mukaiseksi.

Mulla itellä ei Helixiä ole vaan Axe ja tänä päivänä siihen on päivitystenkin myötä tullut aika hyviä valmiita presettejä, toki aina minä niitä hieman muuntelen ;D

HUOM! Nämä ovat tietysti mun mielipiteitä monitorien suhteen, parashan vaihtoehto olisi jos voisi testailla käytännössä eri monitoreja sillä Helixillä niin saisi käsitystä paremmin.

EDIT: Tarkistin vähän asiaa ja ainakin F-musiikissa on mm. noita Adam, Geneleg, Yamaha jne. monitoreja sekä Helixiä eli voisi olla hyvä käydä vaikka siellä testaamassa Vantaan myymälässä kun asunet Helsingissä.
PappaSFin
PekkaM
03.08.2020 20:57:34 (muokattu 03.08.2020 20:59:12)
No siis en käytä Helixin omia patcheja vaan olen lataillut Line6 communitystä ja muualta, osa hyvä, osa ei niin.

En osaa sanoa, miten kökkö toi Cube Monitor on mutta luulisi, että satasen halvempi vaihdokki ei välttämättä paljoa auta. Tässä olisi myös Tivoli Audion Model Two subbarilla musiikin kuuntelussa saman pöydän ääressä. Voisi siis harkita yhtä ratkaisua, ehkä juuri jotkut Genelecit mutta ne on pian liian suuret, omasta mielestäni aika rumat ja kuunteleeko studiomonitoreilla oikeasti musiikkia ilokseen?

Satasen halvemmalla viittasin siis tuohon Yammuun.
noon
03.08.2020 21:48:07

Kannattaa myös vilkaista niitä maksullisia presettejä. Suurinta osaa niistä demotaan Youtubessa, joista saa vähän vihjettä siitä, mitä on ostamassa ja saamassa.

PekkaM: No siis en käytä Helixin omia patcheja vaan olen lataillut Line6 communitystä ja muualta, osa hyvä, osa ei niin.

En osaa sanoa, miten kökkö toi Cube Monitor on mutta luulisi, että satasen halvempi vaihdokki ei välttämättä paljoa auta. Tässä olisi myös Tivoli Audion Model Two subbarilla musiikin kuuntelussa saman pöydän ääressä. Voisi siis harkita yhtä ratkaisua, ehkä juuri jotkut Genelecit mutta ne on pian liian suuret, omasta mielestäni aika rumat ja kuunteleeko studiomonitoreilla oikeasti musiikkia ilokseen?

Satasen halvemmalla viittasin siis tuohon Yammuun.
LaXu
03.08.2020 22:47:35

Ihan samalla tavalla väliä kuin hyvillä kuulokkeilla tai kitarakaapilla. Helixin omat kaappisimut kannattaa vaihtaa johonkin laadukkaisiin impulse responseihin, mutta muuten se on sitten kuuntelulaitteiden laadusta kiinni. Itselläni on Genelec M040 monitorit pöydällä ja hyvin toimii Helixin kanssa. Varmasti halvemmallakin pääsee.
McNulty
04.08.2020 00:34:39
Näissä on ihan kohtuu hyvä hintalaatusuhde.
https://www.thomann.de/fi/krk_rokit … id=bf46762c1f80135e9599269b00d5b70b

Tai isommat
https://www.thomann.de/fi/krk_rokit … id=bf46762c1f80135e9599269b00d5b70b

Eivät tietysti ole mitkään Genelecin tasoiset (toisaalta, mä taas en jaksa kauaa Genelecejä kuunnella, jostain syystä korva väsyy niiden kanssa). Soundi tulee hienoisesti verhon takaa eikä ole ihan "läsnä", mutta mielestäni hintaansa nähden KRK:t ovat olleet varsin passeleita tuotteita.

En myöskään poissulkisi esim. Yamahan aktiivipönttöjä tuossa edullisemmassa luokassa.
moving in stereo
PekkaM
04.08.2020 08:40:47
Pitää varmaan ekaksi hankkia tuo Little Cubes paketti ja testailla vielä nykyistä setuppia. Mulla on Mikkon Halloween paketti mutta siinä oli pelkät IR:t enkä kovin pitkälle viriteltyjä presettejä jaksanut itse tehdä. Valmiista olisi helpompi alkaa muokkaamaan jos lähtökohta soundaa hyvältä.

Ihmettelin vaan kun osa Youtubessa hyvältä kuulostavia patcheja (noiden Tivoli Audioiden kautta kuultunua) kuulosti ihan hyvältä mutta jotenkin oudolta sitten omalla laitteistolla. Ei noiden kitaroiden mikkienkään ihan puuroiset pitäisi olla, DiMarziota kaikki ja ihan mieleisiä olleet ennen.

Geneleciin luotan yleistuntumana mutta just se, että kuunteleeko niillä sitten ilokseen musiikkia tai muuta mediaa? Kahta kaiutinparia ei tähän oikein mahdu. Ei oikein usko riitä satasen Rolandia halvempaan Thomanniin niin paljon, että viitsisi tilata eli suljetaan nyt ensin tuo huonojen presettien mahdollisuus ulos.
18is9
04.08.2020 10:54:21

PekkaM:
Geneleciin luotan yleistuntumana mutta just se, että kuunteleeko niillä sitten ilokseen musiikkia tai muuta mediaa? Kahta kaiutinparia ei tähän oikein mahdu. Ei oikein usko riitä satasen Rolandia halvempaan Thomanniin niin paljon, että viitsisi tilata eli suljetaan nyt ensin tuo huonojen presettien mahdollisuus ulos.

Itsellä menee kyllä Genelecit musan kuuntelussakin, onhan ne analyyttiset niin että jos levy kuulostaa huonolta niin ei se paljoa anna anteeksi, mutta ei niissä minusta levyn kuuntelussa ole mitään rasittavuutta tai ongelmaa muutenkaan.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
noon
04.08.2020 11:31:36

Tuota minäkin aina ihmettelen, että youtubessa se preset kuulostaa hunajalta ja kun itse lataan sen Helixiin, on kuin soittais ihan eri presettiä. Ei ymmärrä. Kitarassa eroa, mutta ei sen pitäis nini paljoa vaikuttaa.

PekkaM: Pitää varmaan ekaksi hankkia tuo Little Cubes paketti ja testailla vielä nykyistä setuppia. Mulla on Mikkon Halloween paketti mutta siinä oli pelkät IR:t enkä kovin pitkälle viriteltyjä presettejä jaksanut itse tehdä. Valmiista olisi helpompi alkaa muokkaamaan jos lähtökohta soundaa hyvältä.

Ihmettelin vaan kun osa Youtubessa hyvältä kuulostavia patcheja (noiden Tivoli Audioiden kautta kuultunua) kuulosti ihan hyvältä mutta jotenkin oudolta sitten omalla laitteistolla. Ei noiden kitaroiden mikkienkään ihan puuroiset pitäisi olla, DiMarziota kaikki ja ihan mieleisiä olleet ennen.

18is9
04.08.2020 11:47:27

noon: Tuota minäkin aina ihmettelen, että youtubessa se preset kuulostaa hunajalta ja kun itse lataan sen Helixiin, on kuin soittais ihan eri presettiä. Ei ymmärrä. Kitarassa eroa, mutta ei sen pitäis nini paljoa vaikuttaa.

Input levelit ja impedanssit kohdillaan? Onko pedaaleita edessä? Onkohan presetin tekijällä ollut pedaaleita edessä? Onko ketku presettien tekijä joka post-prosessoi videoitaan? Synamaailmassa näitä on aina joskus, eli presettiä on sitten kaiutettu ja EQ:ttu rankasti videota tehdessä.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
PekkaM
04.08.2020 14:46:56 (muokattu 04.08.2020 14:48:10)
18is9: Input levelit ja impedanssit kohdillaan? Onko pedaaleita edessä? Onkohan presetin tekijällä ollut pedaaleita edessä? Onko ketku presettien tekijä joka post-prosessoi videoitaan? Synamaailmassa näitä on aina joskus, eli presettiä on sitten kaiutettu ja EQ:ttu rankasti videota tehdessä.

Ei ole tässä itselläni kuin CM-30 ja High sekä Low käännetty keskikohdalle. Muuten signaaliketju on pelkkä Ibanezi Helixiin ja sieltä monitoriin.

Luulen, että tässä päässä vaikuttaa paljon se, että kuuntelen Youtuben musiikin kuunteluun tarkoitetuilla laitteilla ja monitori on sitten jotain muuta. Mutta kyllä se joskus, yhden hyvän Limelight presetin latasin ja katselin vielä tubesta miten se rakenneltiin ja se murahtelee juuri oikeanlaisesti: https://www.youtube.com/watch?v=BA9tv98pnfs
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)