![]() 21.08.2014 16:49:04 | |
---|---|
73nd3r: Ai niin: joko joku on huomannut kitaran palanneen tärytyksen jälkeen lähtötilaansa, kun valmistajan mukaan vaikutus ei ole pysyvä? :-D Onhan se huvittavan oloinen juttu jos ei ole koskaan kuullut tukkoisen soittamattoman ja "aukisoitetun" eroja, mutta samaa humpuukia se lienee että soitin voi mennä "tukkoon" jos sillä ei soiteta pitkiin aikoihin. Huvikseen noita miljoonien stradivariuksia "kulutetaan" turhaan ottamalla ne kassaholvista runneltavaksi. | |
![]() 21.08.2014 16:50:13 | |
aristoteles666: ei ole,vaan ne pyytää vain todisteita väitteen esittäjältä. Eli täysin turha ja passiivinen yhdistys sekin sitten. | |
![]() 21.08.2014 16:51:45 | |
Korvavalon lanseerannut suomalaisfirma kehittelee kuulema parhaillaan silmäkaiutinta. m. | |
![]() 21.08.2014 16:54:27 | |
Seba: Eli täysin turha ja passiivinen yhdistys sekin sitten. tatjoaa ne rahaa todisteista. http://www.skepsis.fi/Yhdistys/MikaSkepsisOn.aspx " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. | |
![]() 21.08.2014 17:25:02 | |
aristoteles666: tatjoaa ne rahaa todisteista. http://www.skepsis.fi/Yhdistys/MikaSkepsisOn.aspx Edelleen passiivinen. Joku esittää väitteen, ne pyytää todistamaan. Tuota yhdistystähän voisi pyörittää vaikka tässä ketjussa :) | |
![]() 21.08.2014 17:52:52 | |
Seba: Huvikseen noita miljoonien stradivariuksia "kulutetaan" turhaan ottamalla ne kassaholvista runneltavaksi. Sää lataat mulle pyssyn valmiiksi, vai? Eli kysymys: montako Stradivaria on tähän mennessä tärytetty, toneritella tai akvaariopumpulla? Vakavasti puhuen (ja nyt varmaan tulee kurat silmille klassisen musiikin soittajien puolelta): on vaikea löytää enemmän perinteisiin sitoutunutta ja niiden pohjalta toimivaa joukkoa kuin klassisen musiikin puolelta - ja korostan vielä että *keskimäärin*. Mutta itsekin kyllä kunnioitan tuota sektoria sen verran, että lakkaan vaatimasta todistuksia ToneRiten toimivuudesta heti kun laitteen tukijoiden listassa siellä tonerite.comissa on vaikka Alexander Sturgis kertomassa että Messiah on tärytetty ja soi paremmin kuin ikinä kolmeensataan vuoteen ja että Antonio olis itekin ollu ihan fiiliksissä tämmöttestä. Tohon todistustaakkajuttuun, kun nyt taas nämä forumin lakiasiaintuntijat on senkin nostanut esille. Tuolla on yks firma, joka väittää täryttimensä parantavan soittimia mitä moninaisimmilla tavoilla. Se kertoo koeponnistusten jälkeen tuunanneensa taajuudet niin, että nyssevastatoimiikin. Todistustaakka tästä on tuollaisen väitteen esittäjällä. Sitten joku keksii että akvaariopumppu tekee ihan saman jutun, vaikka ei olekaan taajuusoptimoitu, ja oman itsensä iloksi eikä suinkaan toisille kerrottavaksi kirjoittelee siitä forumille monen monta viestiä. Tässäkin se todistustaakka on tuollaisen väitteen esittäjällä. | |
![]() 21.08.2014 18:10:51 | |
Akvaariopumppu? Toivoisin saavani lisää tietoa tästä. Minulla kun on mielenkiintoa näperrellä erinäisiä laitteita ja lisäksi muutama soitin, jotka eivät toimi toiveitteni mukaisesti niin... kiva olisi kokeilla. Jokaisella on oikeus kieltäytyä hevistä. Furious Underdogs Honkakangas | |
![]() 21.08.2014 18:56:58 | |
73nd3r: Tää menee näköjään taas tonne "olet sietämätön tyyppi ja mielipiteesi ovat vääriä" osastolle. Meitä epäileviä syytetään, että mielipidettämme emme muuta vaikka millaset paperit lyödään pöytään. Forumin sokkotestiä, joka osoitti aika selvästi ettei täryllä saada aikaan sellaista muutosta jota valmistaja lupaa, pidetään nyt kuitenkin uskovien puolella huuhaana. Hmm... Täällä on mielestäni esitetty ihan yhtä uskottavia 'todistajanlausuntoja' niin puolesta kuin vastaan. Ja sen verran täytyy korjata, jos joku muuta luulee, että itse en ole uskovainen kumpaankaan suuntaan. Mutta ihmettelen kovasti, jos tuo testi on kuitenkin jonkun mielestä niin tieteellinen ja aukoton, että se todistaa muutamien satunnaisten subjektiivisten kokemusten perusteella suurten epävarmuustekijöiden vallitessa, että laite ei toimi. Ja toisaalta taas useat puoltavat lausunnot kuitataan subjektiiviseksi harhaksi. Kyllä silloin täytyy olla ennakkoluuloja sinne toiseen suuntaan. Tot kai voi. Mut ei o näkyny. Ja tuskin näkyy. Mitenköhän tällaisia todisteita saataisiin? Eli, mikä saisi epäilevät tuomaat kääntämään kelkkansa uskovaisten suuntaan? Olen itsekin skeptinen, enkä suinkaan suoraan usko, että tuo toimii niin kuin luvataan. Mutta olen avoimin mielin ja haluaisin lisää todisteita aiheesta. Niitä ei kuitenkaan taida olla luvassa. Eikä edes siitä taida olla selvyyttä, millä keinoin tai taivalla niitä oikeita todisteita pitäisi hankkia. Täytyykö sitä itse ostaa Tonerite ja suorittaa tieteellistäkin tieteellisemmät testit. Kaikki kylän huru-ukot sokkokuuntelemaan kaljapalkalla? Vai pitäisikö värvätä itseäänkin lahjakkaammat kylän inside muusikkopiirit todistamaan kultakorviensa mahti? Vai miten tämä nyt pitäisi ratkaista? Jumalat puhuvat hullujen suulla... | |
![]() 21.08.2014 19:14:17 | |
Tää on kyllä mielenkiintoinen ketju. Toinen osapuoli toteaa, että "paskaa ennen kuin toisin todistetaan" ja toinen osapuoli toteaa itse havainneensa empiirisesti muutoksia ja pitää vaikutuksia mahdollisina. Hassuinta tässä on se, että kumpikin osapuoli käyttää empiirisiä havaintoja perusteluna. Kieltävä puoli toteaa, että empiiriset havainnot ovat ihmisen psyykkeen vaikutuspiirissä ja näin epävarmoja, mutta silti pitävät tätä testiä perusteluna omalle kannalleen kun yksiselitteistä tulosta ei saatu. Mahdollisena pitävä puoli taas pitää tätä muutosta mahdollisena omiin kokemuksiinsa nojaten. Tässä ketjussa on oikeastaan internet-keskustelu kiteytettynä. Eipäsjuupas -väittely, jossa vastapuoli tyrmää kaiken "et voi todistaa" -argumentilla ja kieltäytyy kokeilemasta itse. Tässä on pakko asettua puoltajien puolelle ihan vain sen takia, että kieltäjien tekstistä paistaa niin suuri pätemisen tarve, että oksettaa. Itse en ole testiä kuunnellut, enkä laitetta testannut, mutta onhan toi nyt ihan perseestä ihan vain inttämisen riemusta pyrkiä nollaamaan toisen kokemusta vaikka itsellä ei ole mitään muuta kuin lähtöasenne asiaa kohtaan. http://www.sieni.us/?id=38 | |
![]() 21.08.2014 19:37:24 (muokattu 21.08.2014 19:52:01) | |
73nd3r: Sää lataat mulle pyssyn valmiiksi, vai? Eli kysymys: montako Stradivaria on tähän mennessä tärytetty, toneritella tai akvaariopumpulla? Ei kun vakavasti... soitinten aukisoittaminen liittyy tähän keskusteluun siten, että täällä on useasti argumentoitu, että koko käsitys soitinten aukisoittamisesta, jota ToneRite yrittää emuloida, on huuhaata. Että sellaisia muutoksia puussa, joita aukisoittaminen edellyttäisi, ei voi tapahtua. Itse en ole tässä keskustelussa Toneriten takia, vaan juuri tuosta syystä että tässä on samalla leimattu huuhaaksi paljon muutakin. Aukisoittamisen rooli näissä väittelyissä on ilmeinen: jos aukisoittaminen on todellista, siis että jollakin tavalla tukkoinen soitin paranee soinnin tai soitettavuuden osalta kun sitä tarpeeksi soitetaan, niin silloin on myös periaatteessa mahdollista että sitä voidaan keinotekoisesta jäljitellä. Ja silloin ToneRiten kaltaiset värkit eivät ole ideatasolla mitenkään maata mullistavia; eri asia on vielä toimivatko vaiko eivät. Jos taas onkin niin, että puun värähtelyominaisuudet eivät voi mitenkään muuttua, ja ns. aukisoittamisessa onkin kysymys jostakin muusta, kuten siitä että soittaja tottuu itselleen aluksi vieraaseen soittimeen, niin silloin tietysti on mahdotonta keinotekoisesti saada aikaan mitään soinnin parannuksia. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin | |
![]() 21.08.2014 19:40:14 | |
Mr. Speed: Tässä ketjussa on oikeastaan internet-keskustelu kiteytettynä. Eipäsjuupas -väittely, jossa vastapuoli tyrmää kaiken "et voi todistaa" -argumentilla ja kieltäytyy kokeilemasta itse. Tässä on pakko asettua puoltajien puolelle ihan vain sen takia, että kieltäjien tekstistä paistaa niin suuri pätemisen tarve, että oksettaa. Maailma on kova ja karu paikka: jos esittää sensaatiomaisen väitteen, joka koskee meidän yhteistä todellisuuttamme, on se pystyttävä joidenkin mielestä myös näyttämään pitävästi toteen. Mutta älä huoli, kyllä maailmassa riittää myös sensaatiomaisiin väitteisiin uskovia pilvin pimein, joten ToneRiten kaltainen liiketoiminta tulee elämään ja kukoistamaan jatkossakin. | |
![]() 21.08.2014 19:43:15 | |
Klezberg: Ei kun vakavasti... soitinten aukisoittaminen liittyy tähän keskusteluun siten, että täällä on useasti argumentoitu, että koko käsitys soitinten aukisoittamisesta, jota ToneRite yrittää emuloida, on huuhaata. Että sellaisia muutoksia puussa, joita aukisoittaminen edellyttäisi, ei voi tapahtua. Ei täällä kyllä muistaakseni ole tuota väitettä väitetty "huuhaaksi". Minusta sellainen mahdollisuus on vain hyvin epätodennäköinen. Ja epätodennäköinen väite pitäisi tietysti näyttää jollakin tavoin toteen. | |
![]() 21.08.2014 19:44:48 | |
lehtiju2: Maailma on kova ja karu paikka: jos esittää sensaatiomaisen väitteen, joka koskee meidän yhteistä todellisuuttamme, on se pystyttävä joidenkin mielestä myös näyttämään pitävästi toteen. Mutta älä huoli, kyllä maailmassa riittää myös sensaatiomaisiin väitteisiin uskovia pilvin pimein, joten ToneRiten kaltainen liiketoiminta tulee elämään ja kukoistamaan jatkossakin. Tässä viestissä on sitä pätemisen tarvetta oikein parhaimmillaan. Hienosti allekirjoitit tuon mun väittämän. Maailma on vissiin ollut vähän turhankin kova paikka sulle. http://www.sieni.us/?id=38 | |
![]() 21.08.2014 19:48:50 | |
lehtiju2: Maailma on kova ja karu paikka: jos esittää sensaatiomaisen väitteen, joka koskee meidän yhteistä todellisuuttamme, on se pystyttävä joidenkin mielestä myös näyttämään pitävästi toteen. Mutta älä huoli, kyllä maailmassa riittää myös sensaatiomaisiin väitteisiin uskovia pilvin pimein, joten ToneRiten kaltainen liiketoiminta tulee elämään ja kukoistamaan jatkossakin. Kyse ei, onneksi, ole pelkästä liiketoiminnasta. Ainakin minulla on herännyt kiinnostus siihen, voiko soitinten sointia esim. tällä tavoin parantaa. Tuossa vieressäni on toinenkin kitara, johon erittäin mieluusti tätä kokeilisin. Ontto- ja ohutkoppainen sekin, ja se rähisee kivasti muttei laula aivan siten kuten toivoisin. Jokaisella on oikeus kieltäytyä hevistä. Furious Underdogs Honkakangas | |
![]() 21.08.2014 19:49:19 | |
Mr. Speed: Tässä viestissä on sitä pätemisen tarvetta oikein parhaimmillaan. Hienosti allekirjoitit tuon mun väittämän. Maailma on vissiin ollut vähän turhankin kova paikka sulle. No niin, ja rumakin varmaan olen. Köyhä ja vanha. Jatkossa ei kannata mennä henkilökohtaisuuksiin, se ei ole enää keskustelua. | |
![]() 21.08.2014 19:52:07 | |
lehtiju2: No niin, ja rumakin varmaan olen. Köyhä ja vanha. Jatkossa ei kannata mennä henkilökohtaisuuksiin, se ei ole enää keskustelua. Esitin vain olettamuksen perustuen sinun kovin kyyniseen ja alentuvaan sävyyn kirjoitetusta viestistä. En tiennyt osuvani naulan kantaan, mutta ilmeisesti olen parempi ihmistuntija kuin luulinkaan. Suosittelen myös tsekkaamaan sitä omaa ulosantia koska ihmiset muodostavat kuvan sinusta muunkin CV:n pohjalta. http://www.sieni.us/?id=38 | |
![]() 21.08.2014 19:55:49 | |
Mr. Speed: Esitin vain olettamuksen perustuen sinun kovin kyyniseen ja alentuvaan sävyyn kirjoitetusta viestistä. Voitko kertoa, mikä viestissäni ei ollut totta? | |
![]() 21.08.2014 19:57:22 | |
lehtiju2: Voitko kertoa, mikä viestissäni ei ollut totta? En, mutta voitko sinä kertoa mikä minun viestissäni väittää viestiäsi valheelliseksi? Kielen rikkaus on sitä, että asioita voi ilmaista monella eri tavalla. Monesti vielä metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Vittuilulla yleensä saa vittuilua osakseen. http://www.sieni.us/?id=38 | |
![]() 21.08.2014 19:59:23 | |
Mr. Speed: En, mutta voitko sinä kertoa mikä minun viestissäni väittää viestiäsi valheelliseksi? Kielen rikkaus on sitä, että asioita voi ilmaista monella eri tavalla. Monesti vielä metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Vittuilulla yleensä saa vittuilua osakseen. Voitko sitten kertoa, mikä viestissäni oli vittuilua, kun kerran noin pahastuit? | |
![]() 21.08.2014 20:02:55 | |
lehtiju2: Ei täällä kyllä muistaakseni ole tuota väitettä väitetty "huuhaaksi". Minusta sellainen mahdollisuus on vain hyvin epätodennäköinen. Ja epätodennäköinen väite pitäisi tietysti näyttää jollakin tavoin toteen. Siis nyt puhutaan aukisoittamisesta? Tästä just tullaan tuohon Stradivarius-juttuun... jos niitä soitetaan (siis soitetaan ei täristetä) ajoittain auki (mikä oli tässä keskustelussa esiintynyt väite jota en ole varmistanut mistään) ja jos soitinrakentajat ja viulistit laajalti pitävät aukisoittamista todellisena, niin millä perusteilla se on "epätodennäköinen mahdollisuus" joka pitää "näyttää toteen". huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)