Laulava Kylätohtori 02.11.2016 17:38:07 (muokattu 02.11.2016 17:41:56) | |
---|
Haeroe: Mää en tuosta saanut oikein muuta irti kuin yläpääkirskunaa. Silloin tosin styrkkarina oli Engl Screamerin ensimmäinen versio, joka ei varsinaisesti ole kuuluisa lempeästä yläpäästä. Oli miten oli, spedu lähti nopeasti kiertoon. Ehkä se tänäpänä toimisi paremmin. Osaako joku viisas sanoa, miksi kaikki fuzzit kuulostavat sirkkeliltä? Muutama fuzzi on laudassa käynyt, ja aina saundi on ollut ohutta sirinää. Olen katsonut That Pedal Show:n jakson, ja siellä saatettiin tähän jopa kertoa vastaus eli kokonaisuus ratkaisee. Kysyn kuitenkin, onko olemassa sellaista fuzzia, jossa taajuusvaste säilyy suurinpiirtein samana eli kaikki alapää ei katoa ja keskialuettakin jää kuultavaksi? Oliskohan vika jossain muualla kuin fuzzeissa? Yleensähän noissa on alapäätä enemmän kuin riittävästi. Jos on joku bufferi tai jotain. En tiiä, mutta hassulta kyllä kuulostaa... E. Tarkoitan nyt, että tuo ei siis käsittääkseni ja kokemusteni perusteella todellakaan ole mikään fuzzien yleinen ominaisuus... Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. |
steelduck 02.11.2016 17:47:16 | |
---|
Haeroe: Osaako joku viisas sanoa, miksi kaikki fuzzit kuulostavat sirkkeliltä? Muutama fuzzi on laudassa käynyt, ja aina saundi on ollut ohutta sirinää. Olen katsonut That Pedal Show:n jakson, ja siellä saatettiin tähän jopa kertoa vastaus eli kokonaisuus ratkaisee. Kysyn kuitenkin, onko olemassa sellaista fuzzia, jossa taajuusvaste säilyy suurinpiirtein samana eli kaikki alapää ei katoa ja keskialuettakin jää kuultavaksi? Kerro seuraavat asiat niin on helpompi vastata. Mikä/mitkä Fuzzit olet testannut: Mikä vahvistin: Millaiset asetukset vanhistimessa (Esim:kevyt reunasärö) Missä missä kohtaa "pedaalijärjestystä" Fuzz on: Itsellä Fuzzit toimivat parhaiten Marshall tyyppisen vahvistimen edessä joka on säädetty reunasärölle ja Fuzz heti kitarasta seuraavana. Tällä tavoin tonebenderit ja big muffit ainakin kuullostavat massiivisilta. |
Sarko 02.11.2016 18:11:15 | |
---|
Huumaava tuoksu kun Big Muff kuullottuu. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
steelduck 02.11.2016 18:25:08 | |
---|
Sarko: Huumaava tuoksu kun Big Muff kuullottuu. Joo, mä kuullostan aina Fuzzit - Kuulostavat massiiviseltä sen jälkeen. ;) |
Haeroe 02.11.2016 20:13:32 | |
---|
steelduck: Mikä/mitkä Fuzzit olet testannut: Mikä vahvistin: Millaiset asetukset vanhistimessa (Esim:kevyt reunasärö) Missä missä kohtaa "pedaalijärjestystä" Fuzz on: Sanottakoon heti, että OD:eista saan sellaisia saundeja ulos, kuin niitä kuulee isossakin maailmassa, joten skräbää nimenomaan fuzzien kanssa on. Dunlopin mini-fuzz Jimi Hendrix (sininen muistaakseni). Tuota koittaessani tein sen virheen, että kompura oli ensin. Sen järjestyksen vaihdettuani saundi oli edelleen todella ohut mutta paljon parempi. Ajoin fuzzia kliiniin kanavaan VHT:n Pitbull CL 100 -styrkkariin. Kitarana oli joku strato-johdannainen. Toinen yritys oli Keeley Fuzz Head (punainen). Tämäkin kuulosti ohuelta molemmilla asetuksillaan. Kun tonea laittoi pienemmälle, saundista hävisi niitä hienojakin taajuuksia. Siedettävän tästäkin sai ajamalla sitä Proffan Simbleen, jossa oli pieni OD. Oli miten oli, mitää sellaista isoa fuzz-murinaa en saanut ulos. Fuzzia lisäämällä vain pörinä lisääntyi, mutta saundi huononi entisestään. Onko olemassa sellaista fuzzia, jossa olisi kolmialueinen EQ vai onko tuo fuzzijumalien pilkkaa? Toisaalta olisi hienoa pystyä ajamaan fuzzia ihan styrkkarin kliiniin kanavaan. Wampler Velvet? Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. |
Laulava Kylätohtori 02.11.2016 21:26:17 | |
---|
Ehkä tuo clean kanava on se ongelma - tai ainakin osa sitä. Bassmaniin, kun pistin joskus jonkun fuzzin, niin se ei oikein toiminut. Vaati od:n eteensä. Bluetonessa taas fuzz kuin fuzz toimii kuin unelma, kun pistää pohjalle vahvarista vähän säröä. Omissa kuvitelmassa luulen, että fuzzit vaativat vähän säröä alle, ne ei toimi täysin puhtaan vahvarin päälle. Voin toki olla tämän ajatuksen kanssa väärässäkin... Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. |
Haeroe 02.11.2016 21:46:56 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Ehkä tuo clean kanava on se ongelma - tai ainakin osa sitä. Bassmaniin, kun pistin joskus jonkun fuzzin, niin se ei oikein toiminut. Vaati od:n eteensä. Tätä epäilen myös, mutta luulisi jonkun futsivalmistajan keksineen tähänkin ratkaisun. En viitsisi pyhittää laudasta kahta pedaalia (fuzz + od) siihen, että saan hyvän fuzz-saundin. Ajan käytännössä aina kliiniin kanavaan, koska Fender Bassbreakerin looppi on ongelmallinen, kuten toisessa säikeessä olen asiaa potenut. Dilsojen pitää tulla vasta viimeisen gain-stagen jälkeen ainakin tällaiselle hifi-dilsailijalle. Ok, tarkkaan ottaen styrkkarin kliinikin etuaste taitaa olla gain-stage, mutta ymmärrätte pointin. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. |
Haeroe 02.11.2016 22:50:48 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Omissa kuvitelmassa luulen, että fuzzit vaativat vähän säröä alle, ne ei toimi täysin puhtaan vahvarin päälle. Voin toki olla tämän ajatuksen kanssa väärässäkin... Kyllä ja ei: https://www.youtube.com/watch?v=eTadBCqSKb0 Mun setupissa futsi ei todellakaan kuulostanut noin hyvältä kliiniin, kuin tässä videossa toi fuzz face kuulostaa. Jotain muuta siis on meneillään. En vaan arvaisi ostaa tuota Velvet:iäkään, koska sitä ei saa juuri käytettynä ja uutena on vähän iso riski, jos pettymys on sama kuin muiden futsien kanssa. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. |
Sarko 02.11.2016 23:26:49 | |
---|
Varmasti setuppikysymys myös, JHF-1 Fuzz Face toimi mallikkaasti puhtaaseen Fender Bandmasteriin, varmasti paremmin säröiseen Bandmasteriin. Oli vaan mun makuun liian vähän keskitaajuuksia, hukku miksaukseen aika helposti isommilla futseilla, rosot oli kyllä hyvät ja puhdistui erinomaisesti. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Laulava Kylätohtori 04.11.2016 09:56:34 | |
---|
Onko Rockettin Archerin kultaisessa ja hopeisessa versiossa jotain eroa, muutakin kuin vain ulkokuoren väri? Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. |
Sarko 04.11.2016 11:17:09 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Onko Rockettin Archerin kultaisessa ja hopeisessa versiossa jotain eroa, muutakin kuin vain ulkokuoren väri? Joku mojon paske, eli jotkut osat pikkasen erit kuin siinä hopeisessa, pitkälti samalta kuulostaa. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Laulava Kylätohtori 04.11.2016 12:02:37 | |
---|
Sarko: Joku mojon paske, eli jotkut osat pikkasen erit kuin siinä hopeisessa, pitkälti samalta kuulostaa. Eli ei mitään, millä olisi oikeasti merkitystä. No näin vähän ajattelinkin. Kiinnostava peli, tuo pitäisi kyllä koeajaa jossain vaiheessa... Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. |
kihtaristi 04.11.2016 12:23:15 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Ehkä tuo clean kanava on se ongelma - tai ainakin osa sitä. Bassmaniin, kun pistin joskus jonkun fuzzin, niin se ei oikein toiminut. Vaati od:n eteensä. Bluetonessa taas fuzz kuin fuzz toimii kuin unelma, kun pistää pohjalle vahvarista vähän säröä. Omissa kuvitelmassa luulen, että fuzzit vaativat vähän säröä alle, ne ei toimi täysin puhtaan vahvarin päälle. Voin toki olla tämän ajatuksen kanssa väärässäkin... Itsellä on ollut vahvarista ja fuzzista kovasti riippuvainen, miten se Fuzz parhaiten toimii. Nykyinen Fuzz (J. Paasonen Eclipse Fuzz) toimii 100W Kochin combon kanssa parhaiten täysin kliinin soundin päälle, kumpikin kanava, jossa vähän enemmän säröä saa fuzzin kanssa aikaan muhjua. Toki voisin varmaan vahvaria ja fuzzia kääntämällä saada toimimaan toisin päin, mutta miksipä sitä toimivia soundeja alkaisi säätämällä pilaamaan. Sama Fuzz toimii Bad Catin kanssa taas paremmin aina aavistuksen säröllä olevan vaffarin kanssa. |
dynosaur 07.11.2016 14:16:11 | |
---|
Velvet fuzz toimii puhtaan kanavan kanssa varsin hyvästi (Marshall DSL)... |
Åboensis 07.11.2016 21:16:32 (muokattu 07.11.2016 21:17:09) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Omissa kuvitelmassa luulen, että fuzzit vaativat vähän säröä alle, ne ei toimi täysin puhtaan vahvarin päälle. Voin toki olla tämän ajatuksen kanssa väärässäkin... Ma taas luulen, että tää on enemmänkin käyttötarkoitus- ja soundipoliittinenkin kysymys. Eli riippuu hyvin pitkälti siitä, mitä siltä futsisoundilta haetaan. Itse nimittäin ajattelin hyvin pitkään samalla tavalla, kunnes jossain vaiheessa hoksasin, että jossain tilanteessa nimenomaan se "pelkkä" puhtaan päälle ajettu futsipörinä/ -surina oli just se juttu, jota joku tietty biisi/ riffi vaati toimiakseen. Varsinkin äänittäessä sen huomaa hyvin, kun eri kitaroille pitäisi löytää omat taajuudet, joilla operoida, etteivät ne syö toistensa tehoja. "I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt - |
steelduck 07.11.2016 21:57:04 (muokattu 07.11.2016 21:58:45) | |
---|
Fuzzi on AINA itse Kitaran, Fuzzin ja vahvistimen summa. En ole vielä yhtään Fuzzia näynyt joka toimisi kaikkien kanssa hyvin. Wampler Velvet Fuzz on ollut lähimpänä, kun siinä on sinään rakennettuna "amp in the box" fuzzin perään. Se sininen pikku Fuzz-face oli todella hankala... toimi lähinnä straton kaulamikillä täysillä ajetun Marshall JCM800:sen edessä ilman mitään muita speduja. Noi Fuzz Face johdannaiset on minusta muutenkin tosi kranttuja kitaramikkien (single coilit toimii yleensä parhaiten), ja vahvistimen soundista. Big Muff johdannaiset (kuullostettuina tai ilman), ovat minusta helpoiten sovitettavissa. Kokeile vaikka Pharaoh Fuzzia sen BlackStarin kanssa. Jotkut vahvistimet eivät myöskään toimi oikeastaan minkään Fuzzin kanssa hyvin. Esim Mesa Mark V on aivan onneton lähes kaikkien Fuzzien kanssa. Kysyin Björn Juhlilta miksi näin on ja vastauksena tuli jotain minun ymmärryksen ylittävää selostusta siitä miten Mesan filtteröinnit on tehty ja siitä, että kyseinen monipuolinen vahvistin on tehty niin, että ne soundit kaivetaan vahvarista - eikä speduista. |
Juzpe 08.11.2016 10:12:21 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Onko Rockettin Archerin kultaisessa ja hopeisessa versiossa jotain eroa, muutakin kuin vain ulkokuoren väri? Ootko soul foodia kokeillu? Pääset yli satasen halvemmalla... ja maku on sama. Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori |
Laulava Kylätohtori 08.11.2016 10:22:19 | |
---|
Juzpe: Ootko soul foodia kokeillu? Pääset yli satasen halvemmalla... ja maku on sama. Joo, kyllä sitä joskus testasin. Olihan se ihan hyvä, mutta enpä tiedä, myyntiin se meni kuitenkin. Ehkä se on vaan parasta unohtaa Archerkin tässä välissä... Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. |
Juzpe 08.11.2016 10:29:09 (muokattu 08.11.2016 10:58:26) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Joo, kyllä sitä joskus testasin. Olihan se ihan hyvä, mutta enpä tiedä, myyntiin se meni kuitenkin. Ehkä se on vaan parasta unohtaa Archerkin tässä välissä... Millai sää sitä käytit? Mulla on toiminu ihan kivasti standalon särönä joko kompuran jälkeen tai ihan omana itsenään. Mulla on siis säädetty toi nupin "clean" etuaste niin, että se menee just ja just särölle. Siihen sitten päälle kompuraa jos haluaa puhtaampaa, tai soulfoodia/ golden celloa säröä varten siten että spedulla nostetaan sisäänmenosignaalia inasen unity-gainista, jolloin saadaan pikkuisen vahvarin omaa break-uppia enemmän mukaan. Toki sitten spedusta säröä maun mukaan. Cellosta yleensä enempi soulista vähempi. Eikös sullakin joku dusty-tyylinen BT:n clean etunen ollu ajossa? Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori |
Juzpe 22.11.2016 15:33:01 (muokattu 22.11.2016 15:33:14) | |
---|
Ecstasy Red ois torilla. Käyttäjäkokemuksia, kiitos, vai tarviiko sika säkissä ostaa... Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori |