Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 546 47 48 49 50202 203 204 205 206
hallu
07.05.2011 10:25:53
Mulla on nyt vuoden verran ollut kova Telecasterkuume, mutta olen vielä pystynyt sitä vastustamaan. Olen kuitenkin ahkerasti seuraillut tori-ilmoituksia ja siellä on vilahdellut houkuttelevia tarjouksia, mutta olen onnistunut vielä vastustamaan niitäkin. Yksi kysymys; siinä mikkivalitsimessa on neljä asentoa, mutta mikkejä on vain kaksi. Mitä se neljäs asento oikein tekee?

Olen kaupassa käynyt hypistelemässä noita, mutta ainakaan musiikkifazerilla ei kalliimpia ole ollut hyllyssä siis Customshop telecastereita. En kyllä näillä näkymin ihan helposti voi tonneja laittaa kitaraan ihan helposti vaan mieluummin puhutaan satasista eikä niitäkään voi montaa kymmentä käyttää. Ilmeisesti Fenderillä mexikon tele ja usa tele on jokseenkin sama kitara, mutta usa tele vain vähän paremmin varusteltu, mistä pikkuisen kalliimpi hinta muodostuu. Tuntuisi siis järkevimmältä ostaa meksikolainen tai japanialainen tele ja vaihdella siihen sitten parempaa rautaa ja varustaa se tarpeen mukaan. Mutta mitenkä se nyt sitten menee; tulisiko se usa tekaster kuitenkin halvemmaksi kuin mex/japan tele, johon ostaa kotelon, mikit ja virittimet? jos ei tervitse kaikkea, niin silloinhan japanilainen tai meksikolainen kannattaisi ostaa, mutta jos meinaa fenderin kotelon ja raudan laittaa, niin olsisiko sitten kuitenkin edullisempaa ostaa se usa malli? kaupassa noita kitaroita kokeilin enkä parhaalla tahdollakaan huomannut niissä mitään eroa (sähköisesti eroa saattaa olla niiden mikkien takia, sitä en kokeillut).

Näissä edullisissa telecstereissa Fenderin kanssa kilpailee näköjään ainakin Tokai suunnilleen saman hintaisella tarjonnallaan. Kalliista jos lähtisi ostamaan, niin Fenderin lisäksi kiinnostavaa tarjontaa löytyisi G&L:ltä ja Ruokankaan mojo olisi tosi kiinnostava.

Olen unelmoinut ihan perus telestä eli ei mitään humppaneita eikä onttoja koppia vaan se aito huulipuikkotele. Bigsby kammella ja reunalistoilla näin yhden sellaisen ja se oli tosi magee, toisaalta telessähän pitää olla kiinteä talla ja kielet kropan läpi. Vaahteraotelauta on minun suosikki, mutta toisaalta mulla on tossa stratossa jo vaahterainen otelauta joten ruusupu voisi tuoda vaihtelua.

Semmoisen valitettavan huomion tein, että kaupassa oli joitakin usa-malleja joissa oli joku hemmetin satiinilakkaus kaulassa enkä tykännyt yhtään. Mulle pitää olla paksu kiiltolakka ja mielellään vielä nauhojen yli lakattu (viimeksi mainittu ei ole välttämätön, sehän lienee vintage kitaroisaa käytetty lakkaus).

Kovasti kuumottaa tele, toivottavasti jaksan vielä tämän kesän vastustaa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
MoreK
07.05.2011 10:49:43

hallu:

Se neliasentoinen mikinvalitsin antaa seuraavat vaihtoehdot:
- takamikki
- taka+etu rinnan kytkettynä
- etumikki
- taka+etu sarjaan kytkenttynä

Tuo sarjaan kytkentä antaa oman soundinsa, semmosta pyörämpää ja vähemmän heleää ääntä. Jossain blues-hommissa pikkusäröllä toimii mielestäni mainiosti.

Fenderin Baja kannattaa myös tsekata. Minulla on sellainen, ehkä paras kitarahankinta ikinä. Kaula on siinä mallia V, joten kannattaa koesoittaa jossain että istuuko käpälään.
elsewhere
07.05.2011 10:58:19
Teleä harkitessa ei kannata ohittaa Squierin Classic Vibejä. Lavassa ei toki lue Fender, mutta ainakin itse kokeilemani yksilöt ovat lähes poikkeuksetta tuntuneet omaan käteen paremmilta kuin meksikon mallit ja viimeistely on noissa huippuluokkaa.
~ Love broke out and I forgot it's war.
hallu
07.05.2011 11:07:07
elsewhere: Teleä harkitessa ei kannata ohittaa Squierin Classic Vibejä. Lavassa ei toki lue Fender, mutta ainakin itse kokeilemani yksilöt ovat lähes poikkeuksetta tuntuneet omaan käteen paremmilta kuin meksikon mallit ja viimeistely on noissa huippuluokkaa.

Joo, musiikkifazerin myyjä otti myös esille tuon Classic Viben ja suositteli tutustumaan. Se kuulemma on parempaa Squju-sarjaa ja asettuu hinnaltaan aika lähelle mexicon fendereitä.
hallu
07.05.2011 11:10:40
MoreK: hallu:

Se neliasentoinen mikinvalitsin antaa seuraavat vaihtoehdot:
- takamikki
- taka+etu rinnan kytkettynä
- etumikki
- taka+etu sarjaan kytkenttynä

Tuo sarjaan kytkentä antaa oman soundinsa, semmosta pyörämpää ja vähemmän heleää ääntä. Jossain blues-hommissa pikkusäröllä toimii mielestäni mainiosti.

Fenderin Baja kannattaa myös tsekata. Minulla on sellainen, ehkä paras kitarahankinta ikinä. Kaula on siinä mallia V, joten kannattaa koesoittaa jossain että istuuko käpälään.

Joo, kokeilin useampaa mallia ja ei käpälään istuminen ole minulle koskaan ollut varsinainen ongelma, mutta siitä ohuesta satiinilakasta en tykkää. Kiitoksia selvennyksestä noista mikkiasennoista.
Kunnallisjäte
07.05.2011 17:50:51 (muokattu 07.05.2011 17:59:45)

Suhrin Classic T:hen mulla on ollut kunnia tutustua tässä muutama viikko. On se hieno peli. Erikoisuutena ruusupuu-kaula ja otelauta pao ferroa, mahtavan tuntuinen käteen. Kyseessähän on kotisoitto-fiilistely-peli. Räkäpunkkiin löytyy sitten oma keppi.
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
Jussiman
07.05.2011 17:53:35
elsewhere: Teleä harkitessa ei kannata ohittaa Squierin Classic Vibejä. Lavassa ei toki lue Fender, mutta ainakin itse kokeilemani yksilöt ovat lähes poikkeuksetta tuntuneet omaan käteen paremmilta kuin meksikon mallit ja viimeistely on noissa huippuluokkaa.

Mulla on juuri Classic Vibe Tele. Hiton hyvä kitara, pakko myöntää. Ei tunnu yhtään "halvalta".
charvette
07.05.2011 19:26:57
Jos tätä ei nyt joku tiedä: http://www.tdpri.com/forum/index.php
MoreK
08.05.2011 08:21:36

hallu: Joo, kokeilin useampaa mallia ja ei käpälään istuminen ole minulle koskaan ollut varsinainen ongelma, mutta siitä ohuesta satiinilakasta en tykkää. Kiitoksia selvennyksestä noista mikkiasennoista.

Hmmm.... Minulla Bajan kaula on kiilloitettua (polyuretaani) lakkaa. Piti ihan tarkistaa Fenderin sivuilta, sielläkin on spekseissä "Gloss Urethane". Vai tarkoitatko, että tykkäät enempi nitrolakatuista (vs polyuretaani) kauloista?
hallu
08.05.2011 09:28:35
MoreK: Hmmm.... Minulla Bajan kaula on kiilloitettua (polyuretaani) lakkaa. Piti ihan tarkistaa Fenderin sivuilta, sielläkin on spekseissä "Gloss Urethane". Vai tarkoitatko, että tykkäät enempi nitrolakatuista (vs polyuretaani) kauloista?

En minä tiedä niiden nimiä. Pidän perinteisestä kiiltävästä lakasta. Näissä joissakin uusissa kitaraoissa on sellainen mattamainen ohuen oliinen lakka jota hiukan vierastan. Mutta eipä se nyt niin tärkeää ole. Kyllä niitä kitaroita näyttää olevan kaikenlaisilla kaulapinnoitteilla.
jran
09.05.2011 09:01:43
hallu: En minä tiedä niiden nimiä. Pidän perinteisestä kiiltävästä lakasta. Näissä joissakin uusissa kitaraoissa on sellainen mattamainen ohuen oliinen lakka jota hiukan vierastan. Mutta eipä se nyt niin tärkeää ole. Kyllä niitä kitaroita näyttää olevan kaikenlaisilla kaulapinnoitteilla.

Tjaa-a, kyllä minun Bajassani ainakin on ihan semmoinen normi lakka, eikä se satiinin mattamainen versio.
Guildfinger
09.05.2011 12:17:54 (muokattu 09.05.2011 12:18:41)
Hallu: Käy kokeilemassa Kitarapajassa 50' Classic Telecaster (Mexico). Saattaa etsintä päättyä, jos etsit Teleä perinteisillä spekseillä ja sopivan tuhdilla kaulalla. Itselläni on samanlainen blondina, eikä mitään huonoa sanottavaa tähän mennessä.
Kannattaa vertailla samantien muutkin Telet läpi, että selviää omat mieltymykset.
jkourula
09.05.2011 17:40:48
Jes, tuli postissa pleksi, nyt voi laittaa palaeskon kasaan ja kuntoon. Yksinkertainen on kaunista, joten ajattelin jättää mikkikytkimen kokonaan pois. Eiköhän se pelkkä tone-potikka (ja volume tietysti) riitä.
HansOskar
20.05.2011 20:39:52
Ny tars vähä jelppiä teiltä Tele-mestarit!

Olen ostamassa käytettyä american-deluxea, ja kysyisin kyseisen kitaran mikeistä.
Kyseinen keppi on tässä.http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=523713
Ja sen sarjanumero alkaa DZ7...... , eli kyseessä on 2007-tuotantoa?

Onko siinä N3-mikit vai SCN-mikit?

Mitä edellisissä mikeissä on eroa?

N3 saundeja löytyy youtubesta
(http://www.youtube.com/watch?v=eqFNghk7GX0)

Mistä löytäisin SCN-mikeillä soitetun klipin?

(http://www.drumza.com/product/Fender-American-Deluxe-Telecaster.html
SCN (Samarium Cobalt Noiseless) pickups)

Kiitos!
WnbPunk
21.05.2011 00:39:18
Nonniin nyt taas Telecaster tietäjille kysymyksiä:

Tarkoituksenani olisi hankkia vähän halvempi Telecaster treenikselle pyörimään jottei omaa kitaraa tarvitsisi joka kerta kuskailla mukaan.

Vaihtoehdoiksi ovat noussut nämä:

http://www.thomann.de/fi/fender_squier_classic_vibe_tele_50s.htm
+Yleisesti kehuttu maasta taivaisiin
+Väri
-Niin mistä tuo body olikaan tehty..?

http://www.thomann.de/fi/fender_squier_vintmod_tele_ssh_ow.htm
+Humbucker kaulassa
+Spekseiltään makeampi kun CV
-Kitaran ja sen osien laatu..?

http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_te202_distressed_rw_3tb.htm
+Humbucker kaulassa
+/- Ulkonäkö
-Ei hirveästi kokemuksia kenelläkään.

Eniten näistä kiinnostaisi tuo Vint. Mod. Mutta mikit (joutuuko päivittämään) ja yleisesti kitaran laatu kiinnostaa. Pärjääkö tälle jumaloidulle CV sarjalle?

Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan.
Onko näin?
jim68
21.05.2011 01:22:09
Tietenkin CV on noista paras.Jos pitää olla kolme mikkiä niin sitten strato-osastolle.
mattim
21.05.2011 03:07:54 (muokattu 21.05.2011 03:09:30)

WnbPunk: Nonniin nyt taas Telecaster tietäjille kysymyksiä:

Tarkoituksenani olisi hankkia vähän halvempi Telecaster treenikselle pyörimään jottei omaa kitaraa tarvitsisi joka kerta kuskailla mukaan.

Vaihtoehdoiksi ovat noussut nämä:

http://www.thomann.de/fi/fender_squier_classic_vibe_tele_50s.htm
+Yleisesti kehuttu maasta taivaisiin
+Väri
-Niin mistä tuo body olikaan tehty..?

Classic Viben runko on mantya varhaisen esikuvansa mukaisesti. Jos kaula iistuu käteen, niin tuossa hintaluokassa loisto peli.
"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
WnbPunk
21.05.2011 11:09:24
jim68: Tietenkin CV on noista paras.Jos pitää olla kolme mikkiä niin sitten strato-osastolle.

Kolme mikkiä ei ole se juttu, eikä stratolla voi telesaundeja korvata. :)
Enemmän se juttu olisi humbucker (tai ehkä P90) kaulassa niin leadit laulaisivat vähän enemmän. Ainahan noita modailuja voi tehdä, muttakun ei vaan huvittaisi.. Onko CV-telessä pleksin alla tilaa "oikealle" tai minihumpparille? En vaan noille hot raileille kamalasti syty..
Onko näin?
tommi3
21.05.2011 13:03:53

WnbPunk: Onko CV-telessä pleksin alla tilaa "oikealle" tai minihumpparille? En vaan noille hot raileille kamalasti syty..

Kyllähän siellä on humbuckerin routtaukset valmiina.
tracyjacks
21.05.2011 13:06:58
Onkos tuossa Black Dove-telessä nuo P90 mikit ihan standardikokoa? Sellainen on tulossa mulle mitä ilmeisemmin huomenna, ja jos joskus tekee mieli vaihtaa mikkejä niin...
I'm Rob Chappers and you're not!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)