Aihe: Line6 Helix
1 2 3 4 545 46 47 48 4971 72 73 74 75
noon
10.07.2020 21:43:43

Sama juttu, soundit ohuita kun muilla ne on paksuja. Ihan ok spundeja saan ulos, mutta niistä kuitenkin puuttuu jotain... ei vaan osaa.

Boozer: Jukupätkä millaisia soundeja porukka taikoo Helixeistään! Itsellänihän on aina liian päälle liimatun kuuloista perskarvan ohutta soundia. En vain osaa. Redwiresin ilmaisella greenbackillä ehkä paras tulos ja ownhammer in GNR päkki. Mitä minä teke väärin? :D

Ihan kaikki Helixin presetit kuulosti kauheilta. Yäk :D
mize7
11.07.2020 19:21:20

Boozer: Jukupätkä millaisia soundeja porukka taikoo Helixeistään! Itsellänihän on aina liian päälle liimatun kuuloista perskarvan ohutta soundia. En vain osaa. Redwiresin ilmaisella greenbackillä ehkä paras tulos ja ownhammer in GNR päkki. Mitä minä teke väärin? :D

Ihan kaikki Helixin presetit kuulosti kauheilta. Yäk :D

Helixin tehdaspresetit saa kaikki poistaa ensi työkseen laitteesta. Siellä ei ole yhtäkään hyvän kuuloista saundia tarjolla. :D Myös ne Helixin omat kaappimallinnukset on heikonpuoleisia. Vaivaa näkemällä niistä saa ookoo saundin väännettyä, mutta heti kun vertaa kunnolliseen IRään, niin kyllähän eroa on kuin yöllä ja päivällä.

Mulle silmiä avaava löytö saundien tekoon oli David Maxim Micic:n Little Cubes Presetti paketti.

https://youtu.be/rVWAywr8wrc

Tuo on ollut joka euron arvoinen. Lisäksi mukana tulevat IR:t on loistavia.
https://soundcloud.com/mediumplayer
noon
11.07.2020 22:18:09

Mä ostin aikanaan tämän
https://www.youtube.com/watch?v=JXf1PDTc_EM
Line 6 Helix Patches | Rock Pack vol.2 - Playthrough

Tuo opasti mua eteenpäin. Modaamalla presettiä omaan makuun ja vaihtamalla IR:n toiseksi, sain aikaan soundeja joihin olen nyt tyytyväinen. Aika näyttää miten kauan :)

Mutta joo, noiden valmiiden presettien ostaminen auttaa säätämiseen.
noon
11.07.2020 22:20:09

Onpas vähä kallis preset paketti 42 €. Ilmeisesti hintansa arvoinen?

mize7: Helixin tehdaspresetit saa kaikki poistaa ensi työkseen laitteesta. Siellä ei ole yhtäkään hyvän kuuloista saundia tarjolla. :D Myös ne Helixin omat kaappimallinnukset on heikonpuoleisia. Vaivaa näkemällä niistä saa ookoo saundin väännettyä, mutta heti kun vertaa kunnolliseen IRään, niin kyllähän eroa on kuin yöllä ja päivällä.

Mulle silmiä avaava löytö saundien tekoon oli David Maxim Micic:n Little Cubes Presetti paketti.

PekkaM
11.07.2020 22:21:50 (muokattu 11.07.2020 22:22:42)
noon: Onpas vähä kallis preset paketti 42 €. Ilmeisesti hintansa arvoinen?

IR:t ne lienee, jotka tuossa maksaa.

En ole maksanut kuin yhdestä presetistä. Sattui olemaan harvinaisen hyvin tehty kappaleeseen, joka piti päästä soittamaan. Kaikki snapshotit asiallisesti nimetty ja värikoodattu sekä stomp mode hyvin toteutettu. Pari euroa ei tuntunut pahalta. Kyllä sellaisesta kelpaa kun ilmaiset on usein yhden kappaleen yksi soundi per presetti.
noon
11.07.2020 22:25:45

Olet varmasti oikeassa.

PekkaM: IR:t ne lienee, jotka tuossa maksaa.

En ole maksanut kuin yhdestä presetistä. Sattui olemaan harvinaisen hyvin tehty kappaleeseen, joka piti päästä soittamaan. Kaikki snapshotit asiallisesti nimetty ja värikoodattu sekä stomp mode hyvin toteutettu. Pari euroa ei tuntunut pahalta. Kyllä sellaisesta kelpaa kun ilmaiset on usein yhden kappaleen yksi soundi per presetti.
WanhaWetäjä
11.07.2020 22:32:01

Tuosta ...https://www.youtube.com/watch?v=_xf … ist=RD_xfM9rj2Qfo&start_radio=1

No joo, Helix ja muutkin kamat myyntiin kun tuota jannua kuuntelee, uskomatonta soittoa.
Ja mikä parasta, ei lainkaan alavirehighgainia vaan ihan ns normaalia musiikkiakin ;-)
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
JohnJ
11.07.2020 22:33:48
mize7: Helixin tehdaspresetit saa kaikki poistaa ensi työkseen laitteesta. Siellä ei ole yhtäkään hyvän kuuloista saundia tarjolla. :D Myös ne Helixin omat kaappimallinnukset on heikonpuoleisia. Vaivaa näkemällä niistä saa ookoo saundin väännettyä, mutta heti kun vertaa kunnolliseen IRään, niin kyllähän eroa on kuin yöllä ja päivällä.

Katsoin tuota pakettia jo aiemminkin kun joku hehkutti, mutta ilmeisesti nuo presetit on räätälöity isommille Helixeille, eikä Stompia ole tuolla mainittu. Eli joutuuko noista karsimaan paljonkin blokkeja, että saisi Stompillekin survottua, vai onnistuuko se edes raiskaamatta koko presettejä käyttökelvottomiksi?

Toki IR:t toimii, mutta ne saa näköjään erillisinäkin. Itseäni kiinnostaisi nimenomaan myös se miten presetit on rakennettu.
Metal meets the bone!
mize7
12.07.2020 10:44:46

JohnJ: Katsoin tuota pakettia jo aiemminkin kun joku hehkutti, mutta ilmeisesti nuo presetit on räätälöity isommille Helixeille, eikä Stompia ole tuolla mainittu. Eli joutuuko noista karsimaan paljonkin blokkeja, että saisi Stompillekin survottua, vai onnistuuko se edes raiskaamatta koko presettejä käyttökelvottomiksi?

Toki IR:t toimii, mutta ne saa näköjään erillisinäkin. Itseäni kiinnostaisi nimenomaan myös se miten presetit on rakennettu.

Ei tuossa tainnut olla, kuin pari presettiä jossa oli enemmän blockeja. Mä vedin Nativesta jokaisen blockin HX Edittiin ja näin sain kätevästi presetit käännettyä HX Stompille.
Shredator
12.07.2020 12:14:16

Yhhyh, en pystynyt kuuntelemaan kuutta minuuttia kauempaa. Läpi puski voimakkaasti nk. Helix-soundi joka tulee läpi kaikissa kuulemissani demoissa. Sitä ei pysty maskeeraamaan piiloon näköjään. Tosin sama on muidenkin laitteiden kanssa, myös Fractalissa ja Kemperissä, vaikka markkinamiehet teille muuta kertovat.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
mize7
12.07.2020 12:30:25

Shredator: Yhhyh, en pystynyt kuuntelemaan kuutta minuuttia kauempaa. Läpi puski voimakkaasti nk. Helix-soundi joka tulee läpi kaikissa kuulemissani demoissa. Sitä ei pysty maskeeraamaan piiloon näköjään. Tosin sama on muidenkin laitteiden kanssa, myös Fractalissa ja Kemperissä, vaikka markkinamiehet teille muuta kertovat.

Tuo on siinä mielessä totta, että oikea vahvistin kuulostaa aina paremmalta. Mutta mulle mallintavissa niiden kätevyys ja monipuolisuus paikkaa nämä saundi erot moninkertaisesti.

Itsellä on kokemusta Kemper, Axe FX II, Helix ja Neural DSP Plugareista ja kaikista on saanut sellaista saundia ulos, että se inspiroi soittamaan ja kuulostaa/tuntuu vähintäänkin riittävän autenttiselta.
PekkaM
12.07.2020 12:31:11
mize7: Ei tuossa tainnut olla, kuin pari presettiä jossa oli enemmän blockeja. Mä vedin Nativesta jokaisen blockin HX Edittiin ja näin sain kätevästi presetit käännettyä HX Stompille.

Niin, eli onko nää siis simppeleitä yhden soundin presettejä vai kunnolla rakennettuja kokonaisuuksia, joissa on snapshotteina cleani, rosoa, leadi jne. ja stomp modessa vielä konffattu valinnanvaraa vähän lisäboostin, modulaation, delayn jne. muodossa?
aslak
12.07.2020 14:49:00
Shredator: Yhhyh, en pystynyt kuuntelemaan kuutta minuuttia kauempaa. Läpi puski voimakkaasti nk. Helix-soundi joka tulee läpi kaikissa kuulemissani demoissa. Sitä ei pysty maskeeraamaan piiloon näköjään. Tosin sama on muidenkin laitteiden kanssa, myös Fractalissa ja Kemperissä, vaikka markkinamiehet teille muuta kertovat.

Kiva todeta etten ole ainoa joka kuulee saman digin ominaispiirteen oli valmistaja mikä tahansa. Erityisesti alakerrassa on rakeinen narskuva sointi, vaikee kuvailla, kuin hiekkaa pureskelisi.
mize7
12.07.2020 16:26:38

PekkaM: Niin, eli onko nää siis simppeleitä yhden soundin presettejä vai kunnolla rakennettuja kokonaisuuksia, joissa on snapshotteina cleani, rosoa, leadi jne. ja stomp modessa vielä konffattu valinnanvaraa vähän lisäboostin, modulaation, delayn jne. muodossa?

Kyllä nuo on enimmäkseen yhden saundin presettejä vaikka jokaisessa Snapshoteilla efektit vaihtuu päälle ja pois. Yksi presetti on rakennettu tuolla idealla, mitä kuvailit.

Videolta kyllä kuulee, että onko saundit sellaisia, mitkä omaan mieleen on. Mulle tärkeämpää on, että se vahvistin saundi on hyvä. Muutenkaan tuo David Maxim Micic ei käytä älyttömästi kitarasaundissaan efektejä.
LaXu
13.07.2020 21:00:23

Ei tuo video minuakaan vakuuttanut, mutta kannattaa verrata miltä mikitetty tai loadboxin läpi kaiutinsimulaatioihin vedetty putkivahvistin kuulostaa. Se on ihan eri soundi kuin se minkä kuulet kun kitarakaappi tuuttaa jalkoihin treeniksellä tai keikalla.

Käytetyt kaiutinsimulaatiot vaikuttavat paljon, Helixin vakiokaapit eivät mielestäni ole kovin hyviä vaan oikotie onneen on käyttää jonkun muun valmistajan impulse responseja.
noon
14.07.2020 10:42:43

Tämä on erittäin hyvä pointti. Mullakin kesti tosi pitkään omaksua se fakta, että Helixin soundi on se "mikitetty" soundi eikä se mikä normaalisti tulee vahvistimesta.

LaXu: Ei tuo video minuakaan vakuuttanut, mutta kannattaa verrata miltä mikitetty tai loadboxin läpi kaiutinsimulaatioihin vedetty putkivahvistin kuulostaa. Se on ihan eri soundi kuin se minkä kuulet kun kitarakaappi tuuttaa jalkoihin treeniksellä tai keikalla.

Käytetyt kaiutinsimulaatiot vaikuttavat paljon, Helixin vakiokaapit eivät mielestäni ole kovin hyviä vaan oikotie onneen on käyttää jonkun muun valmistajan impulse responseja.
Shredator
14.07.2020 10:46:52

LaXu: Ei tuo video minuakaan vakuuttanut, mutta kannattaa verrata miltä mikitetty tai loadboxin läpi kaiutinsimulaatioihin vedetty putkivahvistin kuulostaa. Se on ihan eri soundi kuin se minkä kuulet kun kitarakaappi tuuttaa jalkoihin treeniksellä tai keikalla.

Siihen soundiin olen hyvinkin tottunut, enkä sitä tässä hakenut. Pointtini oli lähinnä se, että Helixissä on oma soundinsa joka itselle näyttäytyy rakeisuutena tietyillä taajuuksilla. Tulee flasheja Line6:n aiempien sukupolvien laitteista, joka on kuorretettu IR-tekniikalla. Se pistää läpi kaikissa kuulemissani demoissa, joten ilmeisesti sitä ei saa tosiaan maskeerattua piiloon.
Haeroe
14.07.2020 12:01:31

Shredator: Siihen soundiin olen hyvinkin tottunut, enkä sitä tässä hakenut. Pointtini oli lähinnä se, että Helixissä on oma soundinsa joka itselle näyttäytyy rakeisuutena tietyillä taajuuksilla. Tulee flasheja Line6:n aiempien sukupolvien laitteista, joka on kuorretettu IR-tekniikalla. Se pistää läpi kaikissa kuulemissani demoissa, joten ilmeisesti sitä ei saa tosiaan maskeerattua piiloon.

Mulla ei oo mitään tarvetta puolustella Helixiä, vaikka itse ko. perheen vermeitä käytänkin täysin käytännön syistä, mutta aattelin laittaa kuitenkin lusikkani tähän soppaan.

Alex Strabala on Helix-evankelista, jonka kanavalla on paljon vertailua mallinnusten esikuviin. En kuule sellaisia eroja, joka olisi digiä, mutta toisaalta en missään tapauksessa kiistä, etteikö sellaisia eroja voisi olla.

Linkki yhteen VOX -saundin hoonausvideoon:
https://www.youtube.com/watch?v=bEAfGqLHCq0 - kuuluuko tuossa Helixin saundi?
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Shredator
14.07.2020 12:18:34

Haeroe:

Alex Strabala on Helix-evankelista, jonka kanavalla on paljon vertailua mallinnusten esikuviin. En kuule sellaisia eroja, joka olisi digiä, mutta toisaalta en missään tapauksessa kiistä, etteikö sellaisia eroja voisi olla.

Linkki yhteen VOX -saundin hoonausvideoon:
https://www.youtube.com/watch?v=bEAfGqLHCq0 - kuuluuko tuossa Helixin saundi?

Mun mielestä kuuluu siinä vaiheessa, kun lyödään lisää gainia. Sieltä se pistää heti korvaan. Kovemmassa gainissa katsos veri punnitaan, se pitää miehen tiellä ;) Mun kokemuksen mukaan näissä paremmissa mallintavissa puhtaat ja pikkurosot on olleet jo pitkään ihan ok. Joku on varmasti täysin päinvastaista mieltä, eikä siinä mitään. Saa ollakin.

Yleensäkin tuo video oli aika järkyttävä esimerkki miten ei pitäisi tehdä vertailuvideoita. Kompressoitua Youtubea vertaillaan täysin eri ympäristössä eri laitteilla. Mutta kaippa tuostakin selvän saa.
Haeroe
14.07.2020 12:41:42

Shredator: Mun mielestä kuuluu siinä vaiheessa, kun lyödään lisää gainia. Sieltä se pistää heti korvaan. Kovemmassa gainissa katsos veri punnitaan, se pitää miehen tiellä ;) Mun kokemuksen mukaan näissä paremmissa mallintavissa puhtaat ja pikkurosot on olleet jo pitkään ihan ok. Joku on varmasti täysin päinvastaista mieltä, eikä siinä mitään. Saa ollakin.

Yleensäkin tuo video oli aika järkyttävä esimerkki miten ei pitäisi tehdä vertailuvideoita. Kompressoitua Youtubea vertaillaan täysin eri ympäristössä eri laitteilla. Mutta kaippa tuostakin selvän saa.

Toi dude jakaa monesti myös wav-versiot vertailuista, jotta yo-tuubin kompression vaikutus ei olisi mukana. Oli miten oli, high-gain / sirkkelisaundit on oma lukunsa. Niistä en erota hyvää huonosta muuten kuin sillä, mikä kuulostaa korvaan hyvältä. Esim. Helixin Mesa Rectifier mallinnus pesee ja linkoaa oikean Englin Screamerin mikitetynkin saundin. Vaikka tuossa vertaankin omenoita ja kameleita, ymmärtänet pointin.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)