![]() 12.05.2015 16:17:07 | |
---|---|
JohnJ: Musicom Lab EFX MKIV. Tuolla siis ohjaan efektilooppeja, vahvistimen kanavia sekä H9:ä MIDIllä. Pelkkään MIDI-ohjaukseen varmaan löytyy yksinkertaisempi ja halvempi vaihtoehto. Ok, mulla on laudassa nyt tuo MKIII. Se on vähän iso, mutta silti kompakti, kun ottaa huomioon mihin se pystyy. H9 on taloudellinen valinta, kaikin puolin. Tuskin niitä vielä kovasti käytettynä löytyy, mutta saa tarjota! Nhooh.. | |
![]() 12.05.2015 23:21:27 | |
Meisselimies: Mitä mieltä Tubescreamer Ministä? Samaa wanhaa pienemmässä koossa vai onko jotakin eroa täysikokoiseen havaittavissa/kuultavissa? Tuossa Youtubestä löytynyt vertailu... https://www.youtube.com/watch?v=sM5SitrGEXM&spfreload=10 | |
![]() 12.05.2015 23:30:02 | |
Begemoth: Tuossa on kyllä kaikki, mitä keikoilla tarttee. Suunnittelen uutta, kompaktimpaa lautaa ja H9 olis paras ratkaisu tilan puolesta. Presettien vaihto olis kätevää jollain pienellä midikytkimellä, esim. g-minor. Mä en tiedä ratkaiseekö G-Minor mitenkään olennaisesti presettienvaihto-ongelmaa, siis että niitä tarvii kuitenkin kelata yksitellen? Kantsii kokeilla ensin H9:ä sellaisenaan, musta presettien vaihto juuri presettilistojen ja niiden rajoittamisen ansiosta ei ole H9:llä mitenkään ongelmallista. Ainoa kinkkinen juttu on, jos kesken biisin tarvii vaihtaa suoraan yhdestä erikoisefektistä toiseen ja heti seuraavassa osassa takaisin. Toisaalta jos tällaista musaa ylipäätään soittaa, niin toki se tarvii muutenkin ottaa efektikattauksessa erikseen huomioon. Mihin käytät GE-7:aa? GE-7 on sooloboosti. Muutama db tasoa ylös, pari db 800Hz slideria ylös ja pari db 1,6Hz ja 3,2Hz slidereita alas. Soolosoundi on musta aika herkkä juuri vahvistimesta, jos on vähän pistäväsoundinen styrkkari muuten, niin EQ:lla pystyy tekemään soolosoundista siedettävän kuuloisen. Analogmanin modaama EQ ei lisää kohinaa niin paljoa. Vedin AC30:een Gracella, eikä se kyllä ollut mitään juhlaa. Alapäätä en löytänyt tarpeeksi.. Joo. AC30 leikkaa hi-gain hommaan alapään aivan liian ylhäältä ja alakeskialue on jotenkin tosi ontto. Sen lisäksi kun gainia laitetaan lisää, tulee yläpää Voxeissa aivan väärään paikkaan. Näiden kaikkien lopputulemana on perskarvan ohut, pistävä ja huonolla tavalla repivä soundi jossa ei kuitenkaan tunnu olevan yhtään attackia. Tässä on lauta, jolla vedin teatterihommia ja sinne ok, mutta XPRS:n lavalla tulee tilanahtaus.. ;-) http://muusikoiden.net/dyn/users/135392.jpg Nii, polytunen tilalle joku pikku reverbi? Meilähän on enemmänkin samaa makua, mulla on nuppikaappi -tsydeemin isommassa laudassa TimeFactor ja Blue Sky. Ei ole halua sijoittaa kahteen H9:n, niin se soutaa laudasta toiseen silloin kun tarvii. Ei mun kantsi laittaa Polytunen tilalle esim. HOF miniä, kun H9:ssä on niin hyvät kaiut itsessään. Tai no ainoa juttu mitä voisi tarvita on H9:n tremolo ja kaiku, mutta mutta, funtsitaan.. Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
![]() 12.05.2015 23:56:29 (muokattu 13.05.2015 11:18:35) | |
Pannaan ny viä molemmat kötösteet tänne: Iso kioski, eli malli Hartwall Areena: https://db.tt/7eWDGeN0 Sisältö: Essi Kojosen Värisävyn Venyttäjä - Fuzz MXR Dyna Comp - Kompressori Poison Arrow OC44 Rangemaster - Treble Booster Led + Flat modeilla varusteltu Ibanez TS-9 - Overdrive Schaller TR-316 - Tremolo Essi Kojosen Anaalikatsastus - Analoginen Delay Kuvasta poiketen virittimenä on nykyisin Peterson Strobo Stomp Samoin Reverbi on vaihtunut Mooerin Kuutiomalliin, eli Sparkiin. Signaalitie on edellä mainitussa järjestyksessä ja Carl Martinin reititykset on tehty seuraavalla tavalla: Fuzz on ennen kytkinboxia, elil sen voi lisätä mihin tahansa "presettiin". Tarvittaessa laudan viereen ilmestyy vielä Budwah rallivaloilla. 1. Dyna Comp + Delay + Reverb 2. Dyna Comp + Tremolo + Delay + Reverb 3. Ei mitään! 4. TS-9 5. Dyna Comp + Delay + Reverb, vahvistimen master volume 2 6. Rangemaster + Delay, master volume 2 7. TS-9 + Delay, master volume 2 8. Strobo Stomp, ei paluuta/ DI akustista varten suoraan pöytään Vahvaimena Bluetone 2550 ja kaappina Bluetone 2x12, Celestionin G12- 65H:lla. Muistan säädötkin (asteikko 0-10): Gain 2,5 Lead Master 10 B/M/T 5 Pres 4 Masterit sitten maun mukaan... kakkonen kovemmalla tietty. Pikku kioski, eli malli Kujasen Baari: https://db.tt/TQcPVQtp Pikkualudassa on sitten (signaaliketjun mukaan): Mooer Baby Tuner - Viritin T-Rex Compressor - Kompressori, vaihtuu huomenna MXR:n Dyna Compiin Essi Kojosen "Sexy Tone" - Plexitone pikku parannuksin, "foundation" särö Essi Kojosen Anaalikatsaus V2 - Analogidelay Mooer Shimverb - Reverb Vahvarina Selmer Treble n' Bass Mk III, kaappina Harley Bentonin "Vintage" 1x12 Celestionin 70/80:llä. | |
![]() 13.05.2015 11:22:15 | |
Joo. AC30 leikkaa hi-gain hommaan alapään aivan liian ylhäältä ja alakeskialue on jotenkin tosi ontto. Sen lisäksi kun gainia laitetaan lisää, tulee yläpää Voxeissa aivan väärään paikkaan. Näiden kaikkien lopputulemana on perskarvan ohut, pistävä ja huonolla tavalla repivä soundi jossa ei kuitenkaan tunnu olevan yhtään attackia. Mä en nyt oikein tiedä mitä "high-gain" tässä tarkottaa, mutta esimerkiksi Brian Mayn AC-30, pelkkä top boost ja kaikki hanat tappiin asti auki + Rangemaster täysillä on melko high gain... eikä minusta perskarvan ohutkaan. | |
![]() 13.05.2015 17:41:23 | |
Juzpe: Mä en nyt oikein tiedä mitä "high-gain" tässä tarkottaa, mutta esimerkiksi Brian Mayn AC-30, pelkkä top boost ja kaikki hanat tappiin asti auki + Rangemaster täysillä on melko high gain... eikä minusta perskarvan ohutkaan. Brian May on hieno kitaristi ja hieno säveltäjä, mutta soundinsa on todella persoonallinen, eikä missään nimessä ns. "yleispätevä" soundi, joka toimisi musassa kuin musassa. Kyllä Mayn soundi mun mielestä melko ohut on. Säröä siitä löytyy, mutta alapäätä ja alakeskialuetta ei juurikaan. Toimii kympillä Queenissa, mutta en mä sellaisella mitään muuta musaa haluaisi soittaa. :-) Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
![]() 14.05.2015 00:42:34 | |
kimurantti1: Brian May on hieno kitaristi jne... Ei mulla kyllä kysyjän selostuksen perusteella muodostunu mitään käsitystä siitä, mitä tää "high gain" - soundi muilta ominaisuuksiltaan kuin särön määrältä pitää sisällään. Kun high-gainilla nyt voi mun mielestä ymmärtää mitä vaan, vaikkapa: - Randy Rhoadsin Cascade-preamp JMP-marsu hanat auki - Kerry Kingin EQ:lla Boostattu JMP 2203 - Brian Mayn Rangemaster + AC30 - Yleispätevä Marsun 2203 tai 2204 + Tubescreamer/ muu boosteri - Marsun DSL tai Jubilee/Mesa/ ENGL/ SLO100/younameit etuvetoiset high-gain vehkeetm jotka nekin soundaa kaikki omanlaisiltaan... - Stydi foundation särö cleanin kioskin edessä - Reippaalla fuzzilla ajettu clean - Van Halenin "tiputetaan headroomia syöttöjännitettä laskemalla" soundi VH I:llä Ja miljuuna muuta soundia jossa tuota ah niin ihanaa säröä on eri tyyppisesti. Eräs varmaan sunkin tuntema äänittäjä/ kosketinsoittaja/ yleisvelho sano mulle joskus "Ei ole olemassa paskoja soundeja, on vaan hyviä ja vähän kyseenalaisempia käyttötarkoituksia niille". Kauheen vaikeita kysymyksiä nää tällasen tone-hunting jutut... Tärkeintä lienee soittajan oma viihtyvyys soundinsa kanssa. Siis se juttu, että "tää soundi tuntuu omalta" | |
![]() 14.05.2015 02:04:18 (muokattu 14.05.2015 02:18:43) | |
Juzpe: Ja miljuuna muuta soundia jossa tuota ah niin ihanaa säröä on eri tyyppisesti. Eräs varmaan sunkin tuntema äänittäjä/ kosketinsoittaja/ yleisvelho sano mulle joskus "Ei ole olemassa paskoja soundeja, on vaan hyviä ja vähän kyseenalaisempia käyttötarkoituksia niille". Kauheen vaikeita kysymyksiä nää tällasen tone-hunting jutut... Tärkeintä lienee soittajan oma viihtyvyys soundinsa kanssa. Siis se juttu, että "tää soundi tuntuu omalta" Mä oon nyt vähän pihalla, kenen kysymys ja selostus? :-) Tiedän kuka ton lainauksen on sanonut. Kaikkihan on suhteellista. Jonkun mielesta Randy Rhoadsilla oli hyvä soundi, ja kait se oli aikansa kamat ja äänitystekniikka huomioon ottaen, siitäkin huolimatta, että ei ehkä tänä päivänä menisi läpi. Mä en halua ruveta väittelemään siitä, että mikä on hyvä soundi, sehän on aivan loputon suo ja täysin subjektiivista. Mutta sellainen juttu joka ei ole subjektiivinen, on, että mitä persoonallisempi soundi, sitä huonommin se usein sopii muihin juttuihin. Just nää "kyseenalaiset" soundit, jotka sopii kympillä johonkin spesifiin juttuun, on näin freelancer-vinkkelistä sellaisia, joiden varaan ei voi koko palettiaan rakentaa. Varmaan on monia jotka diggailee Voxien särösoundista, mutta tuskin kukaan voi väittää, että AC30 olisi hi-gain -rokissa ollut millään vuosikymmenellä standardi, toisin kuin vaikka Marsun 2203. Jos mä soittaisin rautalankaa, niin voisin vetää AC30:llä, mutta koska useammin multa tilataan 80-luvulta eteenpäin tuotettua hi-gain rokkisoundia, niin melkein mikä vaan muu "peruslaite" (2203, Pleximarsu, vaikka Twin Reverb säröpedaalin kanssa, Mesat jne) soveltuu siihen musta paremmin. Sitä, että miten tää liittyy pedaalilautoihin mä en enää tiedä. :-D Näin loppukaneettina voin vaan kompata noita sun kahta viimeistä virkettä ja todeta, että Voxeista mä en ole saanut haluamaani palettia ulos, enkä siis viihdy sen soundin kanssa. Se ei tietty tee Voxeista huonoja, vaan ainoastaan mun käyttötarkoituksiini soveltumattomia. Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
![]() 14.05.2015 10:52:48 (muokattu 14.05.2015 10:58:11) | |
Mä oon nyt vähän pihalla, kenen kysymys ja selostus? :-) Samixet. Mutta meinasin tuota AC30-aiheista juttua mikä oli jäsen begemothin kirjoituksessa ja sitten eskaloitui hieman lopulta tuohon aloittamaani pohdintaan siitä mitä tämä termi "high gain" oikein loppupeleissä meinaa käytännössä. Meinasin vaan sitä, että termiä "high gain" käytetään kuvailemaan melko spesifisesti tietyn tyyppistä soundia, kun itse ymmärrän "high gain"-soundin sellaiseksi jossa on roimasti säröä ja sen mukanaan tuomaa kompressiota ja sustainia, eikä siihan varsinaisesti vielä sisälly mitään "flavoria". Olen varmaan pihalla... mutta se ei olisi yllätys. AC30:stä en ole koskaan omistanut, muutamia yksilöitä on tullut piruuttaan koeajettua, enkä kyllä tunne mitää kovin suurta hinkua hankkia ko. vehjettä. Tuli vähän sellainen "olix tää ny tässä"-fiilis. Pedaalilautoihin tää kait liittyy siten, että se muu rigi soittajan käsistä sinne kaapin edessä olevaan mikkiin asti on melko lailla kokonaisuus. Mun mielestä instrumentti nimeltään sähkökitara käsittää paitsi itse kitaran, myös vahvistimen, kaapin ja spedulaudan. Kyllä mulle ainakin tulee heti orpo olo jos syystä tai toisesta joutuu esim. kimppakeikalla vetelemään jonkun muun backlinella varsinkin jos ei ole aiemmin kokemusta tarjolla olevista vehkeistä. Persoonalliset soundit on vähän sellainen kaksipäinen dildo... ne tekee soittajasta tunnistettavan ja saa soittajan varmasti viihtymään soundin kanssa paremmin, mutta jos soundi on kovin kaukana "tyyppihyväksytyistä" perussoundeista, se asettaa muulle bändille haastetta.... | |
![]() 14.05.2015 14:41:30 | |
Entinen casen kanteen rakennettu järjettömän painava megalauta vaihtui Pedaltrain kakkoseen softcasella. Huomattavasti mukavampi roudata nytten. Vähän meinasi olla ahdasta ja voi olla että tuosta vielä jotain tippuu pois, mutta mennään nyt hetken tällä. https://www.dropbox.com/sh/1thx713m … 9cay/AAA2wxPsopq08PEbTS1ouh-fa?dl=0 Signaaliketju: Pitchblack - Fuzz Factory - Volume - MicroPog - Soul Food - Small stone - DigiVerb -> Mesan etuaste Mesan efektiluuppi -> DD-20 - Polara - EQ Joensuulaista Indietä: Storyfields. | |
![]() 15.05.2015 13:24:12 (muokattu 15.05.2015 15:58:49) | |
Tässä nyt vielä kuva omastakin laudasta, kun tuossa oli jo H9:stä ja kontrollerista juttua. Kyseessä itselleni ihan se ensimmäinen lauta. https://dl.dropboxusercontent.com/u/15206300/lauta.jpg Signaalitie: Kitara => Morley Power Wah/Volume => Musicom Lab EFX MKIV -> Boss TU-2 (MKIV:n tuner outissa) -> Boss MetalZone (harvemmin käytössä nykyään, enimmäkseen varalla tilanteita varten joissa ei pääse käyttämään omaa vahvistinta ja säröt pitää ottaa laudasta) -> Digitech Bad Monkey => AMP pre => AMP FX send => EFX MKIV -> Eventide H9 => Mooer Noise Killer => AMP FX return Lauta on Pedaltrain 2-HC, virtalähteenä toimii Pedal Power 2+ ja interfacen paikalla GigRig Cinco Cinco Patch Bay. Vahvistimena Laney Ironheart IRT120. Jos nyt jotain kehityskohteita vielä miettii, niin tuo Morley ei ehkä ole wahina paras mahdollinen. Sattui vain olemaan kaapin pohjalla joten otin käyttöön. En kuitenkaan tiedä saisiko lautaan mahtumaan erillistä volumea ja wahia, joten sikäli tuo puolustaa paikkaansa, ja wahia tulee nykyään niin vähän käytettyä että ehkä tuolla pärjää. Lisäksi kompressori on harkinnassa mahdollisesti jossain vaiheessa. Vahva ehkä. Metal meets the bone! M.A.C.H.O. #13 - JUU HÄV PIIN IREISD!!!1 | |
![]() 15.05.2015 15:56:24 | |
JohnJ: Tässä nyt vielä kuva omastakin laudasta, kun tuossa oli jo H9:stä ja kontrollerista juttua. Kyseessä itselleni ihan se ensimmäinen lauta. https://dl.dropboxusercontent.com/u/15206300/lauta.jpg Signaalitie: Kitara => Morley Power Wah/Volume => Musicom Lab EFX MKIV -> Boss TU-2 (MKIV:n tuner outissa) -> Boss MetalZone (harvemmin käytössä nykyään, enimmäkseen varalla tilanteita varten joissa ei pääse käyttämään omaa vahvistinta ja säröt pitää ottaa laudasta) -> Digitech Bad Monkey => AMP pre => AMP FX send => EFX MKIV -> Eventide H9 => Mooer Noise Killer => AMP FX return Lauta on Pedaltrain 2-HC, virtalähteenä toimii Pedal Power 2+ ja interfacen paikalla GigRig Cinco Cinco Patch Bay. Vahvistimena Laney Ironheart IRT120. Jos nyt jotain kehityskohteita vielä miettii, niin tuo Morley ei ehkä ole wahina paras mahdollinen. En kuitenkaan tiedä saisiko lautaan mahtumaan erillistä volumea ja wahia, joten sikäli tuo puolustaa paikkaansa, ja wahia tulee nykyään niin vähän käytettyä että ehkä tuolla pärjää. Lisäksi kompressori on harkinnassa mahdollisesti jossain vaiheessa. Vahva ehkä. Mahtuishan tohon esim. AMT: n Japanese girl wah ja saman firman volume. Tuo Morley toimii minusta ainoastaan volume swellien kanssa jos tarkoituksena on vain pudottaa särösoundin volumea, laskee samalla myös särön määrä. sääh | |
![]() 15.05.2015 17:28:13 | |
JohnJ: Tässä nyt vielä kuva omastakin laudasta, kun tuossa oli jo H9:stä ja kontrollerista juttua. Kyseessä itselleni ihan se ensimmäinen lauta. https://dl.dropboxusercontent.com/u/15206300/lauta.jpg Signaalitie: Kitara => Morley Power Wah/Volume => Musicom Lab EFX MKIV ... Olisiko sinulla mitään hyvää tai huonoa sanottavaa tuosta Musicomin tuotteesta? Olen kovasti harkitsemassa sellaisen hankkimista, pedaaleille joissa mukana on myös esim. H9 ja vahvarina on Mesa Mark V. | |
![]() 15.05.2015 17:34:52 | |
Räkkimiähet vois kertoo noista räkkimallin looppereista ja niiden "ohjauspaneeleista". Pikkusen kiinostelis siirtää spedut räkkikaappiin nupin, virtalähteen, loopperiboxin yms. kera. Eli ainoastaan lopperiboxin ohjausyksikkö ja waakku ois lavalla viemässä tilaa. Kaikemmoista... rahaahan tohon saa menevään ns. vitusti tai ihan tosissaan vitusti. | |
![]() 15.05.2015 18:56:49 | |
sustain65: Olisiko sinulla mitään hyvää tai huonoa sanottavaa tuosta Musicomin tuotteesta? Olen kovasti harkitsemassa sellaisen hankkimista, pedaaleille joissa mukana on myös esim. H9 ja vahvarina on Mesa Mark V. Toistaiseksi pelkkää hyvää sanottavaa. Toki riippuu vähän omista tottumuksista. Jotta EFX:stä saa täyden potentiaalin irti, on oltava valmis ohjelmoimaan presettejä jne. On laitteessa myös ns. Instant access -moodi mutta etenkään jos/kun Midi-komennoille on tarve, siitä ei ehkä ole paljonkaan iloa. Ja kytkimiä ei ole riittävästi jotta kaikkia luuppeja voisi ohjata yhdellä "näkymällä" instant accessina. Eli EFX MKIV on sopivimmillaan soittajalle, joka tietää etukäteen pitkälti mitkä efektit missäkin tilanteessa haluaa käyttöön. Jos nyt jotain toivoisin, se olisi ehdottomasti PC-ohjelma, jolla voisi hoitaa preset yms. ohjelmoinnin ja järjestelyn sekä naputella niiden nimet ja muut koneella. On vähän hidasta hommaa laitteen oman käyttöliittymän kautta, vaikkakaan ei ylivoimaisen vaikeaa. Ilmeisesti tällainen ohjelma on valmistajalla ollutkin tekeillä, mutta valmista ei ole vielä tullut. Metal meets the bone! M.A.C.H.O. #13 - JUU HÄV PIIN IREISD!!!1 | |
![]() 15.05.2015 20:06:38 | |
JohnJ: Toistaiseksi pelkkää hyvää sanottavaa. Toki riippuu vähän omista tottumuksista. Jotta EFX:stä saa täyden potentiaalin irti, on oltava valmis ohjelmoimaan presettejä jne. On laitteessa myös ns. Instant access -moodi mutta etenkään jos/kun Midi-komennoille on tarve, siitä ei ehkä ole paljonkaan iloa. Ja kytkimiä ei ole riittävästi jotta kaikkia luuppeja voisi ohjata yhdellä "näkymällä" instant accessina. Eli EFX MKIV on sopivimmillaan soittajalle, joka tietää etukäteen pitkälti mitkä efektit missäkin tilanteessa haluaa käyttöön. Jos nyt jotain toivoisin, se olisi ehdottomasti PC-ohjelma, jolla voisi hoitaa preset yms. ohjelmoinnin ja järjestelyn sekä naputella niiden nimet ja muut koneella. On vähän hidasta hommaa laitteen oman käyttöliittymän kautta, vaikkakaan ei ylivoimaisen vaikeaa. Ilmeisesti tällainen ohjelma on valmistajalla ollutkin tekeillä, mutta valmista ei ole vielä tullut. Kiitos vastauksesta, laitoin plussan. Vahvistaa käsityksiäni. On edelleen parhaalta tuntuva vaihtoehto, mutta täytyy nyt vielä miettiä että mikä itselle on tärkeintä jos alan rakentamaan lautaa loopperin/switcherin pohjalta. | |
![]() 15.05.2015 20:10:14 | |
sustain65: Kiitos vastauksesta, laitoin plussan. Vahvistaa käsityksiäni. On edelleen parhaalta tuntuva vaihtoehto, mutta täytyy nyt vielä miettiä että mikä itselle on tärkeintä jos alan rakentamaan lautaa loopperin/switcherin pohjalta. Suosittelen myöskin Musicomia. Itsellä ohjailee koko rigiä (Vahvistimien kanavat+loopit+räkkiefektit) yhdellä polkaisulla ja kaikki toimii todella hyvin ja näppärästi. Jopa lennosta ohjelmointi onnistuu helposti. Jos et soita taimissa, olet liian hidas. | |
![]() 15.05.2015 21:12:55 | |
sustain65: Kiitos vastauksesta, laitoin plussan. Vahvistaa käsityksiäni. On edelleen parhaalta tuntuva vaihtoehto, mutta täytyy nyt vielä miettiä että mikä itselle on tärkeintä jos alan rakentamaan lautaa loopperin/switcherin pohjalta. Kannattaa tarkastaa myös G-labin GSC loopperit. On vähän kookkaampia kuin tuo musicom lab, mutta jos useampia painikkeita kaipaa niin noista löytyy. | |
![]() 16.05.2015 09:55:45 | |
No niin, päivitetty lauta. Alkaisikohan se olla siinä? http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/3977.jpg Ytimenä edelleen Musicom Lab Mk IV, signaali kulkee kitara -> wah -> Musicom -> pedaalit erillisissä loopeissa -> vahvistin. Virtaa antaa Voodoo Lab PP2+ ja lautana Pedaltrain 3. Jos et soita taimissa, olet liian hidas. | |
![]() 16.05.2015 09:58:50 | |
Genitalripper: Kannattaa tarkastaa myös G-labin GSC loopperit. On vähän kookkaampia kuin tuo musicom lab, mutta jos useampia painikkeita kaipaa niin noista löytyy. Joo, koko vähän pistää vastaan noissa, mutta täytyy vielä mittailla. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)