Myrkky Nuoli 22.02.2016 15:20:06 | |
---|
Perguleissöni .11 setti on alkanu tuntumaan SG:ssä ihan lörpöltä Eb-vireessä. Ei millään hotsittais siirtyä .12 kun on niin kivasti kaikissa kitaroissa samat kielet ;U More Nintendo, less Marshall. |
Gabe 22.02.2016 15:27:59 | |
---|
Myrkky Nuoli: Perguleissöni .11 setti on alkanu tuntumaan SG:ssä ihan lörpöltä Eb-vireessä. Ei millään hotsittais siirtyä .12 kun on niin kivasti kaikissa kitaroissa samat kielet ;U On varmaan lörppö. Itse vaihdoin jo jokin aika takaperin eskoon 11-48 setin, nyt kun siihen on tottunut kunnolla niin 12-52 tuntuu lessussa todella lörpöltä. |
Myrkky Nuoli 22.02.2016 15:44:26 (muokattu 22.02.2016 15:44:54) | |
---|
Gabe: On varmaan lörppö. Itse vaihdoin jo jokin aika takaperin eskoon 11-48 setin, nyt kun siihen on tottunut kunnolla niin 12-52 tuntuu lessussa todella lörpöltä. Kreisiä ottaen huomioon, että soitin todella todella pitkään yseillä, kunnes oli pakko ruveta nostamaan. Yseissä ja kympeissä on edelleen minusta paras saundi ja ennen kaikkea attack, ei yhtään hotsittais siirtyä ylemmäs. Ehkä pidän vaan pään kylmänä ja soitan paremmin ;U More Nintendo, less Marshall. |
erty 22.02.2016 18:00:30 | |
---|
Mä oon varmaan jotenki outo, kun tykkään käyttää Gibsoneissa ohkasempaa settiä kuin Fenkuissa. Fendereissä paksummat vaijerit ja niitä vastaan taisteleminen ei haittaa, se on oikeestaa ihan toivottua, mut Gibsoneissa se alkaa heti ärsyttämään. Tuntuu ne soivanki paremmi, just toi atakki häviää yli 10-setin kielillä. |
2randpo 22.02.2016 18:16:39 (muokattu 22.02.2016 18:17:08) | |
---|
erty: Mä oon varmaan jotenki outo, kun tykkään käyttää Gibsoneissa ohkasempaa settiä kuin Fenkuissa. Fendereissä paksummat vaijerit ja niitä vastaan taisteleminen ei haittaa, se on oikeestaa ihan toivottua, mut Gibsoneissa se alkaa heti ärsyttämään. Tuntuu ne soivanki paremmi, just toi atakki häviää yli 10-setin kielillä. Eiku se on just näin, eli mulla kans LP:ssa ohuempi setti. Outoa tai ei. Insanely happy. But are your ears good enough? |
mpekkanen 22.02.2016 19:38:14 | |
---|
Minusta kahdessa stratossakin, esim.voi tuntua sama setti toisenlaiselta vaikka säädöt ja kaikki olisivatkin niin lähelle samanlaisia kuin vain voi olla. Kun jotkut tykkää pitää Fendereissä ja Gibsoneissa erivahvuisia settejä, niin minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä. Eikä myöskään siinäkään kumminpäin ne paksuudet menee. Eikä ole siinäkään mitään ihmeellistä jos tykkää soittaa samalla setillä, niin Gibsonilla kuin Fenderilläkin. Kun soitan paljon avoimilla vireillä, niin olen huomannut että vaikka joku kitara olisi hyvä normaaliin vireeseen, niin se voi silti soida jossain avoimessa vireessä kaikista parhaimmalle. Ovatko puut sitten "otollisempia" jollekkin taajuudelle ja se soitin soi parhaiten jossain vireessä? En tiedä, mutta tällaisen olen laittanut monenkin kitaran kohdalla merkille. Aina ei myöskään soitin toimi siinä vireessä parhaiten vaikka se ei mikään halpakitara olisikaan, siis mihin tarkoitukseen se on alunperin ostettu. Myöskin kitaroissa on sellaista jännää mystiikkaa, että joskus vaikka joku strato tai tele saattaa soida paremmin ohkaisimmilla kielillä tai sitten paksummilla. Kuin siis mitä on normaalisti tottunut käyttämään. Nämä saattavat olla siis ihan kitarakohtaisiakin, mikä soitin toimii milläkin kielipaksuuksilla. Varsinkin jos puhutaan ns. perinteisemmistä kitaroista. Joskus noita paksuuksia tulee muuteltua muutenkin ihan huvinkin vuoksi, mutta ehkä se kitaroissa on myös yksi mielenkiitoinen seikka joka tekee soittimista persoonallisia. Ikinä ei voi varmaksi tietää, ennenkuin on soitinta kokeillut ja huomannut millä setillä ja millä vireellä soitin soi parhaiten. Enkä tarkoita kitarakielien valmistajan välisiä eroja samanpaksuuksissa kielissä, vaikka kai niissäkin niitä on. Joskus ihan selkeästi soitin vain toimii paremmin vaikka 9 setillä, vaikka muutoin soittaisi 11 setillä ja tämäkin vaan esimerkki. Noihin avoimiin vireisiin olisi paras setti muutenkin räätälöidä itse se, koska niissä on tiputettuja ja nostettuja säveliä. Joskus kyllä voi saada ihan toimivia noista valmiistakin seteistä avoimeen E-vireeseen ja avoimeen G-vireeseen. C6 ja G6 ovat sitten jo sellaisia, että niihin ei oikein normaalit setit käy. Jos löytyy sellainen setti jossa G-kieli on sekä punottu, että punomaton niin sellaisesta saa tuollaisen C6-vireen kun ottaa sen paksuimman E-kielen kokonaan pois. Paras ei ole tämäkään ratkaisu, mutta välttävä. |
Spedemix 22.02.2016 20:07:00 | |
---|
Mua arsyttää kieliseteissä se että Paksu E ja G-kieli ovat aina liian ohuita. Sit kun menee paksumpiin kielisettiin (yli 12-52) punottu G rikkoo mieltymyksiäni (kelpaa kyllä akkareihin). Siksi ostan kielet erikseen ja setti elää siksi hieman mieltymyksieni mukaan. Tällä hetkellä mulla on 10-15-22(plain)-26-38-56. Jossain kohtaa mulla oli G:nä plain 26 ja E:nä 60, mutta hiljattain siirryin rahtusen ohkasempiin kieliin; noin paksut kielet ei oikein enää soineet normivireessä. Soitettavuudeltaan toi on loistava, saundiltaan hieman epätasainen, G ja E yllättäen nousee muiden yli ja ohut E jää hieman jalkoihin. Tod. näk. seuraavalla ostoskieroksella vaihdan ylä-E:n 11. Ja ei, kaula ei mene propellille käyttämällä tommosta settiä, ei ainakaan ensimmäisen kymmenen vuoden aikana (Stratocaster). Spede blendaa: https://blend.io/spede |
klobasa 22.02.2016 20:26:57 | |
---|
Tulipa vaihdettua Elixirit uusiin puolen vuoden soiton jälkeen. Uusien kielien myötä soundi ja tatsi täysin sama kuin ennen vaihtoa. Tän setin voiskin pitää vaikka vuoden loppuun asti ja katsoa josko sitten olis jotain eroa uusiin verrattuna. |
tuskiz 22.02.2016 20:49:50 | |
---|
Puolisen vuotta tullu rämpytettyä Super Slinkyja SG:ssä ihan ajatuksena testata miten ne vertautuu Elixiriin, tuli just vika setti vaihdettua tänään niin seuraavana kauppaan hakemaan E:tä, sitä ennen oli D'Addariot ja sen ja Ernie Ballin ero oli melko selkeä. |
Rämppy 22.02.2016 21:16:54 | |
---|
erty: Mä oon varmaan jotenki outo, kun tykkään käyttää Gibsoneissa ohkasempaa settiä kuin Fenkuissa. Fendereissä paksummat vaijerit ja niitä vastaan taisteleminen ei haittaa, se on oikeestaa ihan toivottua, mut Gibsoneissa se alkaa heti ärsyttämään. Tuntuu ne soivanki paremmi, just toi atakki häviää yli 10-setin kielillä. Myös mulla on Fendereissä paksummat setit kuin Gibsonissa. Mun mielestä 24,74-skaalaisissa skitoissa kymppisetti soi paremmin kuin 011-alkuinen. Ja stratocasterissa, telecasterissa ynnä vastaavan tyyppisissä taas päinvastoin. Humpparit ja P90 ovat sen verran tanakat mikit, etä vähän ohuemmallakin setillä saa tuhtia soundia. Ykskelaiset mikit taas hyötyvät vähän paksummista kielistä, jos haluaa vähän enemmän potkua soundiin. In Finland we have this thing called "diu diu". |
erty 23.02.2016 08:13:25 | |
---|
Rämppy: Myös mulla on Fendereissä paksummat setit kuin Gibsonissa. Mun mielestä 24,74-skaalaisissa skitoissa kymppisetti soi paremmin kuin 011-alkuinen. Ja stratocasterissa, telecasterissa ynnä vastaavan tyyppisissä taas päinvastoin. Humpparit ja P90 ovat sen verran tanakat mikit, etä vähän ohuemmallakin setillä saa tuhtia soundia. Ykskelaiset mikit taas hyötyvät vähän paksummista kielistä, jos haluaa vähän enemmän potkua soundiin. Jotakuinkin näin mäki sen oon mieltäny. Mun LP Deluxe tuli edelliseltä omistajalta 9-setillä, soi ihan hyvin, mut tuntuma oli liian löysä mulle. Vaihdoin 11-setin ja keppi kuoli täysin. Ei soinut enää yhtään, saundista tuli tumppu, atakki hävis. Sama homma edellisen SG:n kanssa. Kuitenkin sama setti on toiminut hyvin Fenderin 25,5" ja 24" skaalan kepeissä. Niissä on tosin kaikissa ollu ykskelaset mikit. |
Puavali 23.02.2016 08:28:14 | |
---|
erty: Mä oon varmaan jotenki outo, kun tykkään käyttää Gibsoneissa ohkasempaa settiä kuin Fenkuissa. Fendereissä paksummat vaijerit ja niitä vastaan taisteleminen ei haittaa, se on oikeestaa ihan toivottua, mut Gibsoneissa se alkaa heti ärsyttämään. Tuntuu ne soivanki paremmi, just toi atakki häviää yli 10-setin kielillä. Samoin. Mielellään 11-setti stratossa ja 9-setti lespassa. Kunhan saan tuon telen kasaan, niin katsotaan mitä settiä siihen laitetaan. Ja sitten Optima Gold -kielistä: Kullatut kielet pysyvät kiitettävän hyvin puhtaina, kuten jotkut elixirit tms., ja tuntuma sormille on kuten pinnoittamattomissa. |
PIM 23.02.2016 08:48:31 | |
---|
Puavali: Ja sitten Optima Gold -kielistä: Kullatut kielet pysyvät kiitettävän hyvin puhtaina, kuten jotkut elixirit tms., ja tuntuma sormille on kuten pinnoittamattomissa. Juuri tuosta syystä olen niitä viimeiset 25 vuotta käyttänytkin. Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. |
Tomtom 02.03.2016 11:03:29 | |
---|
Vaihdoin stratoon mikkivaihdon yhteydessä 11-52 D'addarion NYXL- setin. Edelliset perusmallin 10-52:set. Tuntuvat oikein hyviltä, pelkäsin etukäteen että yläpään paksuntaminen vaikuttaisi kankealta erit pidemmällä skaalalla mutta hyvinhän nuo pelaa. Pitää vaihtaa myös SG:hen. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson |
Juzpe 02.03.2016 11:06:32 (muokattu 02.03.2016 11:06:56) | |
---|
Aattelin vaihtaa vaihetlun vuoksi Gilmour-siguihin, eli 10,5-50 GHS:ään. Tilasinkin pari pakettia jo. Halvempia ja saatavampia ku pyramiidit. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen |
Jormaz 23.03.2016 11:54:16 | |
---|
Charvel Pro Modissa oli DR 9-42. Vaihdoin nyt D'Addario Prosteels 9-42:t ja ne on ihan soittokelvottomat. En ole ajatellut että kielissä hirveästi olisi eroja mutta noi ei sovi sitten ollenkaan. Todella jäykän tuntuiset ja soundi on aika kolkko, liian kirkas ja jotenkin keskiäänetön. No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän.. |
Juzpe 23.03.2016 11:58:29 | |
---|
Gilmour-Sigut toimii ihan jebasti. Pitää vireen, soundi ei o ihan yhtä timanttia ku pyramideissä, mutta toi vähä paksumpi alapää on kiva soittaessa. Kaiken kaikkiaan ihan ookoo valinta osastolla sähkiskielet alle 5€/ pkt. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen |
klobasa 23.03.2016 12:37:24 | |
---|
Puavali: Ja sitten Optima Gold -kielistä: Kullatut kielet pysyvät kiitettävän hyvin puhtaina, kuten jotkut elixirit tms., ja tuntuma sormille on kuten pinnoittamattomissa. Vaikuttaako se kultaus siihen, että kakka ei mene paksujen kielten punosten väliin? Itse saan kaikki paitsi Elixirit tukkoon parhaimmillaan muutamassa tunnissa. |
Gabe 23.03.2016 12:56:51 | |
---|
klobasa: Itse saan kaikki paitsi Elixirit tukkoon parhaimmillaan muutamassa tunnissa. Käsien pesu ennen soittoa? :) |
BugBadWolf 23.03.2016 13:11:36 | |
---|
Bentoneita tietenkin. Miksi muut eivät käytä? Hinta-laatusuhteeltaan ylivoimainen. Kestää paremmin kuin eräs hypetetty kalliimpi merkki. Ja jos satunnaista tarvetta pyyhkäistä liika tahma uudesta pois ei ota lukuun, ei hinnan puutetta huomaa missään. Ainoa isompi vaiva on raaputtaa se Harley Benton logo pois uusista kielistä ;D En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |