![]() 19.04.2015 21:16:37 | |
---|---|
Myrkky Nuoli: Tuohan se on nimenomaan kompuran tarkoitus niinku nimikin antaa ymmärtää. Itekään en oo koskaan ymärtänyt kompuran käyttöä, mutta aika monessa tapauksessa "can't argue with the results." Totta... mä en vaan ymmärrä. Vie kaiken hauskuuden soitosta... :) | |
![]() 19.04.2015 22:49:00 (muokattu 19.04.2015 23:09:00) | |
steelduck: Miten käytät kompressoria noissa "mättötouhuissa"? Itse en saa mitään iloa irti kompurasta. Jotenkin syö kaiken dynamiikan soitosta tai sitten en huomaan niin isoa eroa, että antaisin sille tilaa pedaalilaudasta - olen ajatellut vaihtaa sen clean boostiin. Riippuu varmaan aika paljon lähtökohdista sekä siitä kompurapedaalista ja/tai sen muista ominaisuuksista. Siinä kun joku muu mättösoundia rakentaessaan tappaa middlet, niin itse teen päinvastoin - juurikin saadakseni sitä dynamiikkaa/erottelevuutta. Joskus/usein vain käy niin, että mopo lähtee käsistä. Siinä kohtaa vähennän gainia ja/tai säröä sekä ruuvaan eq-pedaalia. Jos en tykkää lopputuloksesta, niin seuraava keinoni on heittää kompuaa peliin - ja monesti vaikka tykkäisinkin, niin ainakin kokeilen myös kompurapedaalin säätimiä. En ole omistanut varsinaista kompurapedaalia kauankaan, mutta olen käyttänyt jo pidempään Yamaha-mikserini kanavakohtaista kompuraa. Lisäksi, oli niin tai näin, niin käytän kompuraa aina vain hiukan, loppusilaukseksi. Bossin CS-3:ssa minua ärsytää se, että sillä on ainakin itselleni ollut vaikeaa saada aikaan juuri sitä monasti hakemaani loppusilausta eli aavistuksenomaista vaikutusta. Tuollaisessa loppusilausvaiheessa on ainakin itselleni vaikea selittää, mitä siinä tarkkaan ottaen teknisesti tapahtuu: ruuvailen vain kulloinkin käsillä olevia säätimiä jollain jostain muka joskun lukemillani taustaoletuksilla ja soundi muuttuu omaan korvaani joko parempaan tai huonompaan suuntaan. Joskus yritän saada jotain särähdyksiä vaimenemaan ja joskus yritän saada joitakin ääniä erottumaan paremmin. Monastihan noissa pedaaleissa on niiden perusominaisuuden/toiminnallisuuden lisäksi yhtä ja toista muutakin. Koska siis itse vain nauhoittelen enkä soittele livenä, niin mitään ongelmaahan tässä ei olisi jos ryhtyisin miksaamaan ja masteroimaan tekeleitäni. Etenkin soittovirheiden korjaaminen jälkeenpäin editoimalla on jotain, mitä en halua tehdä. Jotenkin kai koen, että sama koskee myös soundia: jos se on väärin rakennettu, niin sitten pitää yrittää uudestaan tai tyytyä tulokseen ja julkaista sellaisenaan. Ajattelin kuitenkin antaa pari tekelettäni yhdelle kaverille miksattavaksi ja masteroitavaksi. Viekkaan, että tulee kuulostamaan selvästi alkuperäistä paremmalle. Siinähän sitä sitten kärvistelen dilemmani kanssa :D Tommöisen nykäsin toissayönä, kun piti päästä leikkimään samana päivänä hakemani Boss PS-6 Harmonist -pedaalilla: https://www.youtube.com/watch?v=ORPvSo654Lo Okei, tässä ei ole kyse mättösoundista ja kyseistä efektiä on liikaa. Bossin kompua teki soundista vieläkin epäuskottavamman kuuloisen kaikilla kokeilemillani asetuksillä, joten jätin sen pois. Päärakennusaine tuossa on mun modattu BigMuffini, jota on vähän kesytetty eq-pedaalilla. Kaikupuolella tuossa on sekä Space että Ghost Echo kuin myös vahvistimen digitaalinen reverb (hain jotain vieläkin omituisempaa). Vahvistin on venäläinen Yerasov Gavrosh, clean channel. Nauhoitus on tehty kytkemällä Zoom H4N -tallennin kyseisen vahvistimen kaiutinsimuloituun kuulokeliitäntään. Muuten omaan makuuni ihan jees, mutta headroom ei tuollaisssa pikkuputkarissa toki ole ison mörssärin tasolla. Kitarana on Parker Fly Deluxe 1994 single coil -asennolla ja myös piezo-mikki on käytössä. D-vireellä mennään tässä. Olen vannonut E-vireen nimeen, mutta etenkin Muffin kanssa tuntuu luontevalle tuollainen selvästi matalampi vire. EDIT: tuossa Gavroshissa on EL84 -pääteputket. Kuritin niitä liikaa headroomin toivossa. Menevät helposti liikaa särölle, ainakin tässä vahvistimessa. Siitä ehkä tuo ylimääräinen kihinä, jota olisin halunnut kompressoida pois. | |
![]() 20.04.2015 10:44:32 (muokattu 20.04.2015 10:46:03) | |
RaskasMielinen: Ehdotuksia ja mielellään myös perusteluja? Kiitos jo etukäteen. Pikaviestillä voi myös tarjota jotakin, jos haluaa luopua (mutta pidetään ketju puhtaana myyntipuheista:) Tämä on hyvä kompura: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=989077 Olen itse ostanut tuon uutena, käyttänyt kotona ja myynyt Moparille. Minusta tuo on läpinäkyvä ja parantaa soundia tavalla, jota en oikein osaa selittää. Todellinen laatupeli siis. Eikä ole mikään dynamiikan tappaja, vaan säilyttää dynamiikan, vaikka sitä tasoittaakin... Itse en saanut kompurasta mitään irti. Ehkä se jossain chicken pickin'ssä menisi, mutta ei maksa vaivaa. Kyllähänä se jollain tasolla soittoa helpottaa, mutta ei niin, että sillä mitään merkitystä olisi. Kompura ei vaan taida olla mun juttu... e. vai pitäiskö ostaa tuo takaisin itselle... Hmmm..... Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 20.04.2015 18:00:37 (muokattu 20.04.2015 18:00:55) | |
Laulava Kylätohtori: Tämä on hyvä kompura: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=989077 e. vai pitäiskö ostaa tuo takaisin itselle... Hmmm..... Joko sinä tai joku muu ehdit ennen kuin kerkesin edes näkemään koko ilmoitusta... Helvettiin tällaiset kiireiset työpäivät... tappavat harrastamisen PRKL :D Mitä kompuroihin tulee, niin turha jatkaa aiheesta tässä sen enempää, sillä aiheesta löytyy omakin topic: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=201406&o=0 Aihetta on nähdäkseni käsitelty tuossa varsin hyvin ja monipuolisesti, paitsi juuri raskaamman musiikin osalta. Totuus kuitenkin lienee, että kuuntelet sitten mitä musiikkia hyvänsä, niin ammattimaisesti tuotettuun lopputulokseen se kompura ilmaantuu viimeistään masterointivaiheessa. Top20-musan ja mainosten kohdalla se ärsyttää, mutta tuskin kopressoria niin paljon käytettäisiin jos sillä ei olisi saatavissa aikaan myös myönteistä vaikutusta, siis myös sellaista mikä lisää musiikin kuuntelemisen nautintoa. Kuitenkin täytyy huomioida, että äänilähteitä/toistimia ja kuulokkeita/kaiuttimia on monenlaisia ja monentasoisia. Julkaistavaan musiikkiin ei oikein riitä, että se kuulostaa hyvälle vain kaikkein hifistelyimmillä vehkeillä. | |
![]() 20.04.2015 18:29:05 | |
RaskasMielinen: Joko sinä tai joku muu ehdit ennen kuin kerkesin edes näkemään koko ilmoitusta... Helvettiin tällaiset kiireiset työpäivät... tappavat harrastamisen PRKL :D En ollut minä. Se oli siis Retro-Sonicin Compressor. Olen todennut kompressorin itselleni tarpeettomaksi, mutta jostain ihme syystä silti tuo (jo kerran omistamani) kompura alkoi taas kuumottelemaan. Tarttis olla sen verran kiirettä, ettei ehtisi toria lueskella... :D Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 20.04.2015 19:23:41 | |
Eikäkö tässä kävi niin että vedin sen pois markkinoilta. Mulla meni tässä just melkein kaikki purkit vaihtoon ja ajattelin testailla tota vielä uudella kattauksella. Tosi vähällä käytöllä mullakin toi kompura on mutta joskus se vaan on hyvä olla. Jos vaikka tekee mieli soittaa rautalankaa....:) Mulla on myös Xotic sp-compressor ja jompi kumpi näistä nyt jää ja toinen lähtee. Pedaalilautaa haluaisin pienentää ja siinä mielessä sp ois parempi. Plus siinä on se blendi potikka jolla voi sekottaa puhdasta ja kompressoitua saundia. Mutta toisaalta toi retro-sonic on kuitenki parempi vaikka onki vähä isompi.... | |
![]() 20.04.2015 19:34:03 | |
Tällainen on tämän hetken koostumus: https://www.dropbox.com/s/jjdaz1zrmqrmyv6/IMG_20150420_062435.jpg Lauta itsessään on Ikean hyllylevystä tusattu. Aivan passeli tarpeisiini. Pretty Down: Zero Begin http://youtu.be/HWPn8CE8ZtU | |
![]() 20.04.2015 20:31:08 (muokattu 20.04.2015 20:33:22) | |
Viimeisintä versiota lankusta: https://www.dropbox.com/s/l1h3rk9pb … g/WP_20150420_16_44_25_Pro.jpg?dl=0 Signaali: Kitarapiuha/Langaton DIY A/B-kytkimellä valittavissa -> Crybaby -> Fulltone 69 MKII -> Fulltone OCD -> Zvex Distrotron -> Kemper Lisäksi Kemperissä on kiinni CAT-kaapelilla Profiler Remote, jossa on expressiopedaalina Mission Engineering SP1 | |
![]() 20.04.2015 21:21:31 (muokattu 20.04.2015 21:48:31) | |
Kompuroista puheenollen, Barber Tone Press on ollut jo vuosia luottopeli, myös tuo blend-potikka on, tollainen Rothwell Love Squeeze on myös, ihan vekkuli peli, mut aika eri luonteinen, sokerina pohjalla Harley Benton Vintage compressor (siis sama kuin Joyo) hintaansa nähden aivan lyömätön (25€ käytettynä Torilta). Itsellä kompuran käyttö rajoittuu jossain slow-pikkauksissa, etc. Marsun reunaroson siloitteluun, eli toimii periaatteessa vähän niinkus clean-kanavana, eli käyttö on aika vähäistä. Dynamiikka pitää olla tallessa, kun oma soittotyyli perustuu enemmän hanskakädellä säädeltävään rutun määrään, kuin volapotikalla kikkailuun, kyllä sitäkin tulee käytettyä, muttei mitään non-stop roll-on/off-meininkiä(luetaan:Vapaa vola-potikan neuroottisesta rullaamisesta). Se mitä matkalla on tullut huomattua, spedun hinta ei kyllä paljonkaan paina vaakakupposessa, eikä myöskään ns. laatu/butiikki-shitti, tai mikä nyt milloinkin on hypetyksen kohteena. Hyvänä esimerkkinä toimii vaikkapa Carbon Copy dilsa, monenmoista ja hemmetin paljon kalliimpaa on ollut, mut toi on se mikä itsestä paras ja se riittää, ei tarvii enää lähteä dilsakierrokselle. Sama juttu OD:n kanssa, Sparkle Drive on se juttu, vaikka monenmoista on ollut, kalliimpaa ja putiikimpaa. Barberin Kompura ja Proffan tremolo ovat myös vakiinnuttaneet paikkansa, siinäpä ne joiden kanssa ei tarvie enää painia, kaikella muulla voi sitten askarrella hiekkalaatikon puolella ja etsiä/kokeilla uutta ja jännää, vapaana sen \"kultaisen purkin\" etsinnästä. Spedulauta koostuu seuraavanoloisista elementeistä, järjestyksessään näin:Vox HW Wah/Barber Tone press/Polytune/Fulltone Deja-vibe3/Keeley Fuzzhead/Voodoo Lab Sparkle Drive/Mad Professor Mellow yellow tremolo/MXR Carbon Copy. Enimmäkseen signaali kulkee kuitenkin kuivana ja purkit on vaan mausteina tietyissä kohdissa, pelkän kitaran ja vaffarin soundi on kuitenkin se mihin kaikki mulla perustuu, eli koko homma toimii myös pelkällä piuhalla, speduista ja \"soundeista\" tulee helposti huono korvike melodiaköyhyyteen ja mauste huonoihin, sisällöttömiin biiseihin. Taas kusee ajokoira ohi puusta, mut sen takia tulee väsättyä biisit akkarilla truba-versioina, siinä kuulee onko biisi hyvä ja silloin se todnäk toimii myös hyvänä bändisovituksena, sellaisen riffipohjaisen sähkiksellä väsätyn, efektein koristellun biisin kun riisuu truba-versioksi, todellisuus on usein julmaa kuunneltavaa, ei sillä, että aina näin olisi. Terveisiä pizzerian nurkasta.... | |
![]() 21.04.2015 10:08:30 | |
RaskasMielinen: Tätä lautaa on kasattu kauan ja "hartaudella": http://muusikoiden.net/dyn/users/134734.jpg Sulla on pakko olla keskimääräistä pidemmät jalat. "Ehkä se on ihan hyvä ettet juo sitä viinaa. Ihan kaikki lähtee aina lapasesta." - Karvamammutti | |
![]() 21.04.2015 10:41:42 | |
kid ego: Sulla on pakko olla keskimääräistä pidemmät jalat. Näyttäisi että vain keskimmäiset rivit on kytketty. | |
![]() 21.04.2015 16:50:08 (muokattu 21.04.2015 16:50:57) | |
StJerky: Näyttäisi että vain keskimmäiset rivit on kytketty. Jep. Laudan (kaksi keskimmäistä riviä siis) ylä- ja alapuolisessa rivissä ovat ne, jotka odottavat vuoroaan. Tarkoitus oli kertoa kuvalla mitä valintoja olen tehnyt. Tosin komeron pohjalle jemmatut ja jo kiertoon palautetut eivät näy kuvassakaan. Kompressoriasiasta (ks. postaukseni edellä) ja sen periaatteesa negatiivisesta suhteesta dynamiikkaan vielä sen verran, että päätin sitten varmuuden vuoksi kokeilla myös jotain päinvastaista. Varasin täältä m.netin torilta Boss EH-2 Enhancer -pedaalin, jonka olen sopinut noutavani huomenna. Jonkinlainen "älykäs EQ" ymmärtääkseni, jonka pitäisi nimenomaan parantaa dynamiikkaa. Eukolle on turha taas yrittääkään perustella. Periaatteessa pöljää touhua. Mitä sitä muuta kuin piuha kiinni vahvistimeen ja rokki soimaan. Pitäähän sitä kuitankin olla ajankulua (ja rahanmenoa) silloinkin, kun parannellaan sormenpäitä edellisen pitkäksi venähtäneen soittosession jäljiltä :D | |
![]() 21.04.2015 23:51:13 | |
Tossa ootais uusittu työhuonekattaus Kemperiä huomenna saapuvaksi. https://dl.dropboxusercontent.com/u … 0lauta/himalauta%20for%20kemper.jpg Saa sitte nähdä, harveneeko vielä? asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat... | |
![]() 22.04.2015 01:55:26 | |
johanssen: Tossa ootais uusittu työhuonekattaus Kemperiä huomenna saapuvaksi. https://dl.dropboxusercontent.com/u … 0lauta/himalauta%20for%20kemper.jpg Saa sitte nähdä, harveneeko vielä? Missä ajattelit noita ajaa? Kitarapiuhan jatkona vai efektiloopissa. | |
![]() 22.04.2015 07:51:53 | |
![]() 22.04.2015 09:13:33 | |
steelduck: Missä ajattelit noita ajaa? Kitarapiuhan jatkona vai efektiloopissa. Kompura eteen, Flintti ja Strymon looppiin. Ainakin Bluetonen kanssa on kattaus ollu niin, saa nähdä kuinka Kemperin kanssa. Sehän sen ratkaisee, mikä toimii. Kompura on Teleä varten. Ja buusteri jäi vahingossa lautaan. asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat... | |
![]() 22.04.2015 10:31:38 (muokattu 22.04.2015 10:32:14) | |
johanssen: Kompura eteen, Flintti ja Strymon looppiin. Ainakin Bluetonen kanssa on kattaus ollu niin, saa nähdä kuinka Kemperin kanssa. Sehän sen ratkaisee, mikä toimii. Kompura on Teleä varten. Ja buusteri jäi vahingossa lautaan. Laita viestiä, joska Strymoneista on iloa... Minulla on Bluetonen kanssa myös Flint ja Memory Man käytössä, mutta Kemperin reverb ja delay on niin hyviä, että ei ole tullut Kemperissä käytettyä. Eteenkin tempoa automaattiesti seuraava delay on mainio. | |
![]() 25.04.2015 10:29:29 | |
Siirryin tästä: https://lh5.googleusercontent.com/- … AWSlMa5g/s583-no/FullSizeRender.jpg Tähän: https://lh3.googleusercontent.com/- … -h364-no/FullSizeRender%2Bkopio.jpg Alunperin oli tarkoitus hankkia PedalTrain nano, mutta mini löytyi käytettynä torilta. Oli myös tarkoitus hankkia Adam Link virtalähde, mutta päätin ensin kokeilla kaapista löytynyttä 1-Spotia. Se toimii hyvin ilman häiriöitä, joten näin mennään toistaiseksi. Oli myös tarkoitus karsia spedukattausta, mutta aika paljon tohon miniinkin saa tungettua. Lisäksi vahvari on UralTone Jr, joten siitä ei löydy mitään efektejä, efektilooppeja yms. Boosti kanava löytyy, sen käyttöön ottoa vielä harkitsen. "When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor | |
![]() 29.04.2015 16:27:09 | |
sääh | |
![]() 29.04.2015 17:38:51 | |
Bald Anus: Pientä päivitystä tapahtunut laudassa, nykyään kattaus on tällainen: http://imgur.com/59WJcsA.jpg Minkälaista soundia haet tolla mighty red distortionilla? onko kallis? MYYKÄÄ MULLE JACKSON RR5 !!!!!!!! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)