McNulty 27.09.2007 13:18:40 | |
---|
Osaako joku kertoa miten Telessä vaikuttaapi soundchamberit? Mihin suuntaan se vie soundia? Eli pohdiskelin tässä lähinnä saarnirunkoista "thinline" telecasteria, mutta kansipuuhun ei tulisikaan f-aukkoja tai vastaavia. Tuleeko soundista erottelevampi? Korostuuko twang? Kenties enempi soitinrakennukseen liittyvä, mutta tässä kun Telemastereista puhutaan niin menköön samaan läjään. Kunhan tuo nykyinen custom valmistuu, tarkoitus olisi alkaa säästämään rahaa Teleen. Kartoitan siis jo mahdollisia ja mahdottomia... Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin! |
FensonGibder 27.09.2007 14:16:08 | |
---|
Korostuuko twang? Testasin juuri Thinlineä ilman vahvistinta ja mielestäni äänikopan vaikutus oli aika vähäinen. Äänikoppa vie pois twangia jonkun verran (vrt. muut semi-hollow kitarat) mutta kopan koko ja sijoitus lienee syynä äänen vähäiseen tummumiseen. Voisin kyllä joskus ostaa Thinlinen, mutta nautin nyt jonkin aikaa vielä Palo Escritosta.. Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan! |
Joees 27.09.2007 14:32:59 | |
---|
Mä voinen tuossa jossain vaiheessa kertoilla vähän jotain. Mulla on tuo thinline ollut nyt pari vuotta ja kohta tulee toinen tele niin voi vähän vertailla. Mutta ei tosta mun thinlinestä ainakaan twangia puutu... Mukavan ilmava ja twangaava soundi. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |
McNulty 27.09.2007 23:35:01 | |
---|
Juu, tuo Thinline hieman eroaa siitä mitä olen itse kaavaillut. Soundchamberit runkoon, mutta ei F-aukkoja, säilyttäen perinteisen Telecasterin ulkonäön. Mulla on tällä hetkellä kaikki skebat humbucker-varusteisia ja kaipaisin niille kaveriksi juurikin Telen "kolinaa" ja avointa singlecoil-soundia. Ajattelin jospa tuo soundchamber-rakenne vaikuttaisi tähän positiivisella tavalla. Täytyypä kuitenkin pohdiskella ja perehtyä enempi aiheeseen. Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin! |
varakeef 27.09.2007 23:43:53 | |
---|
Juu, tuo Thinline hieman eroaa siitä mitä olen itse kaavaillut. Soundchamberit runkoon, mutta ei F-aukkoja, säilyttäen perinteisen Telecasterin ulkonäön. Mulla on tällä hetkellä kaikki skebat humbucker-varusteisia ja kaipaisin niille kaveriksi juurikin Telen "kolinaa" ja avointa singlecoil-soundia. Ajattelin jospa tuo soundchamber-rakenne vaikuttaisi tähän positiivisella tavalla. Täytyypä kuitenkin pohdiskella ja perehtyä enempi aiheeseen. Thinline tele on tummempi, pyöreämpi ja soundi puumaisempi umpipuiseen verrattuna. Warmothin sivuilla on kiinnostavia rakenteita ontoiksi teleiksi, aukoilla tai ilman. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
McNulty 28.09.2007 00:11:03 (muokattu 28.09.2007 00:11:55) | |
---|
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin! |
VMM 28.09.2007 10:58:20 | |
---|
Onko thinlineä tehty jossain vaiheessa sellaisella mikityksellä, että tallamikki ois telen perus yksikelainen ja edessä ois humppari? |
Joees 28.09.2007 11:40:19 | |
---|
Onko thinlineä tehty jossain vaiheessa sellaisella mikityksellä, että tallamikki ois telen perus yksikelainen ja edessä ois humppari? Japseissa on ainakin. Mutta se ei sitte tainut olla sellainen F:n tyylinen humbucker. Ja saattoi siinä olla kolmaskin mikki keskellä, en muista onko kaksimikkistä versiota. Soundstoren sivuilta saattaisi jopa löytyäkin jotain kun niillä noita japsifenkkuja on. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |
varakeef 28.09.2007 12:14:01 | |
---|
Japseissa on ainakin. Mutta se ei sitte tainut olla sellainen F:n tyylinen humbucker. Ja saattoi siinä olla kolmaskin mikki keskellä, en muista onko kaksimikkistä versiota. http://www.fenderjapan.co.jp/fender/2007fender/tele/tn93spl.htm Jep, kolme mikkiä. Ei näy kaksimikkistä, jossa ei olisi humbuckeria myös takana. Hämmennyksekseni ei tuolla Fenderin sivulla ole 69 thinineäkään, jossa olii yksikelaiset niin edessä kuin takanakin. Niitä kyllä kuitenkin saa. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Joees 28.09.2007 12:26:08 | |
---|
http://www.fenderjapan.co.jp/fender/2007fender/tele/tn93spl.htm Jep, kolme mikkiä. Ei näy kaksimikkistä, jossa ei olisi humbuckeria myös takana. Hämmennyksekseni ei tuolla Fenderin sivulla ole 69 thinineäkään, jossa olii yksikelaiset niin edessä kuin takanakin. Niitä kyllä kuitenkin saa. Joku soitinrakentaja vääntää helposti kyllä tollaseen 69 thinlineen humbucker routtauksen jos ei itsellä rohkeus/taito riitä ja kolmella mikillä varustettu ei kelpaa. Se on kyllä varsin hassua jos tuota 69 thinlineä ei löydy tuolta sivuilta. Soundstoressa muistaakseni oli tontun pintaan moinen. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |
esprit de corps 28.09.2007 12:55:04 (muokattu 28.09.2007 13:07:39) | |
---|
"Te olette kulkeneet tien madosta ihmiseen, ja paljon on teissä vielä matoa." |
FensonGibder 29.09.2007 17:59:58 | |
---|
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan! |
Joees 29.09.2007 19:50:57 | |
---|
G&L on onnistunut pilaamaan kitaran ilmeen pienentämällä F-aukon kokoa ja sijoittamalla sen rumasti plekusuojaan nähden. Fenderillä on sen sijaan tämäkin design toimii täydellisesti. Samalla paikallahan se on kuin fenkussakin. Fenkussa on vaan erilainen pleksi, siitä se johtuu. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |
Spandau- 30.09.2007 17:10:48 | |
---|
Moro Tuli tässä hommattua Tokain japsi-tele. Muuten täydellinen kitara, mutta kaulamikin saundista en tykkää. Pitäisiköhän siihen heittää kakskelanen mikki keeffin tyyliin? Ja mitä mikkiä voisitte siihen suositella. Tärkein kriteeri on että se näyttää hienolta eli on oltava metallikuorinen. Tv: Touché Täytyyhän sitä lähes aikuisella miehellä vahva lääkitys olla. |
Joees 30.09.2007 18:47:58 | |
---|
Moro Tuli tässä hommattua Tokain japsi-tele. Muuten täydellinen kitara, mutta kaulamikin saundista en tykkää. Pitäisiköhän siihen heittää kakskelanen mikki keeffin tyyliin? Ja mitä mikkiä voisitte siihen suositella. Tärkein kriteeri on että se näyttää hienolta eli on oltava metallikuorinen. Tv: Touché Kannattaa ehkä funtsia miksi sä et tykännyt siitä? Ja samalla myös jotta miksi sä haluat toisen siihen ja mitä sä siltä toiselta mikiltä haluat. Sen jälkeen lienee meitinkin helpompi sanoa jotain. Tosin siinä vaiheessa sä jo tiedätkin mitä sä haluat... Mulla kun ei ole noista tokain mikeistä teleissä harmainta aavistustakaan, niin kokeile poistaa jostain halvalla vaikka fenkun, duncanin tai jonkun muun kaulamikki teleen ja kokeile tuntuiko se missään. Jos ei, niin sitten ei jää kauheesti vaihtoehtoja kuin jyrsiä lankkua ja pleksiä ja laittaa jotain isompaa tilalle. P90-mikki on kovis, samaan routtaukseen pitäis mennä minihumbucker. Ei siis sinkun koossa oleva vaan humbucker mutta aavistuksen pienempänä. Sitte on tietty perus paffi, tai joku muu kaksikelainen. P90-mikissä ei oo kuorta, ellei se sitten oo kaksikelasen koossa oleva versiointi aiheesta. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |
FensonGibder 30.09.2007 19:04:57 | |
---|
"G&L on onnistunut pilaamaan kitaran ilmeen pienentämällä F-aukon kokoa ja sijoittamalla sen rumasti plekusuojaan nähden. Fenderillä on sen sijaan tämäkin design toimii täydellisesti." Samalla paikallahan se on kuin fenkussakin. Fenkussa on vaan erilainen pleksi, siitä se johtuu. Pleksi on erilainen joo, mutta näkeehän tuon nyt selvästi että G&L:n kitarassa F on tallaan nähden taaempana ja aukon koko pienempi kuin Fenderin mallissa. Aivan eri näköinen kokoinaisuutena. Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan! |
Joees 30.09.2007 19:12:06 | |
---|
Pleksi on erilainen joo, mutta näkeehän tuon nyt selvästi että G&L:n kitarassa F on tallaan nähden taaempana ja aukon koko pienempi kuin Fenderin mallissa. Aivan eri näköinen kokoinaisuutena. Se on about samassa kohdassa, pari senttiä taaempana, ja sekin voi johtua tuosta pienuudesta ja pleksistä. Ja se, että jos se olisi isompi tai edempänä niin se jäisi pleksin alle. Ja sitten se vasta karu olisikin. Tuo G&L vaatisi toisenlaisen pleksin jos meinaisi F:n tyyliin hoitaa tuon aukon. Ei mun silmään tuo itse aukko paha ole, tuo pleksi siinä eniten häiritsee. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |
IronWalrus 30.09.2007 19:12:36 | |
---|
No niin, itsellä (myös) kovasti kädet syyhyää uutta soittopeliä. Naftaliinista löytyy jo Squierin Standard Strato jonka palveluksessa ei sinänsä ole ollut mitään moitittavaa mutta tällä kertaa hakusessa olisi vähän astetta joukosta erottuvampi vehje. Eli myönnän ihan avoimesti olvani tässä asiassa hivenen erilaisuudentavoittelija ja vastarannan kiiski ;) aika pitkälti olen nyt tykästynyt kahteen malliin: Teleen ja Jaguariin. Musiikkimakuni on aika lailla laaja rockin suhteen, vaikkakin hitusen kallellaan punkiin ja alternativeen päin. Viime aikoina ovat kolahtaneet eritoten mm. sellaiset nimet kuin Joy Division, Roky Erickson, White Stripes ja _Radiopuhelimet_ (imo muuten Suomen aliarvostetuin rock-yhtye). Eli nyt kaiken alkuskeidan ja jahkaamisen jälkeen: miten Telellä pärjää vähän suoraviivaisemmassakin menossa kun tuo kantri ja roots-meininki, johon se usein yhdistetään, ei kuitenkaan ole ihan sitä ominta alaa? Itse kun olen selkeästi enemmän rhythm- kuin lead-kitaristi. Pärjäänkö yksikelaisilla vai suositteletteko humbuckereita? Jos suosittelette, kuinka pitkälle pelkällä kaulahumbuckerilla pärjää? Kiitokset jos joku vaivautuu ottamaan tästä selvää! |
FensonGibder 30.09.2007 19:21:12 | |
---|
Se on about samassa kohdassa, pari senttiä taaempana, ja sekin voi johtua tuosta pienuudesta ja pleksistä. Ja se, että jos se olisi isompi tai edempänä niin se jäisi pleksin alle. Ja sitten se vasta karu olisikin. Tuo G&L vaatisi toisenlaisen pleksin jos meinaisi F:n tyyliin hoitaa tuon aukon. Ei mun silmään tuo itse aukko paha ole, tuo pleksi siinä eniten häiritsee. Itseä häiritsee että aukko loppuu pleksin reunaan ja tekee koko virityksestä ahtaan ja miettimättömän näköisen. Homma olisi hoitunut pleksin muotoilulla. Työn puolesta tällaiset idioottimaisuudet varmaan häiritsevät. Monilla soittajille on varmaan "aivan sama", mutta kitarat ovat kuitenkin tehty "huippumuotoiluna" vähän kuten autot, jolloin tällainen ratkaisu tuntuu kun iskisi tikulla silmään. Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan! |
Joees 30.09.2007 19:21:45 | |
---|
Eli nyt kaiken alkuskeidan ja jahkaamisen jälkeen: miten Telellä pärjää vähän suoraviivaisemmassakin menossa kun tuo kantri ja roots-meininki, johon se usein yhdistetään, ei kuitenkaan ole ihan sitä ominta alaa? Itse kun olen selkeästi enemmän rhythm- kuin lead-kitaristi. Pärjäänkö yksikelaisilla vai suositteletteko humbuckereita? Jos suosittelette, kuinka pitkälle pelkällä kaulahumbuckerilla pärjää? Kiitokset jos joku vaivautuu ottamaan tästä selvää! Miksipä telellä ei pärjäisi suoraviivaisemmassakin menossa? Onhan sillä kolmen soinnun räimettä soitettu iät ja ajat. Kyllä yksikelasilla pärjää vaikka missä. Kysehän on siitä mitä sä tarvit. Kyllähän kaksikelaset jytkymmät soundit antaa, mutta onko se sitten haluttu juttu, en tiiä. Kyllä tuo telen yksikelainen tallamikkikin jytisee ihan sopivasti. Sopivan räkäinen on se. Pelkällä kaulahumpparilla pärjää juu, mutta jos on enemmänkin säröä käytössä niin muhjuksi se soundi kovin helposti menee ja se ei kuitenkaan liene haluttu juttu. Jos minä olisin sinä ja haluaisin telen, kokeilisin ihan miten se futaa tavallisella mikityksellä. Jos ei toimi, kokeilisin ekana jotakin muuta ritsaa. Jos muut ritsat eivät tunnu käsissä lähellekään yhtä hyviltä kuin tele, vaikka soundaisivatkin hyvälle, rupeisin ehkä funtsimaan jotta mitä erilaisilla mikeillä voisi saada lisää telecasteriin niin että se futaisi. Lopuksi, luulisin kyllä jotta pärjäät ihan perustelellä. Ellet tosiaan mitään über-jytkyä nyrkkiä tarvi. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |