![]() 20.03.2007 22:59:41 (muokattu 20.03.2007 23:28:58) | |
---|---|
Jos suuttuu herkästi niin on parempi pysyä pois noista musiikkikaupoista ja tilata vain t-kaupasta. Eli myyjien vinoilu on yleinen käytäntö musaliikkeissä, joka ihmisten on vain pakko hyväksyä? Jos kaverisi kysyy jotakin, käyttäydytkö yleensä niin, että etsit porsaanreiän hänen käyttämästään sanamuodosta ja siihen vedoten annat vastauksen, joka ei kaveriasi hyödytä millään tavalla? Mä en usko että näin on, enkä siis näe mitään järkisyytä sille, mikä oikeuttaisi sellaisen käytöksen musaliikkeen myyjille, tai miksi puolustelet sellaista käytöstä. Jos heppu kysyy myyjältä, että onko piuhoja ja myyjä vastaa, että on. Sehän tarkoittaa selkeästi sitä, että myyjä odottaa kysyjältä hiukan tarkennusta. (Mikäli kysyjä on todella ostoaikeissa.) Myyjä ei sitten voinut vastavetona kysyä, minkälaisen piuhan asiakas haluaa? Miksi joku kysyisi musaliikkeestä, että onko heillä piuhoja, ellei haluaisi ostaa sellaista? Ymmärtäisin pointtisi, jos kyse olisi kitaroista tai vahvistimista joita joku haluaa mahdollisesti vain kokeilla, mutta että piuhoista... Asiakaspalveluammatissa saa päivittäin vastata niin moniin tyhmiin kysymyksiin, että välillä on syytä laittaa kysyjä ajattelemaan hetkeksi, että mitähän sitä tuli sanottua tai edes mitä todella haluaa. Totta, asiakaspalveluammatissa saa vähän väliä vastata tyhmiin kysymyksiin. Huom, asiakaspalvelijan näkökulmasta tyhmiin kysymyksiin. On myös totta, että monta kertaa asiakas voisi miettiä mitä kysyy, mutta vaikka näin on, ei myyjän ole tarpeellista vinoilla asiakkaalle. Myyjä on (tai hänen pitäisi olla) asiantuntija-asemassa verrattuna asiakkaaseen, joten niihin tyhmiinkin kysymyksiin pitää pystyä vastaamaan vittuilematta - tämä opetetaan missä tahansa paikassa, jossa oikeasti kiinnitetään huomiota asiakaspalveluun. Asiakkaan tietämättömyydestä tai "tyhmyydestä" hiiltyminen on ammattitaidottomuuden osoitus myyjältä. Jos ajatellaan toisinpäin niin myyjä voisi hyvin kuvitella, että kysyjä vain vittuilee päin naamaa, hyvä, ettei heittänyt saman tien niskaperseotteella ulos. Ai että kun joku menee musiikkiliikkeeseen kysymään onko heillä piuhoja, voi myyjä lähtökohtaisesti olettaa, että asiakas vittuilee päin naamaa? Heheh, mietipä nyt mitä sanot - realiteetit hoi.. :-) Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä. Nimenomaan. Tyhmiä ovat ne, jotka kyselevät tyhmiä. Vielä tyhmempiä ovat ne, jotka tahallaan alentavat itsensä tyhmän kysyjän tasolle antamalla tyhmän vastauksen. Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 20.03.2007 23:04:54 (muokattu 20.03.2007 23:05:43) | |
Jos heppu kysyy myyjältä, että onko piuhoja ja myyjä vastaa, että on. Sehän tarkoittaa selkeästi sitä, että myyjä odottaa kysyjältä hiukan tarkennusta. (Mikäli kysyjä on todella ostoaikeissa.) Myyjä ei sitten voinut vastavetona kysyä, minkälaisen piuhan asiakas haluaa? Miksi joku kysyisi musaliikkeestä, että onko heillä piuhoja, ellei haluaisi ostaa sellaista? Ymmärtäisin pointtisi, jos kyse olisi kitaroista tai vahvistimista joita joku haluaa mahdollisesti vain kokeilla, mutta että piuhoista... Lopettakaa nyt jo hiusten halkominen. Jos ihminen on yhtään sosiaalisesti valveutunut, niin tulee toimeen vaikka myyjä haukkuisi kusipääksi joka toisessa lauseessa. Asenne kysymys. parempi pitää asenteena vain päämäärä saada kyseinen tuote mitä hakee, vaatii se sitten suuria ponnisteluja kiukun pidättelemiseksi tai ei. Ihmisillä on aivan liikaa ylpeyttä nykyään, monesti saavuttaa päämääränsä helpommin kun pitää turvan kiinni ja hymyilee.. tietysti unohtamatta moraalia ja arvoja, millaiset ne ikinä yksilöllä onkaan. en siis kehota ketään tappamaan toista ihmistä oman edun nimissä, mutta välillä on syytä olla hieman pelisilmää, jotta saavuttaa tavoitteensa, oli se tässä tapauksessa vaikka piuhan ostaminen vittumaiselta myyjältä I am the Horsemaster | |
![]() 20.03.2007 23:05:45 | |
Jos heppu kysyy myyjältä, että onko piuhoja ja myyjä vastaa, että on. Sehän tarkoittaa selkeästi sitä, että myyjä odottaa kysyjältä hiukan tarkennusta. (Mikäli kysyjä on todella ostoaikeissa.) Asiakaspalveluammatissa saa päivittäin vastata niin moniin tyhmiin kysymyksiin, että välillä on syytä laittaa kysyjä ajattelemaan hetkeksi, että mitähän sitä tuli sanottua tai edes mitä todella haluaa. Juuri näin. Ei aina jaksa joka hemmolle vääntää rautalangasta jos lähtökohta on et onks teillä piuhaa. Jos kysyt suljetun kysymyksen niin se olis syytä olla tarkka tyyliin "Onko teillä häiriösuojattua 6 metrin stereopiuhaa." Muussa tapauksessa voit ihan hyvin kysyä että missä tiellä on kitarapiuhat (jos sitä yleensä isohkoa hyllyä ei niillä omilla puusilmillä näe) ja mennä sinne itse ihmettelemään naruja (tosta alkuperäisestä myyjän olis tietty pitänyt jättää se maitokauppa bs pois. Eihän asiakasta tarvii tosissaan kurittaa). Toki myyjillä on parempia ja huonompia päiviä mutta yleensä homma toimii parhaiten niin että asiakas miettii edes vähän etukäteen mikä on tarve ja miten homman esittää. Jos tuosta ylläolevasta ei ostaja tajua tarkentaa ei kauppaa synny ja väitän että se ostaja tarvii piuhan jostain kipeämmin kuin myyjä sen yhden dealin. Normaali olettamus musiikkiliikkeiden asiakkailla tuntuu olevan että mennään kauppaan takki auki ja kuittaillaan myyjälle. Sen jälkeen myyjä valkkaa tuotteet (siis tekee asiakkaalle kuuluvan ajatustyön) jonka jälkeen rongutaan alennukset ja takakäteen mussutetaan kun se myyjä ei ollutkaan ajatustenlukija eikä hoksannut että Landolalla ei voikkaan vuoden päästä soittaa Metallicaa treeneissä. Itse odotan kaupassa helvXXXn hyvää palvelua siksi että mä tiedän mitä haluan ja osaan kysyä että onko teillä sitä ja sitä ihan tyyppimerkkiin asti. Tällöin homman pitäisi olla myyjälle helppoa ja jos siinä kohtaa tulee kuittia niin sit antaa olla. Kaupankäynnin ammattilaisena olen havainnut kuinka tärkeetä on se että asiakkaalla on käsitys siitä mitä se on ostamassa. Kaupittelen modulaarisia systeemejä teollisuuden parissa ja muutama vuosi sitten asiakas oli tilaamassa systeemiä ilman mitään lähtötietoja. Ainoo ongelma että hintahaarukka (järjestelmän ydinkokoonpanolle) on 100€-150000€ niin on vaikea lähteä toimittamaan ja tyyppi kehtasi vielä vetää porot kun en osannut antaa noin hintaa siitä mitä systeemit yleensä maksaa. Ne kun aikan tehdään case by case. Jazz is not dead, it just smells funny.
Frank Zappa
Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä. | |
![]() 20.03.2007 23:09:30 (muokattu 20.03.2007 23:15:29) | |
välillä on syytä olla hieman pelisilmää, jotta saavuttaa tavoitteensa, oli se tässä tapauksessa vaikka piuhan ostaminen vittumaiselta myyjältä Tottakai, mutta oikeuttaako se mielestäsi myyjän typerän käytöksen? Siitähän tässä oli kyse, eikä siitä, kuka tarvitsee kipeämmin ja mitä. Edit: bfoc: Aika elitistinen suhtautumistapa sinulla muihin ihmisiin. Jos lähtökohta on se, että asiakkaan pitää tasan tarkkaan tietää mitä haluaa, ollaan aika pahasti metsässä. On aivan älytöntä olettaa, että kaikki aloittelijatkin osaisivat mennä liikkeestä pyytämään "häiriösuojattua 6 metrin stereopiuhaa". Myyjä on asiakkaaseen nähden asiantuntija-asemassa, tämä on asiakaspalveluammateissa aina lähtokohta, ja sinun pitäisi se tietää jos kerran sitä työksesi teet. Se tarkoittaa sitä, että myyjän tehtävä on neuvoa asiakasta tarvittaessa, oli asiakkaan kysymykset kuinka "tyhmiä" tahansa. Jos näin ei olisi, tavan musaliikkeiden olemassaololla ei olisi juuri mitään oikeutusta. Jos asiakas tietäisi tasan tarkkaan mitä haluaa, hänen ei tarvitsisi vaivautua kauppaan, vaan voisi netistä klikkailla haluamansa tuotteet, jotka toimitettaisiin hänen kotiovelleen. Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 20.03.2007 23:14:59 | |
Totta, asiakaspalveluammatissa saa vähän väliä vastata tyhmiin kysymyksiin. Huom, asiakaspalvelijan näkökulmasta tyhmiin kysymyksiin. On myös totta, että monta kertaa asiakas voisi miettiä mitä kysyy, mutta vaikka näin on, ei myyjän ole tarpeellista vinoilla asiakkaalle. Myyjä on (tai hänen pitäisi olla) asiantuntija-asemassa verrattuna asiakkaaseen, joten niihin tyhmiinkin kysymyksiin pitää pystyä vastaamaan vittuilematta - tämä opetetaan missä tahansa paikassa, jossa oikeasti kiinnitetään huomiota asiakaspalveluun. Asiakkaan tietämättömyydestä tai "tyhmyydestä" hiiltyminen on ammattitaidottomuuden osoitus myyjältä. HUOM! Myyjä on asiantuntija vain myymisensä tuotteiden osalta ja monesti asiantuntemusta voidaan käyttää vasta kun asiakas ilmaisee tarpeensa kunnolla. On aikas vaarallista myyjän kannnalta lähteä tyrkyttämään omia ideoitaan ennen kun asiasa tietää mitä tarvitsee. Jos asiakas on ihan kujalla niin lähestymistapa voisi olla "minkälainen piuha sopii siihen ja siihen tarkoitukseen kun itse en tiedä." Sillä asiakaspalvelijallakin pitää olla oikeus viheltää peli poikki jos asiakas ei osaa tehdä päätöksiä tai edes rajata tarpeitaan mitenkään. Jazz is not dead, it just smells funny.
Frank Zappa
![]() 20.03.2007 23:16:17 (muokattu 20.03.2007 23:17:32) | |
Tottakai, mutta oikeuttaako se mielestäsi myyjän typerän käytöksen? Siitähän tässä oli kyse, eikä siitä, kuka tarvitsee kipeämmin ja mitä. no ei nyt tietenkään joka tilanteessa, mutta tässä esimerkissä myyjän käytöksellä ei ole mitään väliä:) toki kaikki on kovin kaavamaista ja harmaata, jos pystyy sivuttamaan täysin muiden ihmisten suhtautumisen sua kohtaan, mutta tietyissä tilanteissa siitä on paljon hyötyä. Kapakoissa tämä on hyvä taito, tappelulta välttyy aina:D I am the Horsemaster | |
![]() 20.03.2007 23:18:35 (muokattu 20.03.2007 23:27:20) | |
HUOM! Myyjä on asiantuntija vain myymisensä tuotteiden osalta ja monesti asiantuntemusta voidaan käyttää vasta kun asiakas ilmaisee tarpeensa kunnolla. On aikas vaarallista myyjän kannnalta lähteä tyrkyttämään omia ideoitaan ennen kun asiasa tietää mitä tarvitsee. Eikö mielestäsi lauseesta "Onko teillä piuhoja?" tule selväksi, mitä asiakas tarvitsee? Jos asiakas on ihan kujalla niin lähestymistapa voisi olla "minkälainen piuha sopii siihen ja siihen tarkoitukseen kun itse en tiedä." Sillä asiakaspalvelijallakin pitää olla oikeus viheltää peli poikki jos asiakas ei osaa tehdä päätöksiä tai edes rajata tarpeitaan mitenkään. Tottakai, mutta nyt puhutaan tuosta aiemmasta tilanteesta. Aivan kuten itse sanoit, sopiva vastaus olisi ollut kysyä asiakkaalta, millaisen piuhan hän haluaa. Sopiva vastaus sen sijaan ei ole alkaa vinoilla asiakkaalle, niin kuin myyjä oli ko. tilanteessa tehnyt. masterhat: no ei nyt tietenkään joka tilanteessa, mutta tässä esimerkissä myyjän käytöksellä ei ole mitään väliä:) toki kaikki on kovin kaavamaista ja harmaata, jos pystyy sivuttamaan täysin muiden ihmisten suhtautumisen sua kohtaan, mutta tietyissä tilanteissa siitä on paljon hyötyä. Kapakoissa tämä on hyvä taito, tappelulta välttyy aina:D Ai myyjän käytöksellä ei ole mitään väliä? Heheh, ehkei sulle, mutta aika monille on. Tässä länsimaisessa kulttuurissa ei yksinkertaisesti ole aivan sama, miten ihmisille puhuu. Se, että joku on eri mieltä, ei muuta sitä tosiasiaa, että suurin osa ihmisistä tykkää saada asiallista palvelua kaupassa. En tiedä susta, mutta ainakakaan minä en tykkäisi elää maailmassa, jossa ihmisiä ei kohdeltaisi ihmisinä. Ihan hyvä esimerkki muuten, mutta musaliikkeiden myyjät eivät yleensä ole humalassa. :-) Kapakoissa toisten juttujen sivuuttaminen on kyllä todella hyvä taito, mutta kenenkään ei pitäisi tarvita sellaista taitoa musaliikkeessä, tai ihan missä tahansa kaupassa asioidessaan. Vai oletko eri mieltä? Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 20.03.2007 23:28:30 (muokattu 20.03.2007 23:30:36) | |
Ai myyjän käytöksellä ei ole mitään väliä? Heheh, ehkei sulle, mutta aika monille on. Tässä länsimaisessa kulttuurissa ei yksinkertaisesti ole aivan sama, miten ihmisiä kohtelee. Se, että joku on eri mieltä, ei muuta sitä tosiasiaa, että suurin osa ihmisistä tykkää saada asiallista palvelua kaupassa. En tiedä susta, mutta ainakakaan minä en tykkäisi elää maailmassa, jossa ihmisiä ei kohdeltaisi ihmisinä. se on niin tilannekohtaista. itse kohtelen muita aina niin hyvin kuin mahdollista, mutta jos joku kohtelee mua huonosti, niin en anna sen olla esteenä tavoitteeni saavuttamiselle. ei kukaan tietysti montaa vuotta vittuilua jaksa kuunnella jne. mutta jos myyjä haistattelee mulle kun meen ostamaan piuhaa, niin kyllä mä sen melko hyvin pystyn sivuuttamaan. Tietysti se voi vaikuttaa tulevaisuudessa asiointiini kyseisessä liikkeessä, mutta itse en ainakan jaksa moisia murehtia. kai sillä oli joku syy olla vittumainen:) ja seuraavana päivänä plektraa ostamaan hymyssä suin E: itse asiassa erään musaliikkeen myyjä oli aina viskihuuruissa soittelemassa bluesia, mutta se oli loistava tapaus:) Mutta siitä taidosta on hyötyä ihan jokapäiväisessä elämässä (ei siis viskihuuruissa bluesin soittamisesta..), ikinä ei tiedä millainen tilanne tulee vastaan ja milloin on parempi jättää kaverin suhtautuminen omaan arvoonsa I am the Horsemaster | |
![]() 20.03.2007 23:33:06 | |
bfoc: Aika elitistinen suhtautumistapa sinulla muihin ihmisiin. Jos lähtökohta on se, että asiakkaan pitää tasan tarkkaan tietää mitä haluaa, ollaan aika pahasti metsässä. On aivan älytöntä olettaa, että kaikki aloittelijatkin osaisivat mennä liikkeestä pyytämään "häiriösuojattua 6 metrin stereopiuhaa". Myyjä on asiakkaaseen nähden asiantuntija-asemassa, tämä on asiakaspalveluammateissa aina lähtokohta, ja sinun pitäisi se tietää jos kerran sitä työksesi teet. Se tarkoittaa sitä, että myyjän tehtävä on neuvoa asiakasta tarvittaessa, oli asiakkaan kysymykset kuinka "tyhmiä" tahansa. Jos näin ei olisi, tavan musaliikkeiden olemassaololla ei olisi juuri mitään oikeutusta. Jos asiakas tietäisi tasan tarkkaan mitä haluaa, hänen ei tarvitsisi vaivautua kauppaan, vaan voisi netistä klikkailla haluamansa tuotteet, jotka toimitettaisiin hänen kotiovelleen. Kuten kahdessa edellisessä kirjoituksessani jo laitoin: Suljettuun kysymykseen vastataan kyllä tai ei jolloin kysymysken pitää olla niin tarkka että vastaus on mielekäs. Muussa tapauksessa kannattaa ehkä kysymys asettaa järkevämmin jolloin se elämä helpottuu ihan oikeesta muussakin kanssakäymsiessä kuin musakaupoissa. Ei katsos tarvii kaikkien miettiä et mitähän toi tyyppi tarkottaa. Myyjä on asiantuntija-asemassa vain tuotteisiin nähden, asiakas on asiantuntija omassa tarpeessaan joka hänen tulee selvittää myyjälle ennen kuin myyjän asiantuntemusta voidaan hyödyntää. Jos asiakkaalla ei ole mitään hajua tarpeestaan eikä osaa sitä rajata, ei myyjä voi suositella tuotetta. Siinä ei ole mitään elitististä. Oikeassa maailmassa sillä suojaa oman hanurinsa koska itse et kuitenkaan voi määrittää asiakkaan tarvetta. Siis jos asiakas haluaa apua, pyytäköön sitä. Tässäkin toipcissa on n kpl kirjoituksia siitä kun myyjä ramppaa kyselemässä silloin kun hemmo haluaa testata rauhassa kitaraa. Eikös ole selkeämpää että myyjältä kysytään tietoja jos niitä tarvitaan. Toki palvelutasoon ja keskustelun avaamiseen pitää löytää jokin keskitie mutta ei tarpeen määrittelyä voi myyjällekkään jättää. Muutenhan me ollaan kohta luottokortin kanssa kysymässä myyjältä et rupeisinko soittamaan trumpettia vai balalaikkaa vai ostaisinko sittenkin hevosen. Myyjän asiantuntemus on takuu- ja testimahdollisuuksien lisäksi mulle ne jutut miksi käytän soitinliikkeitä. Jostain se tuoteinffo on saatava ja hyvästä soitinkaupasta sitä saa inffoa jos osaa kysyä niin että se myyjä tulkitsee kysymyksen niin että toi räkänokka ei halua päteä vaan oikeasti haluaa tietoa. Jazz is not dead, it just smells funny.
Frank Zappa
![]() 20.03.2007 23:33:17 | |
Mutta siitä taidosta on hyötyä ihan jokapäiväisessä elämässä (ei siis viskihuuruissa bluesin soittamisesta..), ikinä ei tiedä millainen tilanne tulee vastaan ja milloin on parempi jättää kaverin suhtautuminen omaan arvoonsa Heheh, kyllä me tästä ollaan samaa mieltä - ehdottomasti. Mutta kyse ei vieläkään ollut siitä, miten asiakas suhtautui myyjän käytökseen, vaan oliko myyjällä alkujaankaan oikeutta käyttäytyä typerästi ko. tilanteessa. Mun mielestäni ei ollut. Sitä asiaa ei muuta se, miten käytökseen jälkeenpäin suhtauduttiin. Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 20.03.2007 23:40:06 (muokattu 20.03.2007 23:53:02) | |
Tottakai, mutta nyt puhutaan tuosta aiemmasta tilanteesta. Aivan kuten itse sanoit, sopiva vastaus olisi ollut kysyä asiakkaalta, millaisen piuhan hän haluaa. Sopiva vastaus sen sijaan ei ole alkaa vinoilla asiakkaalle, niin kuin myyjä oli ko. tilanteessa tehnyt. Kuten sanoin se maitokauppalässytys oli amatöörimäistä ja epäsopivaa. Toisaalta se asiakaskin olisi voinut kysyä jotain muuta kuin "Onko teillä piuhoja." Josta päästää tuohon aiempaan tyhmään kysymykseen tyhmä vastaus -teemaan. En siis ole varsinaisesti kummankaan puolella mutta ne myyjät ihan oikeesti joutuu vääntämään näitä juttuja ihan tarpeeksi vuodesta toiseen jolloin alkaa sylettämään ne "onks plekui - onks kielii - onks piuhoja" -jutut varisnkin kun siinä piuhakauppja hieroessa voi joku Gibsonin ostaja kyllästyä seisoskelemaan kassalla. Siis tällä asialla on kaksi puolta ja vain yksi asia on varmaa. Jos asiakas ja myyjä on kummatkin kysymättä tarkennuksia, kauppa jää tekemättä ja väitän että asiakas tarvitsee piuhaa enemmän kuin se myyntivesseli sitä paria kate-euroa. Jos lähdet kysymään boutique-kitaraa tai kunnon pukivahvistinta niin myyjä voi tarvita kauppaa enemmän jolloin response on toisenlainen. Eikö mielestäsi lauseesta "Onko teillä piuhoja?" tule selväksi, mitä asiakas tarvitsee? Mielestäni ei. Esim T-kaupassa on instrumenttipiuhoja 108 kpl ja päälle kaiutin, PA, mikki - ja muut piuhat. Jazz is not dead, it just smells funny.
Frank Zappa
![]() 20.03.2007 23:47:52 | |
Heheh, kyllä me tästä ollaan samaa mieltä - ehdottomasti. Mutta kyse ei vieläkään ollut siitä, miten asiakas suhtautui myyjän käytökseen, vaan oliko myyjällä alkujaankaan oikeutta käyttäytyä typerästi ko. tilanteessa. Mun mielestäni ei ollut. Sitä asiaa ei muuta se, miten käytökseen jälkeenpäin suhtauduttiin. mä en kai seurannut sit keskustelua kovin tarkasti. Siihen mä en ota kantaa mihin kelläkin on ja mitä oikeuksia, tietysti laissa pitää pysytellä, mutta mun puolesta myyjällä on oikeus käyttäytyä juuri niinkuin haluaa, vaikka liikkeen omistajalle ja (ja tietysti itelleen) hallaa tekee. Joidenkin ihmisten mielestä on oikeutettua räjäyttää pommi ostoskeskuksessa, ja joidenkin mielestä ei. Toiset pitävät oikeutettuna ja jopa kunniatehtävänään lentää päin WTC:tä, vaikka siellä on todella paljon viattomia ihmisiä. Ja me lakaisemme asian yhden lauseen alle länsimaissa= Terrorismi. Lentäjä on varmasti ollut mielestään erityisen oikeutettu tekoonsa. Tämän takia en halua ottaa kantaa kenellä on oikeus minkäkinlaiseen käytökseen. Nyt vetäydyn pois huonojen kirjoituksieni kanssa, ja toivon että tämä ketju saadaan takaisin raiteilleen.. I am the Horsemaster | |
![]() 20.03.2007 23:49:05 (muokattu 21.03.2007 00:01:41) | |
bfoc: Samaa mieltä ilmeisesti ollaan, puhuttiin eri asioista. Sä selitit asiakkaan käytöstä typeräksi, mä selitin myyjän käytöstä typeräksi. Kyllä mä tiedän mihin kaikkeen musaliikkeen myyjät joutuvat vastaamaan, olen ollut musaliikkeessä töissä. En kauaa, mutta sen verran, että tiedän mikä on homman nimi. Ja olen edelleen sitä mieltä, että paljon typerämpää kuin kysyä huonosti muotoiltu kysymys, on tietoisesti alentaa itsensä sen tasolle ja antaa vielä tyhmempi vastaus. Asialla ei ole mitään tekemistä suljettujen kysymysten ja asiakkaan tietojen kanssa, koska kyse ei ole siitä, mitä sanotaan, vaan mitä tarkoitetaan. Käytännön elämässä on aivan älytöntä tehdä ongelma moisesta semantiikasta, kun kuitenkin ymmärretään suurinpiirtein mitä toinen tarkoittaa. Ihmisiä pitää kohdella ihmisinä. Siitä tässä mun vaahtoamisessa on kokoajan ollut kyse. masterhat: ...ja toivon että tämä ketju saadaan takaisin raiteilleen.. Vaikka vetäydytkin pois keskustelusta, mun on pakko esittää kysymys. :-) Eikö parhaillaan tapahtuva väittely koske juuri sitä, mitä otsikossa lukee? Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 20.03.2007 23:50:01 | |
Kuten kahdessa edellisessä kirjoituksessani jo laitoin: Suljettuun kysymykseen vastataan kyllä tai ei jolloin kysymysken pitää olla niin tarkka että vastaus on mielekäs. Muussa tapauksessa kannattaa ehkä kysymys asettaa järkevämmin jolloin se elämä helpottuu ihan oikeesta muussakin kanssakäymsiessä kuin musakaupoissa. Ei katsos tarvii kaikkien miettiä et mitähän toi tyyppi tarkottaa. Eikö olisi kuitenkin helpompaa lähteä kartoittamaan asiakkaan tarpeita, jos hän ei itse niistä ole täysin selvillä. Kysellään vaikkapa mihin tarkoitukseen ko. tuotetta tarvitaan. Esim. tässä piuha-tapauksessa tuleeko piuha koti- vai keikkakäyttöön. Halutaanko kestävä ja laadukas vai riittääkö ihan peruspiuha. Pituus jne. Myyjä on asiantuntija-asemassa vain tuotteisiin nähden, asiakas on asiantuntija omassa tarpeessaan joka hänen tulee selvittää myyjälle ennen kuin myyjän asiantuntemusta voidaan hyödyntää. Jos asiakkaalla ei ole mitään hajua tarpeestaan eikä osaa sitä rajata, ei myyjä voi suositella tuotetta. Mielestäni myyjä voi aivan hyvin suositella ja esitellä tuotteita, jos siis asiakas tietää edes jonkinlaisen yläkäsitteen, mitä haluaa. Eipä meistä kuitekaan kukaan mene musakauppaan mitään akvaariokaloja ostamaan. Asiakas ei välttämättä tiedä kuin juuri sen yläkäsitteen (esim. piuha, kitara, vahvistin, tietokone, pesukone jne.) ja tällöin mielestäni myyjä voi kohteliaasti kartoittaa asiakkaan tarpeita. Jos asiakkaasta ei sittenkään saa irti mitään lisätietoja, niin lätkäistään joku allaround-malli kouraan. Myyntiähän tässä on tarkoitus tehdä, eikös vain? Toki palvelutasoon ja keskustelun avaamiseen pitää löytää jokin keskitie mutta ei tarpeen määrittelyä voi myyjällekkään jättää. Muutenhan me ollaan kohta luottokortin kanssa kysymässä myyjältä et rupeisinko soittamaan trumpettia vai balalaikkaa vai ostaisinko sittenkin hevosen. Ei voi ei, mutta mitä itse olen kaupanalalla työskennellessäni huomannut, niin asiakas kyllä tietää vähintään juuri sen yläkäsitteen, mitä haluaa. Eipä ole vielä tullut vastaan asiakasta, joka ei kauppaan astuessaan tiedä _yhtään_ mitään, mitä ostaisi. kaikki täällä on tosi ärsyttäviä homotaiteilijoita!! kaikki te ootte tommosii massataiteilijoita jotka on olevinaan niin vitun yksilöllisiä ja uniikkeja ku kuuntelette jotain vitun fuusiojatsii ja jimi hendrixii ja pekka pohjolaa - kenkälaatikko - | |
![]() 21.03.2007 00:00:26 | |
En siis ole varsinaisesti kummankaan puolella mutta ne myyjät ihan oikeesti joutuu vääntämään näitä juttuja ihan tarpeeksi vuodesta toiseen jolloin alkaa sylettämään ne "onks plekui - onks kielii - onks piuhoja" -jutut varisnkin kun siinä piuhakauppja hieroessa voi joku Gibsonin ostaja kyllästyä seisoskelemaan kassalla. Tässä tapauksessa ehdottaisin ko. myyjälle alan vaihtoa ja Gibsonin ostajalle parempaa pinnaa. Siis tällä asialla on kaksi puolta ja vain yksi asia on varmaa. Jos asiakas ja myyjä on kummatkin kysymättä tarkennuksia, kauppa jää tekemättä ja väitän että asiakas tarvitsee piuhaa enemmän kuin se myyntivesseli sitä paria kate-euroa. Näinhän se on. Tosin jos se asiakas ei muuta sano kuin, että haluaa piuhan, niin sitten kysellään vähän, että minkäslainen piuha. Jos lähdet kysymään boutique-kitaraa tai kunnon pukivahvistinta niin myyjä voi tarvita kauppaa enemmän jolloin response on toisenlainen. Valitettavasti näin. Mielestäni kuitenkin asiakkaita pitäisi kohdella samalla (ja hyvällä) tavalla, ostavat he sitten piuhan tai Gibsonin. Meillä ainakin kaupan taukohuoneen ovessa lukee isoilla kirjaimilla, että: "Muista: asiakas on viime kädessä se, joka maksaa palkkasi!" Ei anna hyvää kuvaa liikkestä, että kalliiden tuotteiden ostajille tarjotaan shampanjat ja muille asiakkaille portsari toteaa, notta ei tänään, eikä varsinkaan tolla pärställä. kaikki täällä on tosi ärsyttäviä homotaiteilijoita!! kaikki te ootte tommosii massataiteilijoita jotka on olevinaan niin vitun yksilöllisiä ja uniikkeja ku kuuntelette jotain vitun fuusiojatsii ja jimi hendrixii ja pekka pohjolaa - kenkälaatikko - | |
![]() 21.03.2007 00:03:20 | |
Eikö olisi kuitenkin helpompaa lähteä kartoittamaan asiakkaan tarpeita, jos hän ei itse niistä ole täysin selvillä. Kysellään vaikkapa mihin tarkoitukseen ko. tuotetta tarvitaan. Esim. tässä piuha-tapauksessa tuleeko piuha koti- vai keikkakäyttöön. Halutaanko kestävä ja laadukas vai riittääkö ihan peruspiuha. Pituus jne. Olisi varmasti mutta yhtä hyvin henkilö voi kauppaan mennessään miettiä niitä ja juttuja ja kysyä millainen piuha tähän käy tai indikoida muuten avuntarpeensa. Se yläasteen 15v kitarasankari menee kuitenkin kauppaan ja kysyy onks piuhoja ja vetää porot kun switä yrittää auttaa. Sitä vaan yritän näin ammattimyyjän näkökulmasta kertoa teille ystäville että jos rajaa sen tarpeen mahd tarkasti ja ilmeisee mistä asioista on epävarma, myyjän on helpompi toimia ja ainakin on selvää että asiaks haluaa apua. Lisätietoa ei ole kovinkaan hauska repiä hohtimilla asiakkaasta väkisin - ei edes silloin jos siitä on elanto kiinni. Mielestäni myyjä voi aivan hyvin suositella ja esitellä tuotteita, jos siis asiakas tietää edes jonkinlaisen yläkäsitteen, mitä haluaa. Eipä meistä kuitekaan kukaan mene musakauppaan mitään akvaariokaloja ostamaan. Asiakas ei välttämättä tiedä kuin juuri sen yläkäsitteen (esim. piuha, kitara, vahvistin, tietokone, pesukone jne.) ja tällöin mielestäni myyjä voi kohteliaasti kartoittaa asiakkaan tarpeita. Jos asiakkaasta ei sittenkään saa irti mitään lisätietoja, niin lätkäistään joku allaround-malli kouraan. Myyntiähän tässä on tarkoitus tehdä, eikös vain? Original casessa kysyttiin overall piuhoja. Voishan siitä suositella skittapiuhaa (kun niitä menee eniten) mut entäs kun se tyyppi laittaa sen piuhan nupin ja kaapin väliin ja käräyttää koko homman... Ei voi ei, mutta mitä itse olen kaupanalalla työskennellessäni huomannut, niin asiakas kyllä tietää vähintään juuri sen yläkäsitteen, mitä haluaa. Eipä ole vielä tullut vastaan asiakasta, joka ei kauppaan astuessaan tiedä _yhtään_ mitään, mitä ostaisi. Mulla valitettavasti tulee kuukausittain ja kysymys on vielä yritysten välisestä askartelusta. Mitään muuta ei voi kyn pyytää asiakasta tekemään lisäselvityksiä omassa päässä. Niihin ei pääse mitenkään muuten käsiksi niihin caseihin. Ehkäpä asetan tähän nöyrän loppuyhteenvetoni koska kai kaiken sanoin jota tähän voin sanoa: - tehkää elämä itsellenne helpoksi ja kysykää apua kun tarvitsette - jos tiedätte mitä haluatte kysykää sitä - muussa tapauksessa kysykää "Millä tuotteella tyydytän tämän ja tämän tarpeen" Ja tuossa original jutussa sekä ostaja että myyjä olisi voineet toimia paremmin. Jazz is not dead, it just smells funny.
Frank Zappa
![]() 21.03.2007 00:11:39 | |
Tämä musakauppojen myyjien ajoittainen töykeys on jotenkin musta aika käsittämätöntä, kun sitä kuitenkin niin usein omallekin kohdalle on sattunut. Jostain syystä he näyttävät olevan just about ainoa ryhmä asiakaspalvelun saralla, joilla tällaiseen toimintaan on ns. varaa. Niin, ja eikö se muka ole itsestäänselvyys, että tilanteessa, jossa asiakkaan kysymys jää jotenkin avoimeksi, tai epäselväksi, "helvettiäks sä ny meinaat"-asenteen sijasta voisi kysymystä Kohteliaasti yrittää tarkentaa? Ainakin aluksi. Niinkuin normaalistikin yleensä on tapana. Noh, onneksi rahansa saa edelleen viedä sinne minne parhaaksi näkee. :) Patriotism is a virtue for the vicious | |
![]() 21.03.2007 00:27:07 | |
Olisi varmasti mutta yhtä hyvin henkilö voi kauppaan mennessään miettiä niitä ja juttuja ja kysyä millainen piuha tähän käy tai indikoida muuten avuntarpeensa. Se yläasteen 15v kitarasankari menee kuitenkin kauppaan ja kysyy onks piuhoja ja vetää porot kun switä yrittää auttaa. Sitä vaan yritän näin ammattimyyjän näkökulmasta kertoa teille ystäville että jos rajaa sen tarpeen mahd tarkasti ja ilmeisee mistä asioista on epävarma, myyjän on helpompi toimia ja ainakin on selvää että asiaks haluaa apua. Lisätietoa ei ole kovinkaan hauska repiä hohtimilla asiakkaasta väkisin - ei edes silloin jos siitä on elanto kiinni. Ammattimyyjiä tässä ollaan itsekukin myös :) Myyjän on todellakin helpompi toimia, jos asiakas tietää mitä haluaa. Mutta myyjän työhön kuuluu myös opastaa asiakasta, mikäli asiakas ei osaa täsmentää tarpeitaan. Ja silloin esitellään tavaroita ja rajataan se tarpeellisuus, jolloin asiakas saa mitä tarvitsee. edelleenkin uskon, että 99,9% asiakkaista tietää sen mihin sitä piuhaa tms. aikoo käyttää. oli se sitten kitaran ja vahvistimen väliin tai hirttosilmukkaan. Original casessa kysyttiin overall piuhoja. Voishan siitä suositella skittapiuhaa (kun niitä menee eniten) mut entäs kun se tyyppi laittaa sen piuhan nupin ja kaapin väliin ja käräyttää koko homman... Tässä juuri ilmenee se kartoituksen tarpeellisuus. Kysytään mihin niitä piuhoja halutaan käyttää. Jos asiakas ei sitä tiedä, niin sitten ollaankin jo tilanteessa, jossa ko. asiakas on oikeasti vain tyhmä :) Sitten ei voi muuta kuin ystävällisesti todeta, että piuhoja on moneen tarkoitukseen ja en pysty suosittelemaan mitään piuhaa, jos ei tiedetä yhtään mihin tarkoitukseeen sitä tarvitaan. Jos asiakas tästä suuttuu, niin sitten antaa suuttua. Mulla valitettavasti tulee kuukausittain ja kysymys on vielä yritysten välisestä askartelusta. Mitään muuta ei voi kyn pyytää asiakasta tekemään lisäselvityksiä omassa päässä. Niihin ei pääse mitenkään muuten käsiksi niihin caseihin. Eli sulle tulee soittoja, joissa asiakas sanoo haluavansa vain ostaa jotain? Ilman edes minkäänlaista johtolankaa? Aika outoa toimintaa, sanoisin. Toki silloin voitaisiin kertoa lyhyesti mitä myydään. Tähän on muutenkin paha sanoa mitään, kun kaupiteltavia tuotteita löytyy maailmasta aika montaa laatua. Mutta tietenkin, jos kyseessä on tuote, joka vaatii ymmärrystä ja taustatietoa enemmän kuin muut, niin sitten homma on bueno. Ja tuossa original jutussa sekä ostaja että myyjä olisi voineet toimia paremmin. Jees, juurikin näin. Peace&Love. Eiköhän kuitenkin suurin osa meistä osaa asioida kaupassa asiallisesti, ja ne jotka ovat asiakaspalvelualalla, osaavat palvella hyvin. Ääritapauksia on kuitenkin harvakseltaan. kaikki täällä on tosi ärsyttäviä homotaiteilijoita!! kaikki te ootte tommosii massataiteilijoita jotka on olevinaan niin vitun yksilöllisiä ja uniikkeja ku kuuntelette jotain vitun fuusiojatsii ja jimi hendrixii ja pekka pohjolaa - kenkälaatikko - | |
![]() 21.03.2007 00:35:38 (muokattu 21.03.2007 00:37:47) | |
Eiköhän kuitenkin suurin osa meistä osaa asioida kaupassa asiallisesti, ja ne jotka ovat asiakaspalvelualalla, osaavat palvella hyvin. Ääritapauksia on kuitenkin harvakseltaan. Tästä saadaankin hyvä aasinsilta toiseen aiheeseen. Äsken käyty väittely käytiin tietenkin vain sen pohjalta mitä alunperin kerrottiin, ja se oli täysin spekulatiivista sen suhteen, mitä oli oikeasti tapahtunut. Tämä ketju on täynnä aivan uskomattomia juttuja. Totta puhuen, ne on suurimmalta osin mulla vain urbaanilegendaa. Itse en ole törmännyt ikinä oikeasti todella huonoon palveluun tai suoranaiseen vittuiluun musaliikkeen myyjiltä. Olen aina saanut asiallista palvelua. Saan nyt, ja muistan että sain myös silloin 13-kesäisenä. Kuinka yleistä tämä pään aukominen oikeastaan on? Vai onko kyse (niin kuin veikkaan) vain siitä, että huono kohtelu muistetaan paljon helpommin, ja aika ei kultaakaan muistoja, vaan multaa kuisteja entisestään? Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 21.03.2007 00:48:49 (muokattu 21.03.2007 00:50:44) | |
se on niin tilannekohtaista. itse kohtelen muita aina niin hyvin kuin mahdollista, mutta jos joku kohtelee mua huonosti, niin en anna sen olla esteenä tavoitteeni saavuttamiselle. ei kukaan tietysti montaa vuotta vittuilua jaksa kuunnella jne. mutta jos myyjä haistattelee mulle kun meen ostamaan piuhaa, niin kyllä mä sen melko hyvin pystyn sivuuttamaan. Tietysti se voi vaikuttaa tulevaisuudessa asiointiini kyseisessä liikkeessä, mutta itse en ainakan jaksa moisia murehtia. kai sillä oli joku syy olla vittumainen:) ja seuraavana päivänä plektraa ostamaan hymyssä suin Sinänsä olen samaa mieltä ettei tarvitse nokkaantua heti mutta minulla ei koskaan ole musakaupassa niin hätä saada ostostani suoritettua etten voisi luopua tavoitteestani SIINÄ KAUPASSA. Jos myyjä vittuilee niin minä käsken hänen lykätä ne häiriösuojatut 6 metrin stereopiuhat tai mitä nyt olivatkaan ahteriinsa ja häivyn. Asionti tapahtuu sen jälkeen tasan muissa kaupoissa. Jos ei muita kauppoja ole tarjolla niin Thomannilta saa vaikka joutuisikin vähän odottamaan. En siis ole varsinaisesti kummankaan puolella mutta ne myyjät ihan oikeesti joutuu vääntämään näitä juttuja ihan tarpeeksi vuodesta toiseen jolloin alkaa sylettämään ne "onks plekui - onks kielii - onks piuhoja" -jutut varisnkin kun siinä piuhakauppja hieroessa voi joku Gibsonin ostaja kyllästyä seisoskelemaan kassalla. Jos myyjältä kysytään että onko teillä piuhoja niin sen pitäisi jo sanoa että "ohjaa asiakas sinne missä piuhat ovat ja kysy millaista on mielessä" Ei silloin tarvitse jäädä tyhmänä seisomaan paikalleen että "Niin? On meillä, mitä sitten?" Se asiakas ei todellakaan kysy sitä siksi ettei se tiedä onko niitä vaan se on vain tapa sanoa että tahtoisin ostaa piuhaa. Asia ei tietenkään etene jos myyjä ei osoita mitään reaktiota vaan jää vain odottamaan. Piuhat ovat kaikissa kaupoissa, joissa olen asioinut olleet samalla suunnalla ja korkeintaan eri hylyillä eli mitään "tartteeko se mikkipiuhaa tuoltapuolelta vai kitarapiuhaa tältäpuolen kauppaa" -tilannetta ei ole tullut vastaan. Toki palvelutasoon ja keskustelun avaamiseen pitää löytää jokin keskitie mutta ei tarpeen määrittelyä voi myyjällekkään jättää. Muutenhan me ollaan kohta luottokortin kanssa kysymässä myyjältä et rupeisinko soittamaan trumpettia vai balalaikkaa vai ostaisinko sittenkin hevosen. Totta mutta jos myyjän asenne on heti kysymyksen kuultuaan että "Näyttääkö tää joltain vitun maitokaupalta? Tottakai meil on piuhoja." Niin en kyllä itse jaksa ruveta siinä enää asioimaan. Tyhmä pitää olla jos luulee että se asiakas huvikseen niitä kysymyksiä esittää. Ja jos asiakas esittää tuollaisen kysymyksen niin luulisi sen nyt olevan itsestään selvää että ohjaa sen edes niiden piuhojen luo tai esittää sen kysymyksen että minkä laista. Se on eri asia sitten jos asiakas tämän jälkeen ei tiedä mitä hakee mutta jos heti alussa jää vain vahtaamaan ja odottamaan niin ei tule mitään. Kaikin puolin tuntuu oudolta, vai onko vain niin että suomessa ei enää osata suomea? Ei ainakaan täälläpäin ole tullut vastaan sellaista tilannetta että kun joku kysyy että onko piuhaa niin kappias sanois vaan että on. Kyllä meilläpäin tajutaan heti kysyä että millaista piuhaa etsit. Ei se niin vaikeaa ole kysyä ja jos asiakas tämän jälkeen alkaa junnata niin hänelle voi sanoa että mieti rauhassa niin palvelen tätä herraa tässä välissä tjs. Lisätietoa ei ole kovinkaan hauska repiä hohtimilla asiakkaasta väkisin No ei niitä tässä nimenomaisessa tapauksessa olisi välttämättä tarvinnutkaan mutta kun kauppias käytöksellään sulki mahdollisuuden lisäselvennyksille niin ei oikein onnistunut. Kauppias oli töykeä ja asiakkaan ei tarvinnut sitä sietää. Edit. Jeps eli asiaa on puitu tarpeeksi joten jatkakaa;-) Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)