![]() 07.03.2015 16:04:53 (muokattu 07.03.2015 16:05:23) | |
---|---|
pappasfin: Hammasharjasta... Ne on varmaan ne mikit mitkä poimii sähkölaitteista häikkää. Meteliä saa aikaseksi esim. sopivan tuhdilla säröllä ja mikkien lähelle tuodulla kaukosäätimellä, jonka signaali kuuluu mikkien kautta nakutuksena tms.. Tää on kai niitä magneettijuttuja. Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos | |
![]() 07.03.2015 16:09:36 | |
Kaikista tärkein soundiin vaikuttava tekijä tai ylipätään musiikissa on se soittaja tai laulaja, jos hän osaa hommansa ja ottaa kuulijansa niin juttu on hanskassa. Paskakaan soittja jolla ei ole tyyliä, tekniikkaa eikä musiikista mitään tajua saati edes osaa väntää kamoistaan sitä soundia niin ei hyvää saa aikaan. Sen sijaan taitava mestari saa vähän huonommillakin kamoilla kuultavaa aikaiseksi jopa nautintoon asti (jos kamat ei ole este oikeasti). Soundi lähtee sormista ;D PappaSFin | |
![]() 07.03.2015 16:11:54 | |
Ziggy Bubba: Hammasharjasta... Ne on varmaan ne mikit mitkä poimii sähkölaitteista häikkää. Meteliä saa aikaseksi esim. sopivan tuhdilla säröllä ja mikkien lähelle tuodulla kaukosäätimellä, jonka signaali kuuluu mikkien kautta nakutuksena tms.. Tää on kai niitä magneettijuttuja. Ei ollut siitä kiinni, mä testasin asian tuomalla ilmassa sen laitteen kielien lähelle päälle eikä siitä kuulunut kuin suht läheltä se ääni, hihnatapin lähellä oleva testin kohta on tuosta selvästi pidemmällä eli se värinä oikeasti menee bodystä tallan kautta kieliin. (eli otin tämän huomioon asiassa testaamalla matkan josta sähkölaitteesta saattaisi häiriötä tulle tietyn matkan sisältä). PappaSFin | |
![]() 07.03.2015 16:19:27 | |
pappasfin: Mä laitoin sen hammasharja jutun koska oli eräässä kohdassa sanottu, ettei sieltä kitaran rungosta... Itse vain laitoin tuon jutun, siksi kun tuolla on linkitetty välillä kaikenlaista foliokenkä ja maapallo on litteä juttua. Ja tuo sinun kirjoituksesi oli linkitetty minulle. Se vain, että itse en ole tällaisia laittanut, enkä linkittänyt mitään youtube klippejä. Muutoin sinulta on tullut hyviä kirjoituksia, joille olen kyllä plussaakin laittanut. | |
![]() 07.03.2015 16:21:29 | |
FensonGibder: Juu tosi satunnaisesti oot, kun viimeisen 5 tunnin postaukset on kaikki tullut 2-15 minuutin sisään toisten postauksista.. Stalkkeri! Sä voit ettiä ne linkit ite, mä en niitä lähde enää tästä triidistä hakemaan kun tänne on joku oksentanut linkkien väliin kymmeniä sivuja 'pikku tiedemies kemisti' haukkuja. :) You reap what you sow.. Jos se tosiaan oli tuo, missä oli eri muotoisia kitaroita tutkittu ja sitten oltu äimistyneitä käppyröiden samankaltaisuudesta, niin eipä kyllä tarvitsekaan linkittää. Se on vielä heppoisempi tutkimus kuin se Toledon kyhäelmä. Eihän näissä tutkimuksissa ole mitään tieteellistä. Joku tallentanut käppyröitä koneelleen ja tehnyt siitä omat henkilökohtaiset tulkinnat. Täällä on jo monta kertaa selitetty ne tutkimusten ongelmat, mutta olet ne joka kerta ohittanut täydellisesti, joten niin tekisit varmasti nytkin, koska eivät sovi sinun pyhään sakramenttiisi kitaran puista. Mutta nyt on pakko kysyä, että oletko todella - siis ihan oikeasti - sitä mieltä, että nuo ovat esimerkkejä oikeasta, vakavasti otettavasta tieteellisestä tutkimuksesta? Että nuo kaksi ovat oikeasti tiedemaailman huippua tutkimuksen saralla? Että kovimman tason arvostetut tieteelliset kokeet ja tutkimukset ympäri maailmaa ovat juuri tuota tasoa? Oikeasti? Henkilökohtaisesti et näe mitään ongelmia tai puutteita näissä tutkimuksissa? Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 07.03.2015 17:31:44 | |
Laulava Kylätohtori: Mutta nyt on pakko kysyä, että oletko todella - siis ihan oikeasti - sitä mieltä, että nuo ovat esimerkkejä oikeasta, vakavasti otettavasta tieteellisestä tutkimuksesta? Että nuo kaksi ovat oikeasti tiedemaailman huippua tutkimuksen saralla? Että kovimman tason arvostetut tieteelliset kokeet ja tutkimukset ympäri maailmaa ovat juuri tuota tasoa? Oikeasti? Henkilökohtaisesti et näe mitään ongelmia tai puutteita näissä tutkimuksissa? Mulla ei ole oikein tarkkaa käsitystä mistä tässä threadissa oikein kiistellään, enkä ihan ymmärrä miksi ääntä pitää tutkia nimenomaan jollain mittauslaitteella. Tässä on joku tutkimus joka, ehkä, käsittelee tätä aihetta. Se näyttää tieteelliseltä, mutta on kirjoitettu ranskaksi, jota en osaa niin paljoa että jaksaisin yrittää ymmärtää. Tuo Toledo-tutkielma on jotenkin niin helppo ampua alas, ettei sitä tarvitse edes kommentoida. Tässä: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00538350/document | |
![]() 07.03.2015 17:42:15 | |
GiovanniDiRondo: Mulla ei ole oikein tarkkaa käsitystä mistä tässä threadissa oikein kiistellään, enkä ihan ymmärrä miksi ääntä pitää tutkia nimenomaan jollain mittauslaitteella. Tässä on joku tutkimus joka, ehkä, käsittelee tätä aihetta. Se näyttää tieteelliseltä, mutta on kirjoitettu ranskaksi, jota en osaa niin paljoa että jaksaisin yrittää ymmärtää. Tuo Toledo-tutkielma on jotenkin niin helppo ampua alas, ettei sitä tarvitse edes kommentoida. Tässä: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00538350/document En ymmärrä ranskaa, mutta tuossa on tutkittu kokeellisen moodianalyysin avulla sekä numeerisen menetelmän (FEM) avulla noita ominaistaajuuksia sekä -muotoja. Parametreinä siellä on mainittu materiaalin kimmokerroin (E), liukukerroin (G), sekä suppeumaluku (v). Toki tiheyskin on otettu huomioon. | |
![]() 07.03.2015 18:07:14 | |
Hämmentävä tuo Toledon tapaus on, mutta en väitä vastaan. On se kuitenkin tutkimus. Yleisesti talloista, jne. puhutaan esitteissä, tms. niin olen käsittänyt, että sieltä rungosta tulee myös jotain energiaa kieliin, jolla on muka vaikutusta. Tässäkin on minusta tyypillinen tapaus,.. Jos nyt käänsin asian päässäni edes oikein. http://www.seymourduncan.com/blog/t … string-theory-what-is-top-wrapping/ "Sustain Secondly, players report an increase in bottom end and sustain when they top-wrap, and they attribute this to the fact that the tailpiece is screwed right down against the body, creating a more efficient transfer of energy from the string into the body, and from the body back into the string. " | |
![]() 07.03.2015 18:19:45 | |
BigPapa: Tosin erisoundiselta sähkökitaralta. Kokeilematta tiedät? Se on joki uusi metodi joka saa varmasti suuren suosion tietyissä kansan riveissä. Riffi, nyt. | |
![]() 07.03.2015 18:28:21 | |
pappasfin: Mä laitoin sen hammasharja jutun koska oli eräässä kohdassa sanottu, ettei sieltä kitaran rungosta takasinpäin tai rungosta niitä värähtelyjä enää tule tallaan ja sitä kautta kieleen. Mä ainakin uskon, että niitä sieltä tulee ja soundiin vaikuttaa. Jos jollain niitä ei tule vaikka laittas sähköhammasharja kokeella niin ihmettelen eikö korvat kuule, mäkin meinaan pistin kuulokkeet kovalla, jotta äänet ei tule läpi ja selvästi kuuli kun bodyn ala-osaan lähelle hihnatappia laitteli sen hammasharjan, ääntä ei kuulunut jos ei ollut päällä ja äänen kuuli selvästi jos hammasharjan laittoi päälle, ja mulla oli sentään käsi kielillä mutetettuna ne eli kyllä mun päähäni tämä tarkoittaa sitä, että bodystä tallaan ja sitä kautta kielille tulee ääni ja mikki sen poimii. Mulle oli yllätys ettei EJ signaturessa tälläistä asiaa kuule, mä tein testin Fenderin American Std Telecasterilla, talla mikin ollessa valittuna. Voihan saman asian tehdä koputtelemalla jne. mutta itelle tuli mieleen värähtelevä laite ;D (nyt tuli vähän tuhmat mieleen tuosta "värähtelevästä laitteesta". Heps, uusi päivitys täältä! Kokeilin muutamalla halvemmalla kitaralla; korean ARIA pro II,FA-70:lla ja RG-350DX:llä. Niissä molemmissa naputtelu kuului tosin jälkimmäisessä ääni jäi lopulta volaa lisäämällä muun saundin alle. Koska EJ-stratossa ei kuulunut mitään millään volalla täytyy joku ero olla. Mikkien kiinnitys, suojaukset tai noissa kahdessa halpiksessa on todella kuumat mikit verrattuna EJ:hin. Täytyy jatkaa testejä eri kitaroilla.. Riffi, nyt. | |
![]() 07.03.2015 18:40:16 | |
FensonGibder: Kokeilematta tiedät? Näin typerää väitettä ei tarvitse kokeilla tietääkseen, että kuulostavat erilaisilta: FensonGibder: Vaikka vaihdat essiin vanhan pösön kaikukopaksi, niin se kuullostaa sähkökitaralta eikä pasuunalta. | |
![]() 07.03.2015 18:53:50 | |
Vellu64: "Sustain Secondly, players report an increase in bottom end and sustain when they top-wrap, and they attribute this to the fact that the tailpiece is screwed right down against the body, creating a more efficient transfer of energy from the string into the body, and from the body back into the string. " Ovat firmassa, varmaan lakimiehen ohjeesta, laittaneet tekstiin, että "soittajat kertovat sustainin lisääntyvän". Ilmeisesti eivät itse mittaa omia tuotteitaan tai sitten eivät saa sopivia tuloksia. Näin eivät jää valheesta itse kiinni. Riffi, nyt. | |
![]() 07.03.2015 18:55:24 | |
BigPapa: Näin typerää väitettä ei tarvitse kokeilla tietääkseen, että kuulostavat erilaisilta: FensonGibder: Vaikka vaihdat essiin vanhan pösön kaikukopaksi, niin se kuullostaa sähkökitaralta eikä pasuunalta. Ehkä sähköhammasharjalta jos pää punaisena oikein tinnittää? Riffi, nyt. | |
![]() 07.03.2015 18:59:17 | |
Mulla on Lottosen tekemä LP ja aikanaan saman kaverin tekemä superstrato. LP tietenkin mahonkia vaahterakannella ja strato leppää vaahterakaulalla. Molemmissa oli tallamikkinä Duncanin 59. Soundasivat erilaisilta. | |
![]() 07.03.2015 19:09:01 | |
BigPapa: Näin typerää väitettä ei tarvitse kokeilla tietääkseen, että kuulostavat erilaisilta: FensonGibder: Vaikka vaihdat essiin vanhan pösön kaikukopaksi, niin se kuullostaa sähkökitaralta eikä pasuunalta. Sulla on hämäävä tapa lainata, mut joo sähkökitaroilta ne kuullostaa - halusit tai et. Tuossa jokunen sivu sitten oli alumiinisähkiksiä videolla, ja ne kuulosti kyllä sähkökitaroilta - ei pösöltä tai pasuunalta.. Vahvistettuna signaali joko hämmästyttävän identtinen, tai häviävän pieni ero. Riippuu haluatko uskoa suomalaista tutkimusta vai usalaista. Riffi, nyt. | |
![]() 07.03.2015 19:16:53 | |
GiovanniDiRondo: enkä ihan ymmärrä miksi ääntä pitää tutkia nimenomaan jollain mittauslaitteella. Minäkin olen näköjään ihan vääräoppisesti kuunnellut ääntä korvilla. Onneksi isot pojat nyt kertoivat että sitä pitää katsoa silmillä käppyröistä. Pitää varmaan ostaa treenikselle joku laite piirtämään käppyrää, voi sitten katsella miltä soitto kuulostaa. | |
![]() 07.03.2015 19:20:30 | |
Gabe: Minäkin olen näköjään ihan vääräoppisesti kuunnellut ääntä korvilla. Onneksi isot pojat nyt kertoivat että sitä pitää katsoa silmillä käppyröistä. Pitää varmaan ostaa treenikselle joku laite piirtämään käppyrää, voi sitten katsella miltä soitto kuulostaa. Oikea väline tähän on puusilmä. Sijaitsee usein samassa päässä kuin puukorva. :D ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 07.03.2015 19:30:58 | |
blues guitar: Oikea väline tähän on puusilmä. Sijaitsee usein samassa päässä kuin puukorva. :D Kyä näin on. | |
![]() 07.03.2015 19:34:58 | |
blues guitar: Oikea väline tähän on puusilmä. Sijaitsee usein samassa päässä kuin puukorva. :D Toledon teknillinenYKKÖSyliopisto on juuri tutkinut että lasisilmä käy ihan yhtä hyvin, ei mitään merkitystä materiaalilla. Kokeile vaikka siten että täristät sähköhammasharjalla silmämunaa, ei resonoi yhtään korvassa vaikka kuset samalla pistorasiaan kun täristät hammasharjalla. Ilman sähköjä huomaa ehkä pieniä eroja lasisilman ja puusilmän välillä jos koputtelee kynnellä, mutta nämä eivät ole enää havaittavissa kun sähkö 230v kulkee kropan läpi. | |
![]() 07.03.2015 19:34:59 (muokattu 07.03.2015 19:52:44) | |
FensonGibder: Tuossa jokunen sivu sitten oli alumiinisähkiksiä videolla, ja ne kuulosti kyllä sähkökitaroilta - ei pösöltä tai pasuunalta.. Vahvistettuna signaali joko hämmästyttävän identtinen, tai häviävän pieni ero. Riippuu haluatko uskoa suomalaista tutkimusta vai usalaista. Kuulostihan ne varsin alumiinisilta joo. Vahvistettuna identtinen minkä kanssa? Ihan niinkuin muuten vaan identtinen jonkun kanssa? Identtinen itsensä kanssa tietty. Tutkimustuloksista ja käppyrän kuvista nettisivuilla on vähän huono kuulla mitään, siksi käytän korviani kitaroiden soundien havainnontiin. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)