Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 539 40 41 42 4374 75 76 77 78
Juzpe
14.07.2015 21:45:23 (muokattu 14.07.2015 21:45:38)

freakingenius: Onkos kukaan onnistunut puhkaisemaan tärykalvoa vaihtaessa kitaraan kieliä? Ei tunny kyllä mukavalta.

Pedaalilautaan poweria kiinnittäessä olen kyllä saanut metallisen poralastun kieleeni pystyyn...
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
Mental_Schok0_Gummi
11.09.2015 12:02:28

Edelleen Rotoja sekä GHS:ia käytän, sopivan sekalaisen sekavasti. Yleensä gauget ovat keskivahvuuksilla. Ehkä hieman hevympää päätä kait kuitenkin; siinä tasolla 10--52 tai 11-50 alueella liikutaan.
Kun kasvat isoksi, niin ymmärrät, että kysymys: "Kumpi on parempi, Marshall vai Behringer", on turha...
Sarko
11.09.2015 16:01:21
Tuntuu oudolta että 10-52 ois jotenkin "hevi" setti.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Laulava Kylätohtori
11.09.2015 16:05:04
Sarko: Tuntuu oudolta että 10-52 ois jotenkin "hevi" setti.

Eikös tuo ole medium...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
klobasa
11.09.2015 16:51:03
Elixir nanoweb 10-46. En kyllä suostu edes kokeilemaan muita niin kauan kuin noita vaan myydään järkevään hintaan.
sustain65
11.09.2015 17:17:29
Sarko: Tuntuu oudolta että 10-52 ois jotenkin "hevi" setti.

No eikös sellaisen setin nimi ole nimenomaan ole "heavy bottom" tms. ainakin jolllakin valmistajalla? (Vertautuen 10-46 settiin kai.) Joten siinä mielessä täysin nappiin.
Navdi
11.09.2015 22:19:21
Dunlopin Rev Willy's Mexican Lottery Brand Light 09-42 on tällä hetkellä kepeissä kiinni. Olisin hommannut kasit, ihan testimielessä, muttei löytynyt tukkurin listoilta. 9-42 -seteillä on soitettu jo toistakymmentä vuotta. Pari kertaa hairahtunut kymppisettiin, mutta aina palanut tuttuun ja turvalliseen.
mpekkanen
12.09.2015 16:38:50
Tuli laitettua 7-kielinen TOM tallainen aasian Jackson slidekannel vireeseen. GHS ja Addariota kieliä.
Kun normaalista on 7-kielisen viritys H,E,A,D,g,h,e.
Tähän tuli laitteu 011, 016, 020, 024 flatwound, 022, 018, 014.
Keskimmäinen on siis perussävel, joka on tuo flatwound ja muut ovat punomattomia saman oktaavin sisällä olevia ääniä. 022=skaalan toinen sävel, 020=skaalan kolmas sävel, 018=skaalan neljäs sävel, 016=skaalan viides sävel, 014=skaalan kuudes sävel ja 011=skaalan seitsemäs sävel.

Virityksiä muuttamalla 7-sävelen skaaloja on yhteensä 66 erilaista ja niistä jokaisesta 7 eri moodia. Eli mahdollisia viritystapoja on ainakin 7x66 :)
Tosin ihan kaikkiin näihin virityksiin ei tämä kielitys ole paras mahdollinen, mutta kyllä tällä suurimman osan voi jotenkin hoitaa.
Flatwound matalimmassa kielessä on siksi, ettei vinkumista tapahtuisi kun tätä soitetaan slidellä ja ollaan aina yhdessä nauhassa kerrallaan ja sitten siirrytään toiseen. Kuulostaa kanteleen, koran ja kitaran joltain risteytykseltä tämä.
Tällä kitaralla en ole vielä kerennyt mitään nauhoittamaan, mutta Youtubesta löytyy hakusanoilla "Slidekannel" jos jotain kiinnostaa kuunnella miltä tällainen kuulostaa.
Siellä olevat pätkät ovat jo vanhoja ja usea 5-kielisellä soitettu, mutta löytyy kyllä 7-kielisiäkin.
yanera
13.09.2015 14:47:53

Pääsääntöisesti Elixir 10-46 440 vireellä.
Randall, Peavey, Krank - Läpi Orangen.
heviäijä
14.09.2015 19:05:21 (muokattu 14.09.2015 19:16:25)
Laulava Kylätohtori: Soundi vähän kulahtanut stratossa - ei ihme, sillä kielet ovat jo varmaan puoli vuotta vanhat.

Ajattelin nyt tilata normaalit D'addariot ja testata, onko ne oikeasti hintansa verran huonommat kuin NYXL:t. Tykkään kyllä NYXL:stä, mutta kokeillaan nyt, onko ne oikeasti sen paremmat kuin tavalliset.

Samalla voisi vielä testata tavallista kymppisettiä ja 10-52:sta, että kuvittelenko vain sen 10-52 paremmuuden, vai onko ne paksummat alakielet todella paremmat...

Mitenkäs muut NYXL-käyttäjät? Pysyttekö NYXL:ssä vai onko vaihtunut tavallisiin?

Vastaan vanhaan viestiin. Laitoin tollaset. En tykännyt ja nykyään Ernie Ball 9-46. Mulla vaan on viikon soittelun jälkeen kitaran kielet ällöttävän paskaset. Jotain pitäis keksiä.
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Laulava Kylätohtori
14.09.2015 19:20:18
heviäijä: Vastaan vanhaan viestiin. Laitoin tollaset. En tykännyt ja nykyään Ernie Ball 9-46. Mulla vaan on viikon soittelun jälkeen kitaran kielet ällöttävän paskaset. Jotain pitäis keksiä.

Juu, päivitystä. Päädyin 10- sekä 10-52-settien jälkeen normi 11-settiin. Soundi on parempi kuin noissa kummassakaan, samoin tatsi. Tällasillahan mä varmaan toistakymmentä vuotta soittelin, joten tämä on vaan paluu harharetkien jälkeen vanhaan ja hyväksi havaittuun. Tällä hetkellä kiinni D'addariot, mutta pitää katsoa, jaksanko NYXL:iä testata.

Oletkos jo Elixirit testannut?
Metalkallo
14.09.2015 20:54:10 (muokattu 14.09.2015 20:54:42)
heviäijä: Vastaan vanhaan viestiin. Laitoin tollaset. En tykännyt ja nykyään Ernie Ball 9-46. Mulla vaan on viikon soittelun jälkeen kitaran kielet ällöttävän paskaset. Jotain pitäis keksiä.

Mä ainakin lähes joka soittelun jälkeen jos kädet on hikoilleet soittaessa suht paljon niin vähän kostutan jotain rättiä tai erillistä paitaa ja pyyhin kielet sillä käyden joka kielen läpi yksitellen vetäisten. Nopeaa ja helppoa, ilmaista. Ei oo ainakaan itselläni koskaan ruostunut kielet tuosta tai muuta, pysynyneet puhtaampina kuin jos ei pyyhkisi ollenkaan.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
heviäijä
14.09.2015 21:50:28
Metalkallo: Mä ainakin lähes joka soittelun jälkeen jos kädet on hikoilleet soittaessa suht paljon niin vähän kostutan jotain rättiä tai erillistä paitaa ja pyyhin kielet sillä käyden joka kielen läpi yksitellen vetäisten. Nopeaa ja helppoa, ilmaista. Ei oo ainakaan itselläni koskaan ruostunut kielet tuosta tai muuta, pysynyneet puhtaampina kuin jos ei pyyhkisi ollenkaan.

Minäkin pyyhin kieliä soiton jälkeen. Nuo NYXL:t olivat oikein hyviä kieliä, mutta bendatessa oli hankaava tuntuma. Tiedä sitten onko kielissä? Pientä kuluma viivaa on nauhojen päällä. Kitara omistettu 2kk. Ei hankaa enää kun vaihdoin ernie balleihin.
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Laulava Kylätohtori
14.09.2015 22:19:49
heviäijä: Minäkin pyyhin kieliä soiton jälkeen. Nuo NYXL:t olivat oikein hyviä kieliä, mutta bendatessa oli hankaava tuntuma. Tiedä sitten onko kielissä? Pientä kuluma viivaa on nauhojen päällä. Kitara omistettu 2kk. Ei hankaa enää kun vaihdoin ernie balleihin.

Ne taitavat olla vähän kovempia, eli kyllä se varmaan oli juurikin niistä kielistä. Syövätten kait myös nauhoja nopeammin, vaikken tiedä onko ero mitenkään radikaali tai edes merkittävä.
Dropped C
14.09.2015 22:51:55 (muokattu 14.09.2015 22:53:02)
Ns. Wylde setti, eli 10-60 ollu aina kiinni, niin kauan kun muistan mun ainoossa sähkärissä ja siis himakepissä. Vaihdan kielit kyllä tosi harvoin, jompikumpi kun alakielistä poikkeaa, niin nykyään oon laittanu käytetyn bassonkielen tilalle (60 ja 50 / 45). Mun mielestä ihan samaa tavaraa.

Merkillä ei väliä. Teräksiset mieluiten. Nikkelipinnoitettukin toki käy. Vireenä C.
ÄrGee
21.09.2015 20:03:02 (muokattu 21.09.2015 21:04:56)
heviäijä: Minäkin pyyhin kieliä soiton jälkeen. Nuo NYXL:t olivat oikein hyviä kieliä, mutta bendatessa oli hankaava tuntuma. Tiedä sitten onko kielissä? Pientä kuluma viivaa on nauhojen päällä. Kitara omistettu 2kk. Ei hankaa enää kun vaihdoin ernie balleihin.

Nuo kuluttavat nauhoja aivan selkeästi (ainakin korealaisen Ibanezin tinanauhoja). Mitä lie nikkeliterästä ovat. Puoli vuotta omassa käytössä ollut käytetty kitara, jossa oli ostovaiheessa lähes uudenveroiset nauhat.

Pomppiiko kukaan Elixirien ja joidenkin muiden välillä? Itse hikoilen käsistä sen verran, että Elixirit ovat oikeastaan olleet ainoat, jotka kestävät riittävän hyvin ilman hapettumista ja järkyttävää lian tarttumista. Edes kielien pyyhkiminen rätillä säännöllisesti ei auta, oli ne sitten D'addario NYXL:t tai Ernie Ballit. Pitääkö tehdä kompromissi kestävyyden ja soinnin välillä...
Laulava Kylätohtori
21.09.2015 21:15:30
Onko kokemuksia pure nickel -kielistä? Onko soundi tumppu vai vaimentaako se vain sitä uusien kielin kirskuvinta yläpäätä?
Gabe
21.09.2015 23:17:32
Laulava Kylätohtori: Onko kokemuksia pure nickel -kielistä? Onko soundi tumppu vai vaimentaako se vain sitä uusien kielin kirskuvinta yläpäätä?

Aivan kamalat.
PIM
22.09.2015 08:45:26
ÄrGee:

Pomppiiko kukaan Elixirien ja joidenkin muiden välillä? Itse hikoilen käsistä sen verran, että Elixirit ovat oikeastaan olleet ainoat, jotka kestävät riittävän hyvin ilman hapettumista ja järkyttävää lian tarttumista. Edes kielien pyyhkiminen rätillä säännöllisesti ei auta, oli ne sitten D'addario NYXL:t tai Ernie Ballit. Pitääkö tehdä kompromissi kestävyyden ja soinnin välillä...

Ootko itse kokeillut Optiman kullattuja Goldeja?
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Stalkah
22.09.2015 09:21:33

Gabe: Aivan kamalat.

Mites se nyt noin? Mie oon soitellut noilla perushyvillä kielillä kohta varmaan kymmenen vuotta ja oon välillä kokeillu muutakin, mutta aina palannut noihin. Hyvä hinta-laatu-suhde. Jos on kovin hikoavat kädet, niin saattavat paukahtaa kyllä jotain laadukkaampia kieliä nopsemmin ruosteeseen, tai mitä syöpymää niihin ikinä tuleekaan. Vähintäänkin pari kuukautta aktiivista soittoa on aina kestäneet moitteetta itelläni.
"Olennaisin kysymys lienee, että jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole kuulemassa, niin ostaako hipsteri sen levyn?"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)