Aihe: Mexico vs. USA Fenderit
1 2 3 4 539 40 41 42 4380 81 82 83 84
BigPapa
07.03.2015 14:29:09 (muokattu 07.03.2015 14:29:57)

FensonGibder: Omaan päähän pikemmin..

Tälläset viittaukset alkaa olla sillä tasolla, että sellaisia kirjoittavan pitäisi tutkituttaa päänsä.
FensonGibder
07.03.2015 14:38:26
BigPapa: Tälläset viittaukset alkaa olla sillä tasolla, että sellaisia kirjoittavan pitäisi tutkituttaa päänsä.

Mut sun vähättelyt Les Paulista ja sen ensimmäisestä solidbody kitarastaan on ihan järkeviä?

Minkä mä sille voin jos sä kirjoitat tasaisesti itseäsi vastaan vähän joka postauksessa..
Riffi, nyt.
BigPapa
07.03.2015 14:41:12

FensonGibder: Mut sun vähättelyt Les Paulista ja sen ensimmäisestä solidbody kitarastaan on ihan järkeviä?

Minkä mä sille voin jos sä kirjoitat tasaisesti itseäsi vastaan vähän joka postauksessa..

Tämähän ei ole mitään vähättelyä, enkä Lester Polfusia millään muotoa vähättelisi:

BigPapa: Montas keikkaa se sillä veti ja mitä sitten vaikka teki. Pitihän sitä kaikenlaista kokeilla. Loppujen lopuksi rakensi ja päätyi soittelemaan ilmeisesti melko perinteisellä systeemillä missä puut vaikuttavat sointiin.
FensonGibder
07.03.2015 14:46:35
BigPapa: Tämähän ei ole mitään vähättelyä, enkä Lester Polfusia millään muotoa vähättelisi:

BigPapa: Montas keikkaa se sillä veti ja mitä sitten vaikka teki. Pitihän sitä kaikenlaista kokeilla. Loppujen lopuksi rakensi ja päätyi soittelemaan ilmeisesti melko perinteisellä systeemillä missä puut vaikuttavat sointiin.

Juu oli vähän noi mittalaitetiatokoneet, muovit ja komposiitit niinkuin keksimättä (hitaiden tiedemiehien vika, kukakohan niitäkin jarrutti?).

Teollisuus oli varmaan innoissaan lähteä vaihtamaan 600 vuotta vanhaa instrumenttimateriaalia ihan toiseksi aloittelevan kitaranrakentajan ehdotuksen pohjalta? Ei ollut.

Soittajat olisivat ilolla uudistuneet ja alkaneet soittaa täysin uudella konseptilla kasattua kitaraa? Ei silloin, eikä vielä 2015..
Riffi, nyt.
BigPapa
07.03.2015 14:54:13 (muokattu 07.03.2015 14:54:50)

Niin, eipä Lester varmaan keikkaillut tuon ratakiskonpätkän kanssa. Ja taitaisi olla aika vahvaselkäisen hommaa muutenkin.

http://www.lespaulfoundation.org/sevenpages/railroad.jpg
FensonGibder
07.03.2015 15:14:18
BigPapa: Niin, eipä Lester varmaan keikkaillut tuon ratakiskonpätkän kanssa. Ja taitaisi olla aika vahvaselkäisen hommaa muutenkin.

http://www.lespaulfoundation.org/sevenpages/railroad.jpg

Hyvin lähellä painoltaan verrattuna Gibsonin 70-luvun mallistoa.
Riffi, nyt.
BigPapa
07.03.2015 15:16:08 (muokattu 07.03.2015 15:17:37)

FensonGibder: Hyvin lähellä painoltaan verrattuna Gibsonin 70-luvun mallistoa.

Et ilmeisesti ole ollut tekemisissä ollut ratakiskojen kanssa, kun näin luulet. Eikä ne 70-luvun kaikki Les Paulitkaan olleet uber painavia, jos kohta sellaisiakin oli.
mpekkanen
07.03.2015 15:17:22
lainasit tämän:
mpekkanen: Kun totuus on kuulemma se, että kaikki soittimet soundaa samalta. Puista riippumatta, jos niihin laittaa samat mikit.
Kyllä on aika merkillistä jos joku väittää soittavansa kitaraa ja on tosiaan tuota mieltä.

FensonGibder: Osoita päinvastoin. Jos näin kerta ei ole, niin todistusaineistoa täytyy olla ihan mielettömästi. Siis tieteelisellä tutkimustasolla, ei juutuubi-sähköhammasharjatestejä. Netti varmasti täynnä tekstiä - no ei ole.

Ainoat tieteelliseen tasoon yltävä, tarkastettu JA KAUPALLISESTI RIIPPUMATON materiaali kertoo päinvastaista.

Mut ei kelpaa teille..koska luulette tietävänne.

Olen soittanut kitaraa yli 30 vuotta. Profiilistani näkee joitain soittimia mitä minulla on vuosien varrella ollut ja on edelleen. Tämä ei kerro kuitenkaan siitä mitä kaikkia soittimia ja muita musiikkivehkeitä olen tuon yli 30 vuoden aikana soittanut ja kokeillut.
Siihen kun liittyy vielä sekin, että olen soittanut vuosien varrella useissa bändeissä ja tavannut paljon muusikoita. Jutellut ja kokeillut myös heidänkin soittimia. Keikkoja on tullut soitettua useassa kaupungissa sekä pienemmissäkin pitäjissä ja siihen mahtuu niin ulkoilmatapahtumia kuin klubikeikkojakin ja monenlaista muutakin.

Myöskin olen ollut soitinliikkeessä töissä ja myöskin eräässä äänentoistofirmassa, jossa korjattiin kaikkea äänentoistoon liittyvää ja tehtiin kaikenlaista äänentoistoon liittyvää asennusta erilaisiin paikkoihin. On tullut miksattua montaa bändiä ja monenlaisia muitakin esityksiä niin pitserioissa, ulkoilmatapahtumissa ja niin pienissä kuin isommissakin paikoissa.
Äänentoistoa on tullut rakenneltua myöskin jäähallin lisäksi, useisiin kouluihin, sairaaloihin, lukemattomiin baareihin ja pitserioihin, karaokepaikkoihin ja jopa useaan kirkkoonkin. Monessa kaupungissa ja vielä useammassa kunnassa. Rahan takia en ole koskaan kuitenkaan tehnyt mitään musiikkialaan liittyviä töitä. Syy on ollut pelkästään kiinnostus kaikkea musiikkia ja siihen liittyvää kohtaan.
Hyvin paljon on tullut tehtyä niin keikkaa kuin töitäkin ilman mitään korvauksia. 10 vuoden ajan olin erään kaupungin elävän musiikkiiyhdistyksen hallituksessa ja järjestettiin keikkoja monille bändeille ja pidettiin treenikämppätoimintaa usealle bändille. Näistäkään ei tullut mitään rahallista korvausta,mutta menoja kylläkin.

Jos otetaan esimerkiksi vaikka S.Duncan JB ja EMG81 mikit, niin olen soittanut usealla kitaralla joissa on nuo kyseiset mikit olleet. Olen myös vaihtanut tällaisia mikkejä(muitakin kyllä, mutta en ala kaikkea tähän listaamaan) kitaroihin.
Omakohtainen kokemus on ihan selkeästi, ETTEI KAIKKI KITARAT KUITENKAAN SOUNDAA SAMALTA SAMOILLA MIKEILLÄ.
Tähän voi joku tuoda ihan minkälaista tutkimusta ja mistä maanosasta tahansa, niin nämä OMAT kokemukseni eivät tästä muutu.

Olen myös käynyt usean eri soitinrakentajan luona ja keskustellut monestakin soittamiseen ja soittimiin liittyvistä asioista. Olen teettänyt soittimia monellakin rakentajalla ja myöskään kukaan tuntemani soitinrakentaja ei suosittele aina kalleimpia ratkaisuja.
Myöskään soitinrakentajat eivät taatusti tee työtään pelkän rahan takia. Varmasti olisi helpoimpiakin keinoja tienata, mutta sitä on ihmisen tehtävä mistä itse tykkää.
Jos käsintehdyissä soittimissa ei kuitenkaan huomaa mitään eroa halvempiin soittimiin, eikä koe tarvetta käsityöpelille niin ei sitä silloin kannata ostaa.

Olen nykyään ollut jo yli 5 vuotta eläkkeellä kun syöpä vei työkyvyn. En ole kuitenkaan koskaan kertonut omia mielipiteitäni siksi, että minulla olisi jotain rahallisia kytköksiä johonkin.

HUOM: Jos niin 50 kuin 3000 euron kitarat soundaisivat samalle, pelkällä mikin vaihtamisella niin sehän olisi ihan tajuttoman hyvä asia. Ainakin minun ja varmasti monen muunkin mielestä.
Näin ei kuitenkaan ole, ikävä kyllä, omien kokemusteni ja havaintoni perusteella
FensonGibder
07.03.2015 15:19:51 (muokattu 07.03.2015 15:21:07)
BigPapa: Et ilmeisesti ole ollut tekemisissä ollut ratakiskojen kanssa, kun näin luulet. Eikä ne 70-luvun kaikki Les Paulitkaan olleet uber painavia, jos kohta sellaisiakin oli.

Kaikki mulla olleet. Eix nää kokemuspräiset näkemykset olleetkaan sallittuja?

Hassua sinällään, oon varmaan niitä harvoja täällä, jotka ovat oikeasti omistaneet ratapätkän.
Riffi, nyt.
Funkånaut
07.03.2015 15:20:53

Mulla on ollut soittimia hiilikuitusista lähtien ja akryylivehkeilläkin olen leikkinyt.

Kaikki ne ovat vahvistettuna yhtä lailla sanoneet diu diu.
Toisaalta, jos siitä kolme bongoo ni mee sää himaan ja vedä nakki käteen kato moi mulla on lääkettä sekoitettuna joukkoon. Elämän tarkoitus
BigPapa
07.03.2015 15:20:55 (muokattu 07.03.2015 15:21:01)

FensonGibder: Kaikki mulla olleet. Eix nää kokemuspräiset näkemykset olleetkaan sallittuja?

Kuka on kieltänyt. Hienoa, jos sulle sattunut niitä painavia, mutta ei ne tuon ratakiskonpätkän painoisia silti ole.
FensonGibder
07.03.2015 15:22:56
BigPapa: Kuka on kieltänyt. Hienoa, jos sulle sattunut niitä painavia, mutta ei ne tuon ratakiskonpätkän painoisia silti ole.

Istualtaan lähinnä noilla soittelee, niin ei haittaa paino. Kyl noi 5 kiloiset soi 500% pisempään ja 3 kertaa paremmin kuin kaheksakytluvun tuotokset. Ei pidä sekoittaa noita toisiinsa.
Riffi, nyt.
BigPapa
07.03.2015 15:24:18

FensonGibder: Istualtaan lähinnä noilla soittelee, niin ei haittaa paino. Kyl noi 5 kiloiset soi 500% pisempään ja 3 kertaa paremmin kuin kaheksakytluvun tuotokset. Ei pidä sekoittaa noita toisiinsa.

Jos sulla on tollanen kokemus niin mikäs siinä. Pidä hyvinäs.
FensonGibder
07.03.2015 15:24:50
Funkånaut: Mulla on ollut soittimia hiilikuitusista lähtien ja akryylivehkeilläkin olen leikkinyt.

Kaikki ne ovat vahvistettuna yhtä lailla sanoneet diu diu.

Tämä.

Kaikki ne kuullostaa sähkökitaroilta. Vaikka vaihdat essiin vanhan pösön kaikukopaksi, niin se kuullostaa sähkökitaralta eikä pasuunalta.
Riffi, nyt.
FensonGibder
07.03.2015 15:26:09
BigPapa: Jos sulla on tollanen kokemus niin mikäs siinä. Pidä hyvinäs.

Salaisuus on siinä laminoinnissa ;)
Riffi, nyt.
BigPapa
07.03.2015 15:26:37

FensonGibder: Vaikka vaihdat essiin vanhan pösön kaikukopaksi, niin se kuullostaa sähkökitaralta eikä pasuunalta.

Tosin erisoundiselta sähkökitaralta.
pappasfin
07.03.2015 15:33:42 (muokattu 07.03.2015 15:38:37)
mpekkanen:
HUOM: Jos niin 50 kuin 3000 euron kitarat soundaisivat samalle, pelkällä mikin vaihtamisella niin sehän olisi ihan tajuttoman hyvä asia. Ainakin minun ja varmasti monen muunkin mielestä.
Näin ei kuitenkaan ole, ikävä kyllä, omien kokemusteni ja havaintoni perusteella

Tästä ei pitkääkään aikaa ole kun kaveri laitteli halpaan kitaraan Dimarzion kalliit mikit ja eikä siitä soundista tullu lähellekään Ibanezin AT100 soundia vaikka täsmälleen samat mikit, kaveri jopa laittoi ihan saman tallankin eli se parempi Wilkinsonin tallan, silti soundit olivat täysin susi-paskat koska kitaran lankku ja kaula ei vaan yksinkertaisesti ole hyvin soivaa puuta.

Sama kaveri myös laitteli Fenderin halvimpaan stratoon Gibsonin Lespan mikityksen ja se Fenderi ei alkanut soida kuin Gibson, se nyt vaan on mahdontonta kuin toisessa on kirkkaammin soivat puut ja toisessa mahonkia ja tallat toki on erillaiset jne..

Ja onhan noita esimerkkejä täysin muuten samoista skitoista mutta vain puulajit vaihtelee ja ero on korvin kuultavissa.

Täytyy muistaa vielä, että aina ei välttämättä kuitenkaan puut kuullosta erillaiselta ja/tai erot on pieniä ja hankala kuulla, tämä johtunee siitä, että ne puut on kaikkea muuta kuin "hyvin soivaa" ja siksi joissain niitä erojakaan ei huomaa vaikka skitat olisivat vaikka eri puuta.

Asiassa pitäisi myös muistaa mietti sitä, että äänestä voi kuulla sävelen korkeuden, äänen värin /lämmön kylmyyden jne. ja ihmisten kuuloaisti vaan on yksinkertaisesti aika erillainen, toinen kuulee tarkasti ja toinen ei ja näin ollen erottelukyky kuuloaistin varaisesti on kovin erillainen.

Mun ei pitäny mitään kirjoittaa enää mutta siitä viis, kerta kiellon päälle vai mites ne sanoo ;D
PappaSFin
mpekkanen
07.03.2015 15:50:14
Fensonille:
Kun lainaat kirjotuksiani, niin älä väitä että minä olen laittanut hammasharja tai muitakaan youtube pätkä juttuja tai kaljapäissään laitettuja.
Kun en ole sellaisia koskaan laittanut ja mitään päihteitä en käytä muutenkaan. En polta edes tupakkaa.
Kun kirjoitat itse totuuden ja tieteen nimissä, niin huomio myös tällainen seikka.

Jotenkin toivoisi edes jotain asiallisuutta, vaikka olisikin asioita jotain muuta mieltä.
pappasfin
07.03.2015 15:54:54
Mielenkiintoinen ja aika perusteellisia asioita äänestä :D

http://www.cs.tut.fi/~digaudio/akustiikka.pdf

4.5 Myötävärähtely
_ Engl. sympathetic vibration
_ Värähtelijän tuottaman äänen voimakkuus on
verrannollinen sen liikuttaman ilman määrään
kapea värähtelevä kieli liikuttaa hyvin vähän ilmaa, ja siten kieli
säteilee vain vähän ääntä
rummun kalvo tai kaiuttimen kartio liikuttaa enemmän ilmaa
_ Äänen voimakkutta voidaan kasvattaa kiinnittämällä
värähtelijä puulevyyn tai kaikukoppaan
värähtelijä saa levyn liikkumaan
suuren alansa takia levyn myötävärähtely vahvistaa värähtelijän
ääntä, vaikka sen resonanssitaajuus ei olisikaan tarkalleen oikea
_ Kielisoittimien toiminta perustuu puisen kaikukopan
myötävärähtelyyn
kaikukopan resonanssitaajuudet pitkälti määräävät soittimen
äänenvärin

Miten sitten mm. tuotakin kukin itse tulkitsee, tuon mukaan siitä levystä (kaikukoppa tai puulevy ns. myötävärähtelee eli vahvistaa sen värähtelijän ääntä eli kielen ääntä ja jos puhutaan vielä kaikukopan resonanssitaajuudesta niin kai se nyt pätee puulevyynkin vaikka ei ontto koppanen olisikaan eli näistä tulee sitä äänenväriä).

Edelleen olen kannalla että puut vaikuttaa soundiin niin akustisissa kuin sähkökitaroissakin ja myös vahvistettuun ääneen.

Mutta jokainen päättäköön mihinkä uskoo, mä edelleen luotan korviini, vaikka tuo vasen onkin juuri nyt kipeä (p..kele pitää ostaa tippoja, vissiin flunssa jälkioireita)
PappaSFin
pappasfin
07.03.2015 16:01:07 (muokattu 07.03.2015 20:04:13)
mpekkanen: Fensonille:
Kun lainaat kirjotuksiani, niin älä väitä että minä olen laittanut hammasharja tai muitakaan youtube pätkä juttuja tai kaljapäissään laitettuja.
Kun en ole sellaisia koskaan laittanut ja mitään päihteitä en käytä muutenkaan. En polta edes tupakkaa.
Kun kirjoitat itse totuuden ja tieteen nimissä, niin huomio myös tällainen seikka.

Jotenkin toivoisi edes jotain asiallisuutta, vaikka olisikin asioita jotain muuta mieltä.

Mä laitoin sen hammasharja jutun koska oli eräässä kohdassa sanottu, ettei sieltä kitaran rungosta takasinpäin tai rungosta niitä värähtelyjä enää tule tallaan ja sitä kautta kieleen.

Mä ainakin uskon, että niitä sieltä tulee ja soundiin vaikuttaa.
Jos jollain niitä ei tule vaikka laittas sähköhammasharja kokeella niin ihmettelen eikö korvat kuule, mäkin meinaan pistin kuulokkeet kovalla, jotta äänet ei tule läpi ja selvästi kuuli kun bodyn ala-osaan lähelle hihnatappia laitteli sen hammasharjan, ääntä ei kuulunut jos ei ollut päällä ja äänen kuuli selvästi jos hammasharjan laittoi päälle, ja mulla oli sentään käsi kielillä mutetettuna ne eli kyllä mun päähäni tämä tarkoittaa sitä, että bodystä tallaan ja sitä kautta kielille tulee ääni ja mikki sen poimii.

Mulle oli yllätys ettei EJ signaturessa tälläistä asiaa kuule, mä tein testin Fenderin American Std Telecasterilla, talla (EDIT: siis kaulamikin ollessa valittuna, Sorry virheellinen tieto) mikin ollessa valittuna.

Voihan saman asian tehdä koputtelemalla jne. mutta itelle tuli mieleen värähtelevä laite ;D (nyt tuli vähän tuhmat mieleen tuosta "värähtelevästä laitteesta".

EDIT: korjattu omaa kirjoitusta eli siis Kaulamikillä tehty tuo s-hammasharja testi, sorry oma moka kirjoituksessa, ei ole eka kerta kun kirjoittaa jotain muuta mitä tarkoitti ;D
PappaSFin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)