Aihe: Mielestäsi mitäänsanomattomin kitara
1 2 3 4 5 6
Lord of the strings
11.12.2004 19:33:15
Samaa ihmettelen. Tosin onhan mullakin noita humpparikitaroita, mutta kyllä se ykskelanen on vaan SE soundi!

Jep. Jos haluat murista ota humbucker. Jos haluat puraista ota sinkku.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli?
Finnish Rhyacophila
11.12.2004 21:31:09

Olipas hianosti sanottu!
Ritchie on läski ja ruma. Ja hidas.
JartZA
12.12.2004 01:18:32

Jos haluat pieraista ota behring... no joo, aika luokatonta.
Tuskinpa sentään mikään perunanruoskija.
Infidel
12.12.2004 19:03:15
Rumia kitaroita.. Stratocaster ja B.C Rich. Ja deanin lapa. Se nyt on niin törkeä. Tyylikkäitä kitaroita on Les paul custom, Tele, KingV ja Ibanez J-custom.
I have no drinking problem. I drink, I get Drunk, I fall down. No problem
Ben_D
12.12.2004 19:07:49

Ja deanin lapa.

Hiano lapa. Tilaan tässä tai ens kuussa Deanin Veen.
Super-Jari
12.12.2004 20:12:49
Voisiko joku tehdä lyhyen selvityksen termistä mitäänsanomaton kun ei tunnu porukka oikein sitä tajuavan. Tampiot.
Meathook salami
zepeteus
12.12.2004 20:35:08 (muokattu 12.12.2004 20:56:17)
Joo, monta sivua on väännetty itse kenenkin mielestä rumia yms. kriteerit täyttäviä kitaroita. Mitäänsanomaton on kuitenkin jotain muuta, niin kuin aloituksessakin mainittiin, vaikkapa lähempänä "tylsää".

Ei mitäänsanomaton herätä tunteita tai aiheuta esteettisiä reaktioita suuntaan jos toiseenkaan. Se on hajuton ja väritön, helppo ohittaa koska sitä tuskin huomaa. Se ei kirjaimellisesti "sano mitään". Anteeksi keskeytys, jatkakaa...

edit: Sanotaan nyt itse aiheesta, että minulle henkilökohtaisesti mitäänsanomaton kitara on varmaankin Danelectro. Kataloogeja laavaillessa tai liikkeissä vieraillessa ne eivät kiinnitä millään tavalla huomiotani. Itse asiassa eräässä vakioliikkeessäni taas kerran haahuillessani, huomasin Danelectron vasta kun lähes kirjaimellisesti kävelin sellaisen yli....tiellä oli pentele.
Swan
12.12.2004 20:47:46
Mmkay, eli heitin väärinkäsityksenä oman viestini...alun. Sieltä löytyy se todellinen vastaukseni myös.
Ben_D
12.12.2004 20:50:40

Joo, monta sivua on väännetty itse kenenkin mielestä rumia yms. kriteerit täyttäviä kitaroita. Mitäänsanomaton on kuitenkin jotain muuta, niin kuin aloituksessakin mainittiin, vaikkapa lähempänä "tylsää".

Ei mitäänsanomaton herätä tunteita tai aiheuta esteettisiä reaktioita suuntaan jos toiseenkaan. Se on hajuton ja väritön, helppo ohittaa koska sitä tuskin huomaa. Se ei kirjaimellisesti "sano mitään". Anteeksi keskeytys, jatkakaa...

Oli mitäänsanomaton tai ruma niin pysyn edelleen kannassani; jazzkoppaset kitarat.
Kimmo72
12.12.2004 21:49:51
Jos nyt ihan näistä "perusmalleista" sanoisin niin kyllä se Telecaster on ärsyttävän ruma ja kamala.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
Dagonx
12.12.2004 21:49:59
No tietty Telecaster......siis se "pappa- musiikki" look ja hammastikun ohut kaula. Tulee oikein vilunväristyksiä. =)
Super-Jari
12.12.2004 21:51:24 (muokattu 12.12.2004 21:52:18)
Nielen.
Meathook salami
Kimmo72
12.12.2004 21:52:23 (muokattu 12.12.2004 21:53:12)
*nieli* :P
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
Super-Jari
12.12.2004 21:52:43 (muokattu 12.12.2004 21:53:38)
Iloa ja riemua :D Kukkia for evrivan!
Meathook salami
guitarmonkey
13.12.2004 01:00:27 (muokattu 13.12.2004 01:01:09)
yläasteikäiset amishevarit

Eihän yläasteikäisenä kasva vielä edes peltisepän viikset.
Jos saisin mahdollisuuden soittaa kenen tahansa muusikon kanssa -elävän tai kuolleen, valitsisin ehkä mieluiten sen elävän.
kulmahiomakone
13.12.2004 02:17:12
On mielestäni oireellista, että Suomen "gallupista, päivää" -säie kerää näinkin suuren osanoton - enkä edes ymmärrä, miksi itse vaivaudun vastaamaan tähän. Ehkä siksi, ettei väsytä. Joka tapauksessa tämänkaltainen säie havainnollistaa hyvin kitarakamapalstan korkeaa tasoa: ensiksi se, että tämä on gallup. Toiseksi se, että puolet vastaajista ei ymmärrä kysymystä. He selittävät meille kuinka jotkut kitarat ovat rumempia kuin toiset; sitähän ei kysytty, kuten zepeteuskin on säikeeseen aiemmin aiheellisesti raapustanut.

Mitäänsanomattomin kitara on mielestäni Telecaster. Siksi soitan telecasterilla.

Ja toisin kuin joku perttipasanen tuossa ylempänä toteaa, Telecasterissa voi olla hyvinkin paksu kaula. Mutta sitä ei tietenkään voi tietää, mikäli on ainoastaan nähnyt telecasterin liikkeen ikkunassa tai televisiossa. Itse asiassa paksuimmat kaulat, joita olen törmännyt, ovat löytyneet vanhemmista tai vanhoja jäljittelevistä telecastereista.
Dagonx
13.12.2004 09:39:53
Ja toisin kuin joku perttipasanen tuossa ylempänä toteaa, Telecasterissa voi olla hyvinkin paksu kaula. Mutta sitä ei tietenkään voi tietää, mikäli on ainoastaan nähnyt telecasterin liikkeen ikkunassa tai televisiossa. Itse asiassa paksuimmat kaulat, joita olen törmännyt, ovat löytyneet vanhemmista tai vanhoja jäljittelevistä telecastereista.

Tää oli ilmeisesti mulle....korjataan hiukka sanamuotoa: Telecasterissa on kapea kaula. Mulle on ainakin siunaantunut niin pitkät nakit, että kun liikkeessä yhtä Teleä huvikseni koitin, niin tuntui, että sormet on kaksi kertaa liian pitkät tuota otelautaa ajatellen.
LesPaul70
13.12.2004 10:14:32
Jos minä olisin ostamassa kitaraa pelkän ulkomuodon perusteella, en koskaan ostaisi seuraavia (vähiten huonosta kaikkein huonoimpaan):

4. Dean - tarkoitan niitä malleja, joissa on se sarvekas W-kirjainta muistuttava lapa. Erityisesti Dimebag Darrellin käyttämä Dean-malli edustaa aika pitkälle muotoiluihanteeni antiteesiä. Liian särmikäs, kulmikas, piikikäs.

3. Variax - "luova muotoilu" gone wrong. Yhdistää loistavasti joidenkin perinteisten muotoilujen huonoimmat puolet.

2. Paul Reed Smith - kyllä, luit aivan oikein. Tarkoitan juuri sitä perinteistä PRS:n doublecuttia. Kehuvat, että kovinkin laadukas kitara, mutta minä en ole ikinä vaivautunut ikinä edes kokeilemaan ja syynä juurikin tuo ulkonäkö. En vain voi kuvitella itseäni soittamassa tuollaista kertakaikkisen munattoman näköistä kitaraa. (Tämä vain todistuksena siitä, että makuja on monta - jostain kumman syystä monilta nämä PRS:t löytyvät usein "kauneimpien" kitaroiden listalta.)

1. Telecaster - mauttoman muotoilun all-time classic. Ulkonäön perusteella näyttäisi kuuluvan pikemminkin veneilyvarusteeksi kuin soittimeksi. Leo itse saa toki synninpäästön Stratocasterin huomattavasti iskevämmän muotoilun ansiosta, mutta Telecasterit ovat silti rumia. Pölkky mikä pölkky.

Soitannollisia ja soinnillisia ansioita em. kitaroilla eittämättä on. Esim. telejen kaulamikin soundi miellyttää minua hyvinkin paljon. Eli ylläoleva vain ulkonäön perusteella.

Joo, tiedän, ei vastannut ihan alkuperäiseen kysymykseen. Sori.
"Lahjattomat harjoittelee" (sinfoniaorkassa kuultua)
kulmahiomakone
13.12.2004 11:21:06 (muokattu 13.12.2004 11:23:56)
Tää oli ilmeisesti mulle....korjataan hiukka sanamuotoa: Telecasterissa on kapea kaula. Mulle on ainakin siunaantunut niin pitkät nakit, että kun liikkeessä yhtä Teleä huvikseni koitin, niin tuntui, että sormet on kaksi kertaa liian pitkät tuota otelautaa ajatellen.

Helvetti! Ei ole mitään "telecasterin kaulaa". Niitä on eri kokoisia mallista riippuen. Sikäli kun lasketaan telecastereiksi myös muiden valmistajien kuin Fenderin tekemät - tässä säikeessä on kyse lähinnä muotoilusta, joten näin saatamme tehdä - niin löytyy varmasti ihan sellainen kaula kuin tarvitaan.

Viitaten ylempään viestiin, PRS on myös aika mauttoman näköinen. Se edustaa loimukansineen samaa kuin kristalliset kattokruunut ja kullatut lehtitelineet - asioita, joita faijani pitäisi tyylikkäinä... Sellainen hyvätuloisen keikkamuusikon peruskeppi. Mitäänsanomaton työkalu siis.
Pluto
13.12.2004 11:34:33
Kaikki kuppaiset hevikirveet. Varsinkin ne strato-muotoiset Jacksonit ja Ibanezit.

HYI En tykkää.
Dillon, you son of a bitch!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)