Aihe: Kitarapaja - Gibson les paul studio?
1 2 3 4 5
Juzzu
07.07.2003 16:02:49
En kyllä itse tajua miten ne sen tekevät näin 0,10 - 0,11 miehenä

Joo, ei voi paljon fiiliksellä keppiä hakata, jos skaala on 24 3/4 ja kielinä .08!!! Noh, rikkaan rokkarin vehnäjauhoa sieraimeen, niin kai se tätsi aika pehmeänä pysyy...
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
PyGmi
07.07.2003 16:04:00
Sitä en ymmärrä että miks joku ostaa zakk wylde signaturen, kun kuitenkin aidomman zakk wylde kitaran saa tosi paljon halvemmalla silleen että ostaa '70 luvun custom les paulin. hioo kaulasta maalin pois. kanteen bull's eye maalaus ja emg:n 81 tallaan ja 85 kaulaan
fox
07.07.2003 16:04:45

Kolmekerroksisuus on saattanut olla myös aikoinaan valmistustekninen juttu, läpijyrsiminen on nopeampaa kuin pohjaava jyrsiminen.

Tärkein pointti oli kuitenkin tiemmä materiaalinsäästö - ohuempaa mahonkia voitiin käyttää rungoissa. Kokeilu oli tehtaan sisäisten kiertokirjeiden mukaan vuosina 1969-1973 joka taas tarkoittaa myös sitä, että mahdollisesti myös -74 -75 rungoissa SAATTAA olla noita liimattuja. Nuo kevennysläpöset tuli kuitenkin vasta myöhemmin, mutta toki "konehuone" ja mikin paikat ynnä johtoura jyrsittiin... Tosiaan, tuota ohuempaa mahonkia, jota käytettiin kauloihin, voitiin liimaamalla käyttää myös runkoihin ja tuolla pyrittiin materiaalikustannuksellisiin säästöihin. Nuo vuodet on sitten täyttä faktaa... :)
fox
07.07.2003 16:06:40

Epiphone pukkaisi aikoinaan markkinoille LP:n, jossa kolot oli niinkin isot että kanteen oli tehty oikein f-aukot. Minun mielestä ihan houkuttelevan kuuloinen idea vaikka soitinrakentajalle.

EDIT: paljon nättejä (ja kalliita) Pauleja täällä: http://www.music-machine.net/

Ääh, olihan Gibsonillakin f-aukollisia Pauleja, mm. Les Paul Florentine..
fox
07.07.2003 16:09:09

En kyllä itse tajua miten ne sen tekevät näin 0,10 - 0,11 miehenä

Try it -maybe you´ll like it... Uskokaa Pageyta, kyllä Ultra Slinkyilläkin voi soittaa (ja lyhytskaalaisella)...
Kossu
08.07.2003 08:55:05 (muokattu 08.07.2003 08:56:56)
Etsin tuossa Gibson faktoja ja totesin että Matthew Klein on Gibsonin custom shopin hemmoja eli ovatko ne Balsa Explorerit siis Gibsonin nimellä tehtyjä?

Matthew Kleinin mainittiin olevan Tim Shawn kanssa Lite-mallien takana, ilmankos.

En löytänyt yhtä tietoa mistään. Ovatko mahonki Customit (ja uusi kolmemikkinen Standart) tehty kahdesta "bookmatched"-palasta, vai onko niissä erillinen kansi?

PS: Olen kyllä soittanut aikoinaan 0,8 ja 0,9 kielillä, mutta kelvollisen soundin sain kehitettyä vasta kun siirryin paksumpiin kieliin.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
PIM
08.07.2003 09:08:18

PS: Olen kyllä soittanut aikoinaan 0,8 ja 0,9 kielillä, mutta kelvollisen soundin sain kehitettyä vasta kun siirryin paksumpiin kieliin.

Olisiko mahdollisesti niin että kevyempikin (=ohuempi) kieli riittää saamaan kevyemmän lankun värähtelemään, mutta painavan lankun soimaan saamiseksi tarvitaa sitten enemmän värähtelevää massaa. Tai jotain sinnepäin.
Ostakaa ny jotain, jooko?
fox
08.07.2003 10:50:48

Etsin tuossa Gibson faktoja ja totesin että Matthew Klein on Gibsonin custom shopin hemmoja eli ovatko ne Balsa Explorerit siis Gibsonin nimellä tehtyjä?

Ei, tiettävästi Mr.Klein teki ne itsenäisenä custom-rakentajana. Siirtyi sitten 1986 tai niin Gibsonille, jossa miehen osaamista hyödynnettiin tosiaan ensin tuon US-1 -superstraton teossa ja sittemmin noitten kevennettyjen Les Paulien teossa. Noista kokomahonkikitaroista luulisin että rakennustapa on se normaali, kansi 2-3 palasta mutta mahongista, samoilla koneillahan ne tehdään...
Juzzu
08.07.2003 12:04:51
Olisiko mahdollisesti niin että kevyempikin (=ohuempi) kieli riittää saamaan kevyemmän lankun värähtelemään, mutta painavan lankun soimaan saamiseksi tarvitaa sitten enemmän värähtelevää massaa. Tai jotain sinnepäin.

Tai että hyvin tehty ja hyvistä puista tehty lankku soi kaikilla kieliseteillä, huonommat pitää pakottaa soimaan paksuilla kielillä? Ainakin toi toimisi mun Epin kanssa, joka soi sitä paremmin (tai vähemmän huonosti) mitä paksummilla soittaa, PRS tai soi samalla lailla 9:llä ja kympeillä, kymppeihin olen päätynyt vain sen takia, että tykkään paksummista. Mutta mitäpä minä näistä tietäisin, pitäisi varmaan olla omistanut tuhat kitaraa ja soitellut vielä kymmenkertaisesti useammalla, että osais ns. varmuudella sanoa jotain. Mutta sanoinpahan kuitenniin... :o)
Juzzu
08.07.2003 12:31:45
Tuossapa muuten kuva PRS:n tavasta tehdä 'tone chamberit', aika isot montut on kaivettu vähän joka puolelle mahonkia. http://tinyurl.com/gast
fox
08.07.2003 13:07:42

Tai että hyvin tehty ja hyvistä puista tehty lankku soi kaikilla kieliseteillä, huonommat pitää pakottaa soimaan paksuilla kielillä? Ainakin toi toimisi mun Epin kanssa, joka soi sitä paremmin (tai vähemmän huonosti) mitä paksummilla soittaa, PRS tai soi samalla lailla 9:llä ja kympeillä, kymppeihin olen päätynyt vain sen takia, että tykkään paksummista. Mutta mitäpä minä näistä tietäisin, pitäisi varmaan olla omistanut tuhat kitaraa ja soitellut vielä kymmenkertaisesti useammalla, että osais ns. varmuudella sanoa jotain. Mutta sanoinpahan kuitenniin... :o)

Juzzu osui villakoiran ytimeen tuolla ekalla lauseella. Joskus vuosia sitten brittiläinen kitarasetä lausui muistisäännön jota allekirjoittanut on koittanu noudattaa. Hyvä solidbody toimii kaikilla kieliseteillä, mutta puoliakustiset tahi vallankin isomahaiset jatsikitarat hyötyvät paksummista kielistä eikä niitä juuri kymppisatsia ohuemmilla kannata kielittää. Kivellä vois olla tähän joku omakohtainenkin havainto..
Ja tästäpä seuraa, että jos on ostamassa solidbodya niin niistä ensiasennuskielien laaduttomuuksista huolimatta täytyis ihan ensin kokeilla sen lankun "akustista" sointia, mennä hurjasti skaaloja tms. ympäri otelautaa tms.
"Encore on sitä että vaihdetaan soittimia" - erään taiteilijan havainto...
Juzzu
08.07.2003 20:14:11
Myyntipalstalla ilmo kertoo tämän kitaran olevan kokonaan mahonkia. http://muusikoiden.net/dyn/tori/8055.jpg

Onko tuossa nyt sitä ylen harvinaista loimumahonkia, vai tekeekö kannen väritys yhdessä ehkä omituisesti valottuneen valokuvan kanssa tepposet? Ainakin minun koneella tuossa näyttäisi olevan jonkin sortin laimea quilt-kansi?
Kossu
09.07.2003 08:25:11
Kyllä se todella voisi olla loimumahonkia, loimumahonki on hieman tuon näköistä. Musiikkiliikkeisä sitä ei valitettavasti paljon näy (valitettavasti), mutta antiikkiliikkeiden huonekaluissa sitä voi käydä joskus ihmettelemässä.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
Fortune
19.07.2003 17:44:34 (muokattu 19.07.2003 17:45:49)
Se Kitarapajan Studio on harvinaisen hyvän tuntoinen kitara, kaulaprofiili vain allekirjoittaneelle ehkä hivenen liian tuhti, olen vähän mietintäpäällä. Ulkomuoto on vallan hienosti ikääntynyt ja karismaattinen, kunto oikeastaan ihan priima. Tiedä vaikka ostaisinkin tuon.

Custom-soundsilla on muuten aika komea LP Studio:

http://www.custom-sounds.com/kuvat/gibson_LP_light1.jpg

http://www.custom-sounds.com/kuvat/gibson_LP_light2.jpg

http://www.custom-sounds.com/kuvat/gibson_LP_light3.jpg

Hintakin on aika komea tosin :)

Tosin tällä hetkellä päiväunien ykköshahmo on seuraava Custom:

http://www.custom-sounds.com/gibson_custom.htm

Pitäisiköhän myydä elimiä mustaan pörssiin?
"Hau, vitun hiiri, hau!" -Lähikauppias
Auta köyhää, osta Talman, katso tori.
Gypsy
19.07.2003 18:45:48
kaulaprofiili vain allekirjoittaneelle ehkä hivenen liian tuhti

Et varmaan sitten tykkää 57 ja 58 les pauleista ollenkaan, niissä kun on vielä PALJON paksumpi kaula
Fortune
19.07.2003 18:54:04
Et varmaan sitten tykkää 57 ja 58 les pauleista ollenkaan, niissä kun on vielä PALJON paksumpi kaula

Enpä en, 60's profiili on kyllä sitten hyvinkin mieleeni.
"Hau, vitun hiiri, hau!" -Lähikauppias
Auta köyhää, osta Talman, katso tori.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)